معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۴- ۱۳:۵۳

اخبار اقتصادی بلغارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلغارستان در هفتۀ دوم شهریور 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

امضای یادداشت تفاهم همکاری بلغارستان با کره جنوبی در زمینه انرژی

بلغارستان و جمهوری کره در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر (RES)، باتری‌ها، گاز طبیعی و انرژی هسته‌ای همکاری خواهند کرد. وزیر انرژی بلغارستان، ولادیمیر مالینوف و وزیر تجارت، صنعت و انرژی جمهوری کره، آن دوکگون، تفاهم‌نامه‌ای را در زمینه همکاری‌های انرژی امضا کردند. این تفاهم‌نامه به منظور ارتقای همکاری بین شرکت‌های دو کشور در اجرای سرمایه‌گذاری‌های جدید در تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر و ساخت تأسیسات ذخیره‌سازی انرژی تدوین شده است. همچنین، تبادل دانش و تجربیات در زمینه گاز طبیعی، همکاری در بازار جهانی گاز طبیعی مایع و دیگر حوزه‌های مرتبط نیز در این تفاهم‌نامه پیش‌بینی شده است. علاوه بر این، این سند شامل تعمیق همکاری‌ها در مراحل مختلف چرخه سوخت هسته‌ای، از جمله ساخت تأسیسات هسته‌ای جدید و مدیریت سوخت هسته‌ای مصرف‌شده و زباله‌های رادیواکتیو است.

https://www.economic.bg/bg/a/view/bylgarija-shte-cherpi-nou-hau-v-energetikata-ot-ujna-koreja

قرارداد مهندسی واحدهای جدید در نیروگاه کوزلودو

ولادیمیر مالینوف، وزیر انرژی بلغارستان اعلام کرد که انتظار می‌رود تا پایان اکتبر یک قرارداد مهندسی بین نیروگاه هسته‌ای کوزلودوی و کنسرسیومی‌شامل شرکت مهندسی و ساختمان هیوندای و شرکت وستینگهاوس الکتریک امضا شود. این خبر پس از دیدار وی با یون یانگ جون، مدیر اجرایی و رئیس شرکت کره‌ای، منتشر شد. یادآوری می‌شود که بر اساس مصوبه مورخ 23 فوریه 2024 مجلس شورای ملی، مذاکرات بین "NPP کوزلودوی - ظرفیت‌های جدید - EAD" و شرکت مهندسی و ساختمان هیوندای برای مهندسی، ساخت، تحویل و راه‌اندازی یک واحد نیروگاه هسته‌ای در سایت تأیید شده در کوزلودوی با استفاده از فناوری AR1000 آغاز شد.

پروژه ساخت واحدهای هفتم و هشتم نیروگاه هسته‌ای کوزلودوی برای بلغارستان و اروپا به منظور دستیابی به یک اقتصاد کم‌کربن از اهمیت استراتژیک برخوردار است. مالینوف تأکید کرد که هدف اصلی دولت بلغارستان تسریع در اجرای این پروژه است و امسال تمرکز بر طراحی، تأمین مالی و مدل کسب‌وکار کلیدی خواهد بود. وی یادآوری کرد که بانک صادرات و واردات ایالات متحده آمریکا (EXIM Bank) تأمین مالی این پروژه با بیش از 8 میلیارد دلار را تقبل کرده است. بانک صادرات و واردات کره نیز تعهد کرده است که در صدور تعهدنامه برای تأمین مالی مشارکت کره‌ای‌ها در این پروژه تسریع کند و تا شهریور ماه این سند را دریافت نماید.

https://www.economic.bg/bg/a/view/malinov-do-dva-meseca-podpisvame-injeneringa-za-novite-blokove-v-aec-kozloduj

تایید تاریخ راه‌اندازی ترمینال ال ان جی الکساندروپلیس

شرکت Gastrade رسماً تأیید کرده است که ترمینال ال‌ان‌جی الکساندروپلیس در تاریخ اول اکتبر به بهره‌برداری می‌رسد. پس از بیش از شش ماه تأخیر، دومین پایانه ال‌ان‌جی یونان و نخستین پایانه شناور ذخیره‌سازی و تبدیل گاز (FSRU) این کشور، در ابتدای سال جدید گازی شروع به کار خواهد کرد. دولت بلغارستان 20 درصد از این پروژه را در اختیار دارد. این شرکت همچنین اعلام کرد که تأیید تاریخ بهره‌برداری پس از اتمام موفقیت‌آمیز تمام آزمایش‌های مربوط به "راه‌اندازی" پروژه انجام شده است. با آغاز به کار FSRU، تحویل گاز به بلغارستان که مدت‌ها در انتظار آن بود، آغاز خواهد شد. چند روز پیش، ولادیمیر مالینوف، وزیر موقت انرژی بلغارستان اعلام کرد که تامین‌کننده عمومی "بولگارگاز" پنج مناقصه را بررسی کرده است که بر اساس آن، تا فوریه 2025، برای هر ماه یک محموله گاز تضمین می‌شود. انتظار می‌رود که این تأسیسات گاز مایع را از ایالات متحده و سایر کشورها به مصرف‌کنندگان در بلغارستان، مقدونیه شمالی، صربستان، رومانی، مجارستان، مولداوی و اوکراین تحویل دهد. افتتاح آتی ترمینال ال‌ان‌جی الکساندروپلیس نشان‌دهنده تکمیل پروژه‌ای با اهمیت در سطوح اروپایی، ملی و محلی است. این پروژه نقش کلیدی یونان در حوزه انرژی را تقویت کرده و به تنوع منابع گاز طبیعی، امنیت انرژی و ایجاد یک مرکز منطقه‌ای برای تجارت گاز در جنوب شرق و مرکز اروپا کمک خواهد کرد. این شرکت همچنین افزود که این پروژه از گسترش و تقویت ابتکار کریدور گازی عمودی حمایت می‌کند.

https://www.economic.bg/bg/a/view/gastrade-potvyrdi-datata-za-puskaneto-na-lng-terminala-v-aleksandrupolis

افزایش بدهی خارجی ناخالص بلغارستان در پایان ژوئن

بر اساس اطلاعات منتشره از سوی بانک مرکزی بلغارستان (BNB)، بدهی خارجی ناخالص بلغارستان در پایان ژوئن 2024 به بیش از 44.06 میلیارد یورو (معادل 44 درصد تولید ناخالص داخلی) رسید که نسبت به پایان ژوئن 2023، با نزدیک به 317 میلیون یورو (0.7 درصد) افزایش همراه بوده است. در پایان ژوئن 2023، این رقم 43.75 میلیارد میلیون یورو (46.6 درصد تولید ناخالص داخلی) بود. در پایان ژوئن 2024، بدهی‌های کوتاه‌مدت به 8.31 میلیارد یورو (معادل 18.9 درصد از بدهی ناخالص و 8.3 درصد تولید ناخالص داخلی) رسید که نسبت به ژوئن 2023، نزدیک به 146 میلیون یورو (1.8 درصد) افزایش یافته است. در ژوئن 2023، این بدهی‌ها، 8.16 میلیارد یورو (18.7 درصد از بدهی و 8.7 درصد تولید ناخالص داخلی) بود.

بدهی‌های بلندمدت در پایان ژوئن 2024 ب 35.75 میلیارد یورو (معادل 81.1 درصد از بدهی ناخالص و 35.7 درصد تولید ناخالص داخلی) رسید که نسبت به پایان ژوئن 2023، با 171 میلیون یورو (0.5 درصد) افزایش همراه بوده است. در ژوئن 2023، این رقم 35.58 میلیارد یورو (81.3 درصد از بدهی و 37.9 درصد تولید ناخالص داخلی) بود. تا پایان ژوئن 2024، نزدیک به 26.11 میلیارد یورو (59.2 درصد) از بدهی‌های خارجی ناخالص، سررسید بیش از یک سال دارند. همچنین، 79.8 درصد از این بدهی‌ها به یورو بوده است که نسبت به 80.6 درصد در سال گذشته، کاهش یافته است.

https://bglobal.bg/111322-Брутният-ни-външен-дълг-се-увеличава-с-над-316-млн.-лева-в-края-на-юни-на-годишна-база

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما