معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۴

بریکس بدنبال خروج از سلطه دلار

کشورهای تاثیرگذار مانند چین و روسیه در حال شکل دادن به یک انقلاب در عرصه‌های مالی هستند و نظام پرداختی طراحی شده توسط این کشورها به دنبال تضعیف تاثیر دلار آمریکا است.

در خلال سال های اخیر، کشورهای زیادی مانند کشورهای عضو بریکس درصدد رهایی از دلار آمریکا در مبادلات اقتصادی خود هستند. بریکس  نهادی است که کشورهای چین، روسیه، برزیل، هند و آفریقای جنوبی اعضای موسس آن هستند و در ابتدای سال 2024 نیز کشورهای مصر، اتیوپی، ایران و امارات به عضویت آن درآمدند.تلاش های کشورهای عضو این نهاد برای خروج از سلطه دلار آمریکا تضعیف تسلط نظام پرداخت غربی مخصوصاً سویفت را هدف قرار داده است.

ولی سوالی که مطرح است: چرا کشورهای عضو بریکس مانند چین و روسیه درصدد تضعیف جایگاه ایالات متحده آمریکا از نظر مالی و اقتصادی هستند؟

دلار آمریکا بعنوان یک واحد پولی بین المللی نقش مهمی در حجم و مدیریت ذخایر ارزی جهان در خلال چند دهه گذشته داشته و توانسته است قدرت ژئوپولیتیکی بزرگی را برای آمریکا مهیا سازد. کشورهای زیادی در جهان دلار آمریکا را بعنوان یک ابزار استراتژیک توصیف می‌کنند که به کشورهای غربی اجازه می دهد مجازات های اقتصادی را در برابر کشورهای دیگر اعمال نمایند و دسترسی و کنترل بازارهای مالی جهانی را در اختیار خود داشته باشند.

به همین دلیل چین و کشورهای عضو بریکس به دنبال طراحی یک گزینه مالی جایگزین برای عبور از نظام مالی غرب هستند تا بتوانند استقلال مالی خارج از نظام فعلی مالی دلار محور را برای خود تدارک ببینند. بریکس در سال 2023 آشکارا اعلام کرد با هدف رهایی از وابستگی به دلار آمریکا و توسعه سریع همکاری‌های اقتصادی بین اعضای خود به دنبال طراحی و به کارگیری نظام پرداخت خاص خود هست.

تشدید اختلافات بین آمریکا و دو کشور روسیه و چین ، این دو کشور اصلی عضو بریکس را بر آن داشته است به منظور رهایی از چوب مجازات های اقتصادی و پولی آمریکا سویفت را کنار بگذارند و با همکاری دیگر کشورهای عضو این سازمان نظام پرداخت خود را طراحی و به اجرا دربیاورند.

گفته می‌شود یکی از گزینه‌های فراروی این کشورها توسل به رمز ارزها است که می‌تواند در شرایطی نقش مهمی در کمک به این کشورها در طراحی نظام پولی جدید ایفا نماید. البته مکانیسم کاربردی آن هنوز بر کسی روشن نیست. کاربرد این رمز ارزها از طرف کشورهای عضو بریکس به این کشورها اجازه می دهد بدون دخالت بانک ها و نهادهای مالی بین المللی مبادرت به انجام نقل و انتقالات پولی نمایند.

اجرای سیاست رهایی از سلطه دلار توسط کشورهای عضو بریکس در صورت هماهنگی و انسجام درون سازمانی فرصت طلایی این کشورها برای خروج از سلطه غرب می‌تواند باشد که البته زمینه ساز یک اقتصاد جهانی چند قطبی خواهد شد. بر اساس گزارش رسانه‌های فعال در حوزه رمز ارزها ، حداقل 159 کشور در جهان علاقمند ورود به چنین نظام پرداختی رمز ارز محور هستند که در صورت تدوین آیین نامه مشترک جهانی برای آن اجرای آن عملی تر خواهد شد.

منبع: روزنامه فرانکفورتر راندشاو

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما