معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۰۷- ۱۰:۲۳

اخبار اقتصادی قبرس

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی قبرس در هفته اول مرداد ماه 1403 ، مندرج در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 ساخت پارک های PV بزرگ در زمین‌های ایالتی

جورج پترو، مدیر اداره برق اعلام کرد  اداره برق، EAC، در حال آماده سازی قطعات بزرگی از زمین‌های دولتی برای ساخت پارک های بیشتر فتوولتائیک (PV) است. پترو در گفتگو با تلویزیون دولتی CyBC گفت: مردم برای ارائه قطعه‌های کوچک زمین به مساحت 20000 تا 30000 مترمربع مراجعه کرده اند، اگرچه اینها مفید هستند، اما لازم است قطعه‌های بزرگ‌تر ( تا 300.000 مترمربع) آماده شوند تا کاهش قابل توجهی در هزینه برق ایجاد شود. وی افزود چندین قطعه زمین مناسب دولتی توسط EAC شناسایی شده است و مراحل صدور مجوز پارک PV با جلسه ای که با اداره برنامه ریزی برگزار شد، آغاز می‌شود. وی یکی از چالشها برای آماده سازی زمینها را، پروسه‌هایی دانست که گاهی تا دوسال طول میکشند. برخی از این پروسه، مانند ارزیابی‌های زیست محیطی قابل دور زدن و چشم پوشی نیستند.

منبع: قبرس میل

 

 

چراغ سبز دولت به دریافت وام 108 میلیون یورویی از EIB برای ساخت اقامتگاه‌های دانشجویی

کابینه روز چهارشنبه ( 3 مرداد ) امضای قرارداد دریافت وام 108 میلیون یورویی از بانک سرمایه گذاری اروپا (EIB) برای تامین مالی ساخت اقامتگاه‌های دانشجویی در لیماسول و پافوس را تصویب کرد. اقامتگاه‌هایی که با وام EIB ساخته می‌شوند برای دانشجویان دانشگاه صنعتی قبرس در لیماسول و بخش هایی که در پافوس فعال هستند، در نظر گرفته شده است. رئیس جمهور قبرس این اقدام را در راستای سیاست مسکن دولت دانست. بنا به گفته یانیس آنتونیو، معاون سخنگوی دولت، وزارت دارایی پیشنهاد دریافت وام از بانک مزبور را برای ساخت 703 اقامتگاه دانشجویی دانشگاه صنعتی قبرس، TEPAK، و تعمیر بخشی از اقامتگاه‌های کنونی، به دولت ارائه کرده بود. دولت نیز با 53 میلیون یورو، در این طرح مشارکت خواهد داشت. 

منبع: خبرگزاری قبرس

 

 

 

کومیس در گفتگو با CNA: هنگام گفتگو در مورد گردشگری، باید احتیاط کنیم        

کوستاس کومیس، معاون وزیر گردشگری، روز چهارشنبه در گفتگو با خبرگزاری قبرس با اشاره به اینکه بخش گردشگری قبرس انعطاف‌پذیری خود را نشان داده و ما در حال گذراندن سال خوب دیگری در این زمینه هستیم، گفت: از انتشار برخی اخبار منفی که عدالت را در مورد گردشگری کشور ما به طور کلی رعایت نمی‌کند متاسف شدم. همه ما باید مراقب گردشگری کشورمان باشیم، بخشی که روزانه زندگی ده‌ها هزار هموطنمان به آن وابسته است.

وی در پاسخ به سوالی درباره گزارش روزنامه انگلیسی دیلی اکسپرس که به "هراس" در صنعت گردشگری قبرس به دلیل کاهش رزروها اشاره می‌کند، اظهار داشت: نقطه شروع انتشار چنین خبرهایی مربوطه به بیانیه رئیس اتحادیه هتل های قبرس در ابتدای ماه و اعلام خبر ورشکستگی شرکت تور آلمانی FTI بود.

منبع: خبرگزاری قبرس

 

 

افتتاح بازار برق در جولای 2025

جورج پاپاناستاسیو وزیر انرژی، صنعت و تجارت، عصر پنجشنبه پس از جلسه ای که به همراه هیئتی از انجمن بازار برق با نیکوس کریستودولیدس، رئیس جمهور، در کاخ ریاست جمهوری داشت، گفت: در جولای 2025، بازار برق باز می‌شود و مصرف کنندگان می‌توانند تامین کننده خود را انتخاب کنند، همانطور که امروز در بخش مخابرات این گزینه وجود دارد.

وزیر نیرو توضیح داد که یک دوره آزمایشی شش ماهه برای بازار رقابتی کارکرد سیستم ها وجود دارد و تاکید کرد که این یک تحول است که باعث کاهش قیمت برق نیز می‌شود. طبق اظهارات وی، در این جلسه موضوعاتی مانند اتصال برق از طریق اتصال بزرگ دریایی، گاز طبیعی و پایانه LNG در واسیلیکوس، باز شدن بازار رقابتی برق و همچنین مسائل مربوط به ذخیره سازی و همچنین شرائطی که در حال حاضر در کل وضعیت برق وجود دارد، مورد بحث قرار گرفت.

منبع: خبرگزاری قبرس

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما