معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۱۳:۲۲

اخبار اقتصادی اروگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه در هفته چهارم تیر ماه 1403مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

درآمدزایی بی سابقه اداره ملی بنادر اروگوئه در نیمه نخست سال 2024

خوئان کوربلو رئیس اداره ملی بنادر اروگوئه گزارش داد، حمل و نقل کانتینرهای باری در شش ماه نخست سال جاری به بیش از 580 هزار تئوس (واحد ظرفیت باری هر کانتینر 20 فوتی) بالغ شد و  درآمدزایی بی سابقه ای به ارزش 100 میلیون دلار را به ثبت رساند. بر اساس این گزارش، در نیمه نخست سال گذشته (2023) درآمدزایی اداره ملی بنادر 94 میلیون دلار به ثبت رسیده بود. این رقم در آخرین دولت "جبهه گسترده" در سال  2019، هفتاد و هفت میلیون دلار اعلام شده بود. بررسی آمارهای اداره ملی بنادر نشان می دهد که حمل و نقل کانتینرهای باری در طول پنج سال اخیر به میزان 61.8 درصد رشد داشته است که از جمله دلایل این رشد می‌توان به بهبود حمل و نقل باری از پاراگوئه، پویایی بیشتر در میان شرکت های ارائه دهنده خدمات پشتیبانی و دریایی، رقابتی شدن قیمت ها و تسهیل ورود کشتی‌های بزرگ کانتینربر برای پهلوگیری در بنادر اروگوئه اشاره کرد.

منبع: روزنامه ال پائیس- اروگوئه

توضیحات وزیر اقتصاد اروگوئه درباره عملکرد مالی دولت

آثوسنا آربلچه وزیر اقتصاد و دارایی اروگوئه با حضور در کمیسیون بودجه مجلس درباره عملکرد مالی دولت از سال 2020 تاکنون، به ارائه توضیح پرداخت. وی با اشاره به رویکرد اقتصادی متفاوت دولت در موضوعات مالی و استفاده مسئولانه از سپرده‌های مردمی خاطرنشان کرد که تورم در کشور از سال 2005 تاکنون به پائین ترین حد خود کاهش یافته است. وزیر اقتصاد مشکلات دولت را پس از شروع فعالیت در سال 2020 در زمینه‌های مختلف از جمله بیماری همه گیر، جنگ روسیه و اوکراین و تبعات آن بر بهای سوخت، خشکسالی و افزایش نرخ تبدیل ارز میان اروگوئه و آرژانتین برشمرد و گفت که دولت مجبور شد برای مقابله با مشکلات مذکور در مجموع 3800 میلیون دلار هزینه متحمل شود. آربلچه در عین حال به مقایسه دخل و خرج دولت کنونی با دولت قبلی (از جبهه گسترده) پرداخت و توضیح داد: بین سال های 2014 لغایت 2019 درآمدهای دولت به میزان 0.7 درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یافت ولی هزینه‌ها سه برابر افزایش یافتند. این در حالی است که در دولت کنونی طی چهار سال گذشته درآمدها رشد 0.9 درصدی را به ثبت رساندند و هزینه‌ها تنها یک سوم برابر افزایش یافتند. وی اشتغال زایی و احیای مشاغلی که در کشور با شیوع بیماری همه گیر کرونا از دست رفته بودند را طی این مدت بیش از  76 هزار و 100 مورد اعلام کرد. جبهه گسترده (ائتلاف مخالف دولت) در عین حال آمارهای مذکور را باور ندارد. بتیانا دیاس نماینده جبهه گسترده در مجلس در اظهاراتی گفت میان کشوری که "دولت از آن روایت می‌کند" و کشوری که "اکثریت اروگوئه‌ای‌ها در آن زندگی می‌ کنند" ناسازگاریهای زیادی وجود دارد. وی افزود: بدهی عمومی‌کشور یازده درصد افزایش یافته و سطح کسری مالی نیز مشابه سال 2019 است. به گفته دیاس: "هنگامی‌که شاخص های اجتماعی را مرور می‌کنیم، درمی یابیم که فقر، نابرابری و سطح بدهی خانوارهای اروگوئه ای افزایش یافته اند."

منبع: خبرگزاری سوبراژادو- اروگوئه

پیشی گرفتن آمریکا از چین در خرید گوشت از اروگوئه

بر اساس آمار منتشره از سوی موسسه ملی گوشت اروگوئه (ایناک)، صادرات گوشت به بازار چین طی ماههای اخیر کاهش یافته و در عوض بازار کشورهای آمریکا و کانادا جایگزین آن شده اند. صادرات گوشت اروگوئه در ماه ژوئن سال جاری در مجموع 180.4 میلیون دلار به ثبت رسید که در مقایسه با ژوئن سال گذشته به میزان 16 درصد رشد داشت و به 44 هزار و 574 تن بالغ شد. صادرات گوشت به بازار آمریکا در مجموع 66.7 میلیون دلار و به بازار چین 50.9 میلیون دلار محاسبه شد. پس از دو کشور مذکور، اتحادیه اروپا با 22.7 میلیون دلار سومین مقصد صادراتی گوشت اروگوئه بود. شایان ذکر است، صادرات گوشت به اسرائیل در ماه ژوئن سال جاری در مقایسه با ژوئن سال گذشته به میزان چهار برابر افزایش یافت و 2 هزار و 223 تن به ثبت رسید. صادرات به ژاپن نیز با افزایش 86 درصدی، به بیش از 1200 تن بالغ گردید. صادرات به روسیه نیز با رشد 6 درصدی در ماه ژوئن به 2 هزار و 619 تن رسید.

منبع: پورتال خبری امبیتو- اروگوئه

کاهش 17 درصدی صادرات محصولات گوسفندی در شش ماه نخست 2024 

به گزارش دبیرخانه پشم اروگوئه (SUL) آمارهای نیمه نخست سال جاری نشان می دهند که صادرات محصولات مختلف گوسفندی (پشم و گوشت) در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به میزان 17 درصد کاهش یافت و بر روی 108.3 میلیون دلار قرار گرفت. 67.3 درصد از این رقم مربوط به فروش پشم و مشتقات آن و 33.7 درصد مابقی نیز مربوط به گوشت گوسفندی می‌شود. بر اساس این گزارش، دلیل اصلی سقوط ارزآوری از صادرات محصولات گوسفندی، بیشتر ناشی از کاهش صادرات گوشت و سپس پشم بوده است. صادرات گوشت گوسفندی منجمد و با استخوان در نیمه نخست سال جاری به 8.7 میلیون کیلو بالغ شد که در مقایسه با سال گذشته به میزان 35 درصد کاهش یافت و بر روی 28.2 میلیون دلار قرار گرفت. باید خاطرنشان کرد که صادارت گوشت منجد بدون استخوان 5.6 میلیون دلار به ثبت رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان 37 درصد کاهش یافت. اصلی ترین بازارهای مقصد گوشت گوسفندی اروگوئه، برزیل (36 درصد) و چین (22 درصد) بودند. صادرات پشم و مشتقات آن نیز در نیمه نخست سال جاری با کاهشی به میزان 1.6 درصد، 72.8 میلیون دلار محاسبه شد. چین (46 درصد) و ایتالیا (15 درصد) اصلی ترین مقاصد صادراتی پشم اروگوئه بودند.

منبع: پورتال خبری امبیتو- اروگوئه

تراز تجاری مثبت پاراگوئه در ژوئن 2024

بانک مرکزی پاراگوئه تازه ترین آمار مرتبط با تجارت خارجی در ژوئن 2024 را که طی آن میزان صادرات بیشتر از واردات بوده است، منتشر کرد. بر اساس این گزارش، صادرات اقلام مختلف تجاری در ششمین ماه سال جاری به 1353 میلیون دلار بالغ شد و در مقایسه با ژوئن سال گذشته رشدی به میزان 8 درصد را به ثبت رساند. واردات پاراگوئه در ماه ژوئن سال جاری 1270 میلیون دلار محاسبه شد که در مقایسه با ژوئن سال گذشته به میزان بیش از 2 درصد کاهش یافته است. بررسی آمارها نشان می دهد که صادارت پاراگوئه در نیمه نخست سال جاری 8569 میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال 2023، به میزان 1.8 درصد رشد داشت. این درحالی است که واردات در نیمه نخست سال به 8003 میلیون دلار بالغ شد که حدود 10 درصد بیشتر از واردات در شش ماه سال گذشته است. دانه سویا، برنج و پنبه از جمله مهمترین اقلامی‌بودند که در رشد صادراتی پاراگوئه در این مدت موثر واقع شدند.

منبع: روزنامه اولتیما اورا- پاراگوئه

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما