معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۴- ۱۱:۲۱

اخبار اقتصادی عربستان سعودی - جده

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عربستان سعودی در هفته دوم مرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

راه اندازی پروژه‌های مشترک جدید توسط وزارت انرژی و صندوق سرمایه گذاری عمومی

وزیر انرژی در مراسم امضای 3 موافقتنامه جدید شرکت کرد. این موافقتنامه‌ها ثمره‌ی همکاری بین وزارت انرژی و صندوق سرمایه‌گذاری عمومی در راستای تقویت بومی‌سازی صنایع انرژی‌های تجدیدپذیر و تحقق اهداف چشم انداز 2030 سعودی است. موافقنامه‌های مذکور زمینه‌هایی چون: توربین‌های بادی، سلول‌ها و پنل‌های خورشیدی و ویفرها و شمش‌های خورشیدی را شامل می‌شود. هدف از راه‌اندازی این پروژه‌ها، تقویت زنجیره‌های تامین محلی، پاسخگویی به تقاضای فزاینده انرژی‌های تجدیدپذیر در سطح محلی و بین‌المللی و کمک به دستیابی به اهداف ملی انرژی‌های تجدیدپذیر، بیان شده است. همچنین امضای این توافقنامه‌ها به بومی‌سازی جدیدترین فناوری‌ها در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر و بومی سازی 75 درصد پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر در عربستان تا سال 2030 کمک خواهد کرد.

آمار حمل و نقل ریلی عربستان سعودی

رسانه‌های سعودی از جابه‌جایی 9.3 میلیون مسافر و 6.9 میلیون تُن کالا از طریق شبکه ریلی سعودی طی سه‌ماهه دوم 2024 خبر دادند. سازمان «حمل‌ونقل» سعودی در گزارشی اعلام کرد، طی سه‌ماهه دوم سال 2024 در عربستان سعودی با رشد 13 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال 2023 بیش از 9.3 میلیون مسافر از طریق قطار جابه‌جا شده‌اند که حدود 3.2 میلیون نفر از آن‌ها در مراسم «حج» امسال از قطار استفاده کرده‌اند. براساس داده‌های این گزارش، جابه‌جایی ریلی کالاها و تولیدات معدنی در این کشور نیز طی سه‌ماهه دوم امسال با رشد 9 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به بیش از 6.9 میلیون تن رسیده است. همچنین قطارهای بارى عربستان سعودی در سه ماهه دوم سال جارى 2024م بیش از 6.9 میلیون تن کالا و مواد معدنى را جابجا کردند که در مقایسه با مدت مشابه در سال 2023 رشد 9 درصدى را نشان می‌دهد.

آمار حمل و نقل هوایی عربستان سعودی

رسانه‌های سعودی طی گزارشی نوشتند که نیمه‌ی نخست سال 2024 تعداد مسافران هوایی در عربستان به 62 میلیون مسافر رسید. آمار ارائه شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری عربستان حاکی از افزایش تعداد مسافران هوایی در نیمه‌ی نخست سال 2024 در عربستان سعودی است.طبق آمار این سازمان، تعداد مسافران هوایی در جریان 6 ماه گذشته با 62 میلیون مسافر در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته که 53 میلیون مسافر بود، 17 درصد افزایش یافته است. در 6 ماه نخست سال 2024 تعداد پروازها نیز با 446 پرواز در مقایسه به مدت مشابه سال گذشته که 399 پرواز بود، افزایش 12 درصدی را نشان می‌دهد، همچنین میزان انتقال بار توسط هواپیماها در نیمه‌ی اول سال 2024 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 14 درصد افزایش یافته است. به همین ترتیب در جریان 6 ماه نخست سال 2024، سازمان هواپیمایی کشوری عربستان موفق به راه اندازی تعدادی از پروژه‌های توسعه‌ای شد ازجمله می‌توان به توسعه فرودگاه بین‌المللی شاهزاده محمد بن عبدالعزیز، افتتاح و توسعه فرودگاه بین‌المللی الاحساء، افتتاح ترمینال بین المللی اضافی در فرودگاه بین المللی طائف، راه اندازی تجربه تاکسی هوایی خودران برای اولین بار در حج، اعطای اولین مجوز عملیاتی تمیزکاری ساختمان‌ها با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، اشاره نمود.

آمار واردات خودرو نو و دست دوم به عربستان سعودی

عربستان سعودی با واردات بیش از یک میلیون خودرو نو و دست دوم در فهرست 20 بازار بزرگ واردات خودرو در سطح جهان قرار گرفت. خرید و فروش خودرو، یکى از مهمترین فعالیت هاى تجارى و یکى از ارکان اقتصاد ملى عربستان سعودی را تشکیل می‌دهد. توسعه مقررات مربوط به این حوزه باعث افزایش میزان خرید و فروش خودروهاى نو و دست دوم شده است.  بر اساس آمار ارائه شده از سوی اداره کل آمار، تعداد خودروهاى نو و دست دومی‌که طی 15 ماه گذشته از 51 کشور به عربستان وارد شده است، بیش از یک میلیون خودرو بوده که ارزش آن بیش از 83 میلیارد ریال برآورد شده است.  طبق گزارش موسسه آمریکایی "Focus to Move" متخصص تحقیق در مورد بازارهاى خودرو در سراسر جهان، بازار خودرو در عربستان به عنوان بزرگترین بازار خودرو در جهان عرب رتبه‌بندی شده است و تعداد خودروهایی که در سال 2022 فروخته شده بیش یک میلیون خودرو بوده است.  بر اساس این گزارش، گسترش خرید و فروش خودرو در عربستان، بازار خودرو این کشور را در فهرست 20 بازار بزرگ خودرو در جهان قرار داده است.  از سوى دیگر، فیصل ابو شوشه رئیس کمیته ملى فروشندگان خودرو وابسته به فدراسیون اتاق‌هاى عربستان سعودى خاطرنشان کرد که میزان واردات خودروهاى دست دوم در عربستان کمتر از 10 درصد حجم بازار خودروهاى جدید را تشکیل می‌دهد. لازم به ذکر است که پیشتر نیز روزنامه سعودی الإقتصادیه چاپ ریاض با بررسی داده‌های سازمان «آمار» سعودی در گزارشی نوشت، طی پانزده ماه منتهی به آوریل 2024 عربستان سعودی حدود 758 هزار خودروی کارکرده و دست‌دوم خارجی به ارزش 83.7 میلیارد ریال وارد کرده است. خودروهای وارداتی از ژاپن بیشترین ارزش مالی را با نسبت 22.9% از کل هزینه صرف‌شده به خود اختصاص داده است. همچنین در این مدت چین با تعداد 227 هزار خودروی دست‌دوم بیشترین تعداد واردات را در بازار سعودی داشته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما