اخبار اقتصادی هلند
گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری هلند در هفتۀ اول فروردین ماه 1404 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد:
آسیب پذیری هلند از اعمال مالیات های جدید ترامپ بر خودروهای اروپائی
اقتصاد هلند ممکن است صدها میلیون یورو ضرر را به دلیل مالیات اضافی بر خودروهای اروپایی مورد نظر ترامپ، متحمل شود. اگرچه هلند خودرو تولید نمیکند اما مالیات های جدید ترامپ میتواند حدود 230 میلیون ضرر به هلند وارد کند. ING پس از بیانیههای جدید رئیس جمهور ترامپ محاسبه کرده است اگر ترامپ تهدید خود مبنی بر وضع 25 درصد تعرفه اضافی بر تمامی محصولات اتحادیه اروپا را عملی کند، ING انتظار دارد که ضربه مستقیم آن به اقتصاد هلند در کوتاه مدت حدود 3 میلیارد یورو و در بلندمدت حتی میتواند به 8 میلیارد یورو برسد. این محاسبات هنوز تأثیرات عوارض بر اعتماد تولیدکنندگان، کارآفرینان و مصرف کنندگان را در نظر نگرفته است. جزئیات در:
https://nos.nl/artikel/2561342-ook-nederland-krijgt-tik-van-amerikaanse-autoheffingen
هلند بزرگترین واردکننده اروپائی با بیشترین تراز منفی تجاری با چین در سال 2024
در سال 2024، اتحادیه اروپا کالاهایی به ارزش 213.3 میلیارد یورو به چین صادر کرده و 517.8 میلیارد یورو نیز واردات داشته است. چین سومین شریک بزرگ برای صادرات کالا از اتحادیه اروپا و بزرگترین شریک برای واردات کالا از اتحادیه اروپا در سال 2024 بوده است. در سال 2024، اتحادیه اروپا کالاهایی به ارزش 213.3 میلیارد یورو به چین صادر کرد و 517.8 میلیارد یورو وارد کرد. طبق آخرین آمار یورواستات، این منجر به کسری تجاری 304.5 میلیارد یورویی شد. تنها کشورهای اتحادیه اروپا که مازاد تجاری با چین را گزارش کردند ایرلند و لوکزامبورگ بوده اند. 25 کشور دیگر اتحادیه اروپا با کسری تجاری مواجه شدند که هلند با 85 میلیارد یورو بیشترین کسری را داشته است. چین با 21.3 درصد از کل واردات، بزرگترین شریک تجاری اتحادیه اروپا در زمینه واردات باقی مانده است، پس از آن ایالات متحده با 13.7 درصد و بریتانیا با 6.8 درصد قرار دارند. چین سومین شریک صادراتی اتحادیه اروپا پس از ایالات متحده (20.6 درصد) و بریتانیا (13.2 درصد) بوده است. در مقایسه با سال 2023، هم واردات و هم صادرات در سال 2024 کاهش یافته و به ترتیب 0.5 درصد و 4.5 درصد کاهش یافته است. بین سالهای 2014 تا 2024، واردات از چین 101.9 درصد افزایش یافت، در حالی که صادرات 47.0 درصد رشد کرد. سه واردکننده بزرگ از چین به اتحادیه اروپا، هلند (109 میلیارد یورو)، آلمان (96 میلیارد یورو) و ایتالیا (50 میلیون یورو) بودند. در همین حال، سه صادرکننده بزرگ به چین در اتحادیه اروپا آلمان (90 میلیارد یورو)، فرانسه (24 میلیارد یورو) و هلند (24 میلیارد یورو) بوده اند. صادرات کالاهای تولیدی اتحادیه اروپا (88 درصد) سهم بسیار بیشتری نسبت به کالاهای اولیه (11 درصد) داشته است. بیشترین صادرات کالاهای تولیدی مربوط به ماشین آلات و وسایل نقلیه (51 درصد) و پس از آن سایر کالاهای تولیدی (20 درصد) و مواد شیمیایی (17 درصد) بوده است. به طور مشابه، در سال 2024، واردات کالاهای تولیدی اتحادیه اروپا 97 درصد از کل واردات را تشکیل میداد و کالاهای اولیه تنها 2 درصد را تشکیل میدادند. بیشترین محصولات وارداتی از چین، ماشین آلات برقی، لوازم خانگی و قطعات الکتریکی، مخابرات و تجهیزات صوتی و ماشینهای اداری و ماشینهای پردازش داده بوده است. این سه دسته نزدیک به 40 درصد از کل واردات از چین را تشکیل می دهند. جزئیات در:
https://www.euronews.com/my-europe/2025/03/13/what-are-the-most-imported-and-exported-products-between-china-and-the-eu
نگرانی بانک مرکزی هلند از تأثیر آمریکا بر پرداخت های بانکی با پین
بانک De Nederlandsche (DNB) در جریان ارائه گزارش سالانه اعلام کرده که هلند و اروپا باید کمتر به ایالات متحده وابسته شوند. این بانک به طور مثال به پرداخت ها با پین اشاره میکند و با ذکر اینکه Visa و MasterCard که چندین دهه فناوری پرداخت پین را ارائه میکنند، اظهار داشته که اینها عمدتاً توسط شرکتهای غیر اروپایی ارائه میشوند. اکنون غیرقابل تصور نیست که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از این شرکت ها برای اعمال فشار بر اروپا استفاده کند. DNB مدتی است که از جایگزینهای اروپایی حمایت میکند. به عنوان مثال، بانک مرکزی اروپا در حال کار بر روی توسعه یک یورو دیجیتال از طرف کمیسیون اروپا است. این نسخه دیجیتالی یورو معمولی همیشه باید برای پرداخت استفاده شود حتی زمانی که اینترنت قطع است. DNB از عرضه اروپایی سیستم پرداخت هلندی iDeal نیز پشتیبانی میکند. جزئیات در:
https://nos.nl/artikel/2560460-dnb-maakt-zich-zorgen-over-amerikaanse-invloed-op-pinbetalingen
بازگشت به استفاده از خودروهای بنزینی به دلیل از بین رفتن مزایای مالیاتی ماشینهای برقی
یک سوم از رانندگان برقی در نظر دارند در سال آینده به دلیل حذف مزایای مالیاتی، دوباره به استفاده از خودروهای سوختی برگردند. آژانس تصدی هلند (RVO) بر اساس مطالعه مشترک با انجمن رانندگان برق و دانشگاه گرونینگن در میان 3500 راننده برقی گزارش داده که در سال 2030، زمانی که مزایای مالیاتی به طور کامل از بین برود این رقم به تقریبا 60 درصد برسد. در پایان سال جاری معافیت از مالیات وسایل نقلیه موتوری برای رانندگان برقی منقضی میشود و تخفیف سود اضافی قطع میشود. در این صورت یک خودروی برقی گرانتر از خودروی سوختی مشابه خواهد بود. همچنین اشخاص مالیات جاده ای بیشتری را برای خودروهای برقی خود پرداخت میکنند زیرا باتریهای داخلی بسیار سنگین تر از خودروهای سوخت معمولی است. جاه طلبی دولت این است که تمام خودروهای سواری جدید فروخته شده در سال 2030 بدون آلایندگی باشند تا ناوگان بدون آلایندگی را تا سال 2050 ممکن سازد. جزئیات در:
https://nltimes.nl/2025/03/25/third-electric-drivers-considering-going-back-fuel-cars-tax-benefits-disappear