معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۱

نقش کلیدی استان آستراخان در بخش حمل و نقل هوایی

حمل‌و نقل هوایی یکی از سریع‌ترین و پویاترین صنایع در حال توسعه در اقتصاد جهان است و هر ساله جایگاه مستحکمی را در سیستم حمل‌ و نقل جهانی به خود اختصاص می‌ دهد. در این راستا فرودگاه آستراخان در بخش حمل و نقل و لجستیک اهمیت ویژه ای دارد.

فرودگاه بین المللی آستراخان در زمره نخستین نهادهای پیشرو در صنعت حمل و نقل هوایی استان آستراخان می‌باشد. فرودگاه آستراخان عضو اتحادیه فرودگاه‌های هوانوردی غیرنظامی فدراسیون روسیه می‌باشد. این فرودگاه از لحاظ جغرافیایی در جنوب شرقی روسیه واقع شده و بخشی از کریدور بین المللی حمل و نقل «شمال – جنوب» می‌باشد و بواسطه برخورداری از موقعیت جغرافیایی مطلوب و امکانات فنی، قادر است پتانسیل بالایی برای سرویس دهی به هواپیماهای روسی و بین‌المللی، افزایش و بهبود کیفیت خدمات برای حمل‌ونقل بین‌المللی و داخلی  ارائه نماید.

حوزه فعالیت فرودگاه فوق الذکر استان آستراخان، جمهوری کالمیکیا، مناطق شمالی جمهوری داغستان و مناطق غربی جمهوری قزاقستان (شهر آتیرائو) می‌باشد و جمعیتی بالغ بر 2 میلیون نفر از ساکنان مناطق فوق الذکر را تحت پوشش قرار می دهد.

شرکت سهامی «فرودگاه آستراخان» می‌تواند به 300 مسافر در ساعت در خطوط داخلی و به 100 مسافر در ساعت در خطوط بین المللی خدمات ارائه دهد. با رشد توانمندی‌های فرودگاه و بهبود شرایط برای مسافران، تعداد پروازهای منظم و چارتر نیز افزایش یافته است. در حال حاضر فرودگاه بین المللی آستراخان با کشور ترکیه پرواز چارتر دارد. از تاریخ 2024/6/1 مطابق با 12 خرداد 1403 پروازهای هفتگی به آنتالیای ترکیه آغاز گردیده است. شرکت هواپیمایی چارتری روسی به نام AZUR Air در همکاری با شرکت برگزار کننده تور ANEX Tour پرواز چارتری (روز های شنبه) را انجام می دهد. این هواپیما ساعت 12:05 به آستراخان می رسد و ساعت 13:55 از آستراخان عازم ترکیه می‌شود. ظرفیت هواپیما 238 مسافر است. مدت زمان پرواز 3 ساعت و 25 دقیقه می‌باشد. همچنین پرواز های بین المللی منظم با شهرهای باکو (جمهوری آذربایجان) و آکتائو (جمهوری قزاقستان) برقرار گردیده است.

توسعه پروازهای داخلی از مبدا آستراخان به سایر شهرهای مهم و بزرگ روسیه نیز بشرح ذیل  عملیاتی گردیده است :

 مسکو (شرکت های هواپیمایی «پوبیدا»، «آئیروفلوت» و «روسیه»)،

 اوفا (شرکت هواپیمایی «آذیموت»)،

سن پترزبورگ (شرکت هواپیمایی «پوبیدا»)،

مینیرالنیه وادی (شرکت هواپیمایی «آذیموت»)،

کازان (شرکت هواپیمایی «یو.و.ت. آیرو»)،

سوچی (شرکت هواپیمایی «آذیموت»)،

کاتیرینبورگ (شرکت هواپیمایی «Red Wings»)

 تومسک (شرکت هواپیمایی «یو.و.ت. آیرو»).

اهداف اصلی شرکت سهامی «فرودگاه آستراخان» افزایش کیفیت خدمات حمل و نقل مسافران و عملکرد پایدار سیستم حمل و نقل هوایی می‌باشد. بر اساس وظایف توسط ریاست جمهوری فدراسیون روسیه، افزایش کیفیت خدمات و توسعه حمل و نقل هواپیمایی در استان آستراخان ضروری می‌باشد. این اقدام باعث افزایش رقابت پذیری و دسترسی به خدمات جدید این فرودگاه خواهد شد.

 اهداف اصلی برنامه جامع نوسازی و توسعه زیرساخت های اصلی تا سال 2024 در بخش حمل‌ونقل هوایی فرودگاه آستراخان به این شرح می‌باشد :

 افزایش عملیات هوانوردی و رشد سهم ترافیک وجابجایی مسافران در مسیرها بدون توقف در فرودگاه مسکو ( از 37 درصد در سال 2018 به 51.35 درصد در سال 2024)

دولت و هیات مدیره شرکت فرودگاه آستراخان در نظر دارند با هدف افزایش میزان ترافیک مسافربری از مبدا آستراخان به سایر شهرهای بزرگ و مهم روسیه (بدون توقف در مسکو) اقدام به ارائه کمک های مالی بمنظور توسعه حمل و نقل هوایی و اجاره به شرط تملیک هواپیماها نمایند.

اهداف راهبردی فرودگاه بین المللی آستراخان

اهداف راهبردی شرکت سهامی «فرودگاه آستراخان» به شرح ذیل است: ایجاد شبکه حمل و نقل هوایی، توسعه خطوط هوایی به سمت کشورهای مشترک المنافع و سایر کشورهای خارجی و همچنین افتتاح مسیرهای جایگزین است که به رشد ترافیک مسافربری در فرودگاه آستراخان کمک می‌کند. دسترسی به اهداف فوق الذکر باعث تبدیل فرودگاه آستراخان به یکی از زنجیره‌های مرکزی سیستم حمل و نقل هواپیمایی منطقه جنوبی فدرال و روسیه خواهد شد. دسترسی به این اهداف شامل اجرای وظایف ذیل است:

افتتاح پروازهای جدید و توسعه مسیرهای موجود منطقه ای و بین المللی؛

توسعه همکاری با شرکت های هواپیمایی موجود و برقراری همکاری با شرکت های هواپیمایی جدید؛

توسعه بخش حمل و نقل چارتری و هوانوردی تجاری در فرودگاه آستراخان؛

همکاری با نهادهای دولتی فدرال و منطقه ای جهت افزایش ترافیک مسافربری در استان آستراخان؛

ادامه فعالیت در زمینه توسعه امکانات فنی پذیرش هواپیماهای مدرن ساخت خارجی و داخلی.

برنامه ریزی می‌گردد که فرودگاه آستراخان در آینده نزدیک مورد بازسازی قرار گیرد. بر اساس برآوردهای کارشناسان، هزینه‌های بازسازی به میزان 5 میلیارد روبل (برابر با 55 میلیون دلار) ارزیابی می‌گردد. قسمت عمده کمک مالی از بودجه فدرال و بخشی از وجوه مالی از بودجه مالک بخش حقوقی این فرودگاه تأمین خواهد شد. این اقدام امکان بازسازی باند فرودگاه و انبارهای نگهداری هواپیما را فراهم می نماید. همه این هزینه‌ها باید بر عهده دولت و مالک بخش حقوقی  فرودگاه آستراخان (شرکت «نواپورست») واگذار شود.

با هدف افزایش نقاط اتصال مناطق مختلف روسیه ، زیرساخت های فرودگاهی باید بازسازی و ترمینال جدید فرودگاهی ساخته شود. با بهره برداری از این مجتمع جدید ، ترمینال های خطوط هوایی بین المللی و داخلی را با یکدیگر ادغام خواهد نمود.

استفاده از نرم افزارهای حمل و نقل هوشمند در فرودگاه بین المللی آستراخان یکی از جهت گیری‌های اصلی بهینه سازی فعالیت می‌باشد که به حل و فصل بسیاری از مشکلات در زمینه بهینه سازی فعالیت های این شرکت حمل و نقل در شرایط مدرن و افزایش بهره وری سیستم حمل و نقل شهری کمک می نماید.

 منبع: https://airportastrakhan.ru/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما