معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۱- ۱۱:۵۸

اخبار اقتصادی ازبکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در هفته سوم شهریور ماه 1403 (بخش دوم) مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ارزش ذخایر طلای ازبکستان

در تاریخ 1 سپتامبر سال 2024 ذخایر ارزی بین‌المللی ازبکستان به 39.15 میلیارد دلار رسید. اطلاعات مربوطه در سایت بانک مرکزی ازبکستان منتشر شد. ارزش فعلی ذخایر ارز طلایی ازبکستان بالاترین شاخص بعد از اعلام سالانه اطلاعات مربوط به ذخایر ارزش طلا از سال 2018 می‌باشد. در ماه اوت سال جاری میلادی ارزش دارای‌های بین‌المللی ازبکستان 1.75 میلیارد دلار بود که 4.7 درصد افزایش داشته است. افزایش در ماه جولای 1.06 میلیارد دلار رقم خورده بود. این افزایش عمدتاً به ازای طلا رخ داد. با وجود اینکه در ماه اوت میزان فیزیکی ذخایر طلایی کشور از 12.1 اونس تروا تا 12 اونس تروا کاهش یافت، به دنبال افزایش قابل توجهی قیمت فلز گرانبها در بازار جهان، ذخایر طلا طی یک ماه 1.24 میلیارد دلار یا 4.4 درصد افزایش یافته و در مجموع 30.39 میلیارد دلار رقم خورد. طی 8 ماه گذشته سال 2024 قیمت طلا در بازار جهان 20 درصد بالا رفت. در ماه گذشته قیمت شمش طلا اولین بار از میلیون دلار فراتر رفت. ازبکستان در ماه‌های ژوئن و جولای سال 2024 جز کشورهای که بیشترین طلا را خریداری نمودند، بود. در ماه اوت ذخائز ارزهای خارجی از 7.68 میلیارد دلار تا 8.19 میلیارد دلار (+503.1 میلیون دلار) افزایش یافته است. در 8 ماه سال جاری میلادی ذخایر طلای ازبکستان 4.59 میلیارد دلار یا 13.3 درصد افزایش پیدا کرد.

https://kun.uz/news/2024/09/09/ozbekistonning-oltin-valuta-zaxiralari-39-mlrd-dollarga-yetdi-bu-rekord-korsatkich

 نشست کمیسیون مشترک ازبکستان و روسیه

پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک ازبکستان و روسیه در تاریخ 9 سپتامبر سال 2024 در شهر تاشکند در سطح نخست وزیران دو دولت برگزار گردید. در نشستی که تحت ریاست آقای عبدالله عارف‌اف، نخست وزیر ازبکستان و آقای میخائیل میشوستین، رئیس دولت روسیه برگزار گردید، وضعیت فعلی و چشم‌اندازهای مشارکت راهبردی و روابط همکاری بین دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این نشست تاکید شد که به خاطر اراده سیاسی رؤسای دو کشور روابط بین کشورها به مرحله جدید می رسد. در هفت سال اخیر میزان مبادلات کالا بین ازبکستان و روسیه 2.5 برابر بالا رفت. در 7 ماه سال جاری میلادی نیز مبادلات کالا 30 در افزایش یافته است. در این نشست خاطر نشان شد، رؤسای جمهور دو کشور دستور افزایش میزان مبادلات کالا تا 30 میلیارد دلار در سال‌های نزدیک را صادر کرده است. دو طرف بر لزوم اجرای مستمر پروژه‌های همکاری و انجام اقدامات مشترک در زمینه تولید کالاهای جایگزین واردات تاکید نمودند. در حال حاضر در ازبکستان بیش از 3 هزار شرکت با مشارکت سرمایه روسیه در حال فعالیت است. به نوبه خود در روسیه نیز شرکت‎های فراوان با سرمایه ازبکستان فعالیت می‌کنند. پروژه‎های همکاری در زمینه‌های متالورژی، انرژی، شیمی، کشاورزی، نساجی، دیجیتال‌سازی، هوش مصنوعی و سایر راه‌اندازی شده است. حوزه حمل و نقل و ترانزیت یکی دیگر از بخش‌های مهم همکاری متقابل می‌باشند. تعداد پروازهای مستقیم بین دو کشور در هفته به 300 پرواز رسید. حمل و نقل مسافر از طریق راه آهن کاملاً احیا شد. همچنین، همکاری فرهنگی و انسانی از لحاظ کیفیت به مرحله جدید رسید. روابط در زمینه فرهنگ، هنر، گردشگری، علوم و ورزش مورد تاکید قرار گرفت. همکاری مداوم و مؤثر بین مؤسسات آموزش عالی و مؤسسات پزشکی راه‌اندازی شده است. 14 شعبه دانشگاه‌های روسیه در ازبکستان موفقیت‌آمیز در حال فعالیت است. در نشست یاد شده پروژه‌های سرمایه‌گذاری آینده‌دار، تضمین اجرایی قراردادهای تجاری و برنامه‌های تعمیق همکاری‌های فرهنگی و انسانی بررسی گردید. همچنین، به اقدامات اجرایی مستمر توافقات صورت گرفته رسیدگی، در مورد بخش‎های آتی همکاری‌های فی مابین توافق نمودند. در پایان نشست اعلامیه مشترک و اسناد بین دولتی امضا شد. در پایان نشست هیئت روسیه از پارک فناوری تاشکند بازدید و با دستاوردهای فناورانه آشنا شدند. 

https://daryo.uz/2024/09/10/toshkentda-ozbekiston-va-rossiya-hukumatlararo-qoshma-komissiyaning-navbatdagi-majlisi-bolib-otdi

 دیدار رئیس جمهور ازبکستان با نخست وزیر روسیه

  رئیس جمهور ازبکستان در تاریخ 10 سپتامبر سال 2024 با آقای میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه دیدار کرد. سفر هیئت به سرپرستی رئیس دولت روسیه به منظور برگزاری پنجمین نشست کمیسیون مشترک در سطح نخست وزیران دو طرف صورت گرفت. در ابتدای دیدار میخائیل میشوستین سلام و درود صمیمانه آقای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه را به رئیس جمهور ازبکستان منتقل کرد. طی مذاکرات موضوعات گسترش بیش از پیش همکاری‌های چند وجهی، مشارکت راهبردی گسترده و روابط اتحاد بین ازبکستان و روسیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. به اجرای‌سازی تصمیمات و توافقات تایید شده طی سفر دولتی رئیس جمهور روسیه به ازبکستان در تاریخ 26 و 28 می سال 2024 توجه ویژه شد. در این راستا نتایج مؤثر نشست کمیسیون مشترک که دیروز برگزار گردید، بسیار بالا ارزیابی شد. دو طرف بر ضرورت حفظ سرعت بالای مبادلات کالا، انجام اقدامات هماهنگ شده در راستای تسریع و حمایت از پروژه‌های همکاری در زمینه‌های صنعت، انرژی، کشاورزی، حمل و نقل و سایر بخش‌های اقتصاد تاکید شد. رئیس جمهور ازبکستان مطرح نمود، گسترش بیش از پیش همکاری‌های عملی در سطح منطقه، تداوم تبادلات فرهنگی و انسانی و برقراری روابط همکاری مؤثر در زمینه مهاجرت از اهتمام ویژه برخوردار است. همچنین، طی دیدار موضوعات مورد علاقه طرفین مورد تبادل نظر قرار گرفت.

   https://president.uz/uz/lists/view/7534

 امضای بیانیه آغاز فرآیند احداث نیروگاه هسته‌ای کم ظرفیتی در ازبکستان

 بیانیه آغاز امور ساخت و ساز نیروگاه هسته‌ای کم ظرفیت در ازبکستان،  بین اداره ساخت و ساز نیروگاه هسته‌ای آژانس انرژی اتمی ازبکستان و شرکت سهامی «صادرات ساخت و ساز اتمی» وابسته به شرکت روس اتم به امضا رسید. بنا به گزارش سرویس مطبوعاتی آژانس اوز اتم، سند یاد شده توسط آقای عظیم احمدخواجه‌یف، مدیرکل آژانس انرژی اتمی ازبکستان و آقای نیکالی اسپسسکی، معاون مدیرکل تعاون دولتی روس اتم امضا شد. «سند امضا شده بیانگر گام برداشته شده در مسیر آغاز امور فعالانه در راستای اجرایی پروژه احداث اولین نیروگاه هسته‌ای کم ظرفیت در ازبکستان می‌باشد. این فرصت شروع امور احداث در منطقه‌ اختصاص داده شده در آینده نزدیک را فراهم می سازد». امور اولیه پروژه احداث نیروگاه هسته‌ای در ماه ژوئن سال جاری میلادی آغاز شده است. آن موقع اولین ستاد ساخت و ساز در منطقه‎ای که نیروگاه هسته‌ای در آن ساخته می‌شود، قرار گرفت و وظایف اولویت بندی تعیین شد که امکان شروع کار در دوره برنامه ریزی شده را فراهم می‌کند. در آخر ماه اوت سال جاری میلادی امور احداث شهرک برای ساختمانکاران نیروگاه هسته‌ای آغاز شد.

https://kun.uz/news/2024/09/11/ozbekistonda-kichik-quvvatli-aes-loyihasi-boyicha-ishlarni-boshlash-togrisida-bayonnoma-imzolandi

 

 ازبکستان علاقه‎مند حضور فعالانه در پروژه‌های اتحادیه اقتصادی اورآسیا  

ازبکستان از گسترش همکاری عملی و حضور فعالانه بیش از پیش در فرآیند اجرایی همکاری‎های صنعتی همه جانبه در حاشیه زمینه‌های راهبردی توسعه اتحادیه اقتصادی اورآسیا استقبال می‌کند. سفیر ازبکستان در روسیه در مصاحبه با خبرگزاری ریونوستی اعلام نمود: « بخش‌های اولویتدار همکاری‌های متقابل بین ازبکستان و اتحادیه اقتصادی اورآسیا را آقای شوکت میرضیایف طی نشست شورای اقتصادی اروآسیا که در ماه می سال جاری میلادی برگزار گردید، دقیق تعیین کرده بود». همچنین، وی تاکید داشت برنامه جامع جدید رویدادهای مشترک کوتاه مدت بین دولت ازبکستان و کمیسیون اقتصادی اورآسیا نهای‎سازی می‌شود. باتیرجان اسداف بر رفع متقابل موانع و محدودیت تجاری با کشورهای اتحادیه اقتصادی اورآسیا تاکید ویژه ای نمود و به راه‌اندازی امور سیستمی و گسترش همکاری با نهادهای اتحادیه اقتصادی اورآسیا در زمینه‌های ذیل اشاره نمود:

  • توسعه آگرو اکسپرس و وضع فناوری‌های سبز و صرفه جویی آب؛
  • حمایت از ایجاد خوشه‌های مشترک آگروصنعت و مراکز لجستیک؛
  • تدوین رویکرد کلی و همکاری نزدیک در زمینه رفع پیامدهای تغییر اقلیم؛
  • ایجاد شرایط مناسب و تضمینات اجتماعی برای فعالیت مهاجران کار در کشورها؛
  • اتصال به پلتفرم‎های دیجیتال؛
  • تدوین برنامه مشترک گردشگری اعمال شده به افزایش شدید تبادلات گردشگری.

https://oz.sputniknews.uz/20240911/uzbekistan-eoii-loyiha-faol-ishtirok-manfaat-asadov-45594483.html

 واردات خودروی برقی ازبکستان طی 7 ماه اول سال جاری میلادی

بنا به داده‌های آژانس آمار، ازبکستان در ماه‌های ژانویه و جولای سال 2024 تعداد 10542 دستگاه خودروی برقی به ارزش 156 میلیون دلاری وارد کرد. کشورهای که ازبکستان طی 7 ماه سال جاری میلادی از آنها بیشتر واردات خودروی برقی داشت، به ترتیب زیر می‌باشد:

  • چین – 10477 دستگاه؛
  • هنگ کنگ – 14 دستگاه؛
  • آلمان – 11 دستگاه؛
  • امارات – 10 دستگاه.

https://daryo.uz/2024/09/11/ozbekiston-7-oyda-qancha-elektromobil-import-qilgani-ochiqlandi

 امضای قراردادها در حوزه سرمایه‎گذاری تولید هیدروژن سبز

قراردادهای اعتبار و ضمانت بین شرکت سهامی «اوز کیمیا صنعت»، بانک اروپایی بازسازی و توسعه و شرکت مشترک ACWA Power UKS Green H2 در تاریخ 11 سپتامبر سال 2024 به امضا رسید. در رویدادی که با حضور مسئولین سازمان‌های یاد شده برگزار گردید، همکاری‌های طرفین و اسناد امضا شده مطرح شد. منابع وام کم بهرۀ، بدون ضمانت دولت مستقیماً برای تأمین مالی ابر پروژه سرمایه‌گذاری تولید هیدروژن سبز اختصاص داده می‌شود. بنا به اعلام سرویس مطبوعاتی شرکت سهامی «اوز کیمیا صنعت»، توسط شرکت یاد شده و با مشارکت شرکت ACWA Power پروژه سرمایه‌گذاری تولید هیدروژن سبز در استان تاشکند که در کشورهای مستقل مشترک المنافع و در آسیای مرکزی شبیه آن پیدا نمی‌شود، در حال اجراست. در چارچوب این پروژه در نظر است با نصب الکترولایزرها، توربین‌های بادی برای تولید هیدروژن نصب و مصرف الکترولایزرها پوشش داده شود.

https://uza.uz/uz/posts/yashil-vodorod-ishlab-chiqarish-investiciya-loyihasi-boyicha-shartnomalar-imzolandi_634195

 افزایش 55درصدی سود کارخانه نوایی اورانیوم در نیمه اول سال جاری میلادی

   در ماه‌های ژانویه الی ژوئن سال 2024 سود خالص کارخانه نوایی اورانیوم 1.9 تریلیون صوم رقم خورد. این 55 درصد بیشتر نسبت به مدت زمان یاد شده در سال گذشته می‌باشد. در 6 ماه اول سال 2024 فرآورده‎های تولید شده در این کارخانه 4.9 تریلیون صوم بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12.3 درصد بالا رفت. صادرات 83.5 درصد افزایش یافت. بنا به داده‌های شرکت صنعتی UxC، در سال گذشته تولید اورانیوم طبیعی در جهان 10 درصد افزایش یافته است که 54.8 هزار تن برآورد شد. علاوه بر این حدود 87 درصد تولیدات در 9 شرکت بزرگ جمع شده است. از سال 2010 شرکت «تولید اورانیوم قزاقستان»  با استخراج 20 درصد نیازهای بازار بین‌المللی رتبه اول را به خود اختصاص می دهد. در رتبه دوم شرکت کانادا قرار دارد و شرکت Cameco کانادا 15 درصد اورانیوم جهان را استخراج می‌کند. شرکت نوایی اورانیوم 7 درصد اورانیوم جهان را استخراج می‌کند و این بیش از 3.8 هزار تن می‌باشد.

  https://www.uzdaily.uz/ru/navoiiuran-uvelichil-pribyl-na-55-po-itogam-pervogo-polugodiia

 برگزاری همایش تجاری ازبکستان و مصر در منطقه بوستانلیق

همایش تجاری «ازبکستان و مصر» اولین بار با مشارکت استانداری تاشکند، اداره منطقه‌ای اتاق بازرگانی و صنایع استان تاشکند تنظیم شد. در مراسم افتتاحیه همایش آقای زایر مرزایف، استاندار تاشکند سخنرانی کرد. در همایش تجاری نمایندگان بیش از 20 شرکت جمهوری عربی مصر حضور یافتند. همایش تجاری یاد شده همکاری‌های عملی بین طرفین را از لحاظ کیفیت و مضمون به مرحله جدیدی خواهد رساند. شایان ذکر است که، در سال‌های اخیر در استان تاشکند بیش از 5 میلیارد دلار سرمایه جذب شد. به خصوص، با شرکت‌های بزرگ کشورهای خارجی در زمینه‌های تولید مصالح ساختمانی، انرژی و گردشگری و تولیدات سرامیک بیش از 100 پروژه سرمایه‌گذاری و صنعتی راه‌اندازی شد. در نتیجه این امر 100 هزار اشتغال جدید ایجاد شد. در استان تاشکند 6 منطقه آزاد اقتصادی و بیش از 70 منطقه کوچک آزاد اقتصادی وجود دارد و آنها در زمینه‌های معین فعالیت می‌کند. ظرفیت بالای گردشگری منطقه با شرایط مناسب طبیعی و اقلیمی، نباتات و حیوانات نادر، با آثار تاریخی و باستانی تعیین می‌شود که این مهم فرصت توسعه گردشگری در منطقه را فراهم می سازد. در حاشیه رویداد ملاقات‌های دوجانبه با حضور کارآفرینان دو کشور برگزار شد. طی این دیدارها موضوعات گسترش همکاری بین نمایندگان شرکت‌های ازبکستان و مصر مورد بررسی قرار گرفت. ارائه پروژه‌های مختلف سرمایه‌گذاری برگزار شد. حاضران همایش با کارخانه‌های گردشگری منطقه بوستانلیق و پارک فناوری صنعتی شهر چرچیق از نزدیک آشنا می‌شوند. در پایان همایش تجاری در نظر است بسته از توافقات سرمایه‌گذاری و تجاری نفع متقابل در زمینه‌های گردشگری، داروسازی، مهندسی برقی و سایر امضا شود.

https://uza.uz/uz/posts/bostonliqda-ozbekiston-misr-biznes-forumi-boshlandi_634806

 

روسیه به سیستم انرژی کشورهای آسیای مرکزی الحاق خواهد شد

وزارت‌های انرژی ازبکستان و روسیه در مورد الحاق سازمان «اپراتور سیستمی سامانه یکپارچه انرژی» روسیه به سیستم واحد انرژی آسیای مرکزی توافق نمودند. وزیر انرژی روسیه  اذعان نمود: «آسیای مرکزی سیستم انرژی جداگانه دارد، ما هنوز عضو نیستیم. اما جهت مدیریت مشترک سیستم واحد انرژی آسیای مرکزی باید سازمان «اپراتور سیستمی سامانه یکپارچه انرژی» الحاق آن شود. طرف ازبکستان از این کاملاً حمایت می‌کند. این کار را در آینده نزدیک انجام خواهیم داد». طبق گفته‌های وی، این ابتکار عمل به صادرات تجاری نیروی برق و مدیریت جریان برق بین کشورها بستگی دارد و این فرصت متعادل کردن سیستم‌های انرژی در صورت کمبود، عوامل طبیعی و بارهای زیاد را فراهم می سازد. آقای جورابیک میرزامحموداف، وزیر انرژی ازبکستان گفت: «اگر اتفاقاً چیزی رخ دهد، جهت حفظ تعادل می‌توانیم فوراً از جریان برق حمایت کنیم. این برای تضمین صحیح امنیت سیستم از اهتمام ویژه برخوردار است».

https://kun.uz/news/2024/09/10/rossiya-markaziy-osiyo-davlatlarining-energetika-tizimiga-qoshiladi

 برگزاری همایش همکاری دیجیتالی ازبکستان و لتونی در حاشیه هفته ICT WEEK UZBEKISTAN 2024

همایش همکاری دیجیتالی ازبکستان لتونی در حاشیه هفته ICT WEEK UZBEKISTAN 2024 در تاریخ 18 سپتامبر سال 2024 در مجموعه CAEx تاشکند برگزار خواهد شد. همایش یاد شده فرصت اتحاد نمایندگان کسب و کار و دایره‌های علمی فعال در زمینه فناوری‌های اطلاعاتی را فراهم می‌کند. حاضران این همایش از فرصت تبادل اطلاعات در مورد تجربیات، راهکارها و چالش‌ها در زمینه‌های سیاست فناوری‎های اطلاعاتی و دولت دیجیتال، نقش 5 جی در دولت و بخش خصوصی، رویکردهای دیجیتال، آموزش و هوش مصنوعی برخوردار خواهند شد. در همایش یاد شده همزمان نمایندگان وزارت فناوری‌های دیجیتال و ادارات ذیربط حوزه فناوری‌های اطلاعاتی ازبکستان، نمایندگان وزارت مدیریت هوشمند و توسعه منطقه‎ای، دفتر ارتباطات الکترونیکی، شرکت Tilde همچنین، دانشگاه فنی ریگا و دیگر سازمان‌های فعال در زمینه آموزش لتونی حضور خواهد یافت.

https://kun.uz/news/2024/09/08/ict-week-uzbekistan-2024-haftaligi-doirasida-ozbekiston-latviya-raqamli-hamkorlik-forumi-bolib-otadi

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما