معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۳- ۰۷:۵۹

جایگاه سوئد در سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال 2023

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سوئد در سال 2023 بالغ بر 322 میلیارد کرون بود که نسبت به سال 2022 کاهش 34 درصدی را نشان می‌دهد، اما همچنان یکی از بالاترین‌ها است. سوئد اکنون چهارمین بازار بزرگ اروپا برای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است و در رتبه سیزدهم جهان قرار دارد.

بیزینس سوئدن در گزارشی به وضعیت سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی طی سال 2023 و جایگاه سوئد در این زمینه پرداخته است. طبق این گزارش، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) در شرایط ضعیف تقاضا در اقتصاد جهانی و ادامه تنش‌های ژئوپلیتیکی در وضعیت متزلزلی قرار دارد. با وجود جنگ اوکراین، تنش‌ها در خاورمیانه، حملات علیه ترافیک کانتینری در دریای سرخ، افزایش ادعای قدرت چین بر تایوان، بازگشت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به صحنه سیاسی، آتش سوزی جنگل‌ها و سیل در پی بحران آب و هوا، درک تردید سرمایه‌گذاران در مورد آینده در سالی مانند 2023 دشوار نیست. پس از سقوط سال‌های کرونا و بهبود سریع متعاقب آن، اقتصاد جهان به ثبات رسیده است، اما در وضعیتی ناشناخته قرار دارد. تحلیل‌های امسال نشانه‌های واضحی را نشان می‌دهد که تقاضای ضعیف در اقتصاد جهانی و افزایش عدم اطمینان، از جمله تنش‌های ژئوپلیتیکی، عملکرد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را متوقف می‌کند. این کاهش همچنین ناشی از سیاست‌های صنعتی حمایت گرایانه در سه منطقه اصلی تولید اروپا، آسیا و آمریکای شمالی است.

این گزارش می‌افزاید بر اساس آمار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی آژانس UNCTAD سازمان ملل متحد، که بخشی از آن در این گزارش بازتولید شده است، سرمایه‌گذاری مستقیم جهانی با کاهش جزئی 2 درصدی در سال 2023 به 1332 میلیارد دلار رسیده است. این پایین‌ترین سطح در دو دهه اخیر است که تنها در زمان بحران مالی جهانی در سال 2009 و همه‌گیری کرونا در سال 2020 کمترین سطح را کاهش داده است. همان طور که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است، در سال 2023 اکثر سرمایه‌گذاری‌ها، کمی‌کمتر از 50 درصد، به بازارهای آسیا و اقیانوسیه رفته است. اروپا در سال 2023 شاهد یک سال ضعیف دیگر برای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بود که به پایین تر از 27 میلیارد دلار رسید. در آمریکای شمالی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی با 4 درصد کاهش نسبت به سال قبل به 397 میلیارد دلار رسید. این رقم در آسیا با کاهش 15 درصدی به 629 میلیارد دلار رسید. میزان FDI همچنین در مناطق کوچکتر سرمایه‌گذاری آفریقا، خاورمیانه و آمریکای جنوبی کاهش یافت.

در ادامه این گزارش آمده سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سوئد در سال 2023 بالغ بر 322 میلیارد کرون بود که نسبت به سال 2022 کاهش 34 درصدی را نشان می‌دهد، اما همچنان یکی از بالاترین‌ها است. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی انباشته شده در سوئد بالغ بر 4174 میلیارد کرون است که نسبت به تولید ناخالص داخلی (حدود 70 درصد) از دیدگاه بین‌المللی بالا است. دارایی‌های خارجی به 72 درصد در بخش خدمات و 28 درصد در صنعت تولید تقسیم می‌شود. سوئد اکنون چهارمین بازار بزرگ اروپا برای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است و در رتبه سیزدهم جهان قرار دارد. نهاد مذکور می‌افزاید، این گزارش با دیدگاه آینده‌نگر Business Sweden درباره عواملی که سرمایه‌گذاری مستقیم بین‌المللی را در سطح جهانی و در سوئد در سه سال آینده تحت تأثیر قرار می‌دهند، به پایان می‌رسد. در این میان، گذار اقلیمی، سیاست صنعتی و چالش مقابله با گسترش شرکت‌های چینی در اقتصادهای در حال توسعه، آنچه امروزه به عنوان جنوب جهانی شناخته می‌شود، قابل توجه است.

نسخۀ کامل این گزارش در فایل پیوست ارائه گردیده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما