معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۱

اخبار اقتصادی کویت

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کویت در هفته چهارم تیر ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

موافقت دستگاه مرکزی مناقصات عمومی‌با طرح دو مناقصه بخش نفت کویت به ارزش 105 میلیون دینار

منابع مطلع اعلام کردند: شرکت نفت کویت، موافقت دستگاه مرکزی مناقصات عمومی‌برای طرح و اعطای دو مناقصه نفتی به ارزش 105 میلیون دینار را دریافت کرده است. این منابع افزودند: دستگاه مرکزی با درخواست شرکت نفت کویت برای ارائه یک مناقصه مربوط به تاسیسات جدید نمک زدایی گاز و یک واحد فرآوری گوگرد در غرب کویت به ارزش 85 میلیون دینار موافقت کرده است. به گفته منابع، پیشتر خلاصه ای درباره محدوده کار این پروژه به پیمانکاران ارائه شده و قرار است مطابق با نظام ساخت، بهره برداری و انتقال در قالب دو مرحله کاملاً مستقل از یکدیگر اجرا شود. مرحله نخست مربوط به اجرای پروژه و شامل صدور مجوز، طراحی، مهندسی، خدمات بهداشتی، ایمنی، زیست محیطی، مدیریت پروژه، عملیات تامین و حمل و نقل، ساخت وساز و آزمایش، انجام کارهای مکانیکی، آماده سازی برای آغاز بهره برداری و آزمایش عملکرد تاسیسات و مرحله دوم مربوط به عملیات راه اندازی و نگهداری و شامل بهره برداری، نگهداری تاسیسات و اجرای کلیه خدمات ایمنی، کنترل کیفی و محافظت از محیط زیست و اجرای سایر تعهدات خواهد بود. منابع مذکور همچنین از موافقت آژانس مرکزی مناقصات با واگذاری مناقصه ساخت ایستگاه‌های اصلی پذیرش در میدان «برقان» به ارزش 20 میلیون دینار به شرکت «ناصر محمد البداح» خبر دادند و اعلام کردند: شرکت نفت کویت برنامه‌های بلندپروازانه ای را برای ارتقای جایگاه کویت در بازار جهانی نفت از طریق مدرن سازی زیرساخت ها، به کارگیری فناوری‌های پیشرفته، بهبود کارایی تولید و کاهش انتشار کربن که به توسعه پایدار بخش نفت و گاز کشور منجر خواهد شد در نظر دارد. منابع اضافه کردند: با تشکیل اخیر هیات مدیره دستگاه مرکزی مناقصات، این دستگاه به دنبال تسریع فهرست بندی پروژه‌های نفتی، کاهش چرخه مستندسازی و برگزاری جلسات متعدد برای طرح و واگذاری پروژه‌های معوقه نفتی می‌باشد زیرا اهمیت اجرای پروژه‌های مربوط به تولید نفت و گاز و عدم تحمل هرگونه تاخیر در پیشبرد رویه‌های معمول آن را درک می‌کند به خصوص اینکه این پروژه‌ها به برنامه‌ها و استراتژی‌های کشور برای افزایش تولید نفت و گاز و چشم انداز استراتژیک شرکت نفت 2040 مرتبط هستند.

منبع: القبس

قرار گرفتن کویت در خط مقدم پروژه‌های فرودگاهی در دست اجرا منطقه

نشریه «مید» با استناد به گزارش منشره از سوی آژانس «فیتچ» اعلام کرد: کشورهای شورای همکاری با پیش بینی احتمال افزایش شمار مسافران، برنامه‌های بلندپروازانه ای را برای توسعه فرودگاه‌های خود به پیش می‌برند و در حال حاضر حجم پروژه‌های فرودگاهی در دست اجرای این کشورها به ارزش 8. 12 میلیارد دلار است به طوری که کویت در حال اجرای پروژه به ارزش 1. 6 میلیارد دلار، عربستان 3. 4 میلیارد دلار، قطر 6. 1 میلیارد دلار و امارات به ارزش 690 میلیون دلار می‌باشند. نشریه «مید» اضافه کرد: منطقه همچنین پروژه‌های اضافی به ارزش 2. 6 میلیارد دلار در مرحله مناقصه و پیش صلاحیت اعم از فرودگاه بین المللی «ابها» در عربستان سعودی به ارزش 2 میلیارد دلار دارد. کما اینکه پروژه‌های دیگری نیز به ارزش 34 میلیارد دلار در حال حاضر در دست طراحی هستند که مهم ترین آنها طرح توسعه فرودگاه بین المللی «آل مکتوم» در دبی بوده و همچنین طرح های دیگری نیز به ارزش 39 میلیارد دلار در دست بررسی می‌باشند که عبارتند از: فرودگاه شمال کویت با هزینه 12 میلیارد دلار و توسعه فرودگاه بین المللی «ملک عبدالعزیز» با هزینه 10 میلیارد دلار و ساخت فرودگاه جدید در بحرین با هزینه 10 میلیارد دلار. به گزارش «فیتچ»، سرمایه گذرای عمده مورد نیاز برای تامین مالی طرح های بلندپروازانه فرودگاهی در سراسر منطقه، نیازمند روش های نوین برای تامین مالی از جمله مشارکت بخش دولتی و خصوصی، بهره بردرای از بازارهای بدهی برای دستیابی به پایگاه گسترده تری از سرمایه گذاران و گزینه‌های تامین مالی بلندمدت است و مشارکت بخش ولتی و خصوصی به طور ویژه به عنوان ابزار محوری برای تامین مالی این پروژه‌های بلندپروازانه به شمار می رود. 

منبع: القبس

شکسته شدن رکورد مصرف برق در کویت

وزارت آب و برق کویت از شکسته شدن رکورد مصرف برق در این کشور در روز 21 تیر ماه در پی افزایش دمای هوا به بیش از 51 درجهت سانتیگراد خبر داد و اعلام کرد: با افزایش مصرف برق در کشور طی این روز به 17120 مگاوات، بالاترین رکورد مصرف برق در تاریخ کشور به ثبت رسیده است. این وزارتخانه افزود: شبکه برق کشور با پشتیبانی 700 مگاوات برق شبکه اتصال کشورهای شورای همکاری، توانسته است با چالش کمبود برق مقابله و برق مورد نیاز کشور را تامین کند. منابع مطلع بر لزوم تداوم صرفه جویی شهروندان و اتباع خارجی مقیم در مصرف برق برای پشت سر گذاشتن موج شدید گرمای سال جاری تاکید کردند.

منبع: الرأی

کویت مصوبه تبادل اطلاعات برای مقاصد مالیاتی صادر کرد

هیات دولت کویت مصوبه شماره 6 سال 2024 مبنی بر تبادل اطلاعات میان کویت و کشورهای سراسر جهان برای مقاصد مالیاتی را صادر کرد. به موجب این مصوبه کلیه نهادها و افراد در کشور به منظور رعایت مفاد این قانون و آیین نامه اجرایی آن همچنین موافقتنامه‌های بین المللی، ملزم به ارائه اظهارنامه مالیاتی خود به صورت خودکار و یا بنا به درخواست وزارت دارایی کشور خواهند شد. طبق این قانون مرجع ذی صلاح این اختیار را خواهد داشت تا اطلاعات مربوط به افراد و نهادهای ذیربط را ظرف 21 روز از تاریخ درخواست، به کشور درخواست کننده آن ارسال کند. براساس مصوبه دولت کویت، افراد و موسسات در صورت ارائه اطلاعات نادرست و یا ناقص و یا عدم ارائه اطلاعات درخواست شده توسط مرجع ذیصلاح به پرداخت مبلغ 10 هزار لغایت حداکثر 20 هزار دینار جریمه خواهند شد. 

منبع: القبس

وزیر دارایی کویت: ذخیره عمومی‌کشور رو به اتمام است

دکتر انور المضف وزیر دارایی و وزیر دولت در امور اقتصادی، هشدار داد: به دلیل برداشت مداوم از صندوق ذخایر عمومی‌کشور برای پوشش کسری ویرانگر بودجه، تراز عمومی ذخایر کشور رو به اتمام است. وی طی سخنانی در نخستین همایش مربوط به بودجه عمومی سال 2024، اعلام کرد : ذخیره عمومی‌کشور از 6. 33 میلیارد دینار در سال 2015 به کمتر از 2 میلیارد دینار در سال مالی 2024-2023 کاهش یافته است. وی با اشاره به اینکه ذخایر عظیم صندوق ارزی کشور به آنان کمک کرده تا ظرف 4 سال گذشته بر چالش ها غلبه کرده و آنها را پشت سر بگذارند، گفت: در حال حاضر بر سر یک دو راهی قرار گرفته اند و بایستی تصمیمات قاطعی را برای رسیدگی به این وضعیت اتخاذ کنند. وی تاکید کرد: کویت، کشوری است که بیشترین پاداش ها و یارانه‌ها را در جهان ارائه می‌کند و متاسفانه کسانی از آن نفع می‌برند که به آن نیاز ندارند بنابراین بایستی در مورد آنها تجدیدنظر شود. دولت درصدد است تا بر اساس تولید ناخالص داخلی میانگین درآمدهای غیر نفتی در بودجه عمومی‌کشور را در سال 2030 از 4 درصد به 10 درصد افزایش دهد زیرا میانگین درآمدهای غیر نفتی کویت در مقایسه با کشورهای شورای همکاری بسیار پایین است به طوری که این رقم در عربستان سعودی 10 درصد و در امارات 15 درصد می‌باشد. بند پرداخت حقوق و دستمزدها در بودجه عمومی‌کشور به طور مداوم در حال رشد است و در سال های اخیر به دلیل افزایش شمار کارکنان 40 درصد افزایش یافته است و در بودجه سال 2024 به 8. 14 میلیارد دینار رسیده است حال آن که این رقم در سال 2015 بالغ بر 9. 9 میلیارد دینار بوده است. وی خاطرنشان کرد: میانگین حقوق نسبت به تولید ناخالص داخلی 30 درصد است این در حالی است که بیشترین میانگین حقوق در کشورهای شورای همکاری بین 7 تا 13 درصد می‌باشد. وی خطاب به مسئولان دستگاه‌های دولتی از آنان خواست تا از طریق هدفمندسازی هزینه‌ها، در تدوین بودجه سال جدید 2026-2025 با دولت همکاری کنند.

منبع: القبس

کشف یک میدان عظیم نفتی در شرق جزیره «فیلکا»

شیخ نواف سعود الصباح مدیرعامل شرکت نفت کویت، از کشف یک میدان عظیم نفت سبک و گاز وابسته با ذخایر تخمین زده شده بالغ بر 2.3 میلیارد بشکه معادل 3 سال کل تولید کشور خبر داد. شرکت نفت کویت با بیان این که تولید روزانه چاه «نوخذه-1» در لایه زمین شناسی را حدود 2800 بشکه نفت سبک و 7 میلیون متر مکعب گاز وابسته است، مساحت تخمینی اولیه این میدان جدید را حدود 96 کیلومتر مربع است و ذخایر برآورد شده اولیه آن را نزدیک به 1. 2 میلیارد بشکه نفت سبک و 1. 5 تریلیون فوت مکعب گاز اعلام کرد. شرکت نفت کویت اضافه کرد: این داده‌ها اولیه بوده و امکان افزایش حجم ذخایر منابع هیدروکربنی در لایه‌ها و مخازن مختلف در این میدان دریایی کشف شده، وجود دارد. این شرکت بر اهمیت این پروژه اکتشافی در دریا به عنوان یک پروژه ملی با هدف افزایش ذخایر نفتی کشور و ارتقای جایگاه آن در میان کشورهای مورد اعتماد در زمینه تولید نفت و گاز در سطح جهانی تاکید کرد.

منبع: القبس

 کاهش 78 درصدی حجم واردات کویت از طریق دریا در سه ماه نخست سال 2024

آمارهای اخیر منتشر شده توسط اداره مرکزی آمار کویت نشان می دهد که حجم واردات این کشور از طریق کشتی‌ها در پایان سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال 2023 بالغ بر 1. 6 میلیون تن به میزان 78 درصد کاهش یافته و به 3. 1 میلیون تن رسیده است.

منبع: السیاسه

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما