معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۲- ۰۸:۰۰

صنعت شکلات سازی در کوبا

بطور کلی تولید انواع شکلات، شیرینی، آب نبات و محصولات قنادی در کشوری مانند کوبا که مردم آن به خوردن شیرینی تمایل زیادی دارند می‌تواند مورد توجه سرمایه گذاران و تولید و صادرکنندگان خارجی قرار گیرد. گیاه کاکائو ابتدا در جنوب این جزیره و در منطقه سانتیاگو د کوبا کشت گردید. پس از آن، کاکائو در اوایل قرن نوزدهم وارد منطقه باراکوآ در استان گوانتانامو در کوبا شد که امروزه 75 درصد کاکائو کشور را تولید می‌کند. اولین کارخانه‌های تولید شکلات در کوبا از اواخر قرن 19 میلادی شکل گرفتند و صادرات آنان به کشورهای اروپائی و آمریکای شمالی در اوایل قرن 20 میلادی سالیانه چندین میلیون دلار برآورد می‌گردید. این صنعت قدیمی در کوبا در حال حاضر نیازمند نوسازی و بهسازی ماشین آلات و سرمایه گذاری خارجی است. در گزارش حاضر ضمن ارائه اطلاعاتی مفید راجع به تاریخچه تولید صنعتی کاکائو در کشور کوبا، دو فرصت سرمایه گذاری در این صنعت معرفی شده است.

موزه شکلات "کازا د لا کروز ورد " در گوشه ای از منطقه‌هاوانای قدیم که با الهام از موزه Grand Place در بروکسل تاسیس گردید ، تاریخچه کاکائو را از کشت، تولید و تجاری سازی آن گرفته تا انواع مختلف شکلات و کاکائو تولید شده در کوبا را به تصویر کشیده و مستند سازی نموده است.

گیاه کاکائو ابتدا در جنوب این جزیره و در منطقه سانتیاگو د کوبا ( دومین شهر بزرگ کشور پس از هاوانا ) کشت گردید. پس از سانتیاگو د کوبا، کاکائو در اوایل قرن نوزدهم وارد منطقه باراکوآ در استان گوانتانامو در منتهی الیه شرق کوبا شد که امروزه 75 درصد کاکائو کشور را تولید می‌کند و محل کارخانه شکلات سازی است که از زمان تاسیس در سال 1963 تاکنون چندین بار نوسازی شده است. منطقه باراکوآ مطلوب ترین مکان در کوبا برای برداشت کاکائو به دلیل چندین شرایط آب و هوایی مساعد مانند میزان بارندگی 1500 تا 2500 میلی متر در سال و میانگین دمای محیط 24 تا 28 درجه سانتیگراد و غنای خاک است. کشت کاکائو در این منطقه ابتدا در قطعات کوچک آغاز شد و تا اواسط قرن بیستم، برخی از گونه‌های طعم تلخ و بی کیفیت در این منطقه تولید می‌گردید ، وضعیتی که در سال 1956 با شروع کار تحقیقاتی برای بهبود مزارع با معرفی گونه‌های جدید گیاه کاکائو بویژه واردات یک گونه هیبریدی از کشور کاستاریکا وارد مرحله جدیدی شد . پس از پیروزی انقلاب کوبا در سال 1959 میلادی به کار علمی و اجرای فناوری‌های جدید برای تولید کاکائو و محصولات مرتبط با آن از جمله با ایجاد چندین بانک با سطح ژنتیکی بالا که مزارع سنتی را متحول و آنها را در برابر آفات مقاوم‌تر  و میوه‌ای با کیفیت‌تر تولید کرد ، تسریع شد.

در منطقه باراکوآ، ایستگاه تحقیقاتی " کاکائو هویوس د سابانیلا " فعالیت می‌کند، جایی که آزمایش‌هایی برای به دست آوردن هیبریدهای بهبود یافته گیاه کاکائو انجام می‌شود.

شکلات کوبایی

کاکائو عطر و طعم خود را در فعالیتی که به عنوان beneficio شناخته می‌شود، تثبیت می‌کند که مخلوطی از کارهای هنری و بسیار فنی است . اگرچه تولیدکنندگان اصلی کاکائو کشورهای ساحل عاج، برزیل و کلمبیا هستند، اما کاکائو امروزی کوبایی به دلیل کیفیتی که پس از سال ها بهبود ژنتیکی مزارع و تحقیقات علمی و سختگیری‌های فنی در سراسر فرآیند به دست آوردن ماده اولیه معروف شکلات به دست آمده، می‌تواند با هر کدام از آنها رقابت کند. کاکائو کوبایی با موفقیت در تولید پودر شکلات و مربا در صنعت داخلی استفاده می‌شود که در برخی موارد تولید مشترک با شرکت های خارجی در حال حاضر در حال اجراست.

کارخانه‌های شکلات سازی در کوبا

اولین کارخانه شکلات سازی کوبایی در اوایل قرن بیستم در  شهر سانتیاگو د کوبا با نام La India تاسیس شد. بعدها کارخانجات دیگری از جمله :  La Española، Baguer، La Estrella و Armada راه اندازی شدند. همچنین اولین فروشگاه و مغازه‌های شکلات‌ فروشی فرانسوی نیز در سانتیاگو د کوبا راه‌اندازی شد. در حالی که در پایتخت، مؤسسه La Dominica، واقع در گوشه خیابان O'Reilly و Mercaderes، به دلیل ارائه شکلات های خود بر اساس میوه‌های کوبایی مشهور شد. در آن زمان کره کاکائو که در ساخت شکلات از آن استفاده می‌شد و مهمترین بخش از مزه شکلات را به خود اختصاص می داد همزمان به عنوان سوخت برای روشنایی خانگی استفاده می‌شد. در داروخانه‌ها برای تهیه پماد و در عطرسازی برای ساختن لوازم آرایشی و بهداشتی و صابون کاربرد داشت.

آدولفو دولرو، نویسنده و جهانگرد ایتالیایی، در طول سفر خود به‌هاوانا برای نوشتن کتاب فرهنگ کوبایی که در سال 1916 منتشر شد، از بزرگترین کارخانه شیرینی سازی جزیره (La Estrella) بازدید کرد. او نمی‌توانست این صنعت را تحسین نکند چرا که فقط در چند دهه از تاسیس  آن به یک افتخار ملی بدل شده بود. کوهی عظیم از شیرینی، شکلات و کلوچه به ارزش 1500000 دلار، تولید سالانه این کارخانه که در سال 1889 تأسیس شد و به دلیل اهمیتی که به دست آورد، تمام صنایع مشابه موجود در کوبا را پشت سر گذاشت. در آن زمان صادرات این شرکت به ایالات متحده، جزایر قناری، اروپا و آمریکای مرکزی متمرکز شده  بود.

سال 1900 امیدوار کننده تر بود. شرکت La Estrella در نمایشگاه اکسپو پاریس، با موفقیت شکلات، کلوچه، شیرینی، آب نبات و آب نبات های میوه ای خود را ارائه کرد. در ماه می 1906، مانوئل ویلاپلانا مدیر وقت کارخانه از یک سفر طولانی در اروپا و ایالات متحده بازگشت، جایی که ماشین آلات مدرنی خریداری کرده بود. آن سال یک کارخانه تولید قند و شکر افتتاح کردند و برای برآوردن تقاضای مواد خام، کاکائو را از اکوادور، ونزوئلا و شرق کوبا خریداری نمودند . در La Estrella محصولات در رقابت با معتبرترین کارخانه‌های خارج از کشور آن روز دنیا تولید می‌شدند.

کوبا تولید کننده شناخته شده کاکائو با عطر مرغوب است و مزارع اصلی آن در منطقه شمالی استان گوانتانامو در کنار شهر باراکوآ واقع شده است. تنها کارخانه فرآوری فرآورده‌های فرعی کاکائو و فرآورده‌های شکلات در کشور در حال حاضر در آن منطقه قرار دارد که زنجیره تولید مربا، شکلات و لبنیات را تامین می‌کند. همچنین کوبا دارای یک برنامه تولید شکلات می‌باشد که توسط فیدل کاسترو رهبر وقت کوبا پایه گذاری شده و شامل 4 کارخانه مستقل تولید صنعتی شکلات است که در شهرهای‌هاوانا، پلانتا گواما، مورون سیگو د اویلا، کاماگوئی و سانتیاگو د کوبا قرار دارند. همچنین در هاوانا یک صنعت بزرگ تولید کننده مرباهای شکلاتی قرار دارد که به دلیل هزینه بالاتر برای تعمیرات اساسی آن در رده فرصت های تجاری کشور قرار دارد. این کارخانه که به نام Gerardo Abreu Fontán است ، به نام برند تجاری La Estrella  که در بالا بدان اشاره گردید نیز شناخته می‌شود.

فرصت های سرمایه گذاری در صنعت شکلات سازی کوبا

بطور کلی تولید انواع شکلات، شیرینی، آب نبات و محصولات قنادی در کشوری مانند کوبا که مردم آن به خوردن شیرینی تمایل زیادی دارند می‌تواند مورد توجه سرمایه گذاران و تولید و صادرکنندگان  خارجی قرار گیرد . در این رابطه  با تولید کوکی‌های شیرین با انواع و طعم های مختلف، از جمله "کوکی‌های خامه ای" (نوع ساندویچی). آب نبات های سخت و پر شده ، شیرینی‌های سرد (huevitos) و تولید کوبانیتاهای سنتی یا سایر اشکالی که تولید کوکی‌های با روکش شکلاتی را تضمین می‌کنند، از جمله نوع سنتی آفریقایی مورد توجه مصرف کنندگان کوبائی است که می‌تواند از سوی سرمایه گذاران خارجی در مشارکت با تولیدکنندگان داخلی و در قالب ایجاد خطوط تولید مدرن به مانند پروژه زیر انجام پذیرد:

1-عنوان پروژه: تولید و بازاریابی محصولات شکلاتی کارخانه صنعتی باراکوآ

توضیحات پروژه:حداکثر ظرفیت طراحی کارخانه‌های تولیدی برنامه شکلات و کارخانه صنعتی باراکوآ به طور متوسط 12 تن در روز را پوشش می دهد که بیشترین درصد تولید در کارخانه باراکوآ است. در خطوط صنعتی، سطح تولید تقریباً به 7 تن در روز می رسد، بنابراین انتظار می رود با اجرای این طرح توسعه ای ، ظرفیت های اسمی این صنعت بازیابی و فروش محصولات از سر گرفته شود و همزمان به مرکز آموزش و اشتغال برای سایر افراد تبدیل گردد.

از جمله محصولاتی که در حال حاضر خودنمایی می‌کند می‌توان به شکلات های دست ساز تولید شده با مواد اولیه ارگانیک و مرغوب در مزارع کوبا اشاره کرد. هدف دیگر این نوع پروژه افزایش کیفیت و رقابت پذیری این محصولات در بازار بین المللی است، زیرا شرایط فعلی فرآوری مطابق با استانداردهای بین المللی نیست. اهداف اصلی سرمایه گذاری عبارتند از: بازیابی عملیات عمرانی، تجهیزات سرماساز و تبرید، حمل و نقل و ذخیره سازی تخصصی، منابع انرژی تجدیدپذیر، و همچنین تامین مالی برای نهاده‌ها، مواد خام، تحقیق و توسعه (R&D)، آموزش و بازاریابی.

دامنه: سرمایه گذاری برای افزایش بازده تولید شکلات های دست ساز بر پایه کاکائو با عطر مرغوب، تضمین زنجیره لجستیکی محصولات شکلاتی و بازاریابی آنها.

وضعیت: پروژه همکاری یا تجارت با سرمایه گذاری خارجی به عنوان یک مجموعه اقتصادی

سرمایه گذاری تخمینی: ارزش سرمایه گذاری باید بر اساس مطالعات فنی و اقتصادی به روز شوند.

پتانسیل بازار: تولید و بازاریابی محصولات شکلاتی با کیفیت صادراتی و همچنین فروش به بازار ارز داخلی با استفاده از کاکائو ارگانیک مرغوب کشت شده در کوبا.

شریک داخلی پروژه : شرکت فرآورده‌های جانبی شیرینی و آرد CONFIHAR

اطلاعات تماس:

یانکیل کابایریا، معاون مدیرکل شرکت: yankiel.caballeria@confihar.alinet.cu

استر آلجو: esther.alejo@confihar.alinet.cu

d.valdespino@confihar.alinet.cu

2.پروژه : تولید کاکائو و شکلات و فرآورده‌های شیرینی پزی

مبلغ سرمایه گذاری: 11,899,000 دلار آمریکا

حامی: وزارت صنایع غذایی جمهوری کوبا

سرمایه گذار و شریک کوبائی : Corporación Alimentaria S.A. (CORALSA)

روش سرمایه گذاری: سرمایه گذاری مشترک ( J.V )

مکان: Avenida Los Pinos s/n، Distrito José Martí، شهرداری سانتیاگو د کوبا، ایالت سانتیاگو د کوبا.

منبع:

گزارشات وزارت صنایع غذائی کوبا (MINAL)

www.ecured.cu

https://oncubanews.com/en/cuba/society-cuba/cuban-history/the-star-of-chocolate-in-cuba/

https://Rebelion.org

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما