معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۰- ۱۶:۰۲

اخبار اقتصادی کشورهای حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در هفته چهارم شهریور ماه 1403 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن 

بانک جهانی: رشد جمهوری دومینیکن در حال رسیدن به حد اکثر ظرفیت است

بانک جهانی تأیید کرد که رشد اقتصادی استثنایی جمهوری دومینیکن به خصوص به دلیل رشد پایین بهره وری در سال های اخیر به حداکثر ظرفیت خود رسیده است و امکان افزایش آن با شرایط موجود وجود ندارد. سرمایه انسانی ناکافی برای شرکت ها، بلایای احتمالی مرتبط با تغییرات آب و هوایی و ناکارآمدی در  تخصیص معافیت های مالیاتی علیرغم رشد تولید ناخالص داخلی از جمله این عوامل هستند. لذا بخش هایی وجود دارند که موفق به ایجاد شغل با کیفیت نشده اند. بررسی‌های ماه آوریل نشان می‌دهد که نرخ‌های تورم بالا در سال‌های 2022 و 2023 (8.8 درصد و 4.8 درصد) معیشت مردم، عمدتاً آسیب‌پذیرترین افراد را تحت تأثیر قرار داده است، بنابراین لازم است دسترسی به مبانی کیفی کالا و خدمات آموزش، بهداشت، آب و برق بهبود یابد که به گسترش فرصت های اقتصادی کمک کند. 

https://listindiario.com/economia/finanzas/20240917/banco-mundial-crecimiento-rd-esta-llegando-limite_825864.html

ادغام نهاد های دولتی در دومینیکن می‌تواند هزینه‌های عمومی دولت را کاهش دهد

آقای خوان آریل جیمنز اقتصاددان اطمینان داد که ادغام نهاد های دولتی که روز دوشنبه این هفته توسط دولت جمهوری دومینیکن اعلام شد، می‌تواند هزینه‌های عمومی را کاهش دهد و کارایی بیشتر در مدیریت دولت را فراهم سازد. وی به ویژه به ادغام وزارت آموزش و پرورش و وزارت آموزش عالی و وزارت علم و فناوری به عنوان اقدامی همسو با رویه‌های بین المللی اشاره کرد و افزود: این ادغام می‌تواند فرصتی برای پیاده سازی رویکرد مدرن یادگیری باشد». کارشناس اقتصادی مزبور در خصوص ادغام وزارتخانه‌های دارایی و اقتصاد نیز آن را تصمیم درستی دانست و خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورها این دو وظیفه تحت یک وزارتخانه هستند. وی همچنین از جذب وزارت اداری توسط وزارت ریاست جمهوری حمایت کرد. با این حال، آقای خیمینز در مورد پیشنهاد ادغام اداره ملی امور دریایی با آکواریوم ملی ابراز تردید کرد و تأکید نمود که هر دو نهاد وظایف و اهداف بسیار متفاوتی دارند. 

https://acento.com.do/economia/juan-ariel-jimenez-estima-fusion-de-instituciones-podria-reductor-el-gasto-9395692.html

جمهوری دومینیکن صادرات به جامائیکا را دو برابر کرد

جمهوری دومینیکن موفق شده است که در دوران ریاست جمهوری لوئیس آبینادر صادرات خود به جامائیکا را دو برابر کند. بر اساس داده‌های پایگاه تجارت بین المللی سازمان ملل متحد (Comtrade) بین سال های 2020 تا 2022، صادرات دومینیکن به جامائیکا 75 درصد رشد کرد. در سال 2021، تجارت کالاهای دومینیکن به جامائیکا افزایش قابل توجهی را تجربه کرد و از 74 میلیون دلار (پیش از بیماری عالمگیر) به 122 میلیون در همان سال رسید. در سال 2022، رشد ادامه یافت و به 130.2 میلیون دلار رسید. به گفته اداره کل گمرک (DGA) جمهوری دومینیکن در سال 2023، صادرات به جامائیکا با افزایش 11 درصدی به رشد خود ادامه داد که نشان دهنده پویایی و سرعت رشد پایدار در تجارت دو جانبه است. در نیمه اول سال 2024 (ژانویه تا جولای)، صادرات به جامائیکا 18.18 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. بیشترین محصولاتی که جمهوری دومینیکن به جامائیکا صادر می‌کند، مواد غذایی، محصولات شیمیایی، پلاستیک و کالاهای ساخته شده است.

https://listindiario.com/economia/industria/20240915/republica-dominicana-duplica-exportaciones-jamaica-gobierno-luis-abinader_825684.html

جمهوری دومینیکن در ماه آگوست از 42 کشتی کروز  حامل جهانگردان خارجی استقبال نمود

اداره بنادر دومینیکن (Apordom) اعلام کرد که جمهوری دومینیکن 42 کشتی کروز را در ماه آگوست از طریق پایانه‌های مختلف دریافت و در نتیجه در مجموع 139065 بازدیدکننده وارد کشور شدند. بر اساس برنامه پیش رو در ماه سپتامبر این کشور از حدود 26 کشتی کروز دیگر استقبال خواهد نمود. آقای ژان لوئیس رودریگز، مدیر اجرایی«Apordom» بر اهمیت ورود این کشتی ‌های کروز به منظور تبدیل جمهوری دومینیکن به مرکز کشتی‌های کروز کل کارائیب تاکیدکرد.

https://listindiario.com/economia/sector-turistico/20240911/empresa-servicios-instala-aila_825133.html#scrollinfinito

روند های جدید صنعت سیمان در جمهوری دومینیکن

صنعت سیمان در جمهوری دومینیکن بطور فعال اصول اقتصاد چرخشی یا Circular Economy را در دست اجرا دارد که با تلاش های جهانی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای هماهنگ است. طی وبینار "صنعت سیمان و نقش آن در اقتصاد چرخشی " که توسط انجمن تولیدکنندگان سیمان دومینیکن (Adocem) برگزار شد، خانم فابریسیا د ژسوس، متخصص صنعت سیمان تاکید کرد که این رویکرد به ما امکان می دهد زباله‌ها را به محصولات جدید تبدیل کنیم و افزود که بخش سیمان در حال حاضر این شیوه‌ها را در طول چرخه تولید خود اعمال می‌کند. در این راستا خانم جولیسا بائز، مدیر اجرایی Adocem، خاطرنشان کرد که صنعت سیمان کشور در حال پیشرفت در کاهش ردپای کربن خود از طریق پردازش مشترک است و این یک فناوری است که از ضایعات به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کند و در نتیجه هم ضایعات را حذف می‌کند و هم مصرف سوخت فسیلی را کاهش می دهد.

https://acento.com.do/economia/industria-cementera-impulsa-la-economia-circular-para-reducer-emisiones-de-gases-9393330.html

1.7 میلیارد دلار تجهیزات پزشکی و دارویی از جمهوری دومینیکن صادر شده است

بخش تجهیزات پزشکی و داروسازی با حدود 1.7 میلیارد دلار بین ژانویه تا جولای سال 2024 همچنان پیشتاز صادرات است. به گفته آقای ویکتور بیسونو، وزیر صنعت، بازرگانی و شرکت های کوچک و متوسط جمهوری دومینیکن در مجموع در سال 2023 کل صادرات به بیش از 2.5 میلیارد دلار رسید. وی در این خصوص گفت: این بخشی است که به مدت بیش از یک دهه است که پیشتاز صادرات ما بوده و تنها در سال گذشته بیش از 2.5 میلیارد دلار و در سال جاری در فاصله ژانویه تا جولای نزدیک به 1.7 میلیارد دلار صادرات داشته است. این بخش 33924 شغل مستقیم (تقریباً 17 درصد از کل اشتغال در مناطق آزاد) را به خود اختصاص داده است. 

https://acento.com.do/economia/se-han-exportado-us-1700-millones-de-dispósitos-medicos-y-farmaceuticos-9393756.html

جمهوری دومینیکن به دنبال راهی برای حل بحران در سیستم برق است

دولت دومینیکن طرحی را ارائه کرده که به دنبال بهره وری در عملکرد شرکت های توزیع برق کشور (EDE) با هدف کاهش اتلاف تا سال 2027 و حل بحران در سیستم است. رئیس شورای متحد شرکت های توزیع برق (CUED)، سلسو مارانزینی، توضیح داد که در حال حاضر رشد بی سابقه ای در تقاضای انرژی وجود دارد. در نتیجه، وی خاطرنشان کرد که شبکه‌های توزیع در حالت اضافه بار کار می‌کنند زیرا جریان انرژی در ساعات پیک مصرف بیش از ظرفیت است. وی برای مقابله با این وضعیت گفت سرمایه گذاری‌های لازم برای جایگزینی تجهیزات و گسترش شبکه‌های توزیع در حال انجام است. اتصالات غیرقانونی باعث افزایش حجم عرضه ترانسفورماتورهای بار می‌شود که باعث قطعی مکرر خدمات به دلیل خرابی است . در حال حاضر بیش از 800 هزار کاربر به صورت غیرقانونی متصل به شبکه برق هستند که نه صورتحساب دریافت و نه هزینه ای پرداخت می‌کنند.

https://www.plenglish.com/news/2024/09/03/d-r-seeks-solutions-to-the-crisis-in-the-electricity-system/

جامائیکا

توسعه صنعت ساخت و ساز در سه ماه سوم 2024  در جامائیکا کاهش یافت

توسعه صنعت ساخت و ساز جامائیکا در سه ماهه دوم سال جاری تقریباً 2.4 درصد کاهش یافت. آقای دکتر وین هنری، مدیر کل موسسه برنامه ریزی جامائیکا (PIOJ) گفت که کاهش مزبور عمدتاً به دلیل کاهش فعالیت در بخش های ساختمان سازی و تولید لوازم ساختمانی طی دوره آوریل تا ژوئن بوده است. این همه به دلیل کاهش هزینه‌ها در زمینه مهندسی عمران بود، که در نتیجه آن پروژه بهبود بزرگراه ساحلی جنوبی نیز آسیب دیده است.

https://radiojamaicanewsonline.com/business/construction-industry-declined-by-24-in-2nd-quarter

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان جامائیکا (JMEA) انتخاب شد

سیدنی توایتز، برای دومین بار به عنوان رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان جامائیکا (JMEA) برای دوره 2025 - 2024 انتخاب شد. وی که اولین بار در سال 2023 به این سمت انتخاب شد، نزدیک به سه دهه تجربه رهبری در بخش خدمات مالی، پتروشیمی و مشاوره را داراست. انتخاب مجدد او به اتفاق آرا نشان دهنده اعتماد اعضای این انجمن به توانایی او برای ادامه هدایت JMEA در طول دوره تغییر و رشد است. JMEA در بیانیه ای اعلام کرد که تواینز در اولین دوره ریاست خود، پیشرفت قابل توجهی در ترویج اقتصاد مبتنی بر صادرات و جذب سرمایه گذاری خارجی برای بخش های تولیدی و صادراتی جامائیکا داشته است. این انجمن تحت هدایت او، از کسب و کارها از طریق مأموریت های تجاری و اصلاحات سیاستی حمایت کرد و مشارکت بین بخش خصوصی و دولتی را تقویت نمود.

https://jamaica.loopnews.com/content/sydney-thwaites-re-elected-jmea-president

رویداد نامزدی جوایز انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان جامائیکا

بیش از 200 مهمان در رویداد سالانه نامزدی جوایز انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان جامائیکا (JMEA) شرکت کردند. ۵۹ شرکت و 15 شخص به عنوان نامزدها در 28 دسته جوایز رقابتی شناخته شدند و رکورد تعداد درخواست ها برای این رویداد معتبر را ثبت کردند. این مراسم برخی از درخشان‌ترین ستارگان را در صنایع تولیدی، صادراتی و خدماتی جامائیکا گرد هم آورد و به عنوان پیش درآمدی برای جشن بزرگ جوایز M&E که در ۲۸ سپتامبر برگزار می‌شود عمل کرد. موضوع امسال این جشنواره «تعریف مجدد مرزها: پیشبرد آینده تولید و صادرات»، بر گام‌های جسورانه‌ای که صنعت کشور برای پیشبرد محدودیت‌های نوآوری و رشد برمی‌دارد، تأکید دارد.

https://jamaica.loopnews.com/content/jmea-awards-nomination-event-highlights-record-entries-new-awards

 

هائیتی

بدهی‌هائیتی به کشور ونزوئلا در چارچوب توافق اقتصادی " پتروکاریبه " کاهش یافت

هائیتی 500 میلیون دلار به ونزوئلا پرداخت کرد و در نتیجه این کشور دیگر 2.2 میلیارد دلار به ونزوئلا بدهکار نیست. خانم کتلین فلورستال، وزیر اقتصاد و دارایی، گفت که 500 میلیون پرداختی به ونزوئلا بطور مستقیم و در یک مرحله از خزانه عمومی‌پرداخت نشده است بلکه این پول در یک حساب مسدود شده بود زیرا ونزوئلا تحت تحریم های مالی آمریکا قرار می‌گیرد. هائیتی هر ماه بین 9 تا 10 میلیون دلار برای برطرف کردن بدهی خود با ونزوئلا پرداخت می‌کرد، اما این پول در یک حساب مسدود شده واریز می‌گردید. همین پرداخت‌های ماهانه که جمع شده بودند اجازه دادند تا پرداخت 500 میلیون دلاری به مقامات ونزوئلا را در یک تراکنش انتقالی فراهم گردد . در ازای آن، ونزوئلا 1.7 میلیارد دلار بدهی باقی مانده‌هائیتی را لغو کرد.

https://lenouvelliste.com/article/250191/petrocaribe-haiti-ne-doit-plus-22-milliards-de-dollars-au-venezuela

زنبورداری در هائیتی بخشی مهم و در حال توسعه است

در هائیتی، زنبورداری توسط چند هزار خانواده کشاورز به شیوه ای حرفه ای یا نیمه مدرن و برای اهداف اقتصادی انجام می‌شود. بر اساس سندی از وزارت کشاورزی، منابع طبیعی و توسعه روستایی (MARNDR)، مربوط به ماه جولای  2024 این بخش به تدریج در حال توسعه است و سهم زیادی در تمام زنجیره‌های محصولات غذایی، به ویژه شیرینی پزی دارد. بر اساس داده‌های موجود در حال حاضر، کوبا، جمهوری دومینیکن، جامائیکا و هائیتی چهار تولیدکننده بزرگ عسل در منطقه کارائیب هستند. متخصصان بر این باورند که‌هائیتی تنها کشور منطقه است که دانش خاصی در تولید سرکه و سرکه عسل دارد. طبق سرشماری عمومی زنبورداری در هائیتی، 74 درصد کندوها سنتی هستند در حالی که کندوهای مدرن 26 درصد را تشکیل می دهند. گردش مالی بخش زنبورداری در هائیتی حدود 4 میلیون دلار است اما پتانسیل فعلی تا 20 میلیون دلار می‌باشد. 

https://lenouvelliste.com/article/250181/lapiculture-en-haiti-une-importante-filiere-de-developpement

بودجه‌هائیتی  2025- 2024: بین نوآوری‌ها و جاه طلبی‌ها

چند روز قبل از شروع سال مالی آتی آقای کتلین فلورستال، وزیر اقتصاد و دارایی‌هائیتی اعلام کرد که «نخست وزیر به وزرا دستور داده است که هزینه‌های منظم را تضمین کنند و آماده شوند تا پاسخگو باشند". آقای وزیر از چنین تصمیمی استقبال کرد، زیرا در این صورت ، تعهد به مبارزه با فساد رایج می‌شود و از وزارت اقتصاد و دارایی نیز در کارش حمایت خواهد کرد. بر خلاف بودجه قبلی، آقای فلورستال تغییرات متعددی را اعلام می‌کند و برخی از آنها دائمی خواهد بود. تغییرات مزبور در میان چیزهای دیگر، امکان "عقلانی سازی بهتر منابع" را فراهم می‌کند. 

https://lenouvelliste.com/article/250200/le-budget-2024-2025-entre-innovations-et-ambitions

کشورهای حوزه کارائیب

باربادوس ریاست سازمان گردشگری کارائیب را بر عهده گرفت

باربادوس به عنوان رئیس سازمان گردشگری کارائیب (CTO) انتخاب شد. این کشور ریاست خود را در نشست شورای وزیران CTO که در جزایر کیمن در جریان کنفرانس سالانه وضعیت صنعت گردشگری این سازمان (SOTIC) برگزار شد، دریافت کرد. وزیر گردشگری و حمل‌و نقل بین‌المللی باربادوس، ایان گودینگ-ادگیل، ریاست شورای وزیران و کمیسیون‌های گردشگری را بر عهده خواهد داشت، در حالی که آندریا فرانکلین، مدیر عامل بازاریابی گردشگری باربادوس، به عنوان رئیس هیئت مدیره فعالیت خواهد کرد. باربادوس جانشین صندلی خروجی جزایر کیمن می‌شود که توسط کنت برایان، وزیر گردشگری و بنادر و رزا هریس، مدیر گردشگری، رهبری می‌شد. CTO تأکید کرد که تحت رهبری کیمن، چندین موفقیت از جمله مشارکت مجدد اعضا و بازگشت جزایر ویرجین ایالات متحده و برمودا به دست آمد.

https://caribbean.loopnews.com/content/barbados-takes-over-chairmanship-caribbean-tourism-organisation

آنتیگوا و باربودا میزبان بازار سفر کارائیب در سال 2025 است

آنتیگوا و باربودا به عنوان میزبان چهل و سومین بازار سفر کارائیب (CTM) اتحادیه هتل و گردشگری کارائیب (CHTA) انتخاب شده است. این خبر در حالی اعلام شد که سهامداران کارائیب در جزایر کیمن برای کنفرانس وضعیت صنعت گردشگری (SOTIC) ملاقات کردند. این رویداد قرار است بین 18 و 22 می 2025 در پردیس دانشگاه آنتیگوا (AUA) برگزار شود که اخیراً میزبان چهارمین کنفرانس بین‌المللی سازمان ملل در مورد کشورهای در حال توسعه جزیره‌ای کوچک (SIDS) بوده است. این اولین بار است که آنتیگوا و باربودا میزبان این کنفرانس است که خریداران جهانی و تامین کنندگان منطقه ای در صنعت گردشگری را گرد هم می آورد. کالین جیمز، مدیر عامل سازمان گردشگری آنتیگوا و باربودا، گفت با افزایش 16 درصدی در ورودی‌های اقامتی در سال جاری، که از رکوردهای سال 2019 فراتر رفت، کشور جزیره‌ای دوقلوی ما به نقطه کانونی برای سفر و سرمایه‌گذاری بین‌المللی تبدیل شده است.

https://caribbean.loopnews.com/content/antigua-barbuda-host-caribbean-travel-marketplace-2025

گویان 306 میلیارد دلار ( گویانی ) مالیات برای اکسون موبیل و شرکای آن پرداخت کرد

تا سال 2023، دولت گویان مجموعاً وادار به پرداخت 306 میلیارد دلار گویان مالیات بر درآمد به « ExxonMobil Guyana Limited» و شرکای آن در بلوک «Stabroek» «Hess» و «China National Offshore Oil Corporation» شد. در همین دوره گویان 336 میلیارد دلار ( گویانی ) درآمد از نفت خود کسب کرد. دولت گویان در نتیجه قرارداد تولید مشترک سال 2016 که با بزرگترین شرکت نفتی ایالات متحده امضا کرد در سال گذشته تقریباً همان مبلغی را که از نفت به دست آورده بود را به عنوان مالیات پرداخت کرد. سال گذشته، این سه شرکت 1.3 تریلیون دلار ( گویانی ) کاملاً معاف از مالیات در کشور گویان سود کردند.

https://radiojamaicanewsonline.com/business/guyana-paid-306-billion-in-taxes-for-exxonmobil-and-partners

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما