معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۴- ۱۱:۴۴

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته دوم شهریور ماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

برگزاری مجمع همکاری چین و آفریقا 2024 در پکن

چین در حال آماده سازی برگزاری مجمع همکاری چین و آفریقا (Focac) در سال 2024 است. از سوی دیگر از ژانویه تا جولای سال جاری میلادی حجم تجارت بین چین و سنگال به 3.1 میلیارد دلار آمریکا رسید. صادرات سنگال به چین به 330 میلیون دلار آمریکا بود که 17.4 درصد افزایش داشت. به گفته رونگ ویدونگ، رایزن اقتصادی و بازرگانی سفارت چین در سنگال این امر یک رویداد تاریخی است. از 4 تا 6 سپتامبر 2024 در پکن، رهبران آفریقا و چین طی برگزاری این مجمع با موضوع: "پیوستن به نیروها برای پیشبرد مدرنیزاسیون و ایجاد یک جامعه چین - آفریقا در سطح بالا با آینده‌ای مشترک" با یکدیگر ملاقات خواهند کرد. آقای رونگ ویدونگ تأیید کرد: ما موفق شدیم تفاهم نامه ای مبنی بر معافیت از عوارض گمرکی برای 98 درصد محصولات صادراتی از سنگال به چین امضا کنیم. وی افزود: با شور و اشتیاق در انتظار اولین دیدار بینشی جین پینگ و رئیس دولت جدید سنگال هستیم. آنها بحث‌های عمیقی در مورد روابط دو جانبه خواهند داشت و در ابتدا نتایج به دست آمده از همکاریهای طرفین در سال‌های گذشته را قبل از مطالعه و برنامه ریزی مشترک در مورد حوزه‌های اولویت‌دار همکاری بررسی خواهند کرد. وی افزود: ما مطمئن هستیم که همکاری چین و سنگال موفقیت آمیز خواهد بود. نقطه برجسته و نماد همکاری دو کشور این است که چین اولین شریک تجاری سنگال می‌باشد و در دهه گذشته تجارت ما چهار برابر شده است بطوریکه در سال 2023 حجم تجارت بین چین و سنگال به 5.57 میلیارد دلار آمریکا رسید.

لوکوتیدین 30 آگوست 1402

تعهد گروه Uba در جهت کمک به اقتصاد سنگال

رئیس جمهور سنگال، بسیرو جومای فای روز جمعه تونی الوملو، مدیر عامل بانک متحد آفریقا وابسته به گروه Uba و رئیس بنیاد تونی الوملو را بحضور پذیرفت. وی در این دیدار گفت: ما تاکید کرده‌ایم که می‌خواهیم با دولت جدید همکاری کنیم و به توسعه اقتصادی سنگال کمک نمائیم. مدیر عامل بانک مذکور همچنین تمایل خود را برای تقویت مشارکت استراتژیک با سنگال به ویژه در زمینه‌های نفت، گاز و توانمندسازی جوانان ابراز کرد. تونی الوملو قول داد که گروه Uba به حمایت از شرکت پالایش آفریقا (Sar) ادامه خواهد داد و آماده انجام کارهای بیشتری در بخش نفت است. علاوه بر این، آقای الوملو بر اهمیت ایجاد اشتغال برای جوانان سنگالی برای بنیاد تونی الوملو تأکید کرد و خاطر نشان نمود که تاکنون این بنباد از بیش از 200 کارآفرین جوان سنگالی حمایت کرده است. او با تأکید مجدد بر تعهد خود به حمایت از سنگال در جهت پیشرفت به سوی تحول اقتصادی پایدار اظهار نمود که این امر نقطه عطف جدیدی در روابط بین سنگال و گروه Uba است. رویکردی که بسیار مورد استقبال رئیس جمهور قرار گرفت.

لوکوتیدین 2 سپتامبر 1402

ایجاد تغییرات ساختاری در اقتصاد سنگال با ایجاد دفتر عملیاتی جدید هماهنگی و نظارت بر پروژه‌ها و برنامه‌ها

 دفتر عملیاتی برای هماهنگی و نظارت بر پروژه‌ها و برنامه‌ها (BOCS) به منظور ایجاد تغییرات قاطع و قابل توجه در اجرای سیاست‌های عمومی ایجاد شده است. بیروم هولو با، نماینده این دفتر  در داکار با اشاره به محدودیت‌های عینی دفتر عملیاتی سابق برای نظارت بر طرح سنگال در حال ظهور (BOS/PSE) گفت که این دفتر جدید به دستور رئیس جمهور فای ایجاد شده است. آقای با در مراسم تودیع آقای کین گفت: ما در حال آغاز دوره جدیدی با BOCS هستیم تا هماهنگی و نظارت بر پروژه‌ها را تقویت کنیم و اجرای دقیق و کارآمد اقدامات عمومی را تضمین نمائیم. وی افزود: مأموریت ما تضمین اجرای کامل هر پروژه و برنامه در مهلت‌های تعیین شده با کیفیت مورد نیاز و بدون هزینه اضافی با برآوردن انتظارات مشروع هموطنان و با تحقق چشم انداز یک سنگال مستقل است. وی همچنین به عدم همکاری از سوی برخی وزارتخانه‌ها و ناکارآمدی مدیران پروژه‌ها به ویژه در ارائه گزارش‌های کامل، قابل اعتماد و به روز اشاره کرد.

APS 29 آگوست 1402

برگزاری کارگاه شناسایی مشکلات اجرای برنامه تغییر اقلیم، کشاورزی و امنیت غذایی

جبرئیل دیاگن، هماهنگ کننده ملی برنامه تغییر اقلیم، کشاورزی و امنیت غذایی در وزارت کشاورزی، حاکمیت غذایی و دامپروری (CCASA) در حاشیه برگزاری کارگاهی که روز پنجشنبه در اداره منطقه‌ای توسعه روستایی کائولاک افتتاح شد گفت: شناسایی مشکلات مرتبط با اتخاذ استراتژی‌های خاص در سطح محلی آغاز شده است. وی توضیح داد که این برنامه که عمدتاً بر افزایش انعطاف پذیری ذینفعان در مواجهه با اثرات مضر تغییرات آب و هوایی متمرکز است، در صدد مطالعه و ارائه پیشنهاد برای تدوین استراتژی توانمند سازی در این زمینه است. برنامه تغییر اقلیم، کشاورزی و امنیت غذایی که در وزارت کشاورزی، حاکمیت غذایی و دامپروری تهیه شد و از حمایت پروژه بازیابی آب برای توسعه زنجیره‌های ارزش (PROVAL/CV) بهره می‌برد. نامبرده افزود: از سال 2013 با تصحیح توافقنامه پاریس در مورد تغییرات آب و هوائی، کشورها موظف شدند هر گونه تلاشی را در زمینه سازگاری یا کاهش برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی به تعویق بیندازند. وی تاکید کرد: نیاز فوری به احیای این چارچوب‌ها در سطح محلی وجود دارد تا داده‌های کیفی جامعی داشته باشیم که بتوانیم به درستی در مقیاس بین المللی عمل کنیم. مامادو کامارا، رئیس شعبه منطقه‌ای PROVAL/CV در کائولاک نیز یاد آوری نمود که تغییرات آب و هوا بر کشاورزی و همچنین تمام فعالیت‌های دیگر زندگی تأثیر می‌گذارد. وی خاطر نشان کرد ما باید واقعاً به سمت ادغام منابع برای پایداری حرکت کنیم. وی گفت که با توجه به برنامه عملیاتی اصلاح شده در این کارگاه، یافتن بهترین فرمول برای اجرای مؤثر برنامه توسط همه بازیگران ذیربط ضروری است.

APS 31 آگوست 1402

برگزاری گردهمایی نمایندگان واحدهای صنعتی جهت بررسی علل توسعه نیافتگی صنعتی در سنگال

سریگنه گویه جوپ، وزیر صنعت و بازرگانی روز دوشنبه در داکار طی مراسم افتتاحیه گردهمایی نمایندگان کلیه واحدهای صنعتی و شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) گفت: زمان آن فرا رسیده است تا در مورد علل توسعه نیافتگی صنعتی در سنگال و به ویژه در مورد راه حل‌هایی که باید به طور فراگیر پیدا شوند، فکر کنیم تا بتوانیم نقشه راه جدیدی را ارائه دهیم. وی طی سخنانی در حضور نمایندگان بخش‌های مختلف صنعتی خاطر نشان کرد: در این گردهمایی همه نیروهای فعال اعم از صنعتگران، زنان و همه بخش‌های عمومی‌گرد هم آمده‌اند. در این همایش نظرات شهرداران، فرمانداران و اعضای اتاق‌های بازرگانی در مورد دلایل عقب ماندگی صنعتی کشور مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. وزیر خاطر نشان کرد که بزودی برنامه 25 ساله توسعه صنعتی به رئیس جمهور ارائه خواهد شد. آقای دیوپ گفت که صنعت سنگال هنوز در مراحل ابتدایی خود است و تنها حدود 25 درصد از تولید ناخالص داخلی ملی را تشکیل می‌دهد. به گفته وی متاسفانه ما هنوز 250 نوع محصول صنعتی به ارزش 6000 میلیارد فرانک سیفا واردات داریم.

 APS 2 سپتامبر 1402

بسیرو جومای فای: مجمع همکاری چین و آفریقا (FOCAC) چارچوبی نوآورانه برای همکاری جنوب - جنوب است

رئیس جمهور سنگال طی مصاحبه‌ای تأکید کرد: مجمع همکاری چین و آفریقا (FOCAC) که در پایتخت چین افتتاح می‌شود، چارچوبی نوآورانه برای همکاری جنوب - جنوب است. رئیس جمهور باسیرو جومای فای برای یک دیدار رسمی دو روزه و شرکت در مجمع مذکور وارد چین شد. وی گفت: FOCAC بستری برای تبادلات پر بار و مشارکت پویا برای پاسخ به چالش‌های بین چین و آفریقا است که از زمان ایجاد آن در سال 2000 به تحکیم روابط بین دو منطقه کمک کرده است. رئیس‌جمهور سنگال گفت: مجمع از این نظر امکان اتخاذ ابتکارات و برنامه‌های عملی را برای بسیج منابع جهت تأمین مالی پروژه‌های ساختاری در آفریقا با الهام گرفتن از مدل چینی فراهم می‌کند. او بر اهمیت ترویج چندجانبه‌گرایی و حکمرانی فراگیر جهانی تاکید نمود و در عین حال اطمینان داد که این مجمع امکان تقویت صدای آفریقا و چین را در صحنه بین‌المللی فراهم می‌کند. رئیس جمهور همچنین ابتکارات اقتصادی مختلف چین در آفریقا از جمله اجرای زیر ساخت‌ها و طرح‌های توسعه‌ای توسط چین در این قاره را یادآور شد. سنگال به عنوان رئیس و میزبان هشتمین کنفرانس وزیران  FOCAC در سال 2023 شاهد دستاوردهای مهم این مشارکت به ویژه در زمینه زیر ساخت‌ها با ابتکار یک کمربند یک جاده بود. پروژه‌ای که در سال 2013 طراحی شد و با هدف پیوند اقتصادی چین با شرکای خود در حال اجرا است. رئیس جمهور فای افزود: مسلماً چالش‌ها بسیار زیادی وجود دارد، اما نظارت بر ابتکارات و برنامه‌های راه‌اندازی شده توسط رئیس‌جمهور شی جین پینگ، تعهد رهبر چین به آفریقا را نشان می‌دهد که شراکت قوی‌تر و بالاتری را می‌طلبد. چین امروزه اولین شریک تجاری سنگال است که بعنوان اولین کشور غرب آفریقا به طرح یک کمربند یک جاده پیوست.  

APS 2 سپتامبر 1402

سرمایه گذاری بیش از ۱۹۴ میلیارد فرانک سیفا توسط سازمانهای جامعه مدنی در اقتصاد سنگال طی سال ۲۰۲۳

مالیک دیوپ، مدیر اجرایی پلتفرم غیردولتی سازمان‌های جامعه مدنی (CSOs) "گفت: در سال 2023 این نهاد بیش از 194 میلیارد فرانک سیفا در چندین بخش از فعالیت‌های اقتصاد سنگال سرمایه گذاری کرده است. وی در جلسه گفتگو مسئولان CSO با آلیون دیون، وزیر دارائی‌های خرد و اقتصاد اجتماعی و همبستگی اظهار داشت: سازمان‌های جامعه مدنی تاکنون بیش از 15000 شغل نیز در سنگال ایجاد کرده‌اند. او همچنین از ظرفیت آنها برای بسیج منابع مالی و فنی قدردانی نمود. وی اظهار امیدواری نمود که دولت مشارکت سازمان‌های جامعه مدنی را در توسعه سیاست‌های عمومی‌ کشور در نظر خواهد گرفت. به گفته آقای دیوپ، جامعه مدنی سنگال از حدود 800 سازمان غیر دولتی و حدود 32000 انجمن تشکیل شده است.

APS 3 سپتامبر 1402

بررسی نتایج اجرای پروژه تاب آوری سیستم‌های آموزشی، بهداشتی و شرکتهای کوچک و متوسط در چند منطقه کشور

طی برگزاری جلسه‌ای با حضور فعالان امور دیجیتال نتایج نشست "روز تأثیر دیجیتال" با هدف گرد هم آوردن اکوسیستم‌ها و بازیگران امور دیجیتالی برای توسعه (D4D) در بخش‌های سلامت و کارآفرینی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. همچنین در این جلسه همه ذینفعان در این طرح که در مناطق فاتیک، کائولاک و کافرینبا همکاری آژانس توسعه بلژیک (ENABEL) به اجرا درآمد شرکت کردند. عبدالله ندایی، مشاور فنی مسئول اقدامات اجتماعی وزارت بهداشت و درمان گفت: دیجیتالی شدن اطلاعات سلامت یک چالش بزرگ بوده که در راستای چالش‌های توسعه سنگال و شرکای فنی و مالی آن است. به گفته وی کنترل داده‌های سلامت گام مهم و اساسی در مدیریت مسائل بهداشتی می‌باشد. وی افزود: ما دستاوردهای این برنامه و بکار گیری شیوه‌های مطلوب را تجربه کردیم. وی اطمینان داد که از تجارب اجرای این اقدامات استفاده خواهد شد و وزارت بهداشت و اقدام اجتماعی آن را پیگیری خواهد کرد. بیتیلوکو انجای، مدیر ترویج و مشارکت اقتصاد دیجیتال نیز از نتایج اجرای این پروژه استقبال کرد و گفت: ما معتقدیم که این پروژه الگویی است که باید در همه جا از آن الهام گرفت و آن را بکار برد. نشست "روز تأثیر دیجیتال" به عنوان بخشی از اختتامیه پروژه DIRECCT با هدف تقویت تاب آوری سیستم‌های آموزشی و بهداشتی و شرکت‌های کوچک و متوسط در کشورهای ACP (آمریکا، کارائیب و اقیانوس آرام) است که بودجه آن توسط اتحادیه اروپا (EU) تأمین مالی می‌شود.

APS 3 سپتامبر 1402

تجدید ساختار برنامه ساخت 100000 واحد مسکونی توسط دولت

برنامه عمومی‌ برای ساخت 100000 واحد مسکونی اجتماعی توسط رئیس جمهور سابق تدوین شد. در این خصوص مومات تالا اندو، وزیر امور برنامه ریزی شهری و مسکن گفت: به محض شروع به کار دولت جدید، طرحی را برای تغییر جهت و ساختار مجدد این برنامه ارائه دادیم تا به آن پویایی و روح تازه‌ای ببخشیم. او اظهار داشت که با هدف ساختن 100000 واحد مسکن اجتماعی، رئیس جمهور سابق، مکی سال و دولتش جاه طلبی‌های زیادی داشتن، اما متأسفانه با ارزیابی‌هایی که انجام دادیم، می‌بینیم که نتایج مورد انتظار از این برنامه به دست نیامده است. وی گفت که دولت فعلی قصد دارد تعداد واحدهای مسکن اجتماعی را افزایش دهد. آقای ندائو پیشنهاد کرد که حتی می‌توان هدف را ساخت 500000 واحد مسکونی یا پنج برابر آنچه که دولت قبلی برنامه ریزی کرده بود تعیین کرد. وزیر امور برنامه ریزی شهری و مسکن معتقد است که بدون حضور دولت نمی‌توان درباره مسکن اجتماعی صحبت کرد و لذا مقامات دولتی یارانه‌های لازم را در اختیار شرکتهای دولتی و خصوصی سازنده مسکن قرار خواهند داد.

APS 3 سپتامبر 1402

اختصاص بسته مالی به مبلغ 500 میلیون فرانک سیفا برای احیای اقتصاد محلی پنج شهرداری داگانا

خاسیم مالیک سار، هماهنگ کننده هیئت نمایندگی شرکت توسعه و بهره برداری از سرزمین دلتا و فالمه (SAED) داگانا گفت: پنج شهرداری در بخش داگانا از بودجه 500 میلیون فرانک سیفا به عنوان اجرای بخشی از برنامه به نام دلتا بهره مند خواهند شد. در این بخش کمون‌های دیاما، رونخ، گنیث، امبانه و بوخول از جمله ذینفعان این پروژه هستند که برای تأمین مالی پروژه‌های خرد در چارچوب برنامه‌ای به نام دلتا در نظر گرفته شده‌اند. او در جریان برگزاری کارگاه بررسی و تبادل نظر در مورد پروژه‌های خرد در ریچارد تول صحبت می‌کرد. آقای سار تصریح کرد که هر یک از پنج شهرداری باید در این بسته مالی برای سرمایه گذاری‌های مختلف برنامه ریزی شده بین 5 تا 10 درصد مشارکت داشته باشند. به گفته خسیم مالیک سار، دامپروری و کشاورزی بخش‌هایی هستند که مورد هدف این پروژه قرار گرفته‌اند. همچنین به غیر از پنج کمون بخش داگانا، هشت شهرداری دیگر در سنگال تحت تأثیر این پروژه قرار دارند که هزینه کل آن 2 میلیارد و 600 میلیون فرانک سیفا است که به طور کامل توسط آژانس توسعه فرانسه (AFD) تأمین مالی می‌شود.

APS 4 سپتامبر 1402

همکاری آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده امریکا (USAID) با 85 سازمان محلی در منطقه تیس

آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده امریکا (USAID) اعلام کرد که می‌خواهد با رهبران 85 سازمان محلی در منطقه تیس به عنوان بخشی از یک تور اطلاعاتی و ارائه یک طرح همکاری مشارکت ملاقات کند. آلیسا لگو، مدیر USAID سنگال گفت: این آژانس آمریکایی می‌خواهد مشارکت خود را با این سازمان‌های جامعه مدنی و بخش خصوصی افزایش و تنوع بخشد. باباکار دیوپ، شهردار تیس گفت که او با آلیسا لگو در مورد همکاری بین شهر تیس و USAID در زمینه‌های بهداشتی به ویژه ایجاد یک شرکت بیمه سلامت مشترک گفتگو کرده است. به گفته تیدیان وون، یکی از مقامات USAID سنگال، آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده اکنون می‌خواهد همکاری با سازمان‌های محلی را بر اساس تعهد چند جانبه انجام شده در پاریس در اولویت قرار دهد تا کمک‌های عمومی مستقیماً به ذینفعان تحویل داده شود. آقای وون به یاد می‌آورد که آژانس آمریکایی از دریافت کنندگان بودجه خود انتظار دارد که به خاطر شفافیت، نحوه مصرف آن را توضیح دهند. این آژانس در اجرای 23 پروژه در منطقه تیس که مجموع بودجه آنها 11 میلیارد فرانک سیفا بود طی پنج سال گذشته مشارکت داشته است. این پروژه‌ها در حوزه سلامت و امنیت غذایی اجرا شد. سه منطقه دیگر سنگال قبلاً از سوی مقامات آژانس مورد بازدید قرار گرفتند. آلیسا لگو گفت: ما این روند را یک سال پیش از مناطق تامباکوندا، زیگنشور و سن لوئی آغاز کردیم. آژانس اعلام کرد که می‌خواهد 130 میلیون دلار آمریکا یا حدود 76.8 میلیارد فرانک سیفا طی سال آینده در سنگال سرمایه گذاری کند. به گفته مقامات آژانس آمریکایی در یک سال گذشته پنج سازمان محلی در مناطق سن لوئی، تامباکوندا و زیگنشور کمک‌های مالی دریافت کرده‌اند. تیدیان وون گفت که مبالغ اعطایی به ظرفیت سازمان‌های ذینفع برای جذب آنها در مهلت‌های مشخص شده بستگی دارد.

APS 5 سپتامبر 1402

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما