معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۱- ۱۷:۰۵

اخبار اقتصادی اروگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه در هفته سوم شهریور ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

حضور اروگوئه در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری آمریکای لاتین در بوئنوس آیرس

ادواردو سانگینتی وزیر گردشگری اروگوئه در سخنرانی در مراسم گشایش فضای متعلق به این وزارتخانه در نمایشگاه اکسپو پرادو در مونته ویدئو، از حضور قدرتمند اروگوئه در "نمایشگاه بین‌المللی گردشگری آمریکای لاتین" در بوئنوس آیرس در روزهای ۲۸ و ۲۹ سپتامبر سال جاری خبر داد و گفت تلاش خواهد شد که مقاصد و جاذبه‌های گردشگری در اروگوئه معرفی گردند و گردشگران خارجی بیشتری برای سفر به اروگوئه ترغیب شوند. سانگینتی در این مراسم با شعار "چمدانت را آماده کن" که روز جمعه ۶ سپتامبر در جریان آغاز به کار  ۱۱۹ امین نمایشگاه بین‌المللی دامداری، صنعتی و تجاری برگزار شد، گفت که اروگوئه چیزهای زیادی برای ارائه دارد و ما مشغول فعالیت در این زمینه هستیم.  فرناندو ماتوس وزیر دامداری، کشاورزی و شیلات؛ آنا ریبیرو معاون وزیر آموزش، خوان ایگناسیو کوربلو مدیر کل وزارت گردشگری همچنین مدیران بخش‌های مختلف از شهرداری‌ ها در استان‌های مختلف در مراسم حضور داشتند. در محوطه ی جدید وزارت گردشگری،  مشابه آنچه که در بوئنوس آیرس نیز متعاقباً صورت خواهد گرفت، نمایندگانی از پنج منطقه گردشگری کشور پیشنهادات خود را از طریق فعالیت‌های غذایی، تاریخی و ورزشی به بازدیدکنندگان  ارائه خواهند داد. مراسم سخنرانی، برپایی کنفرانس‌ و معرفی غذاها از جمله این برنامه‌ها است.

https://www.gub.uy/presidencia/comunicacion/noticias/ministerio-turismo-inauguro-stand-expo-prado-2024

دیدار تیم اقتصادی دولت با انجمن روستایی اروگوئه در نمایشگاه پرادو 

تیم اقتصادی دولت در چارچوب نمایشگاه بزرگ دامداری و محصولات دامی اروگوئه (اکسپو پرادو) با اعضای هیأت مدیره انجمن روستایی اروگوئه (ARU) به ریاست پاتریسیو کورتاباریا دیدار کرد. طرفین درباره عمده ترین چالش ها و موضوعات اقتصادی از جمله نقش بخش کشاورزی، سیاست های محیط زیستی، نرخ تبدیل ارز همچنین همه‌ پرسی مرتبط با نظام بیمه تأمین اجتماعی گفت و گو کردند. آزوسنا آربلچه وزیر اقتصاد و دارایی در این دیدار درباره پیامد های تصویب احتمالی همه پرسی بیمه تأمین اجتماعی هشدار داد و گفت که درصورت تغییر نظام کنونی تأمین اجتماعی، جایگاه  اروگوئه در دسته رده بندی جهانی ریسک مالی از A به B سقوط خواهد کرد. وی متذکر شد که تغییرات اعمالی در قوانین موجود (از جمله کاهش سن بازنشستگی و حذف صندوق پس انداز بازنشستگی) نقض قوانین بازی بوده، شرایط کاملاً جدیدی را به وجود می آورد و منجر به افزایش قابل ملاحظه مالیات ها بر افراد حقیقی و حقوقی اعم از کارگران و شرکت ها خواهد شد، بطوریکه پس اندازهای انباشته شده ی آنها در صندوق بازنشتگی به نوعی مصادره خواهند شد.

https://www.elpais.com.uy/negocios/noticias/arbeleche-dijo-que-el-plebiscito-del-pit-cnt-confisca-ahorro-de-trabajadores-y-rechazo-atraso-cambiario

دستاوردهای اقتصادی دولت اروگوئه در جلسه بررسی عملکرد بودجه

مقامات وزارت اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی و اداره برنامه و بودجه گزارش حسابرسی سال 2023 را در کمیسیون بودجه و دارایی مجلس سنا ارائه کردند. در این جلسه، نتایج ملموس به دست آمده در این دوره، به عنوان نتیجه "یک سیاست اقتصادی متفاوت" مورد ارزیابی قرار گرفت. مسئولان وزارت اقتصاد در اظهاراتی ایجاد بیش از 76 هزار شغل، افزایش دستمزد واقعی و دستیابی به پایین ‌ترین نرخ تورم طی 18 سال اخیر را مورد تأکید قرار دادند. آزوسنا آربلچه وزیر اقتصاد و دارایی در سخنرانی گفت که برغم وجود عوامل نامطلوب و تأثیرات آن بر جنبه‌های اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی، اروگوئه موفق شد بهترین امتیاز را در زمینه اعتبار مالی و سرمایه گذاری در طول تاریخ بدست آورد. آربلچه با اشاره به اصلاحات ساختاری مهم در کشور یادآور شد که دولت شغل ‌های آسیب دیده در دوران بیماری همه گیر و همچنین 52 هزار شغل از دست رفته در دوره‌های قبلی را احیا کرد. به گفته وی، این شاخص همچنان در حال افزایش است و انتظار می‌رود تا پایان دوره دولت کنونی به 100 هزار شغل افزایش یابد. وزیر اقتصاد همچنین از احیای حقوق و دستمزد واقعی در کشور به میزان 3.7 درصد در سال 2024 خبر داد و گفت پیش‌بینی می‌شود که این افزایش در سال 2025 نیز ادامه یابد. وزیر اقتصاد به علاوه تاکید کرد که تورم نیز برای پانزدهمین ماه متوالی در محدوده هدف گذاری شده قرار گرفت و بر اساس پیش‌بینی بانک مرکزی، در طول 24 ماه آینده حدود 4.5 درصد باقی خواهد ماند.

https://www.gub.uy/presidencia/comunicacion/noticias/equipo-economico-destaco-creacion-empleo-recuperacion-salarial-baja-inflacion

پروژه‌های جدید شرکت ملی نفت اروگوئه در عرصه انرژی‌های پاک 

الکساندر استیپانیچیچ رئیس اداره ملی سوخت، الکل و سیمان اروگوئه (شرکت ملی نفت اروگوئه موسوم به آنکاپ) درباره پروژه‌های جدید آن شرکت در عرصه هیدروژن سبز گفت که این پروژه‌ها  امکان تحقیق، مطالعه و تحلیل شرایط جوی و سرزمینی اروگوئه را برای نصب مزارع بادی و تولید هیدروژن سبز به منظور صادرات به جهان فراهم می‌ آورند. استیپانیچیچ در مراسم گشایش غرفه آنکاپ در نمایشگاه بزرگ دامداری اروگوئه (اکسپو پرادو) با اشاره به اقدام اخیر وزارت صنعت، انرژی و معدن درخصوص اجازه به شرکت ملی نفت برای صدور فراخوان جهت بهره برداری از چهار بلوک برای تولید هیدروژن سبز در سواحل اروگوئه، توضیح داد: هر بلوک قادر است سالانه 200 هزار  تن هیدروژن سبز تولید کند. وی خاطرنشان کرد که تاکنون ۲۰ بلوک شناسایی شده اند، اما در مرحله نخست، چهار بلوک- در منطقه جنوب شرقی شهر خوسه ایگناسیو در استان مالدونادو- به مناقصه گذاشته خواهند شد. استیپانیچیچ در عین حال با بیان اینکه، شرایط برای تجاری ‌سازی هیدروژن سبز در بازار کافی نیست، افزود: چندین عنصر در زنجیره ارزشی این محصول وجود دارند که مانع از تحقق پروژه‌ها در کوتاه‌ مدت می‌شوند. وی در ادامه، خاطرنشان کرد: حداکثر زمان برای ارائه پروژها توسط شرکتها هشت سال است. اگرچه ممکن است این پروژه‌ها در زمان کمتری به نتیجه برسند. با این حال باید گفت که چگونگی توسعه بازار (در زمینه هیدروژن سبز و نقل و انتقالات آن) با عدم قطعیت مواجه اند.

https://www.elpais.com.uy/negocios/finanzas/hidrogeno-verde-ancap-presento-nuevos-proyectos-en-la-inauguracion-de-su-stand-en-la-rural-del-prado

برپایی روز ملی خدمات جهانی در اروگوئه

موسسه توسعه صادرات و سرمایه گذاری اروگوئه (اروگوئه 21) روز دوشنبه نهم سپتامبر 2024 دومین دوره "روز ملی خدمات جهانی اروگوئه" را جشن گرفت. در این رویداد مسئولان و بازیگران برجسته‌ در بخش خدمات، روندهای صنعتی و بحث ها درباره‌ دستاوردها و چالش‌های موجود را با دیگران به اشتراک گذاشتند. عمر پاگانینی وزیر خارجه اروگوئه در سخنرانی گفت که صادرات خدمات که سالانه به حدود 6 میلیارد دلار بالغ می‌شود، "ستون اقتصاد" و بخش راهبردی کشور به حساب می آید. پاگانینی ضمن تاکید بر رشد خدمات در عرصه جهانی، یادآور شد که ثبات دموکراتیک و شفافیت باعث شده اند که اروگوئه در تجارت خدمات، به کشور جذابی تبدیل شود. وی گفت که معتقد است "صنایع کشاورزی و خدمات" دو پایه ی اقتصادی اروگوئه هستند و به واسطه ی آنها کشور قصد گشایش به سوی بازارهای جهانی را دارد. سباستین ریسو مدیر اجرایی موسسه اروگوئه 21 نیز در اظهاراتی تصریح کرد: تقریباً 30 درصد از کل صادرات کشور از خدمات نشأت می‌گیرد. حدود 36 هزار نفر در این بخش مشغول به فعالیت هستند و نیروی کار در این بخش در مقایسه با یک سال قبل، 10 درصد رشد داشته است. ریسو در بخش دیگری از اظهاراتش پروژه‌های مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر را برای شرکت های خارجی جذاب دانست و با اشاره به تازه ترین نظرسنجی‌های موجود افزود: 84 درصد از شرکت‌های خارجی از محیط کسب و کار خود در اروگوئه راضی یا بسیار راضی هستند. آلخاندرو فراری مدیر سرمایه‌گذاری موسسه اروگوئه 21 نیز در اظهاراتی از گردآوری آمار و فعالیت بیش از 660  شرکت در بخش خدمات جهانی اروگوئه خبر داد و گفت که 37 درصد از افرادی که توسط این بخش استخدام شده‌ اند در مناطق آزاد تجاری مستقر هستند.

https://www.ambito.com/uruguay/exportaciones-servicios-suman-us-6000m-y-son-un-pilar-la-economia-destaco-omar-paganini-n6058341

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما