معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۷- ۰۸:۰۱

برونئی دارالسلام بدنبال توسعه فناوری های هوشمند

در پی همه گیری کووید 19، پذیرش فناوری دیجیتال در سراسر جهان شتاب زیادی پیدا کرد. برونئی نیز از این قاعده مستثنی نبود. حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یک صنعت اولویت دار در دستور کار تنوع اقتصادی کشور حتی قبل از همه گیری قرار داشت و تغییرات سریع به سمت دیجیتالی شدن، اهمیت روزافزون بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در برونئی را بیش از پیش برجسته کرده است.

در سال 2020، بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات به نقطه درخشانی تبدیل شد و از 0.1 درصد در سال 2019 به میزان 15.9 درصد رشد کرد. از زمان شروع همه‌گیری، پیشرفت‌های قابل توجهی در بخش‌های پرداخت دیجیتال و تجارت الکترونیک مشاهده شده است. همکاری بین مؤسسات مالی داخلی و شرکت‌های فین‌تک منجر به راه اندازی روش‌های پرداخت نوآورانه از جمله کیف‌پول‌های الکترونیکی مانندBIBD QuickPay، Progresif Pay، DSTPay و Beep Digital Solutions شده است. پروژه شاخص مرکز پرداخت دیجیتال که متشکل از یک کد QR ملی و یک سیستم پرداخت فوری است، یکی دیگر از ابتکارات خوشایند برای ترویج بیشتر توسعه فین‌تک در برونئی می‌باشد که به کاربران این امکان را فراهم می‌کند تا انتقال وجه فوری و مقرون به صرفه را انجام دهند. با این حال ویژگی قابلیت همکاری فرامرزی در این پروژه می‌تواند در مراحل مختلف معرفی شود و به برونئی اجازه می‌دهد تا یکپارچگی اقتصادی بیشتر با بازارهای منطقه‌ای و جهانی را تقویت کند.

در آوریل 2020 با همکاری شرکت دارالسلام اینترپرایس و مرجع صنعت فناوری ارتباطات و اطلاعات برونئی (AITI) با هدف پیشبرد تجارت الکترونیک، یک سکو (پلتفرم) تجارت الکترونیکی به نام eKadaiBrunei  که یک فهرست آنلاین از کسب و کارهای مختلف داخلی است، راه اندازی شد. یک نوآوری تشویق‌کننده ای که به کسب‌وکارهای محلی اجازه می‌دهد دسترسی خود را به بازار گسترش دهند. به این ترتیب، ارتباطات دیجیتال پیشرفت چشمگیری داشته است. گزارش ها حاکیست که پوشش شبکه 4G کشور در سال 2023 به 100 درصد رسیده و شبکه 5G از ژوئن 2023 در سراسر کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

در سال‌های اخیر علیرغم پیشرفت‌های بوجود آمده در دیجیتالی‌سازی کشور، بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات همچنان در مراحل ابتدایی خود باقی مانده است و فضای زیادی برای رشد بیشتر دارد. این بخش سهم کمی از تولید ناخالص داخلی (تقریباً 2 درصد در سال 2023 ) را به خود اختصاص داده است. دولت برونئی قصد دارد سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی را تا سال 2025 به 3.2 درصد افزایش دهد، اما با چالش های کلیدی در این مسیر مواجهه است، از جمله اتکای شدید کشور به تقاضای دولت برای ارائه خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات، به ویژه خدمات الکترونیکی دولتی. چالش‌های دیگر نیز از قبیل کوچک بودن بازار داخلی باعث نگرانی در مورد پایداری پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور می‌شود. سطح پایین سواد دیجیتال و یا عدم آگاهی؛ مشکلات در ادغام فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش های سنتی و کسب و کارهای کوچک؛ و چالش های بازار کار مانند جذب و حفظ استعدادها از این جمله چالش ها محسوب می‌شوند.

با این توضیحات، دولت برونئی قصد دارد در بلند مدت برونئی را به یک ملت هوشمند تبدیل کند. کشوری که توسط دولت دیجیتال، اقتصاد دیجیتال و جامعه دیجیتال هدایت می‌شود. دولت با درک اهمیت حیاتی توسعه ظرفیت بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات، منابع بیشتری را از طریق سیاست ها و چارچوب های حمایتی برای توسعه دیجیتالی شدن و تقویت بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات، سرمایه گذاری کرده است. بنابراین با تعهد ثابت دولت و رویکرد کل ملت، برونئی می‌تواند با استفاده از وعده دیجیتالی شدن به عنوان موتور رشد جدید با موفقیت، خود را به یک کشور هوشمند تبدیل کند.

لازم به ذکر است اولین طرح جامع پنج ساله اقتصاد دیجیتال 2025 ( معروف به طرح جامع اقتصاد دیجیتال) برای هدایت و سرعت بخشیدن به دیجیتالی شدن برونئی در سال 2020 راه اندازی شده است. در عین حال، چارچوب‌ها، برنامه‌های استراتژیک و برنامه‌های آموزشی مهارتی مختلف، از جمله چارچوب شایستگی فناوری اطلاعات و ارتباطات، نیز توسعه یافته‌ است.

در نوامبر 2022، دولت برنامه دیگری به نام "دیجیتال برای همه" را برای توسعه ظرفیت دیجیتال و افزایش نرخ پذیرش دیجیتال در جوامع به منظور تقویت بهره‌وری نیروی کار کشور ایجاد کرد. اخیراٌ نیز شورای قانونگذاری برونئی میزبان پانزدهمین نشست اعضای "مجمع بین المجالس آسه آن" (AIPA) با موضوع "تقویت انعطاف‌پذیری سایبری آسه‌آن از طریق همکاری پارلمانی؛ به سوی آینده‌ای از اقتصاد دیجیتالی ایمن و پویا" بود. هدف از نشست مذکور حمایت از تعهد اتحادیه آ سه آن برای توسعه اقتصاد دیجیتال در سراسر منطقه تا سال 2025 و حمایت از توسعه توافقنامه چارچوب اقتصاد دیجیتال آ سه آن بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما