معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۵

پیش‌نویس بودجه 2025 آلمان

دولت آلمان پیش‌نویس بودجه سال 2025 خود را با 481 میلیارد یورو هزینه، از جمله 78 میلیارد یورو برای انجام سرمایه‌گذاری تأیید نمود.

تلویزیون یورونیوز (euronews.com) در میزگرد اقتصادی خود پیرامون تایید پیش‌نویس بودجه سال آینده آلمان اعلام نمود، این کشور پیش‌نویس بودجه سال 2025 را تصویب و براساس راهبرد «ترمز بدهی و صرفه‌جویی»، کمک‌های مالی به اوکراین را نیز نصف کرده است. بر اساس این گزارش، دولت آلمان پیش‌نویس بودجه سال 2025 خود را با 481 میلیارد یورو هزینه، از جمله 78 میلیارد یورو برای انجام سرمایه‌گذاری تأیید نمود. در این بودجه، 75.3 میلیارد یورو برای هزینه‌های دفاعی ناتو اختصاص داده شده اما بودجه کمک به اوکراین را به نصف کاهش داده است. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان سعی دارد با تایید پیش‌نویس بودجه 2025، گامی حیاتی در جهت رسیدگی به چالش‌های اقتصادی و امنیتی این کشور و با توجه به محدودیت‌های مالی آلمان بردارد. سقف هزینه کل، 481 میلیارد یورو تعیین شده که شامل افزایش 78 میلیارد یورویی سرمایه‌گذاری و استقراض خالص 43.8 میلیارد یورو می‌شود.

گام بعدی صدراعظم آلمان، جلب موافقت مجلس این کشور (بوندستاگ) خواهد بود که انتظار می‌رود در ماه نوامبر 2024 درخصوص بودجه سال آینده به شور و تصمیم‌گیری بپردازند. از سوی دیگر آقای کریستین لیندنر، وزیر دارایی آلمان بر اهمیت پایبندی به راهبرد ترمز بدهی، سقف قانون اساسی برای مخارج به عنوان سنگ بنای ثبات مالی آلمان تاکید می‌کند. وی می‌گوید: ما از ترمز بدهی پیروی می‌کنیم، چرا که ما را به لنگر ثبات در اروپا تبدیل می‌کند. رشد اقتصادی برای ایجاد فرصت‌های جدید مالی برای آلمان اهمیت دارد. فضای جدید برای مانور در بودجه تنها با رشد بیشتر اقتصادی ایجاد می‌شود.

بودجه 2025 آلمان به دلیل برنامه سرمایه‌گذاری بلندپروازانه و اتخاذ استراتژیک بودجه برای تقویت زیرساخت‌های دفاعی و اجتماعی آلمان قابل توجه می‌باشد. این بودجه برنامه‌ریزی مالی میان‌مدت را تا سال 2028، مصادف با انقضای صندوق ویژه نیروهای مسلح که برای تامین حداقل اهداف هزینه ناتو طراحی شده است ترسیم می‌کند. دولت ائتلافی آلمان موسوم به «چراغ راهنمایی»، متشکل از احزاب سوسیال دموکرات (SPD)، سبزها و دموکرات آزاد (FDP) با هدف تقویت اقتصاد، حفظ منافع اجتماعی و ارتقای امنیت ملی شکل گرفته است.

حوزه‌های کلیدی پیش‌نویس بودجه 2025 آلمان

الف- وزارت دفاع آلمان به رهبری بوریس پیستوریوس از حزب سوسیال دموکرات، بودجه بیشتری دریافت خواهد کرد که به آلمان امکان می‌دهد از هدف هزینه‌های دفاعی 2 درصدی تولید ناخالص داخلی (GDP) ناتو با اختصاص 75.3 میلیارد یورو فراتر رود. آژانس‌های امنیتی، از جمله پلیس فدرال و گمرک، حدود یک میلیارد یورو به صورت یارانه دریافت خواهند کرد.

ب- حمایت مالی از خانواده با افزایش یارانه برای مراقبت از کودک و تشویق فرزندآوری و کمک‌های مالی به والدین شاغلی که دستمزد پایینی می‌گیرند، تقویت خواهد شد. این بودجه همچنین حدود 23 میلیارد یورو تخفیف مالیاتی برای سال‌های 2025 و 2026 را در نظر گرفته است که شامل کاهش مالیات بر درآمد و حقوق و دستمزد می‌باشد.

ج- دولت آلمان همچنان متعهد به حمایت از اوکراین است، اما این کمک‌ها از 8 میلیارد یورو در سال 2024 به 4 میلیارد یورو در سال 2025 کاهش خواهد یافت. دولت فدارل انتظار دارد که بسته وام 50 میلیارد دلاری گروه (G7) که از دارایی‌های مسدود شده روسیه حاصل می‌شود، بیشتر نیازهای اوکراین را پوشش دهد.

مذاکرات مربوط به بودجه 2025 در هفته‌های منتهی به تصویب کابینه، دشوار بود چراکه با تشدید جنگ در اوکراین، رکود اقتصادی و اولویت‌های متفاوت دولت ائتلافی آلمان شدت یافت. رویکرد آقای لیندنر وزیر دارایی آلمان به مذاکرات بودجه بر محدودیت مالی متمرکز بود و هدف آن متعادل کردن بودجه از طریق محدود کردن هزینه‌های بیش از حد دولتی بود. با وجود این، بیشتر وزارتخانه‌ها نسبت به وعده‌های قبلی، بودجه بیشتری دریافت خواهند کرد، به استثنای وزارتخانه‌های حمل و نقل، توسعه و ساختمان و مسکن که با کاهش جزئی مواجه هستند.

به گفته دویچه بانک که گزارشات اولیه‌ای از سناریوهای بالقوه بودجه 2025 آلمان را منتشر کرده، علیرغم محیط چالش‌برانگیز اقتصادی و محدودیت‌های مالی، هدف بودجه سال 2025 آلمان ایجاد تعادل بین سرمایه‌گذاری‌های قوی و استقراض محتاطانه خواهد بود. انتظار می‌رود سیاست مالی در سال 2024 محدود کننده باشد اما در سال 2025 اوضاع متفاوت خواهد بود، زیرا دولت به دنبال طرح‌های پیچیده مالی برای تقویت ثبات و رشد است. دولت فدرال آلمان برای پُر کردن 17 میلیارد یورو کسری بین هزینه‌های پیش‌بینی‌شده و درآمد، قصد دارد «حسابداری هزینه‌های بهره» را بازبینی کند و انتظار می‌رود بسته رشد اقتصادی، 6 میلیارد یورو درآمد مالیاتی اضافی را تامین نماید.

متن پیش‌نویس بودجه 2025 آلمان، در فایل پیوست ارائه گردیده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما