معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۲۱- ۱۴:۱۱ - مشاهده: ۷۰

اخبار اقتصادی قزاقستان - آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته سوم مردادماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

میزبانی رهبران آسیای مرکزی در آستانه از نخست وزیر ژاپن

ششمین نشست مشورتی سران کشورهای آسیای میانه روز 9 اوت2024 در پایتخت قزاقستان برگزار می‌شود.

در این مراسم صدیر جپاروف رییس جمهور قرقیزستان، امامعلی رحمان رییس جمهور تاجیکستان، سردار بردی محمداف رییس جمهور ترکمنستان و شوکت میرضیایف رییس جمهور ازبکستان حضور خواهند داشت. الهام علی اف رییس جمهور آذربایجان نیز در این دیدار شرکت خواهد کرد. در همین هفته آستانه میزبان اجلاس آسیای مرکزی + ژاپن نیز خواهد بود. گفتگو در این قالب در سال 2004 به ابتکار ژاپن آغاز شد. فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن به آستانه سفر خواهد کرد. او قصد دارد بسته کمک اقتصادی به آسیای مرکزی را اعلام کند. رهبران همچنین گسترش همکاری در تجارت، صنعت، حمل و نقل و لجستیک، انرژی، کشاورزی و مدیریت آب را بررسی خواهند کرد. انتظار می رود که آنها مجموعه ای جامع از موافقت نامه‌ها را برای تقویت روابط دوجانبه اتخاذ کنند. همچنین رونمایی از بنای یادبودی که به شاعر و متفکر نامدار ازبکستانی علیشیر ناوی تقدیم شده است نیز برنامه ریزی شده است.

https://astanatimes.com/2024/08/central-asian-leaders-to-gather-this-week-in-astana/

 

امکان ساخت نیروگاه هسته ای در قزاقستان غربی

الماسادم ساتکالیف، وزیر انرژی جمهوری قزاقستان گفت که همه پرسی در قزاقستان نه تنها برای ساختن یک نیروگاه هسته ای، بلکه برای توسعه صنعت هسته ای به طور کلی برگزار می‌شود. وی افزود اگر ما در مورد توسعه انرژی هسته ای صحبت می‌کنیم، حداقل سه سایت باید در آینده پیش بینی شود که یک نیروگاه متوسط در قزاقستان غربی مد نظر گرفته شده اما این امر تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که مردم قزاقستان در همه‌پرسی از این موضوع حمایت کنند. اینکه آیا یک همه پرسی برای هر نیروگاه هسته ای برگزار می‌شود یا اینکه صنعت هسته ای به طور کلی توسعه یابد، هنوز مشخص نیست. وزیر گفت هنوز سوال تایید شده ای برای همه پرسی وجود ندارد.

https://www.uralskweek.kz/2024/07/16/aes-mozhet-poyavitsya-v-zapadnom-kazaxstane/

امید به زندگی در مانگیستائو

در پایان سال 2023، امید به زندگی جمعیت جمهوری قزاقستان، از لحظه تولد، افزایش یافت و با رسیدن به عدد  75.09 سال به حداکثر مقدار خود رسید. شاخص امید به زندگی در قزاقستان سال هاست که سال به سال در حال افزایش بوده و تنها کاهش قابل توجه در این شاخص در سال های 2021 -2020 به دلیل همه گیری کوید-19 مشاهده شد. از نظر منطقه ای، بالاترین مقادیر امید به زندگی در مناطق آلماتی (78.28 سال)، آستانه (78.09 سال)، شیمکنت (76.32 سال) و همچنین در مناطق مانگیستائو (75.84 سال) و آتیرائو (75.29 سال) می‌باشد. افزایش امید به زندگی در این کشور و افزایش جمعیت جمهوری قزاقستان به طور کلی منجر به افزایش قابل توجه تعداد شهروندان مسن شده است. بنابراین، در آغاز سال 2024، بیش از 2.7 میلیون نفر بالای 60 سال در قزاقستان زندگی می‌کنند. در طول سال، تعداد افراد مسن 4.2 درصد افزایش یافته و به طور متوسط در دهه گذشته این افزایش 4.4 درصد در سال بوده است. داده‌های برآورد شده از سوی کارشناسان بین المللی (UN) و قزاقستان (UAPF) نشان می دهد که تا سال 2050 به دلیل افزایش امید به زندگی، سطح بالایی از سالمندی جمعیتی وجود خواهد داشت.

https://www.inaktau.kz/news/3815006/kakova-ozidaemaa-prodolzitelnost-zizni-v-mangistau

جایگاه قزاقستان در رتبه بندی کیفیت زندگی در جهان

کشور قزاقستان از لحاظ کیفیت زندگی در بین 83 کشور، رتبه 72 را به خود اختصاص داد. هزینه زندگی، قدرت خرید ساکنان، سطح ایمنی، محیط زیست و جنبه‌های مختلف اجتماعی از عوامل موثر در تعیین رتبه کشورها می‌باشد. نکته مثبت  برای قزاقستان در این رده بندی، هزینه زندگی نسبتا پایین در مقایسه با کشورهای توسعه یافته است. امنیت و بهداشت و درمان در سطح متوسطی قرار دارد. به هر حال، این اولین بار نیست که قزاقستان در رتبه پایین قرار می‌گیرد: سال گذشته این کشور در جایگاه 74 و در سال 2022 در رتبه 76 قرار داشت. کشورهای همسایه، چین و روسیه، به ترتیب در رتبه‌های 59 و 65 قرار دارند. لوکزامبورگ از نظر کیفیت زندگی در بین همه کشورها پیشتاز است و نیجریه در رتبه آخر قرار دارد.

https://orda.kz/kazahstan-okazalsja-v-konce-mirovogo-rejtinga-po-kachestvu-zhizni-390140/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما