معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۵

وضعیت دارویی و پزشکی برونئی دارالسلام

برونئی صنعت پزشکی کوچک اما رو به رشدی دارد. وزارت بهداشت برونئی موظف است خدمات مراقبت های بهداشتی رایگان را برای شهروندان خود ارائه دهد. این کشور دارای تعدادی بیمارستان (4 بیمارستان دولتی و 3 بیمارستان خصوصی) است. برونئی برای رفع نیازهای دارویی خود طیف گسترده‌ای از داروها را از چند کشور از جمله آمریکا، آلمان، مالزی، سنگاپور، استرالیا و ... وارد می‌کند.

دو بیمارستان بزرگ برونئی شامل بیمارستان دولتی راجا ایستری پنگیران آناک صالحا (معروف به بیمارستان RIPAS) و بیمارستان خصوصی جرودونگ پارک (JPMC) و همچنین پنج بیمارستان دولتی کوچکتر در 4 استان برونئی، 9 کلینیک پزشکی، هفت مرکز دیالیز و یک مرکز سرطان دارد. علاوه بر این، ارائه خدمات بهداشتی اولیه از طریق شبکه ای متشکل از 15 مرکز بهداشتی و 40 کلینیک بهداشتی در روستاهای این کشور کوچک گسترش یافته است.

لازم به ذکر است که مردم برونئی برای جستجوی خدمات پزشکی پیشرفته و مشاوره پزشکی خصوصی به کشورهای اطراف مانند سنگاپور، مالزی و تایلند سفر می‌کنند. زمانی که بیمارستان‌های دولتی نتوانند خدمات خاصی را برای مشکلات جدی‌تر به شهروندان برونئی ارائه دهند، دولت هماهنگی لازم را انجام داده و هزینه اعزام شهروندان برونئی را برای درمان به خارج از کشور را پرداخت می‌کند. با افزایش سن جمعیت جوان برونئی و نیاز به مراقبتهای پزشکی، صنعت پزشکی در برونئی یک بخش رو به رشد بلندمدت مهم برای اقتصاد برونئی خواهد بود.

وضعیت دارو در برونئی:

برونئی کشوری تقریباٌ مصرف کننده منجمله در بخش دارویی است. لذا برای رفع نیازهای دارویی خود طیف گسترده‌ای از داروها را از چند کشور از جمله آمریکا، آلمان، مالزی، سنگاپور، استرالیا و ... وارد می‌کند.

اولین و تنها شرکت تولید دارو برونئی با سرمایه گذاری مشترک بین شرکت کاناداییViva Pharmaceutical Inc و صندوق سرمایه توسعه استراتژیک وزارت دارایی برونئی و گروهی از سرمایه گذاران محلی در سپتامبر 2013 راه اندازی شد. تأسیسات تولیدی 26 میلیون دلاری (دلار آمریکا) که زمینی به مساحت 100 هزار فوت مربع را در پارک صنعتی سالامبیگار اشغال می‌کند، با هدف تولید محصولات دارویی و غذایی حلال بدون نیاز به نسخه برای مصرف محلی و بازار صادراتی است.

رایج‌ترین داروهای وارداتی برونئی شامل داروهایی است که برای درمان بیماری‌های دیابت مانند انسولین، بیماری‌های تنفسی، انکولوژی (سرطان)، قلبی عروقی و درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود. علاوه بر این، واکسن‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای مربوط به بیماری‌های گوارشی نیز جزو داروهای پرمصرف هستند. ابزار، تجهیزات و مواد مصرفی آزمایشگاهی، کیت های تست و دستگاه‌های الکتروپزشکی نیز در این کشور پرمصرف است.

روند ثبت و واردات دارو و تجهیزات پزشکی و بهداشتی:

بطور کلی شرکت ها نیازمند اخذ مجوز برای تجارت در این کشور هستند و بسته به نیاز پروژه یا مناقصه، باید در وزارت بهداشت یا وزارت توسعه ثبت شوند. تأمین کنندگان داروها و تجهیزات بهداشتی باید دارای مجوز از بخش خدمات دارویی وزارت بهداشت مطابق با بند 114 "قانون سم" برونئی باشند. اطلاعات بیشتر پیرامون ثبت فرآورده‌های دارویی، قابل دسترسی در سایت وزارت بهداشت به آدرس https://www.moh.gov.bn/SitePages/Importation%20of%20Medicines.aspx می‌باشد.

چشم انداز بازار دارو و تجهیزات پزشکی:

به روز رسانی تجهیزات پزشکی: به عنوان بخشی از طرح یکپارچه سازی و نوسازی خدمات مراقبت های بهداشتی دولتی، ارتقاء عمده تجهیزات بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی در این کشور مورد نیاز است. با این حال با عنایت به حجم پایین بازار و تعداد اندک مراکز درمانی، تا حدود زیادی بازار تجهیزات پزشکی این کشور کوچک اشباع شده به نظر می رسد.

داروسازی حلال: برونئی یکی از اولین کشورهایی بود که دستورالعمل هایی را برای تولید و استفاده از محصولات دارویی حلال، داروهای سنتی و مکمل های بهداشتی صادر کرد. زمانی که این دستورالعمل ها در سال 2010 منتشر شد، امید می رفت که این چارچوب راه را برای تأسیس شرکت های دارویی حلال در کشور هموار کند و برونئی به قطب صادرات داروهای حلال تبدیل شود.

حجم بازار برونئی در زمینه بهداشتی و دارویی:

جمعیت: 450500؛  

نرخ امید به زندگی: 79؛

مرگ و میر مادران: 70 نفر از هر 100 هزار؛

مرگ و میر کودکان زیر 5 سال: 8 از 1000؛

میزان بروز هپاتیت B: 10 نفر از هر 100 هزار نفر؛

تعداد بیمارستان: 7؛

تعداد تخت بیمارستانی: 1716؛

سرانه تخت موجود: 2.9 درصد در 1000 نفر؛

تعداد پزشک: 948؛

تعداد دندانپزشک: 114

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما