معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۱- ۱۵:۱۶

اخبار اقتصادی عمان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی عمان در هفته سوم شهریور ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

درآمد عمومی 18 میلیارد دلاری عمان

وزارت دارایی عمان با انتشار بولتن اقتصادی اعلام کرد تا پایان جولای 2024 درآمدهای عمومی این کشور با کاهش 75 میلیون دلاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به 18 میلیارد و 600 میلیون دلاری رسیده است. در این گزارش آمده است درآمد خالص نفتی عمان با افزایش 9 درصدی به 10 و نیم میلیارد دلار رسیده است. در این مدت متوسط بهای نفت عمان در ازای هر بشکه 83 دلار و متوسط میزان تولید نفت یک میلیون و 2 هزار بشکه در روز بوده است. این گزارش می افزاید درآمد خالص گازی عمان با کاهش 18 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به 2 میلیارد و 834 میلیون دلار رسیده است. علت این کاهش تغییر روش جمع آوری درآمدهای گازی عنوان شده است.

منبع: خبرگزاری عمان

تجارت 27 میلیارد دلاری عمان و چین

معاون اتاق بازرگانی و صنعت عمان در خلال برگزاری نشست تجاری عمان- چین در مسقط اعلام کرد حجم روابط تجاری میان دو کشور در سال 2023 به رقم 27 میلیارد دلار رسیده است. حمد بن سالم السعدی با تاکید بر لزوم گسترش همکاری‌های فی مابین گفت عمان در چارچوب برنامه چشم انداز 2040 مملو از فرصت های سرمایه گذاری است و طرف های چینی با ورود به بازار عمان می‌توانند از این فرصت ها بهره ببرند.

منبع: عمان آبزرور

عمان در رتبه 21 برترین کشورها برای سرمایه گذاری

مجله سئو ورلد (CEOWORLD) که مقر آن در نیویورک آمریکاست، در گزارشی اعلام کرد سلطنت عمان در سال 2024 در فهرست «بهترین کشورها برای سرمایه گذاری و انجام تجارت» در رتبه 21 جهان قرار گرفته است. در این گزارش آمده است سیاست های دولت عمان و نیروی کار ماهر در ارزیابی‌های صورت گرفته نقش مهمی داشته و عمان امتیاز ثبات اقتصادی 92 ممیز 12 را به دست آورده است. این فاکتورها به عنوان یک دارایی مضاعف به رتبه چارچوب نهادی عمان که 92 ممیز 34 امتیاز است، اضافه می‌شود و به گفته این مجله، این فاکتورها تایید کننده جذابیت سلطنت عمان برای سرمایه گذاری و کارآفرینی خارجی می‌باشد.

منبع: تایمز عمان

احداث 5 نیروگاه بادی با ظرفیت تولید یک گیگاوات انرژی

شرکت تامین آب و برق عمان (نما) فهرست 12 شرکتی که پس از مشارکت در مناقصه، 5 نیروگاه بادی در مناطق مختلف این کشور را احداث خواهند کرد، معرفی کرده که در میان این شرکت ها، نام هایی چون توتال انرجیز، مصدر و سامیتومو به چشم می خورد. نیروگاه‌های بادی ظفار 2 و صده در استان ظفار، الدقم و محوت 1 در استان الوسطی و جعلان بنی بوعلی در استان الشرقیه قرار است تا سال 2027 وارد مدار شوند و ظرفیت تولید یک گیگاوات ساعت انرژی خواهند داشت.

منبع: عمان آبزرور

افزایش 116 درصدی متقاضیان مجوز صنعتی در عمان

استان الوسطی از افزایش 116 درصدی متقاضیان دریافت مجوز صنعتی در این استان به ویژه در منطقه ویژه اقتصادی الدقم در نیمه اول سال 2024 خبر داده است. در نیمه اول سال 2024 در مجموع 534 مجوز صنعتی در استان الوسطی صادر شده و در همین مدت 53 شرکت خارجی در این استان ثبت شده است. این گزارش می افزاید تا پایان نیمه اول سال 2024 در مجموع 742 سرمایه گذاری خارجی بالغ بر 7 میلیارد و 220 میلیون دلار در استان الوسطی صورت گرفته است.

منبع: عمان آبزرور

افزایش ترددهای فرودگاهی در عمان

مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان اعلام کرد تا پایان جولای 2024 در مجموع 8 میلیون و 478 هزار مسافر با بیش از 63 هزار پرواز از طریق فرودگاه‌های این کشور جابجا شده اند که این رقم نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با افزایش 9 ممیز 3 دهم درصدی همراه بوده است. در همین چارچوب فرودگاه بین المللی مسقط با جابجایی بیش از 7 و نیم میلیون مسافر در بازه زمانی مذکور پر ترافیک ترین فرودگاه عمان بوده است.

منبع: تایمز عمان

راه اندازی هفدهمین شعبه فروشگاه نستو در عمان

فروشگاه نستو یکی از فروشگاه‌های زنجیره ای بزرگ در سلطنت عمان، هفدهمین شعبه خود را در منطقه معبیله شهر مسقط راه اندازی کرده است. این شعبه که در مساحتی به اندازه 215 هزار متر مربع احداث شده، دارای 40 کانتر خروجی و بیش از 750 مکان برای توقف خودرو می‌باشد.

منبع: مسقط دیلی

افزایش 3 درصدی شاخص قیمت مصرف کننده در عمان

مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان اعلام کرد شاخص قیمت مصرف کننده در عمان در سه ماهه دوم سال 2024 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با افزایش 3 ممیز 3 دهم درصدی همراه بوده است. مهمترین دلایل آن افزایش 5 ممیز 2 دهم درصدی در بخش معدن و حمل و نقل معدنی، افزایش 5 ممیز 4 دهم درصدی در بهای نفت خام و گاز طبیعی و افزایش 6 ممیز 2 دهم درصدی در قیمت سنگ های معدنی عنوان شده است. همچنین هزینه تمام شده تولید نیم درصد، بهای مواد غذایی و نوشیدنی 2 ممیز 4 دهم درصد و بهای کالاهای قابل حمل و نقل یک ممیز یک دهم درصد افزایش داشته است.

منبع: تایمز عمان

افزایش 25 درصدی تولید سوخت در عمان

مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان اعلام کرد با وجود کاهش 2 ممیز 4 دهم درصدی خروجی پالایشگاه و پتروشیمی‌های عمان در ماه جولای نسبت مدت مشابه در سال گذشته، تولید سوخت خودرو در عمان با افزایش 25 درصدی همراه بوده است. همچنین صادرات سوخت عمان با رشد همراه بوده است؛ صادرات بنزین با اکتان 91 با رشد 16 درصدی به یک میلیون و 415 هزار بشکه، صادرات بنزین با اکتان 95 با افزایش 119 ممیز 8 دهم درصدی به 912 هزار و 700 بشکه رسیده است. همچنین صادرات دیزال به 10 و نیم میلیون بشکه، سوخت هواپیما به 4 میلیون و 400 هزار بشکه و ال.پی.جی به 290 هزار و 800 بشکه رسیده است.

منبع: عمان آبزرور

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما