معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۴- ۱۶:۳۳ - مشاهده: ۹۳

اخبار اقتصادی قزاقستان - آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته دوم شهریورماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی "Otpannews.kz" در منطقه مانگیستائو

23آگوست2024 رسانه جمعی جدیدی در فضای رسانه ای قزاقستان متولد شد. درگاه اطلاع رسانی «Otpannews.kz» در هلدینگ رسانه ای «مانگیستائو مدیا» ارائه شد. سایت جدید مطابق با نیازهای روز و سلیقه مخاطب طراحی شده است. این پرتال به زبان‌های قزاقستانی، روسی و انگلیسی می‌باشد. در این مراسم شخصیت های عمومی، نمایندگان کنسولگری‌های خارجی، روسای احزاب، نهادها و نمایندگان مجلس، روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان شرکت داشتند. آیدا بالاوا، وزیر فرهنگ و اطلاعات جمهوری قزاقستان با ارسال پیامی تلگرامی، افتتاح پرتال جدید اطلاعاتی را تبریک گفت. وزیر در این تبریک بر اهمیت اطلاع رسانی در منطقه تاکید کرد. به گفته گلمیرا آبشوا، مدیر مانگیستائو مدیا، این سایت Otpantau نامگذاری شده است، نام بلندترین نقطه در مانگیستائو. این مکان تاریخی مکان مقدسی بوده که مردم مانگیستائو را به یک هدف و منفعت مشترک رسانده و الهام بخش برای کشور است. گلمیرا آبیشوا گفت: برخلاف سایر مناطق، تعداد رسانه‌های جمعی از جمله سایت های اینترنتی در مانگیستاو کم است. ما پروژه جدید خود را برای پر کردن این خلاءها اجرا کردیم. پرتال جدید اطلاعاتی توسط خبرنگاران باتجربه و خبرنگاران جوان پرشور تشکیل شده است.وی گفت: یکی دیگر از نوآوری‌های Otpannews.kz ادغام با رادیوZholbayan  است. اکنون اخبار سایت به گوش شنوندگان رادیو نیز می‌رسد. تیلهگن آبیشف، معاون استاندار منطقه ، صابر آدای، شاعر و چهره پرافتخار قزاقستان، برنده جایزه بین‌المللی «آلش» و برنده جایزه رییس جمهور، در این مراسم حضور داشته و ضمن تبریک، به ایراد سخنرانی پرداختند.

https://mangystaumedia.kz/kk/zhanalyktar/mangystauzhanalyktary/mangistau_oblisinda_%22otpannews_kz%22_akparattik_sayti_iske_kosildi

 

ضرورت جذب سرمایه گذار برای پروژه‌های در حال ساخت مانگیستائو

در 26 آگوست2024، در جلسه استانداری به ریاست نورداولت قیلیبای، نتایج توسعه اجتماعی-اقتصادی استان در 7 ماه گذشته سال میلادی و وظایف آتی مورد بحث قرار گرفت. بر اساس اعلام اداره کل اقتصاد و برنامه‌ریزی بودجه، پویایی مثبت شاخص‌های کلان در بخش‌های صنعت، تجارت، ساختمان، اطلاعات و ارتباطات مشاهده می‌شود. زمینه‌های اصلی توسعه منطقه عبارتند از صنایع تبدیلی، گردشگری، کسب و کارهای کوچک و متوسط، حمل و نقل و لجستیک و مجتمع کشت و صنعت.

برای اینکه انگیزه جدیدی به توسعه پایدار این مناطق داده شود، جذب سرمایه گذاری در منطقه ضروری است. به عنوان مثال، مجموعه ای متشکل از 43 پروژه سرمایه گذاری تا سال 2026 در این منطقه ایجاد شده است. در صورت اجرای موفقیت آمیز پروژه‌های برنامه ریزی شده، پیش بینی می‌شود 670 میلیارد تنگه در اقتصاد منطقه سرمایه گذاری شود. به ویژه در سال جاری برنامه ریزی شده که 17 پروژه راه اندازی و  430 شغل جدید ایجاد شود. در دوره گزارش، حجم سرمایه گذاری در سرمایه ثابت به 480.4 میلیارد تنگه و شاخص حجم فیزیکی واقعی به 89.3 درصد رسید. همچنین بر اساس نتایج 7 ماهه، 15.8 میلیارد تنگه محصول در بخش کشاورزی منطقه تولید شده است. استاندار در جمع بندی این نشست دستور افزایش میزان جذب سرمایه گذاری در منطقه و تولید محصولات داخلی در حوزه کشاورزی و تسریع در اجرای پروژه‌ها در بخش های مختلف اقتصاد را صادر کرد.

https://otpannews.kz/ru/news/329

 

ورود کارآفرینان تایوانی به بازار مانگیستائو

تولیدکنندگان تایوانی آماده همکاری با کارآفرینان مانگیستائو هستند. پنگ هسین هوی، رییس دفتر نمایندگی مرکز تجارت تایوان در آلماتی، در دیدار با رشید موستفایف رییس اتاق کارآفرینان منطقه مانگیستائو، این مطلب را بیان کرد. وی افزود: هر سال نمایشگاهی در تایوان در چندین منطقه برگزار می‌شود.ما به نوبه خود می‌توانیم فناوری اطلاعات و ارتباطات، تولید هوشمند، انرژی سبز، الکترونیک و بهداشت، پزشکی، صنایع غذایی، صنایع شیمیایی، کشاورزی، منسوجات، تجهیزات ورزشی را ارائه دهیم. علاوه بر این، ما توانایی برگزاری نمایشگاه و همایش را داریم. علاوه بر این، مقامات مرکز تجارت تایوان می‌گویند که آنها قادر به تامین قطعات خودرو در بازار منطقه هستند. به گفته آنها، اکنون تاجران مانگیستائو قطعات خودرو ساخت تایوان را از طریق یک واسطه خریداری می‌کنند. ما می‌توانیم برای چنین کارآفرینانی فرصت خرید مستقیم از کارخانه را ایجاد کنیم. بهای تمام شده کالایی که از طریق یک واسطه عرضه می‌شود بیش از حد قیمت گذاری شده است. علاوه بر این، شرکت هایی داریم که دستگاه‌های رایانه ای برای نظارت بر خطوط لوله نفت تولید می‌کنند. پنگ شین هوی افزود: ما فکر می‌کنیم که چنین محصولی به ابزاری ضروری برای تولید در منطقه مانگیستائو تبدیل خواهد شد.

رشید موستفایف در این دیدار گفت که او کالاهایی را از بازار تایوان به کارآفرینان منطقه ای عرضه خواهد کرد: ما پتانسیل بازار خرید تایوان را تحسین می‌کنیم و آماده هستیم تا کارآفرینان منطقه خود را با کار مرکز خرید شما آشنا کنیم. اگر تاجر یا شرکتی علاقه نشان دهد، ما اقدامات خاصی را برای همکاری انجام خواهیم داد.

https://otpannews.kz/ru/news/396

 

استفاده از تجربه آلمان در حل مشکلات سیل در جمهوری قزاقستان

کانات بوزومبایف، معاون نخست وزیر جمهوری قزاقستان، در جریان سفر به جمهوری فدرال آلمان، با مدیر عامل شراکت آب آلمان، بوریس گریفندر گفتگو کرد. مشارکت آب آلمان (GWP) شبکه ای از صنعت آب بین‌المللی در آلمان است که بیش از 300 شرکت در بخش آب را گرد هم می آورد. دولت جمهوری قزاقستان معتقد است که همکاری با GWP گام مهمی در جهت مدیریت پایدار و کارآمد منابع آب است و امکان استفاده از فناوری‌های جدید اثبات شده را فراهم می‌کند. در نتیجه این نشست، توافقی برای تهیه پیش نویس توافقنامه جهانی در مورد مشارکت آب بین قزاقستان و آلمان حاصل شد. معاون نخست وزیر در این دیدار گفت: تأثیر سیل‌های اخیر، که از نظر شدت در 80 سال گذشته بی‌سابقه است، نیاز به رویکردهای نوآورانه برای مبارزه و جلوگیری از بلایای مشابه در آینده را برجسته کرده است. در حال حاضر، با کمک UNDP، ما در حال آزمایش راه حل دیجیتال پیش بینی سیل آلمان "Talsim" بوده و همچنین آماده مطالعه تجربه آلمان در حل مشکلات سیل و برنامه‌های کاهش آن هستیم.

https://forbes.kz/articles/bozumbaev-my-gotovy-izuchit-nemetskiy-opyt-resheniya-problem-navodneniy-047003

 

کاهش تولید نفت KazMunayGas به دلیل تعمیرات میدان تنگیز وکاشاگان

شرکت ملی نفت و گاز KMG به طور مداوم به تعهدات تولید نفت خود تحت توافق اوپک پلاس و سهمیه‌های تعیین شده توسط وزارت انرژی قزاقستان، پایبند است. در حال حاضر کارهای تعمیر و نگهداری در خطوط تولید تنگیز در حال انجام و کارهای تعمیر و نگهداری پروژه کاشاگان در مهرماه برنامه ریزی شده است.این اقدامات منجر به کاهش قابل توجه تولید هم راستا با سهمیه‌های مصوب تولید نفت خواهد شد.

وزارت انرژی در 22 اوت2024 اعلام کرد قزاقستان طرح جبران خسارت خود را از جمله برای تولید مازاد در ماه ژوئیه به روز کرده و آن را به دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ارائه کرده است.سود خالص KazMunayGas در ژانویه تا ژوئن2024 به 549.5 میلیارد تنگه (1.14 میلیارد دلار آمریکا) رسید.

https://astanatimes.com/2024/08/kazmunaygas-reduces-oil-production-due-to-repairs-at-tengiz-kashagan-fields/

مشخص شدن شرکت های سازنده نیروگاه هسته ای در قزاقستان

دولت قزاقستان پیش نویس قطعنامه ای را در مورد برگزاری همه پرسی در مورد ساخت نیروگاه هسته ای تصویب کرد. تیمور ژانتیکین، مدیر کل نیروگاه‌های هسته ای قزاقستان، شرکت هایی را که می‌توانند فناوری‌های ساخت نیروگاه‌های هسته ای در قزاقستان را تامین کنند، اعلام کرد. به گفته وی، قزاقستان در سال 2019 پیشنهادهای فنی و تجاری غیر الزام آور را از پیشرفته ترین تامین کنندگان خارجی فناوری هسته ای دریافت کرد. در نتیجه، 13 پروژه راکتور مدرن از شش فروشنده از چین، کره جنوبی، روسیه، فرانسه و ایالات متحده آمریکا انتخاب شدند. ژانتیکین گفت: «برای ارزیابی اولیه فناوری‌های پیشنهادی، ما سیستم ارزیابی خود را بر اساس تجربیات جهانی و توصیه‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) توسعه دادیم و متعاقباً، این سیستم توسط شرکت مهندسی معروف Assystem تأیید شد. چهار شرکت خارجی زیر می‌توانند این پروژه را به سرانجام برسانند.

شرکت چینی CNNC با راکتور HPR1000;

KHNP کره ای با راکتورهای APR1000 و APR1400؛

Rosatom روسی با VVER-1200؛

EDF فرانسوی با تکنولوژی EPR1200.

     ژانتیکین گفت اگر تصمیم مثبتی در پی رفراندوم گرفته شود، وظیفه مهم بعدی انتخاب یک تامین کننده خاص فناوری هسته ای و توسعه مشترک یک مطالعه امکان سنجی برای این پروژه است. با در نظر گرفتن عوامل طبیعی و اقلیمی، ویژگی‌های سیستم انرژی و کمبود پیش بینی شده برق، کارشناسان به نتایج زیر رسیده اند:

مکان توصیه شده برای نیروگاه هسته ای منطقه دریاچه بلخاش در نزدیکی روستای اولکن در منطقه آلماتی است.

ظرفیت توصیه شده یک واحد تا 1.4 گیگاوات است.

ظرفیت کل ایستگاه - تا 2.8 گیگاوات؛

https://tengrinews.kz/kazakhstan_news/stalo-izvestno-kto-mojet-postroit-aes-v-kazahstane-546025/

گسترش سرمایه گذاری شرکت های آلمانی در قزاقستان

هیئت شرکت ملی سرمایه گذاری قزاقستان به رهبری یرژان یلکیف در روزهای 19 تا 21 اوت 2024 به آلمان سفر کرد تا با روسای شرکت های بزرگ آلمانی گفتگو کند. زیگمار رومهیلد، مدیر کل WIS Kunststoffe GmbH، در مورد برنامه‌هایی برای تولید ترکیبات و پلاستیک در منطقه آتیرائو پیشنهاداتی ارائه داد. هدف این شرکت عرضه محصولات به شرکت های قزاقستان و بازار اروپا با هدف قرار دادن صنایع غذایی، شیمیایی و خودروسازی است. این شرکت در حال حاضر در حال انجام تحقیقات بازار است. اسون لیندینگ، مالک گروه LINDIG، از برنامه‌های خود برای ساخت هواپیماهای فوق سبک سری CT در قزاقستان خبر داد. این پروژه در ابتدا بر روی مونتاژ هواپیماها متمرکز خواهد شد و برنامه‌هایی برای افزایش بومی سازی در منطقه ویژه اقتصادی (SEZ) در آلماتی در طول زمان خواهد بود. فلایت دیزاین قزاقستان، سرمایه گذاری مشترک با گروه ویراژ، اکنون در حال کار بر روی اخذ مجوزهای لازم دولتی است.

یورگن بوچر مدیر کل Enertec Group GmbH در مورد امکان افتتاح تولید تجهیزات برق این شرکت در قزاقستان با افزایش تقاضا برای تاسیسات مستقل شرکت در میان موسسات پزشکی، مزارع کوچک و تاسیسات صنعتی بحث کرد. یورگن وستفال، معاون ارشد Schüco International KG، بر پتانسیل قزاقستان برای تبدیل شدن به یک رهبر در توسعه متالورژی سبز، تأکید کرد. شوکو به عنوان یک تولید کننده عمده پروفیل های آلومینیومی و تامین کننده ضروری در صنعت ساخت و ساز در آسیای مرکزی، به دنبال همکاری با شرکت های ساختمانی قزاقستان در اجرای پروژه‌ها است.

یورگن گروتزباخ، مدیر عامل کنسرسیوم هانزا، برنامه‌هایی را برای توسعه زیرساخت های حمل و نقل قزاقستان به اشتراک گذاشت. این کنسرسیوم در نظر دارد یک فرودگاه بین‌المللی باری-مسافری در منطقه خرگوس – ایسترن گیت بسازد. مدیر عامل هلدینگ انرژی سبز GmbH آندریاس رنکر برنامه‌هایی را برای اجرای پروژه‌های انرژی در قزاقستان تشریح کرد. این شرکت با اداره منطقه ای کیزیلوردا توافقاتی دارد و در حال آماده سازی اسناد برای مزایده پاییزی آتی است و پس از آن اجرای پروژه در مقیاس کامل را آغاز خواهد کرد.

https://astanatimes.com/2024/08/german-companies-expand-investment-presence-in-kazakhstan/

امضاء چندین موافقت نامه همکاری میان قزاقستان و آلمان

همتایان قزاقستانی و آلمانی در جریان سفر کاری کانات بوزومبایف معاون نخست وزیر قزاقستان به آلمان، در مورد پروژه‌های جدید برای تقویت همکاری کشاورزی و اطمینان از آبیاری کارآمد و حفظ آب به توافقاتی دست یافتند.در دیدار بوزومبایف با ینس براندنبورگ، معاون پارلمانی وزیر آموزش و تحقیقات فدرال، طرفین در مورد امکان آموزش مشترک برای کارکنان حرفه ای در بخش آب به تبادل نظر پرداختند. به گزارش سرویس مطبوعاتی نخست وزیر در 23 اوت2024، طرف آلمانی تمایل خود را برای انتخاب دانشگاهی برای مشارکت آینده با دانشگاه ملی جدید مدیریت آب و آبیاری قزاقستان در تاراز ابراز کرد.

در ادامه این سفر کاری، هیئت های دو کشور چندین موافقت نامه همکاری امضا کردند:

یادداشت تفاهم بین وزارت کشاورزی جمهوری قزاقستان و موسسه مستقل مسائل زیست محیطی (آلمان)؛

تفاهم نامه بین وزارت منابع آب و آبیاری جمهوری قزاقستان و شرکت آب آلمان؛

تفاهم نامه بین وزارت منابع آب و آبیاری جمهوری قزاقستان و شرکت با مسئولیت محدود "INNARI Innovative Natural Irrigation"؛

تفاهم نامه بین مؤسسه تحقیقاتی قزاقستان مدیریت آب LLP و مؤسسه مستقل مسائل زیست محیطی آلمان؛

یادداشت تفاهم بین وزارت کشاورزی جمهوری قزاقستان و موسسه مستقل مسائل زیست محیطی آلمان.

https://astanatimes.com/2024/08/kazakhstan-germany-to-launch-new-initiatives-in-agriculture-water-management/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما