معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۴

اخبار اقتصادی قزاقستان - آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته اول شهریورماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

درخواست وضعیت ناظر در اوراسیا از سوی  ایران

ایران درخواستی برای دریافت وضعیت ناظر در اتحادیه اقتصادی اوراسیا ارسال کرده که در مقر کمیسیون اقتصادی اوراسیا مورد بررسی قرار گرفته است. رایزنی‌ها در مورد این موضوع در 19 اوت2024 در قالب ویدئو کنفرانس به ریاست سرگئی گلازیف، وزیر ادغام و اقتصاد کلان اتحادیه اوراسیا انجام شد. شرکت کنندگان در این رایزنی‌ها با اشاره به توسعه روزافزون همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین کشورهای عضو اوراسیا و جمهوری اسلامی ایران از قصد این کشور برای آغاز روند کسب وضعیت کشور ناظر با اتحادیه اقتصادی اوراسیا مطابق با ضوابط موجود استقبال کردند. این شورا که شامل سران کشورها یا دولت های کشورهای عضو EAEU است، حداقل یک بار در سال تشکیل جلسه می دهد و تصمیمات با اجماع اتخاذ می‌شود. آخرین جلسه در 8 می 2024 برگزار شد. مولداوی (14 مه 2018)، ازبکستان و کوبا (11 دسامبر 2020) در حال حاضر دارای وضعیت ناظر در EAEU هستند.

     دسامبر سال گذشته، در حاشیه نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا در سن پترزبورگ، توافقنامه تجارت آزاد بین اوراسیا و کشورهای عضو آن از یک سو و ایران از سوی دیگر امضا شد. این سند جایگزین توافقنامه موقتی شد که در سال 2018 امضا شده بود.

https://www.inform.kz/ru/iran-zaprosil-status-gosudarstva-nablyudatelya-pri-eaes-f72858

 

افزایش ظرفیت تولید کارخانه قیرسازی در آکتائو

بر اساس اعلام شرکت ملی KMG در سال2024ظرفیت تولید کارخانه قیرسازی آکتائو از 500 به 750 هزار تن در سال افزایش پیدا می‌کند. این در حالی ست که در ماه اوت این کارخانه کاهش تولید قیر را نشان می دهد.

آسخات کاشنف رییس هیئت مدیره در جریان سفر خود به چین، با روسای شرکت های چینی در مورد مسائل مربوط به اجرای طرح های مشترک در زمینه اکتشافات زمین شناسی، تولید و پالایش نفت به تبادل نظر پرداخت. در مذاکرات با وانگ دونجین رئیس هیئت مدیره CNOOC،توافقنامه ای در زمینه اکتشافات زمین‌شناسی امضا شد. طرفین علاقه خود را برای انجام تحقیقات مشترک زمین شناسی در مورد پروژه‌های اکتشافی امیدوارکننده و توسعه ذخایر هیدروکربنی در قزاقستان ابراز کردند. در دیدار با رئیس هیئت مدیره گروه CITIC Xi Guohua، وضعیت فعلی پروژه توسعه ظرفیت کارخانه قیر آکتائو از 500 به 750 هزار تن قیر در سال بررسی شد. آسخات کاشنف خاطرنشان کرد قزاقستان بیش از 15 سال است که با گروه CITIC در بخش نفت و گاز همکاری می‌کند. پیش‌بینی می‌شود عملیات ساخت و نصب در سه ماهه چهارم سال جاری آغاز شود.

https://www.lada.kz/aktau_news/society/127033-moshchnost-bitumnogo-zavoda-planiruiut-oshchutimo-uvelichit-v-aktau.html

 

علاقمندی کشورهای خارجی به افتتاح تاسیسات پایانه خود در بندر آکتائو

قاسم تله‌پوف، معاون کمیته حمل‌ونقل ریلی و آبی وزارت حمل‌ونقل جمهوری قزاقستان درباره برنامه‌های شرکت‌های خارجی برای افتتاح تولید کشتی‌ها و کشتی‌های کانتینری در قزاقستان به عنوان بخشی از توسعه مسیر حمل و نقل بین المللی (TITR).دریای خزر گفت: شرکت های خارجی علاقه مند به ایجاد امکانات ترمینال خود در بنادر جمهوری قزاقستان هستند. اکنون یک شرکت هلندی وجود دارد که آماده است حمل و نقل را با کشتی‌های خود تجهیز کند و تولید کشتی‌ها و کشتی‌های کانتینری را در قزاقستان افتتاح کند. RINUS آلمان و CMA CGM فرانسه نیز علاقه مند به ایجاد امکانات ترمینال خود در بندر آکتائو هستند. در عین حال، تعدادی از کشورهای عربی نیز علاقه نشان می دهند به ویژه، ممکن است یک پایانه اضافی در بندر کوریک به طور مشترک با شرکت اماراتی بنادر ابوظبی ساخته شود.

علاوه بر این، شرکت هایی از کشورهای همسایه مانند ازبکستان نیز به ترانزیت کالا از طریق TMTM علاقه نشان می دهند. حمل و نقل کامیون‌های ازبکستانی از طریق بندر کوریک تنها در یک سال 63 درصد افزایش یافته است. امسال قرار است حدود 8 میلیون تن از طریق بنادر آکتائو و کوریک انتقال داده شود که 4.2 میلیون تن آن از طریق TMTM است. در کنار صادرات و ترانزیت، تردد کالاهای وارداتی نیز 50 درصد افزایش دارد. پیش از این گزارش شده بود که ظرفیت بنادر کوریک و آکتائو تا سال 2028 حدود 50 درصد افزایش خواهد یافت.

https://www.lada.kz/aktau_news/society/127019-frantsiia-i-germaniia-zainteresovalis-otkrytiem-svoikh-terminalnykh-moshchnostei-v-portu-aktau.html

 

تصویب نقشه راه توسعه گردشگری در منطقه آتیرائو

میراس تولبایف، معاون وزیر گردشگری و ورزش، نشستی با ساکنان منطقه آتیرائو با حضور نمایندگان صنعت گردشگری و ورزش قزاقستان، برگزار کرد. به گفته وی، وزارت گردشگری و ورزش جمهوری قزاقستان نقشه راه توسعه گردشگری در منطقه آتیرائو تا سال 2025 را تهیه و تصویب کرده است."به عنوان بخشی از پروژه‌های زیربنایی نقشه راه، کار برای بازسازی جاده‌های دسترسی به مکان‌های گردشگری و تقویت خاکریزی رودخانه اورال در حال انجام بوده و اجرای دو پروژه زیربنایی برای سال 2025-2024 برنامه ریزی شده است. بر اساس «برنامه جامع توسعه اجتماعی و اقتصادی منطقه آتیرائو برای سال‌های 2025-2021» در حال حاضر، هفت پروژه اجرا شده که برای 200 نفر شغل بوجود آمده است. معاون وزیر همچنین خاطرنشان کرد که "مرکز اطلاعات توریستی بازدید از آتیرائو" ایجاد شده تا پتانسیل گردشگری منطقه آتیرائو را ارتقا می دهد.

در پایان نیمه اول سال 2024، حجم سرمایه گذاری در بخش گردشگری منطقه آتیراو به 6.6 میلیارد تنگه رسید که این میزان نسبت به سال گذشته 175 درصد افزایش داشته است. در سال 2023، در حدود 172 هزار گردشگر از منطقه آتیرائو بازدید کردند که از این تعداد 141.7 هزار گردشگر داخلی و 30.3 هزار گردشگر خارجی بودند. در پایان سه ماهه نخست سال جاری تعداد گردشگران یک روزه منطقه به 32 هزار و 665 نفر رسید که از این تعداد 5 هزار و 467 نفر از مرکز «سرایشیک قرون وسطایی» بازدید کردند.

https://azh.kz/ru/news/view/105345

ارائه بستر رسانه ای جدید برای کشورهای حاشیه دریای خزر

معرفی پلتفرم جدید رسانه ای «کاسپین امروز» به عنوان بخشی از نهمین مجمع رسانه ای کاسپین دو روزه در آستاراخان برگزار می‌شود. بستر جدید رسانه ای، خبرگزاری‌های کشورهای دریای خزر را متحد کرده و به آنها امکان تبادل اطلاعات را می دهد. به گفته پاول پاوتوف، سرپرست فرمانداری منطقه آستاراخان، این پلتفرم چند زبانه خواهد بود و اخبار به شش زبان از جمله آذربایجانی، انگلیسی، قزاقستانی و ترکمنی قابل خواندن است.   وی افزود: اول از همه، در شرایط جنگ اطلاعاتی جهانی، برای مقابله با انتشار حجم زیادی از محتوای خصمانه و جعلی آشکار، لازم است اطلاعات موثق به مخاطبان گسترده منتقل شود. در این راستا می‌خواهیم پروژه پلتفرم بین‌المللی رسانه‌ای خزر «کاسپین امروز» را ارائه کنیم و از خبرنگاران کشورهای منطقه خزر برای مشارکت در کار آن دعوت کنیم. پاول پاوتوف گفت: ما معتقدیم که این پلتفرم، محتوای واحدی را برای روزنامه نگاران، تجار و دانشجویان بین المللی بوجود آورده و باعث افزایش دسترسی به اطلاعات می‌شود. شایان ذکر است که هیئت‌هایی از تمامی‌کشورهای حاشیه دریای خزر و همچنین کارشناسانی از ازبکستان و مولداوی در کار مجمع رسانه ای خزر شرکت می‌کنند. موضوع همایش کنونی «گفتگوی فرهنگ ها به عنوان مبنای توسعه منطقه خزر» است.

https://mangystaumedia.kz/ru/region/prikaspiyskie_novosti/na_ix_kaspiyskom_media-forume_prezentuyut_novuyu_media-platformu

 

روند تجارت خارجی و سرمایه گذاری جمهوری قزاقستان در سال2024

 گردش مالی تجارت خارجی قزاقستان تا ژوئن 66.9 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته 2.1 درصد کاهش داشته است. با وجود این کاهش، صادرات کشور با رشد 2.1 درصدی به 39.3 میلیارد دلار رسید و واردات با کاهش 7.6 درصدی، مبلغ 27.6 میلیارد دلار برآورد شد. سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت به 8.3 تریلیون تنگه (17.4 میلیارد دلار آمریکا) رسید که نسبت به سال قبل 0.4 درصد افزایش داشته است. صنعت معدن 22.3 درصد از این سرمایه گذاری‌ها را به خود اختصاص داد و پس از آن عملیات املاک با 20.4 درصد، حمل و نقل و انبارداری با 17.4 درصد و تولید با 9.8 درصد قرار دارند.

مقاصد اصلی صادرات قزاقستان شامل ایتالیا بود که 23.5 درصد از صادرات این کشور را پوشش داد. پس از آن، چین با 18 درصد، روسیه با 9.6 درصد، هلند با 5.9 درصد و فرانسه با 5.5 درصد قرار گرفتند. از نظر واردات، روسیه با 28.1 درصد واردات، بزرگترین منبع کالاهای قزاقستان باقی مانده و پس از آن چین با 25 درصد، آلمان با 5.1 درصد، ایالات متحده با 4.1 درصد و کره جنوبی با 3.6 درصد قرار دارند.

جمعیت تا اول ژوئن2024 به 20 میلیون و 159 هزار و 700 نفر رسید که نسبت به سال گذشته 1.3 درصد یا 260 هزار و 300 نفر افزایش داشته است. قابل توجه ترین رشد جمعیت در آستانه و آلماتی به ترتیب با 6.4 و 3.1 درصد افزایش مشاهده شد. متوسط درآمد اسمی سرانه در ماه ژوئن 197128 تنگه (420 دلار آمریکا) بود که نشان دهنده افزایش اسمی 8.2 درصدی نسبت به سال گذشته است. با 451000 نفر بیکار که 0.4 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته، نرخ بیکاری در سه ماهه دوم سال 2024 به 4.7 درصد رسید. متوسط حقوق اسمی ماهانه با 1.7 درصد افزایش در همین سه ماهه، 403251 تنگه بوده است.

https://astanatimes.com/2024/08/kazakhstans-economic-performance-key-sectors-drive-growth/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما