معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۱

وضعیت بخش تولید در ترکیه در سال 2024

اتاق صنعت استانبول با همکاری مؤسسه رتبه‌بندی SP در اول ماه آگوست سالجاری اقدام به انتشار گزارش شاخص ارزیابی مدیران خرید (PMI) ترکیه کرد. اتاق صنعت استانبول، بزرگترین اتاق صنعت ترکیه است که 36 درصد از 500 شرکت برتر صنعتی ترکیه را نمایندگی می‌کند و تقریباً 35 درصد از تولید صنعتی این کشور را تشکیل می دهد. از اینرو، گزارش تهیه شده توسط این اتاق، یک منبع ارزشمند برای کسب‌وکارها، سیاست‌گذاران، سرمایه‌گذاران و اقتصاددانانی است که به دنبال درک دینامیک بخش تولید در ترکیه هستند.

کسب‌وکارها معمولا از گزارش PMI برای تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد تولید، سرمایه‌گذاری و استخدام استفاده می‌کنند.

گزارش این اتاق در مورد شاخص مدیران خرید، بر اساس نظرسنجی از حدود ۴۰۰ شرکت تولیدی ترکیه تهیه شده است.  این شاخص، یک معیار پیشرو است که بینش اولیه در مورد روندهای اقتصادی یک کشور ارائه می‌دهد و وضعیت و سلامت اقتصادی بخش‌های تولیدی، صنعتی و خدماتی را از دیدگاه مدیران خرید نشان می‌دهد. اعداد بالای ۵۰ نشان‌دهنده انبساط و زیر ۵۰ نشان‌دهنده انقباض و وخیم‌تر شدن چشم‌انداز تولید می‌باشد. در واقع، این شاخص که اعتماد تجاری در بخش تولید را اندازه‌گیری می‌کند، برای پنجمین ماه متوالی در ماه جولای سالجاری در ترکیه کاهش یافت و از9. 47 در ماه ژوئن  به 2. 47 رسید که شدیدترین کاهش از نوامبر ۲۰۲۳ تاکنون بوده است.

طبق این گزارش، تولیدکنندگان ترکیه در آغاز نیمه دوم سال 2024 با شرایط چالش‌برانگیز بازار مواجه شده اند. ضعف تقاضا منجر به کاهش بیشتر سفارشات جدید، تولید و اشتغال شده است. تاخیر در زنجیره تامین ادامه داشته که باعث شده است، هم تورم هزینه‌های ورودی و هم تورم قیمت‌های فروش افزایش یابد. کاهش تقاضای داخلی، کند شدن سفارشات صادراتی و افزایش هزینه‌ها همگی در ماه جولای به بخش تولید ترکیه ضربه زده اند که منجر به کاهش نیروی کار و کاهش تولید شده است.

این گزارش همچنین نشان می دهد که کاهش سفارشات منجر به کاهش تولید برای چهارمین ماه متوالی شده است که شدیدترین میزان کاهش در ۲۲ ماه گذشته است. کاهش سفارشات جدید، چه داخلی و چه خارجی، به کاهش اشتغال صنعتی منجر شده است. کاهش اشتغال برای ششمین ماه متوالی ثبت شده است که شدیدترین کاهش از اکتبر ۲۰۲۲ است. در ماه جولای، از۱۰ بخش صنعتی، 9 بخش آن، کاهش تولید را تجربه کرده اند. تنها بخش پوشاک و چرم، اندکی افزایش تولید داشته اند که بازتاب‌دهنده تقاضای تابستانی است. با این حال، بخش پوشاک، شدیدترین کاهش اشتغال را تجربه کرده است که انتظارکاهش فعالیت در اواخر سال را افزایش می‌دهد.

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط سازمان آمار دولتی ترکیه در ۵ آگوست 2024، نرخ سالانه افزایش هزینه‌های ورودی در ماه جولای کاهش یافت. تورم مصرف‌کننده سالانه در ماه جولای ۶۲ درصد بود که نسبت به ۷۲ درصد در ماه ژوئن کاهش یافته است، اما همچنان بالاتر از ۵۷ درصد ثبت شده در جولای ۲۰۲۳ است. به گفته پروفسور امره آلکین، اقتصاددان دانشگاه توپکاپی استانبول، برنامه دولت ترکیه برای مهار تورم که شامل نرخ‌های بهره بالا، کنترل نوسانات ارز و محدود کردن دسترسی به اعتبار است، بر همه بخش‌های تولیدی تأثیر گذاشته است. وی در مصاحبه با سایتAGBI  گفته است: «موفقیت‌های کوتاه‌مدت وجود داشته است، اما هیچ دستاورد بلندمدتی حاصل نشده است. تیم مدیریت اقتصادی ترکیه ممکن است این را به عنوان یک موفقیت بلندمدت نشان دهد اما این اشتباه خواهد بود. برای افرادی در ترکیه مانند صادرکنندگان که با ارز خارجی کار می‌کنند و درآمد کسب می‌کنند، ظرفیت بیشتری برای ادامه وجود ندارد.»

به طور خلاصه، گزارش شاخص ارزیابی مدیران خرید اتاق صنعت استانبول، ابزاری حیاتی برای درک وضعیت و مسیر بخش تولید  ترکیه است و به کسب‌وکارها و سیاست‌گذاران امکان پیش‌بینی تغییرات را می‌دهد و بر احساسات سرمایه‌گذاران نسبت به اقتصاد این کشورتأثیر می‌گذارد. طبق یافته‌های این گزارش، تولیدکنندگان در ماه جولای با چالش‌های مداوم روبرو بوده اند. کاهش تقاضا منجر به کند شدن سفارشات جدید، تولید و اشتغال شده است. هزینه‌های ورودی (مواد اولیه، نفت) و قیمت‌های فروش افزایش یافته است که باعث مشکلات زنجیره تامین وطولانی‌تر شدن زمان تحویل شده است. در عین حال،  تولیدکنندگان امیدوار به بهبود شرایط در آینده نزدیک هستند و گزارش اتاق صنعت استانبول حاکی از احتمال ادامه کندی در ماه‌های آینده می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما