معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۱

وضعیت نفت و گاز عمان در سال 2023

وزارت انرژی و معادن عمان در گزارش سالانه خود آخرین وضعیت انرژی و معادن این کشور تا پایان سال 2023 را به شرح زیر اعلام کرد.

بر اساس این گزارش تا پایان سال 2023، مجموع ذخایر نفت خام و میعانات نفتی عمان با افزایش یک درصدی نسبت به سال پیش از آن، حدود 4 هزار 971 میلیون بشکه و مجموع ذخایر گاز طبیعی با کاهش 5 درصدی نسبت به سال پیش از آن 23 تریلیون فوت مکعب می‌باشد.

وزارت انرژی و معادن عمان اعلام کرد 63 چاه اکتشافی نفت و 15 چاه اکتشافی گاز طبیعی حفر شده و مورد ارزیابی قرار گرفته است. 18 شرکت در 36 منطقه عملیات اکتشاف و استخراج نفت و گاز را انجام می دهند.

صادرات نفت عمان شامل نفت خام و میعانات نفتی در سال 2023 در مجموع 310 میلیون بشکه بوده که 92 درصد آن به چین صادر شده است. متوسط قیمت نفت خام عمان در سال 2023 به ازای هر بشکه حدود 82 دلار و 30 سنت گزارش شده است که این رقم نسبت به متوسط قیمت سال پیش از آن 14 درصد کاهش داشته است. قیمت نفت خام عمان از 74 دلار و 80 سنت در ماه آگوست تا 92 دلار و 80 سنت در ماه نوامبر نوسان داشته است.

متوسط تولید روزانه نفت خام و میعانات نفتی در سال گذشته میلادی یک میلیون و 50 هزار بشکه بود که این رقم نسبت به سال 2022 با کاهش یک و نیم درصدی همراه بوده است. متوسط تولید روزانه گاز طبیعی 142 میلیون و 500 متر مکعب بوده که این رقم با افزایش 4 درصدی نسبت به سال 2022 همراه بوده است.

در بخش معادن، وزارت انرژی و معادن عمان 5 توافق اکتشاف و حفر معادن پتاس و نیکل در مناطق مختلف امضا کرده است. در مجموع در سال 2023 حدود 64 و نیم میلیون تن مواد معدنی خام فروخته شده که این رقم 3 میلیون تن نسبت به سال پیش از آن افزایش داشته است.

مجموع استخراج و تولید مواد معدنی خام در سال گذشته میلادی حدود 70 میلیون و 400 هزار تن بوده که این رقم نسبت به سال 2022 با افزایش 7 درصدی همراه بوده است.

بعلاوه وزارت انرژی و معادن سلطنت عمان در سال گذشته میلادی 8 مجوز حفر معدن و 12 مجوز اکتشاف معدن صادر کرده است.

در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، 7 منطقه ظفار، الدقم، الجزر، منح، عبری، صور و مسندم محل اجرای پروژه‌های انرژی‌های نو بوده و در مجموع 6 قرارداد جدید برای تولید هیدروژن سبز در مناطق الدقم، ظفار و الجزر امضاء شده است.

تولید برق در سال گذشته میلادی به حدود 44 ممیز 4 دهم تراوات ساعت رسیده که این رقم نسبت به سال 2022 با افزایش 6 ممیز 4 دهم درصدی همراه بوده است. منابع انرژی‌های تجدیدپذیر نیز حدود 2 تراوات ساعت تولید داشتند که این رقم نیز با افزایش 5 درصدی نسبت به سال 2022 همراه بوده است.

مهندس سالم بن ناصر العوفی، وزیر انرژی و معادن سلطنت عمان بر تعهد این وزارتخانه نسبت به بهره گیری از فناوری‌های پیشرفته برای گسترش تولید و همچنین افزایش ذخایر نفت خام و میعانات نفتی تاکید کرده است. وی گفت با راه اندازی یک کارخانه تولید مواد شیمیایی در عمان و تکمیل پلتفرم حفاری چاه که برای اولین بار در عمان ساخته شده، گام های عملی مناسبی در این خصوص برداشته شده است.

وی افزود به منظور حمایت از شرکت های کوچک و متوسط، 16 درصد از ارزش خرید و مناقصات نفت و گاز به این شرکت ها اختصاص داده شده است. در همین چارچوب در سال 2023 چند پروژه از جمله معدن مس القیسین در خابوره با ذخایر بیش از 6 میلیون تن مس و همچنین نیروگاه خورشیدی در صور به منظور نمک زدایی راه اندازی شده است. این وزارتخانه همچنین از سه پروژه ملی به ارزش 6 میلیون و 500 هزار دلار حمایت کرده است.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما