معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۲

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته دوم مرداد ماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تقویت رقابت در بخش بادام هندی با آگاهی تولید کنندگان از رویه‌های صادراتی

برای تقویت رقابت در بخش بادام هندی در مناطق جنوبی سنگال، آژانس ارتقای صادرات سنگال (Asepex) با همکاری Agropole Sud آگاهی تولید کنندگان این بخش را در مورد رویه‌های صادراتی افزایش داد. آژانس مذکور  متعهد به نظارت و حمایت از فعالان بخش تولید بادام هندی است. در همین راستا  یک کارگاه آموزشی و مشاوره ای با هدف تقویت ظرفیت های تولیدکنندگان و صادرکنندگان در این بخش برگزار گردید. مودو امبنه گویه، مدیرکل آسپکس گفت: فعالیت‌های دیگری نیز با حمایت اگروپول‌ها انجام خواهد شد. ساختاری که از سال 2019 از طریق یک دفتر ارتباطی که به صدور گواهی مبدا (Co) اختصاص دارد در مناطق تولید بادام هندی حضور داشته است. وی افزود: ما همچنین برای ایجاد یک مرکز صادراتی مبتنی بر همکاری این دو نهاد برای ترویج ایجاد شغل، بهبود تولید از نظر کیفیت و کمیت و تسهیل فرآیندهای صادراتی برای بازاریابی بهینه این محصول برنامه‌ریزی می‌کنیم. در مواجهه با فرصت‌هایی که در بازار بین‌المللی وجود دارد، او تأکید می‌کند که بازیابی صادرات از طریق دریا از بندر زیگنشور برای حمایت بهتر و تنظیم کافی زنجیره ارزش بادام هندی بسیار مهم است. آقای گویه از ابتکار مقامات برای تشویق فعالان این بخش برای  مشورت با بازیگران حوزه صنعت، تنوع بخشیدن به پیشنهادات حمل و نقل و لجستیک برای توسعه سریع صادرات بادام هندی استقبال کرد. عثمان کونات، هماهنگی کننده اگروپل سود توضیح داد که این اقدام  بخشی از اجرای پروتکل امضا شده بین Agropole Sud و Asepex است. هدف از این برنامه تقویت رقابت پذیری مشاغل است. برای انجام این کار، دو شریک ظرفیت‌های کارآفرینان را در تمام حلقه‌های زنجیره ارزش تقویت می‌کنند. مدیر کل Asepex می‌گوید: نتایج بسیار مثبت به دست آمده به لطف این ابتکارات، سال به سال اهمیت حیاتی بخش بادام هندی را نشان می دهد. به گفته وی، منطقه کازامانس به تنهایی بیش از 95 درصد از تولید بادام هندی را در اختیار دارد. همچنین اهداف تعیین شده تا حد زیادی محقق شده اند و ما می‌توانیم در میان دستاوردهای بسیار، سازماندهی بهتر بازیگران در این بخش را ذکر کنیم که با ایجاد نهاد تولید بادام هندی سنگال (Icas) در 28 اوت 2021 ایجاد شغل برای هزاران نفر محقق شد. در واقع، صادرات بادام هندی از 31871 تن در سال 2018 به 148443 تن در سال 2023 افزایش یافت که رقم چشمگیر 366 درصدی را نشان می دهد. از نظر ارزش، صادرات بادام هندی بدون پوست از حدود 27 میلیارد فرانک سیفا در سال 2018 به حدود 52 میلیارد فرانک سیفا در سال 2023 افزایش یافت. همچنین صادرات بادام بدون پوست با 305.4 میلیون فرانک سیفا در سال 2018 به 634.2 میلیون فرانک سیفا در سال 2023  افزایش یافت.

لوکوتیدین   26  ژوئیه  1402

پیشنهاد کاهش نرخ بهره وامها توسط سیستم های مالی غیر متمرکز در زمینه تامین مالی خرد

گزارش صندوق تامین مالی خرد منتشر شده در روز پنجشنبه به مقامات دولتی پیشنهاد می‌کند تا نرخ بهره وام اعمال شده توسط سیستم های مالی غیر متمرکز (SFD) در سنگال را از نو ارزیابی کنند و توصیه‌هایی در جهت کاهش آنها ارائه می دهد. آلیون دیون، وزیر دارایی‌های خرد و اقتصاد اجتماعی و همبستگی در این خصوص اعمال یک سیاست فراگیر و مشارکتی را در زمینه تأمین مالی خرد توصیه کرد. به گفته وی تا 31 دسامبر 2023 تعداد  4,306,771 عضو و مشتری برای 297 موسسه خدمات مالی غیر متمرکز وجود داشته

به گفته وزیر، میزان پس ‌اندازهای معوق به رقم 570.5 میلیارد فرانک سیفا و وام‌ های داده شده نیز به رقم 752.6 میلیارد می‌رسد. وی تاکید کرد: این داده‌ها به صراحت نشان می‌دهد که تأمین مالی خرد به شکل قابل ‌توجهی در تأمین مالی اقتصاد کشور کمک می‌کند. آلیون دیون با استناد به گزارش صندوق مالی خرد گفت: هفتاد و سه درصد از SFD ها شرایط دسترسی به وام های خود را به دنبال کاهش نرخ بهره از 27 درصد به 24 درصد در سال 2014 کاهش داده اند. طبق این گزارش، سودآوری SFD ها توسط عواملی محدود می‌شود که عبارتنداز : بدتر شدن شدید کیفیت پورتفولیو، هزینه‌های عملیاتی بالا و بازپرداخت نا مناسب وامها. آقای دیون افزود: بنابراین من از ذینفعان دعوت می‌کنم تا نبوغ و خلاقیت خود را برای ارائه خدمات مالی در دسترس نشان دهند تا درک منفی مردم از خدمات مالی خرد معکوس شود. به گفته وی، این وزارتخانه « استراتژی جدید تأمین مالی هدفمند » را بر اساس شناسایی اهداف اقتصادی با تأثیرات اجتماعی و مالی قوی، تأمین مالی اولویت‌دار بازیگران، مشارکت در دستیابی به حاکمیت غذایی و جایگزینی واردات اتخاذ کرده است. فرانسوا سن، مدیر ملی بانک مرکزی کشورهای آفریقای غربی در سنگال در این نشست تاکید کرد: تامین مالی خرد چراغ امیدی برای کسانی است که به دنبال سرمایه گذاری و بهبود شرایط زندگی خود هستند. به گفته آقای سن، ذینفعان تامین مالی خرد باید نگران "قابلیت" و "پایداری" موسسات مالی خرد باشند. مامادو سیسه، رئیس انجمن حرفه ای سیستم های مالی غیر متمرکز گفت: مطمئن است که دستیابی به اهداف مشترک ما تا حد زیادی به دو بازیگر اصلی یعنی دولت و متخصصان مالی خرد بستگی دارد.

APS   25 ژوئیه  1402

گردش مالی 150 میلیارد فرانک سیفا فرودگاه بلز جیانی طی هفت سال گذشته

آسکین دمیر، مدیر شرکتLimak-AIBD-Summa    (LAS)که مدیریت فرودگاه بین المللی بلز جیانی Blaise-Diagne  را بر عهده دارد گفت: این فرودگاه بین سالهای  2017 تا سال 2023 گردش مالی به ارزش  150 میلیارد فرانک سیفا داشته است. همچنین طی سال‌ های 2022 تا 2023 این فرودگاه بهترین فرودگاه آفریقا با تعداد رو به رشد مسافران و پرواز به مقاصد جدید نیز بوده است. وی در جمع خبرنگاران گزارشی از فعالیت های انجام شده توسط شرکت LAS در شش سال گذشته ارائه کرد. به گفته وی  فرودگاه مذکور با شبکه ای متشکل از 45 مقصد پروازی  و 28 شرکت هواپیمایی همکاری دارد. وی افزود: هم اکنون فرودگاه بین المللی بلز جیانی در بازار بین المللی هوانوردی بسیار شناخته شده است. آسکین دمیر اعلام کرد که شرکت مسئول مدیریت فرودگاه بیش از 255 میلیارد فرانک CFA از زمان ایجاد آن به اقتصاد ملی سنگال تزریق کرده است.  وی یادآور شد که تعداد مسافران ثبت شده در سال 2023 در این فرودگاه بالغ بر 2942594 نفر بوده است. آژانس ملی هوانوردی غیر نظامی و هواشناسی در گزارشی که فوریه گذشته منتشر شد، گزارش داد که این تعداد مسافر نسبت به سال قبل 12 درصد افزایش یافته است. آقای دمیر گفت: مدیریت فرودگاه به تعهدات  خود در قبال دادن دستمزد به کارکنان و ارائه خدمات اجتماعی و مالی احترام می‌گذارد.

APS  26 ژوئیه  1402

ایجاد تعاونی تامین کنندگان نهاده‌ها و تجهیزات کشاورزی در داکار

بابو خدی دینگ، رئیس تعاونی تامین کنندگان تجهیزات و نهاده‌های کشاورزی طی سخنانی در موسسه فناوری مواد غذایی داکار گفت : هدف این نهاد جدید گرد هم آوردن همه فعالان اقتصادی، تامین کنندگان بذر، کود و تجهیزات کشاورزی در بخش کشاورزی و دامداری است. وی همچنین اعلام کرد که ما می خواهیم به تولیدکنندگان و پرورش دهندگان دام کمک کنیم تا رقابتی تر عمل کنند. ما به عنوان رابط بین آنها و دولت عمل می‌کنیم. وی افزود: هدف ما کمک به دولت برای همکاری با تولیدکنندگان است تا  دستیابی آنها به نهاده‌ها، از جمله بذرهای با کیفیت آسان تر شود. همچنین در عین حال، این تعاونی می‌خواهد اشتغال جوانان را در زمینه‌های کشاورزی و دامپروری ارتقا دهد و سردخانه و انبار برای متخصصان فرآوری محصولات کشاورزی فراهم کند. وی اطمینان داد که این تعاونی جدید دستیابی به منابع مالی را برای کشاورزان با هدف افزایش ظرفیت تولید آنها آسان تر می‌کند .همچنین هیئت مدیره در اسرع وقت تشکیل خواهد شد تا "برنامه اقدام" تدوین شده توسط اعضا را تأیید کند و در جهت دستیابی به "اهداف مشخص شده در جلسه عمومی" تلاش کند. به گفته آقای دینگ، در آینده نزدیک مسئولین تعاونی با وزیر کشاورزی، حاکمیت غذایی و دامپروری دیدار خواهند کرد تا با وی در مورد ماموریت های تعاونی گفتگو کنند.

APS  28 ژوئیه  1402

داکار میزبان برگزاری شصت و چهارمین اجلاس روسای بانک مرکزی کشورهای عضو اکواس ( ECOWAS  )

 شصت و چهارمین نشست روسای بانک مرکزی کشورهای عضو جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) با هدف بررسی تحولات اقتصادی در منطقه در داکار آغاز بکار کرد. ژان کلود کاسی برو، رئیس بانک مرکزی کشورهای آفریقایی (BCEAO) توضیح داد: این شصت و چهارمین نشست به ما امکان می دهد تا عملکرد کشورهایمان را از نظر انطباق با معیارهای همگرایی منطقه ای در سال 2023 و همچنین چشم انداز سال 2024 را بررسی کنیم. آقای برو در مراسم افتتاحیه این نشست تاکید کرد: در این نشست در مورد چارچوب سیاست پولی مشترک، مبانی نهادی و قانونی سیاست پولی مشترک برای منطقه بحث و تبادل نظر خواهد شد. وی  گفت: این نکته به عملکرد رضایت بخش بانک مرکزی آفریقای غربی مربوط می‌شود. وی خاطر نشان کرد که تقویت نظارت بانکی بر عملکرد بانکهای مرکزی کشورهای عضو در منطقه نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت. به گفته وی این نکته برای موفقیت در ادغام بخش مالی در چارچوب برنامه همکاری پولی اکواس ضروری است. وی تصریح کرد: در این راستا، موضوع ارزیابی وضعیت مقررات و نظارت مستمر بر فعالیت‌های بانکی،  اصلاحاتی است که باید برای یک بخش بانکی فعال اجرا شود. رئیس BCEAO انجام یک مطالعه برای "تجزیه و تحلیل" تاثیر انتشار ارز دیجیتال توسط بانک مرکزی را به دلیل پیامدهای آن بر سیاست پولی و ثبات مالی "مهم" دانست. ماسانده توره لیتسه، مسئول امور اقتصادی و کشاورزی کمیسیون اکواس یادآور شد که جلسات آژانس پولی غرب آفریقا ( AMAO ) پس از شصت و پنجمین نشست عادی کنفرانس سران کشورها و دولت های عضو اکواس در 7 جولای نیز برگزار گردید که در این نشست تصمیم گرفته شد ثبات و همگرایی کلان اقتصادی بین کشورهای عضو حفظ شود. به گفته وی اکواس به همکاری با کشورهای عضو و همه نهادهای منطقه ای برای ایجاد یک اتحادیه پولی معتبر متعهد است.

APS  30 ژوئیه  1402

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما