معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۷- ۱۵:۳۱

اخبار اقتصادی قبرس

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی قبرس در هفته اول شهریور ماه 1403 ، مندرج در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 

فراخوان مناقصه برای انتخاب مدیر پروژه در پایانه گاز LNG واسیلکو

دولت قرار است برای انتخاب مدیر پروژه در پایانه LNG واسیلکو فراخوان مناقصه تصویب کند. این تصمیم در جلسه‌ای متشکل از هیئت مدیره شرکت زیرساخت گاز طبیعی (Etyfa)، که مالک پروژه پایانه واردات LNG است، اتخاذ خواهد شد. مدیر پروژه قرار است Etyfa را راهنمایی و بر پیمانکاران نظارت کند تا پروژه متوقف‌شده را دوباره راه‌اندازی کند. این پروژه پس از آنکه یک کنسرسیوم چینی در ژوئیه 2023 قرارداد خود را به دلیل تأخیر در پرداخت‌ها لغو کرد، به تعویق افتاد؛ هرچند Etyfa این ادعا را رد می‌کند. دولت قصد دارد این پروژه را که برای کاهش هزینه‌های برق حیاتی است با استخدام پیمانکاران جدید به اتمام برساند.

https://cyprus-mail.com/2024/08/26/call-for-tender-for-beleaguered-vasiliko-lng-terminal

بهبود شاخص تمایلات اقتصادی قبرس در ماه آگوست

به گزارش مرکز تحقیقات اقتصادی دانشگاه قبرس، شاخص تمایلات اقتصادی در قبرس (ESI) در آگوست 2024 نسبت به ماه جولای 1.5 واحد افزایش یافت. بهبود این شاخص عمدتاً به دلیل افزایش اطمینان و بهبود شرایط تجاری در بخش‌های خدمات و ساخت‌وساز و تولید بوده است. با این حال، بخش خرده‌فروشی به دلیل بدترشدن وضعیت فعلی و کاهش پیش‌بینی فروش در سه ماهه آینده، با کاهش اطمینان مواجه بوده است. در این گزارش همچنین به عوامل افزایش عدم اطمینان اقتصادی نیز پرداخته شده است. شاخص عدم اطمینان اقتصادی ناشی از عوامل خارجی و داخلی، افزایش قابل توجهی داشته است. تنش‌های ژئوپلیتیکی جاری به‌ویژه در خاورمیانه، نوسانات بازارهای بین‌المللی را افزایش داده و نگرانی‌ در مورد فعالیت‌های اقتصادی بین‌المللی را تشدید کرده است. علاوه بر این، اختلال در پروژه‌های سرمایه‌گذاری بزرگ در قبرس، به‌ویژه پروژه‌های مرتبط با زیرساخت‌های حوزه انرژی، عدم اطمینان اقتصادی را بین مشاغل و خانوارها تشدید کرده است.

https://cyprus-mail.com/2024/08/28/economic-sentiment-in-cyprus-improves-in-august

تکمیل بیش از از نود درصد ظرفیت هتل‌ها در قبرس

فیلوکیپروس روسونیدس، رئیس اتحادیه هتلداران قبرس می‌گوید ظرفیت هتل‌ها در قبرس در ماه آگوست در برخی موارد، تا بیش از 90 درصد تکمیل شد. وی همچنین با اشاره به چالش‌های بین‌المللی ازجمله درگیری‌های اخیر در منطقه‌، رکود اقتصادی در بریتانیا و رویدادهای بزرگ ورزشی، وضعیت صنعت گردشگری قبرس را همچنان مقبت ارزیابی کرده است. وی بر اهمیت سرمایه‌گذاری در این صنعت و آمادگی برای مواجهه با چالش‌های آینده ازقبیل تغییرات آب و هوایی و گذار به انرژی پاک تأکید کرد.

https://cyprus-mail.com/2024/08/27/cyprus-hoteliers-satisfied-with-august-occupancy-rate

احداث یک پارک نیروگاه خورشیدی در بیمارستان عمومی نیکوزیا

یک نیروگاه خورشیدی (PV) جدید در بیمارستان عمومی نیکوزیا راه‌اندازی و پنل‌های آن در پارکینگ بیمارستان نصب شد. ساخت این پارک ۱.۳ مگاواتی، هشت ماه طول کشید و تکمیل آن حدود ۱.۸ میلیون یورو هزینه داشت.  مخارج آن از صندوق بهبود و تاب‌آوری اتحادیه اروپا تأمین شده است. هدف از احداث این پارک، کاهش هزینه‌های برق بیمارستان و ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی برای بهبود مراقبت از بیماران بوده است. با وجود نگرانی‌ها، بیمارستان تأیید کرد که پارکینگ برای بازدیدکنندگان همچنان رایگان است و هیچ برنامه‌ای برای تعیین هزینه وجود ندارد.

https://cyprus-mail.com/2024/08/28/pv-park-opens-at-nicosia-general

خرید 2 میلیون دلاری (1.8 میلیون یورو) اداره برق قبرس ترک نشین از جمهوری قبرس

احمد توگجو، رهبر اتحادیه کارگران اداره برق قبرس ترک نشین، Kib-Tek، می‌گوید در ماه جولای، مجموعاً 2 میلیون دلار (1.8 میلیون یورو) برای تأمین برق به اداره برق جمهوری قبرس(EAC) پرداخت شده است. وی در گفتگو با روزنامه Yeni Duzen گفته که Kib-Tek با وجود اینکه در ماه جولای بیش از 1.5 میلیارد لیر درآمد داشته است، "در وضعیت مالی بسیار بدی قرار دارد". به گفته وی مقداری بیشتر از این مبلغ علاوه بر پرداخت 2 میلیارد لیر بدهی به شرکت آکسا پرداخت شده است که یک شرکت خصوصی ترکیه‌ای و مالک نیروگاه برق کالجیک در گالاتیا است. در ماه جولای در مجموع 1 میلیارد لیر به آکسا پرداخت شد. در این قرارداد اداره برق بخش ترک‌نشین قبرس با شرکت کالجیک، مقرر شده بود پرداختهای به آکسا با دلار آمریکا انجام و با نرخ روز مبادله لیر ترکیه به دلار آمریکا محاسبه شود. این موضوع به دلیل کاهش ارزش لیر، هزینه‌های پیش‌بینی‌ناپذیری برای اداره برق شمال به همراه داشت. با توجه به صورت‌حساب 17 میلیون دلاری (15.3 میلیون یورو) به آکسا، اداره برق بخش ترک‌نشین قبرس مجبور شد در ماه جولای برای تأمین برق از جمهوری قبرس حدود 2 میلیون دلار (1.8 میلیون یورو) خریداری کنند. وی ابراز امیدواری کرد با نزدیک شدن به پاییز و کاهش مصرف برق در سراسر جزیره قطعی برق در شمال برطرف شود. وی گفته تا زمانی که قبرس جنوب به آن‌ها برق بدهد، قطعی برق نخواهندداشت. با این حال، اگر جنوب از فروش برق خودداری کند یا اگر در هر نیروگاهی خرابی بزرگی رخ دهد، ممکن است برق قطع شود.

https://cyprus-mail.com/2024/08/28/north-paid-republic-2m-for-electricity-in-july

گفتگو پاپاآناستاسیو با همتای مصری خود درباره تسریع بهره‌برداری از گاز طبیعی

جورج پاپاناستاسیو، وزیر انرژی قبرس، با کریم بداوی، وزیر نفت مصر، که به دعوت وی وارد نیکوزیا شده بود، راه‌های «تسریع» بهره‌برداری از اکتشافات گاز طبیعی در منطقه ویژه اقتصادی قبرس (EEZ) را بررسی کرد. آ‌ن‌ها درباره امکان استفاده از زیرساخت‌های موجود در مصر برای کمک به فرآیند استخراج و بهره‌برداری از گاز طبیعی قبرس و امکان انتقال آن به مصر و سپس صادرات آن به سایر نقاط جهان بحث و گفتگو کردند. هیئت‌های دو کشور نیز در قالب کارگروه‌ها درباره تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای در بخش انرژی و همچنین نیاز به «تقویت بیشتر همکاری‌ها»ی بین دو کشور تبادل نظر کردند. دولت قبرس گفت که هدف از تقویت همکاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های عمیق‌تر ایجاد "یک کریدور انرژی مطمئن بین مدیترانه شرقی و اروپا" است که امکان "انتقال گاز طبیعی و انرژی پاک" را فراهم کند.

https://cyprus-mail.com/2024/08/29/papanastasiou-talks-speeding-up-natural-gas-exploitation-with-egyptian-petrol-minister

درخواست "وزیر گردشگری بخش ترک‌نشین قبرس" از گردشگران ترکیه‌ای برای سفر به بخش ترک‌نشین قبرس 

«فکری آتااوغلو» وزیر گردشگری بخش ترک‌نشین قبرس از گردشگران ترکیه‌ای درخواست کرد که به جای سفر به یونان، تعطیلات خود را در شمال قبرس سپری کنند. وی در گفتگو با روزنامه ترکیه‌ای Aksam گفته "هدف اصلی" صنعت گردشگری بخش ترک‌نشین قبرس، معرفی خود به عنوان مقصد اصلی گردشگری برای"85 میلیون شهروند ترکیه‌ای" است که با بخش ترک‌نشین، زبان، مذهب و پول ملی مشترک دارند. وی از آن‌ها خواست  همانطور که ترکیه سال‌ها پیش مالکیت قبرس شمالی را در اختیار گرفت، آن‌ها هم مالکیت گردشگری جزیره را در دست بگیرند. دولت یونان اخیراً طرح اعطای ویزای ورود به شهروندان ترکیه‌ای را تصویب کرده که بر اساس آن، می‌توانند بدون گرفتن ویزای شنگن به مدت یک هفته به 10 جزیره یونان سفر کنند. گردشگران ترک از این طرح استقبال چشمگیری کرده‌اند به‌طوریکه روزانه بین 1500 تا 2500 شهروند ترکیه از جزایر یونان بازدید کرده‌اند و درمجموع 50,000 شهروند ترکیه‌ای در تعطیلات عید قربان، به جزایر یونان سفر کرده‌اند. صنعت گردشگری بخش ترک‌نشین سال سختی را پشت سر گذاشته است. مصطفی سوفور اوغلو، مدیر سابق اتحادیه آژانس‌های گردشگری و مسافرتی ترک‌های قبرس (Kitsab) در اوایل این ماه گفته بود که بخش گردشگری «زیان‌های عمده‌ای» را متحمل و  "با کاهش جدی تعداد گردشگران خارجی" مواجه شده است. وی با بررسی دلایل این امر گفت که قیمت بلیط و هزینه‌های اقامت در شمال قبرس افزایش یافته است و در عرصه بین‌المللی تبلیغات کافی نیست.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما