اخبار اقتصادی ایتالیا
گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در هفتۀ چهارم شهریور 1403 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد.
نرخ اشتغال در ایتالیا طی سه ماهه دوم سال جاری
بر اساس گزارش اداره آمار ایتالیا (Istat) نرخ اشتغال این کشور در پایان سه ماهه دوم سال جاری برابر با 62.2 درصد، نرخ بیکاری برابر با 6.8 درصد و نرخ افراد غیرفعال (کسانی که در سنین 15 الی 29 سال هستند و نه در حال تحصیلند و نه به دنبال کار میگردند) برابر با 33.1 درصد میباشد.
https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=20240913&edition=SOLE&startpage=1&displaypages=2
نشست وزرای کار کشورهای گروه 7 به ریاست ایتالیا
نشست وزرای کشورهای گروه 7 به ریاست ایتالیا در شهر کالیاری (مرکز استان ساردنیا) برگزار شد. در این نشست، وزرای کار کشورهای گروه هفت اعلام کردند که برای پاسخ به چالشهای در حال گذار تکنولوژی، دیگر آموزشهای سنتی و سیستم مدرسه کافی نیست و باید بر آموزش مداوم و دائمی، برای بهروزرسانی مهارتها در راستای نوآوری فرآیندهای تولید تمرکز کرد. توسعه و استفاده قابل اعتماد از هوش مصنوعی در دنیای کار با محوریت انسان، ارائه طرحهای حمایت از اشتغال کارگرانی که بیشتر در معرض ریسک از دست دادن شغل به دلیل ورود تکنولوژی هوش مصنوعی هستند، تضمین حمایت اجتماعی کافی و فرصتهای ارتقای شغلی در صورت انتقال محل شغل و حمایت هدفمند از مشاغل خرد و کوچک و متوسط، از جمله نتایج مهم این اجلاس که سند پایانی این نشست است که سند نهایی آن توسط وزرای کار کشورهای G7 به تصویب رسیده است.
https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=20240913&edition=SOLE&startpage=1&displaypages=2
بحران صنایع مکانیک ایتالیا
بر اساس گزارش فدراسیون اتحادیههای صنایع مکانیک ایتالیا (Federmeccanica)، عملکرد صنعت مکانیک در ایتالیا در پایان سه ماهه دوم سال جاری بدتر شده و در مقایسه با سه ماهه اول، 1.5 درصد کاهش داشته است. از نظر مقایسه نقطه به نقطه نیز سه ماهه دوم سال جاری در مقایسه با سه ماهه دوم سال قبل، 3.4 درصد کاهش نشان میدهد. از جمله دلایل کاهش عملکرد صنایع مکانیک در ایتالیا که موجب گردیده تا چشمانداز آینده این بخش از اقتصاد چندان خوشایند به نظر نیاید، عدم اطمینان از وضعیت اقتصادی ناشی از جنگ و بحرانهای منطقهای، ضعف تجارت جهانی ناشی از مشکلات حملونقل دریایی (امنیت کانال سوئز) به دلیل تنشهای ژئوپلیتیکی و همچنین تاثیرات منفی به کارگیری سیاستهای پولی انقباضی عنوان شده است. این موضوع باعث شده است که تقریبا از هر ده شرکت، چهار شرکت (به طور دقیق 38 درصد) در مورد توقف فعالیت خود نگران شوند. بر اساس همین گزارش طی شش ماهه اول سال جاری، حجم صادرات صنایع متال مکانیک ایتالیا در مقایسه با دوره مشابه سال 2023 با 3.2 درصد کاهش روبرو بوده است.
https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=20240917&edition=SOLE&startpage=1&displaypages=2
توقف کمک 252 میلیون یورویی برای ایجاد کارخانه ساخت باطری خودروهای برقی
وزارت تجارت و ساخت ایتالیا از توقف کمکهای 252 میلیون یورویی که قرار بود از محل صندوق طرح ملی بهبود و تابآوری (PNRR) به شرکت ACC: Automotive Cells Co. به منظور ایجاد یک ابرکارخانه ساخت باطری برای خودروهای برقی در استان مولیزه – شهر ترمولی (Termoli) ارائه گردد، خبر داده است. این خبر در پایان جلسهای که به همین منظور در محل وزارت تجارت ایتالیا با حضور سهامدارن شرکت استلانتیس، مرسدس بنز و توتال انرژی تشکیل شده بود، منتشر گردید. به گفته وزارت تجارت ایتالیا با توجه به عدم قطعیتها و تاخیرهای به وجود آمده نسبت به آنچه در ابتدا پیشبینی شده بود، دیگر زمان فنی جهت استفاده از منابع صندوق طرح ملی بهبود و تاب آوری معادل 252 میلیون یورو تا مهلت توافق شده با کمیسیون اروپا (یعنی سال 2026) وجود ندارد. این پروژه که تاکنون روی میز قرار گرفته است، دارای ارزش کل حدود 2.3 میلیارد یورو میباشد که قرار بود 370 میلیون یورو از آن توسط دولت ایتالیا از محل بودجه توسعه صنعتی که در برگیرنده 252 میلیون یورو از کمکهای طرح ملی بهبود و تابآوری میباشد تامین گردد.
https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=20240918&edition=SOLE&startpage=1&displaypages=2
اختیارات جدید وزارت تجارت ایتالیا در مورد برندهای تجاری تاریخی
اختیارات جدیدی پیرامون مدیریت برندهای تاریخی ایتالیایی به وزارت تجارت ایتالیا داده شد. بر اساس این لایحه که در روزنامه رسمی ایتالیا نیز منتشر گردید، وزارت تجارت و ساخت ایتالیا میتواند به وضعیت برندها و مارکهای تجاری تاریخی ایتالیا ورود نماید و حتی برندهای تجاری که بیشتر از 5 سال بلااستفاده ماندهاند را به نفع این وزارتخانه مصادره نماید. مارکهای شرکتهای اتومبیل سازی اتوبیانکی (Autobianchi) و اینوچنتی (Innocenti) از جمله برندهای متعلق به شرکت خودرو سازی فیات (استلانتیس) مشمول این قانون خواهند شد. مدیرعامل شرکت استلانتیس در این مورد گفت: ما قوانین را وضع نمیکنیم، بنابراین به همه قوانین احترام میگذاریم و در عین حال از منافع خود نیز دفاع خواهیم کرد.
https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=20240918&edition=SOLE&startpage=1&displaypages=2
تشکیل هلدینگ جدید در سیستم شبکه آبرسانی در ایتالیا
طی مراسمی در رم با حضور سرجیو ماتارللا، رئیسجمهور ایتالیا، فابریتزیو پالرمو، مدیرعامل جدید شرکت آب، آچهآ (Acea)، از تاسیس یک هولدینگ جدید در بخش خدمات آبرسانی ایتالیا خبر داد. از جمله برنامههای راهبردی این هلدینگ، سرمایهگذاری 4.7 میلیارد یورویی (تا سال 2028) در بخش شبکه آبرسانی کشور و تقویت شبکه توزیع آب نام برده شده است. وی در مورد برنامههای بینالمللی این شرکت به فعالیت در کشورهای تونس (در بخش تسویه آبهای فاضلاب برای مصرف کشاورزی) و مراکش (مدیریت منابع آبی و تقویت سیستم آبرسانی) و همکاری با کشور امارات برای توسعه سیستم آبرسانی اشاره نمود و افزود ما آماده بررسی هرگونه تقاضای همکاری (در زمینه مدیریت آب) در سطح بینالمللی هستیم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون 2391 اپراتور و شرکت آب فعال در ایتالیا و اینکه آیا شمار زیاد شرکتها مانعی برای سرمایهگذاری و توسعه زیرساختهای شبکه آب رسانی کشور نمیشود، گفت: «شمار زیاد اپراتورها نه تنها مانع توسعه میشود، بلکه از رشد کامل سرمایهگذاری نیز جلوگیری میکند». وی برای اثبات این مطلب گفت: «ایتالیا همواره از میزان سرانه سرمایهگذاری در بخش شبکه آب که 70 یورو در سال برای هر شهروند است به خود میبالد». میانگین این سرمایهگذاری در اتحادیه اروپا 82 یورو در سال در ازای هر شهروند میباشد.
https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=20240918&edition=SOLE&startpage=1&displaypages=2
خروج شرکت بیمه جنرالی از بازار ترکیه
بنا به اعلام شرکت ایتالیایی بیمه جنرالی (Generali)، این شرکت با فروش 99.99 درصد از سهام خود در شرکت Generali Sigorta کشور ترکیه، عملا بازار این کشور را ترک میکند. این تصمیم در راستای برنامه راهبردی این شرکت معروف به «Lifetime Partner 24: Driving Growth» که بر اساس آن پیشبینی شده است که این شرکت باید سود و رشد پایدار گروه را در بازارهای بیمهای که جنرالی در آن جایگاه رهبری دارد، دنبال کند اتخاذ شده است. سهم فعالیت در ترکیه در نتایج اجرایی گروه بیمه جنرالی سهمی ناچیز است.
https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=20240918&edition=SOLE&startpage=1&displaypages=2