معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۰- ۰۸:۰۰

نگاهی به صنعت تولید سیمان در کوبا

بر اساس پیش بینی مقامات مسئول کوبایی ، صنعت سیمان در این کشور با جذب احتمالی 700 میلیون دلار سرمایه، می‌تواند تولید ملی این محصول را تا پایان سال 2025 به دو برابر و تا پنج سال بعد از آن به 3 برابر افزایش دهد.

بر اساس اعلام وزیر ساخت و ساز کوبا ، میزان تولید ملی سیمان در این کشور تا پایان سال 2021 بسیار پایین تر از میزانی بوده است که در سال 1959 تولید می‌شد. در سال 1959 بیش از 600 هزار تن سیمان در کوبا تولید شده بود . این در حالی است که میزان تولید سیمان در سال 2021 به رقم 477 هزار تن رسید که 83 هزار تن از رقم هدف گذاری شده برای آن سال یعنی تولید 560 هزار تن سیمان نیز فاصله زیادی داشته است . 

در سال های بعد ، تولید سیمان خاکستری در کوبا در محدوده 1.5 میلیون تن در نوسان بوده است تا اینکه بدترین آمار خود را در سال 2020 و 2021 به ثبت رسانید . این شاخص های منفی در بحبوحه روند نوگرایی صنعت سیمان که از سال 2018 آغاز و بلافاصله بعد از توقف کار کارخانه‌های ماریل (  Mariel) و سینفوئگوس ( Cienfuegos ) در سال 2017 که بیش از 85 درصد تولید ملی را به خود اختصاص می دادند  و توقف ده ماهه ماشین آلات در کارخانهSiguaney  ثبت شده است . در زمینه تولید سیمان ، کوبا از سال ایده آل خود یعنی 1989 که بیشترین سیمان کشور با 3.789 میلیون تن در دسترس قرار گرفته بود ، فاصله زیادی دارد . میزان تولید سیمان در سال 2022، به رقم 1.4 میلیون تن رسید . در حال حاضر، میزان نیاز سالیانه سیمان کوبا بالای 4 میلیون تن است.

بر اساس پیش بینی مقامات مسئول کوبایی ، صنعت سیمان با جذب احتمالی 700 میلیون دلار سرمایه، می‌تواند تولید ملی این محصول را تا پایان سال 2025 به دو برابر و تا پنج سال بعد از آن به 3 برابر افزایش دهد.

کارخانه‌های سیمان در کوبا  اعم از فعال و غیر فعال:

در حال حاضر ۶ کارخانه تولید سیمان در کشور کوبا وجود دارد:

  1. Cementos Curazao NV ، معروف به کارخانه رنه آرکی/ Rene Arcay واقع در منطقه ماریل در استان آرتمیسا ، تاسیس 1921، در ابتدا بصورت سرمایه گذاری مشترک با یک شرکت مکزیکی ) .
  2. Artemisa Cementos ، کارخانه مارتیرس دِ آرتمیسا ( واقع در استان آرتمیسا ، تاسیس 1921).
  3. Cementos Cienfuegos SA،کارخانه کارلوس مارکس( واقع در استان سینفوئگوس،تاسیس1980، شرکت مختلط).
  4. Cementos Siguaney ،کارخانه سیگانی ( واقع در تاگوآسکو، استان سانکتی اِسپیریتو، تاسیس1971، تولید کننده سیمان خاکستری و سفید ).
  5. Cementos Nuevitas ، کارخانه 26 جولای ( واقع در نوئویتاس، استان کاماگوی، تاسیس 1968، در فرآیند نوسازی).
  6. Jose Merson Cementos ، کارخانه خوزه مرسون( واقع در سانتیاگو دِ کوبا ، تاسیس 1955، در فرآیند نوسازی).

انواع سیمان مورد نیاز بازار داخلی کوبا:

انواع سیمان مورد استفاده در بازار فعلی کوبا عبارتند از :

- P-35 (سیمان خالص) ،  PP-35 (سیمان با افزودن پوزولان) ،  PP-25 (سیمان با پوزولان اضافه شده) ،

 PZ-25 (سیمان با پوزولان اضافه شده) ،  PCA-35 (سیمان با سنگ آهک اضافه شده) ، PCB-25 (سیمان با سنگ آهک اضافه شده) و  CBA-16 (سیمان سفید برای بنایی) .

چشم انداز و پروژه‌های توسعه ای کوبا در بخش صنعت سیمان:

- ایجاد سرمایه گذاری مشترک برای نوسازی کارخانه‌های Artemisa و Siguaney.

- ایجاد سرمایه گذاری مشترک برای بازسازی و راه اندازی کارخانه ماریل.

- قرارداد اداره و مدیریت برای بهره برداری از واحدهای تولید سیمان در کارخانه‌های Jose Merson  و Nuevitas  پس از نوسازی.

صادرات سیمان از کوبا در صورت امکان، مقدار و بازار : در حال حاضر حجم کمی‌به منطقه کارائیب صادر می‌شود و چشم انداز افزایش حجم تا سال 2025 وجود دارد .

معرفی پروژه قابل سرمایه گذاری در صنعت سیمان کوبا ( قرارداد مدیریت و بازاریابی کارخانه سیمان 26 جولای واقع در شهر NUEVITAS در استان کاماگوئی )

Empresa Cemento “26 de julio” de Nuevitas ( شرکت سیمان 26 جولای در شهر نوئویتاس) در حال توسعه فرآیند سرمایه گذاری برای ساخت کارخانه سیمان است. با توجه به سطح فناوری و اتوماسیون فرآیندهای آن، نیاز به تضمین حداکثر بهره وری در بهره برداری و تولید و همچنین پیچیدگی بازاریابی این نوع محصولات در سطح بین المللی دارد،  لذا لازم است این کارخانه توسط یک پیمانکار بین المللی که دانش این کار را داشته باشد مدیریت شود و شیوه‌های خوب در بهره برداری، نگهداری و پایداری کارخانه، آمادگی کافی تکنسین‌ها، مهندسان و بهره برداران را حفظ کند تا بدین ترتیب بازار خارجی را برای صادرات سطوح تولید مورد نیاز تضمین کند.

روش سرمایه گذاری:  قرارداد مشارکت اقتصادی بین المللی برای مدیریت تولید، بر اساس بند 2 ماده 15 قانون سرمایه گذاری خارجی فعلی (قانون شماره 118/14)

طرف کوبایی: Empresa Cemento “26 de julio” de Nuevitas

شریک خارجی:  از بین شرکت های سیمانی با تجربه در تولید و در بازار صادرات سیمان تعریف شود.

مبلغ سرمایه گذاری: برای هر دو طرف و بر اساس قرارداد مشارکت تعریف خواهد شد.

مکان: کارخانه سیمان “26 de julio” de Nuevitas در شهر Nuevitas  و شهرداری به همین نام در شمال استان کاماگوئی در منطقه مرکزی کشور و در مجاورت ذخایر مواد اولیه اصلی قرار دارد. این کارخانه ترمینال دریایی خود را دارد و نزدیک به بندر عمومی تارافه است که تجارت مستقیم را هم برای واردات و هم برای صادرات تسهیل می‌کند. دسترسی به جاده و راه آهن دارد. همچنین دارای زیرساخت تامین آب و فاضلاب ، شبکه برق  متصل به  شبکه برق سراسری (SEN ) و زیرساخت های ارتباطی است.

پتانسیل بازار: این کارخانه برای برنامه‌های توسعه کشور از اهمیت بالایی برخوردار بوده و می‌تواند بازارهای داخلی و صادراتی را تامین کند. کارخانه جدید قادر خواهد بود محصول نهایی را با بالاترین کیفیت و به شکل مورد نیاز مشتری (فله، کیسه، کیسه‌های بزرگ ، بسته بندی) از طریق جاده، ریل و دریا تحویل دهد. در طرح ریزی بعمل آمده این کارخانه 525 هزار تن برای بازار صادراتی و 225 هزار تن برای بازار داخلی تولید خواهد کرد.

نتایج مورد انتظار: انتظار می رود قرارداد پیشنهادی تاثیر مثبت اجتماعی و اقتصادی بر کشور داشته باشد، از جمله:

- دستیابی به بازار صادراتی که امکان کسب ارز برای سرمایه گذاری و بهره برداری از کارخانه را فراهم کند،

- تامین تقاضا و مصرف در استان‌های مرکزی و شرقی کشور،

- معرفی شیوه‌های خوب در اداره و بهره برداری از کارخانه‌ها، دستیابی به راندمان بالا در فرآیند تولید و به حداقل رساندن تأثیرات منفی بر محیط زیست،

-  جذب روش‌های مدیریتی که امکان مدیریت منابع را به روشی ایمن و مؤثر فراهم می‌سازد،

- دستیابی به آموزش و تخصص پرسنل در تولید و تجاری سازی انواع سیمان،

- دستیابی به محصولاتی که از نظر کیفیت و هزینه قابل رقابت در بازارهای بین المللی باشند.

منبع :

https://oncubanews.com/en/cuba/investing-to-produce-cement-in-cuba-therein-lies-the-dilemma/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما