معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۰

اخبار اقتصادی اروگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه در هفته دوم مرداد ماه 1403مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

نارضایتی تجار پاراگوئه ای از تاخیر در ترانزیت کانتینرها در بندر مونته ویدئو

 بازرگانان پاراگوئه ای از تاخیر در حمل و نقل کانتینرهای خود در بندر مونته ویدئو شکایت دارند. اگر چه از سال گذشته تاکنون فعالیت های بندری در مونته ویدئو افزایش یافته است، اما نگرانی‌هایی نیز به ویژه در میان تجار پاراگوئه ای در مورد تاخیر در حمل و نقل کانتینرها  تا بیش از 15 روز بوجود آمده است.  اخیراً به دلیل درگیری بین اپراتورهای ترمینال بندری و اتحادیه کارگری که در اوایل دسامبر سال گذشته نیز کل عملیات بندری را مختل کرد، جابجایی 9000 کانتینر به پاراگوئه با تأخیر مواجه شد. این موضوع در آن زمان 58 اتحادیه تجاری پاراگوئه ای را تحت تاثیر خود قرار داد. ورود کالاهای ترانزیت یکی از محرک های اصلی فعالیت بندر مونته ویدئو و یکی از نکات کلیدی برای رسیدن به آرزوی تبدیل شدن به‌هاب منطقه ای است و این روند می‌تواند صدمات زیادی به این بندر برای دستیابی به این مهم ایجاد نماید.

https://www.uypress.net/Economia/Empresarios-paraguayos-se-quejan-por-las-demoras-en-el-transito-de-contendores-en-el-puerto-de-Montevideo-uc138493

همکاری شرکت آنکاپ  با شرکت آلمانی در پروژه تولید سوخت مصنوعی در شهر"بژا یونیون" اروگوئه

شرکت نفت دولتی اروگوئه (آنکاپ) با همکاری شرکت آلمانی انرترَگ  (Enertrag) قصد دارد مطالعات امکان سنجی را جهت احداث پروژه نوآورانه در حوزه انرژی و محیط زیست آغاز نماید. در این پروژه، دی‌اکسید کربنی که به طور طبیعی از کارخانه آلور (کارخانه تولید متانول) در "بژا یونین" تولید می‌شود، جمع‌آوری شده و به عنوان ماده اولیه برای تولید سوخت‌های مصنوعی استفاده خواهد شد. سوخت‌های مصنوعی به عنوان جایگزینی پاک‌ برای به سوخت‌های فسیلی سنتی محسوب می‌شوند. شرکت Enertrag اعتقاد دارد، متانول الکترونیکی تولید شده در اروگوئه می‌تواند تا حدود 10% جایگزین متانول تولید شده معمولی از نفت خام روسیه در پالایشگاه‌های آلمان باشد. این توافق گامی مهم در جهت انتقال انرژی در اروگوئه و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای محسوب می‌شو.  اگر نتایج مطالعه امکان‌سنجی مثبت باشد، این پروژه می‌تواند به یک پروژه بزرگ تبدیل شود که نه تنها به کاهش تاثیرات تغییرات آب و هوایی کمک می‌کند، بلکه تنوع بخشی به منابع انرژی اروگوئه را نیز به دنبال خواهد داشت.

https://www.elobservador.com.uy/economia-y-empresas/ancap-avanza-empresa-alemana-proyecto-combustibles-sinteticos-bella-union-n5953998

اروگوئه اولین پارک ترسیب کربن خود را در سال 2025 افتتاح خواهد کرد

اولین پارک ترسیب کربن در اروگوئه در سال 2025 در استان Paysandú راه اندازی خواهد شد. این فناوری کارآمد جداسازی، کربن زباله‌های آلی را به زیست توده بیوچار تبدیل می‌کند. این پروژه شامل نصب اولین رآکتور پیرولیز با ظرفیت پردازش 6000 تن زباله در سال و تولید 1500 تن بیوچار (معادل جداسازی 3000 تن کربن) است. به گفته برناردو دل کامپو، مدیر عامل شرکت ARTi، ترسیب کربن سالیانه هر رآکتور برابر با ترسیب کربن 3000 اصله درخت در سال می‌باشد. آقای دل کامپو، کشاورزی اروگوئه ای است که شرکت خود را در سال 2013 در ایالات متحده تاسیس کرد و اکنون برای اجرای این پروژه به اروگوئه بازگشته است. سرمایه اولیه نصب رآکتور یاد شده در حدود 3 میلیون دلار خواهد بود که البته شامل برخی از مشوق های مالیاتی نیز خواهد شد.

https://rurales.elpais.com.uy/agricultura/uruguay-tendra-su-primer-parque-de-secuestro-de-..

افزایش فعالیت های اقتصادی اروگوئه در ماه  می سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل آن

بر اساس گزارش شاخص ماهانه فعالیت اقتصادی (IMACEC) که دیروز توسط بانک مرکزی (BCU) منتشر شد، فعالیت اقتصادی در اروگوئه در ماه می 2024 به میزان 4.6 درصد نسبت به ماه مشابه خود در سال 2023 افزایش یافته که البته در مقایسه با فعالیت اقتصادی ماه آوریل 2024 تغییری نکرده است. لازم به یادآوری است شاخص ماهانه فعالیت اقتصادی (IMACEC) یک شاخص ترکیبی است که فعالیت شاخه‌های مختلف اقتصاد را در یک ماه مشخص و پیش بینی می‌کند که چه اتفاقی برای تولید ناخالص داخلی (GDP) خواهد افتاد. طبق نظر سنجی موسسه مشاوره ای FocusEconomics متشکل از چندین اقتصاد دان و فعال بانکی، اقتصاد اروگوئه تا پایان سال جاری 3.2 درصد و در سال 2025 در حدود 2.6 درصد رشد خواهد داشت.

https://www.elpais.com.uy/negocios/noticias/la-actividad-economica-aumento-en-mayo-a-nivel-interanual-pero-quedo-estable-respecto-al-mes-previo

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما