معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۲۱- ۱۴:۲۶ - مشاهده: ۸۳

اخبار اقتصادی قزاقستان - آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته سوم تیر ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

ساخت کارخانه آب شیرین کن آب دریا در کراکیه مانگیستائو

ساخت کارخانه شیرین سازی 50 هزار متر مکعب آب دریا در روز در توکیماک (منطقه کراکیا) منطقه مانگیستائو در حال انجام است. کارخانه جدید، آب آشامیدنی با کیفیت را برای جمعیت ژانااوزن فراهم می‌کند. این پروژه به دستور رییس جمهور با هزینه شرکت KazMunayGas ساخته می‌شود. امروزه یک دفتر کار کارخانه، یک اتاق غذاخوری و یک خوابگاه برای کارگران کارخانه در حال ساخت است. امکانات ثانویه نیز وجود دارد. اوراک ایاپوف، معاون مدیر کل تولید شرکت "Ak Su KMG" خاطرنشان کرد: مهمترین نکته این است که کار ساخت کارخانه پر کردن آب و ایستگاه پمپاژ در حال انجام است. همچنین 135 کیلومتر از 200 کیلومتر خط لوله آب که آب شیرین کن شهر ژاناوزن را تامین می‌کند به منظور تامین شبکه‌های مهندسی نیروگاه نصب شده است. یک خط برق فشار قوی و یک جاده 40 کیلومتری برای تامین برق نیروگاه در حال ساخت است. ساخت خط لوله گاز نیز در حال انجام است. این پروژه نه تنها آب آشامیدنی باکیفیت را برای مردم محلی فراهم می‌کند، بلکه تأثیر مثبتی بر ثبات اجتماعی و اقتصادی منطقه خواهد داشت. به گزارش سرویس مطبوعاتی شرکت KMG، قرار است تا پایان سال عملیات ساخت و مونتاژ به پایان برسد.

https://mangystaumedia.kz/kk/zhanalyktar/mangystauzhanalyktary/karakiyada_teniz_suin_tushitatin_zauit_kurilisi_karkindi_zhurip_zhatir

علاقه مندی شرکت ترکیه ای به سرمایه گذاری در استان قزاقستان غربی

آقای نریمان تورگالی اف استاندار استان قزاقستان غربی، با نمایندگان هلدینگ ترکی "فاتین اوغلو" دیدار کرد.در این دیدار، طرفین امکان همکاری در چارچوب اجرای پروژه ایجاد صنعت جدید با فناوری پیشرفته در قلمرو منطقه غرب قزاقستان را مورد بحث و بررسی قرار دادند. نریمان تورگلیف با اشاره به اینکه استانداری منطقه آماده حمایت همه جانبه در اجرای پروژه مورد بحث است، تاکید کرد که در حال حاضر 7 شرکت ترکی در این منطقه  مشغول به کار هستند.

به گفته استاندار، سرمایه گذاری در مناطق، تحت کنترل ویژه رییس دولت است. منطقه ما به طور فعال با شرکت های جمهوری ترکیه همکاری می‌کند، طبق نتایج سال 2023، گردش مالی 321.5 میلیون دلار( صادرات303.4 میلیون دلار، و واردات  18 میلیون دلار) بود. شکی نیست که ما علاقه مند به اجرای طرح های شما برای ایجاد یک صنعت جدید با فناوری پیشرفته در منطقه خود هستیم. وی همچنین خاطرنشان کرد: ورود این هلدینگ به منطقه از نظر انتقال فناوری‌های جدید و ایجاد مشاغل جدید بسیار امیدوارکننده است که تاثیر مثبتی بر اقتصاد منطقه خواهد داشت.

https://baq.kz/turik-kompaniyasy-batys-qazaqstan-oblysyna-investitsiya-quyuga-muddeli-335936/

بهره برداری 1600 کیلومتر راه اصلی در قزاقستان با حمایت بانک جهانی

آندری میخنوف، مدیر بانک جهانی قزاقستان و ترکمنستان در جلسه دولت به ریاست نخست وزیر اولژاس بکتنوف، گفت: به عنوان بخشی از پروژه‌های جاری جنوب غرب و شرق به غرب که توسط بانک جهانی تامین مالی می‌شود، بیش از 1600 کیلومتر جاده اصلی در قزاقستان به بهره برداری رسیده است.  بانک جهانی در حال حاضر دو پروژه بزرگ حمل و نقل را در قزاقستان اجرا می‌کند. پروژه‌های اروپای غربی-غرب چین و کاراگاندا-آلماتی مجموعاً 3.2 میلیارد دلار به خود اختصاص داده اند. هدف این پروژه‌ها توسعه کریدورهای حمل و نقل کلیدی در چندین منطقه از کشور است. این بانک همچنین در حال آماده سازی پروژه ای برای بهبود پایداری حمل و نقل و اتصال کریدور بین ژزکازگان و کاراگاندا با مشارکت بانک سرمایه گذاری زیرساخت های آسیایی است. این پروژه تحت رده فنی اول با ترافیک چهار خطه ساخته می‌شود که برای 20 سال ترافیک با حجم بالا طراحی شده که با توجه به چندوجهی بودن کریدور میانی در قزاقستان بسیار مورد نیاز می‌باشد.

در این جلسه، مارات کارابایف وزیر حمل و نقل گزارش داد که کار ساخت و ساز و تعمیر 7000 کیلومتر جاده تا پایان سال تکمیل خواهد شد. کار بازسازی در چهار پروژه بزرگ جاده ای به طول کل 1955 کیلومتر ادامه دارد: کاراگاندی-آلماتی، آکتوبه-کاندیاگاش، آتیرائو-آستراخان و تالدیکورگان-اوسکمن. همچنین طولانی ترین تونل جاده ای در قزاقستان که در گذرگاه شکپاک بابا در منطقه ترکستان واقع شده در ماه جولای2024 عملیاتی خواهد شد و سفر در طول سال را برای رانندگان تسهیل می‌کند.

https://astanatimes.com/2024/07/kazakhstan-puts-1600-kilometers-of-main-roads-into-operation-with-world-banks-support/

ساخت خط لوله نفت و یک پالایشگاه جدید نفت در امتداد دریای خزر

قزاقستان در حال بررسی امکان ساخت خطوط لوله و پالایشگاه‌های جدید نفت است. وزارت نیرو جزئیات آن را اعلام کرد. با در نظر گرفتن رشد تولید نفت و راه اندازی پروژه‌های دریایی جدید، کار در میان مدت برای توسعه مسیرهای حمل و نقل اضافی در حال انجام بوده و این امر به عنوان بخشی از گسترش قابلیت های مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر انجام می‌شود. برای بررسی امکان احداث خط لوله جدید نفت در امتداد کف دریای خزر، زمان بیشتری برای مطالعه، انجام محاسبات و اجرای سایر اقدامات لازم نیاز است.علاوه بر این، هماهنگی با کشورهای روسیه، ترکمنستان، ایران، آذربایجان، ضروری خواهد بود.

همچنین برای افزایش پالایش نفت در قزاقستان، پروژه ای برای احداث پالایشگاه جدید تا سال 2030 تعیین شده است. وزارت نیرو اعلام کرد که آنها در حال انجام یک تحلیل برای تعیین مکان بهینه نیروگاه با در نظر گرفتن در دسترس بودن منابع انرژی و مواد خام هستند. ظرفیت کارخانه بر اساس پیشرفت مستندات طراحی تعیین خواهد شد .برای تامین گاز بازار داخلی، هم اکنون کار ساخت دو کارخانه فرآوری گاز بر پایه مواد اولیه میدان کاشاگان با ظرفیت یک میلیارد و 2.5 میلیارد مترمکعب در حال انجام است. اقدامات انجام شده برای افزایش منابع کشور از جمله پروژه‌های فوق به ما این امکان را می دهد که تا سال 2030 تولید گاز تجاری برای فروش در بازار داخلی و صادرات را به 31.1 میلیارد متر مکعب افزایش دهیم. پیش از این، وزارت نیرو گزارش داده بود که در میان مدت امکان ساخت خط لوله نفت از آتیرائو به کوریک در حال بررسی است.

https://azh.kz/ru/news/view/103786

افزایش دوبرابری سرمایه گذاری در حوزه گردشگری جمهوری قزاقستان

به نقل از وزارت گردشگری و ورزش، امسال در ماه‌های ژانویه تا می میزان سرمایه گذاری اضافه شده به سرمایه ثابت در حوزه گردشگری افزایش یافته و 271.2 میلیارد تنگه بوده است. این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل دو برابر افزایش نشان می دهد. در سال 2023، میزان سرمایه گذاری بالغ بر 130.1 میلیارد تنگه بوده که میزان سرمایه گذاری اضافه شده به سرمایه ثابت در حوزه گردشگری در 14 جهت برآورد شده است. اینها شامل هنر، غذا، سرگرمی، اوقات فراغت و اقامت، حمل و نقل، کتابخانه‌ها، بایگانی‌ها و موزه‌ها، خدمات اجاره، کسب و کارهای گردشگری، امکانات ورزشی و تفریحی است. مشخص شد که حجم سرمایه گذاری در 9 منطقه از جمله آستانه، آلماتی، قزاقستان شمالی، کیزیلوردا و کوستانای افزایش قابل توجهی داشت. این شاخص ها نشان می دهد که بخش گردشگری برای سرمایه گذاران جذاب تر شده است. نورتاس کاریپ بایف، رییس کمیته صنعت گردشگری گفت: ما به توسعه صنعت و ایجاد شرایط مطلوب برای جذب سرمایه به آن ادامه خواهیم داد.

https://baq.kz/turizm-salasyndagy-negizgi-kapitalga-qosylgan-investitsiya-kolemi-eki-ese-artty-

تغییر قوانین صدور فرم مجوز حمل و نقل خارجی در قزاقستان

وزارت حمل و نقل تغییراتی در قوانین اعمال سیستم صدور مجوز برای حمل و نقل جاده ای در ترافیک بین المللی ایجاد کرده است.به طور خاص، رویه جدیدی برای توزیع مجوزهای خارجی ایجاد شده که صدور فرم مجوزهای خارجی را برای حامل های قزاقستانی بدون هیچ محدودیتی فراهم می‌کند. انتظار می رود این اقدامات عامل انسانی را به طور کامل حذف و شفافیت سیستم را تضمین کند.

بر اساس قوانین جدید، درخواست IDB برای هر خودرو به طور جداگانه ارائه می‌شود. همچنین یکی از الزامات آیین نامه این است که متقاضی باید کارت شناسایی و کارت ورود را داشته باشد.ضمناً ثبت حقایق ورود و خروج خودروها از طریق سامانه اطلاعات برکوت انجام خواهد شد. این به نوبه خود، پیش نیازهای فروش مجدد IDB در بازار سایه را از بین می‌برد. درخواست حامل از طریق یک سیستم خودکار پذیرفته می‌شود و فرم های مجوز از طریق مرکز خدمات عمومی صادر می‌شود.بر اساس اعلام وزارت حمل و نقل، در سامانه اجرا شده توزیع فرم ها هیچ گونه محدودیتی برای سابقه حمل و نقل و فعالیت خودروها وجود ندارد و پیش نیازهای فروش مجدد در بازار سایه کاملاً حذف شده است.

قوانین جدید مقرر می دارد که مدت زمان خروج وسیله نقلیه ای که IDB برای آن از خاک کشور ثبت شده است حداکثر 30 روز تقویمی از تاریخ ارسال اطلاعیه در مورد نتایج ارائه خدمات عمومی‌به حساب شخصی کاربر می‌باشد. ضمناً، برای انتقال فرم های مجوز خارجی یا استفاده توسط حامل IDB داخلی از حامل داخلی دیگر، محدودیت شش ماهه برای دریافت فرم های مجوز خارجی وجود دارد.

https://www.zakon.kz/pravo/6441096-v-kazakhstane-izmenilis-pravila-vydachi-inostrannykh-blankov-razresheniy-na-perevozki.html

تسلط شرکت نفت و گاز چین و KMG بر منابع نفتی قزاقستان

آژانس حفاظت و توسعه رقابت جمهوری قزاقستان روز چهارشنبه گزارشی در مورد وضعیت رقابت در بازارهای محصولات فردی این کشور در سال گذشته منتشر کرد. کارشناسان ضد انحصار تعدادی از حوزه‌های اقتصاد کشور را تجزیه و تحلیل کردند .همانطور که مشخص است، قزاقستان که به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در تولید نفت در جهان شناخته می‌شود، ممکن است تا سال 2030 با کمبود نفت در بازار داخلی مواجه شود.

بر اساس این گزارش، شرکت نفت و گاز چین CNPC و KazMunayGas قزاقستان به عنوان نهادهایی که موقعیت مسلط در بازار نفت جمهوری را اشغال می‌کنند، شناخته شده اند.از 84.2 میلیون تن نفت تولید شده در قزاقستان در سال 2022، 18.8 میلیون تن به بازار داخلی این کشور رسیده است. در سال 2023، 90.9 میلیون تن نفت تولید شد که 16.6 میلیون تن یا 18.5 درصد از کل تولید به نیاز قزاقستانی‌ها اختصاص یافت. قزاقستان دارای چندین میدان نفت و گاز  مهم جهان (تنگیز، کاشاگان و کاراچاگانک) است که 67 درصد از کل تولید این جمهوری را تشکیل می دهند. نفت تولید شده از این میادین غول پیکر با دور زدن بازار داخلی کشور منحصراً به کشورهای دیگر صادر می‌شود. بار اصلی و به اصطلاح اجتماعی تامین نفت بازار داخلی کشور متعلق به گروه میادین «پیری» است.

بر اساس داده‌های AZRK،در سال 2023، حجم اصلی فروش نفت توسط گروه CNPC حدود 6532.4 هزار تن یا 39.3٪ و گروه KazMunayGas  حدود  4688.3هزار تن یا 28.2٪. حجم کل و سهم سایر واحدها 5384.1 هزار تن معادل 32.5 درصد است. در این گزارش آمده: «در این رابطه، طبق بند 4 ماده 172 قانون، گروه افراد CNPC و گروه افراد KMG به عنوان نهادهای دارای موقعیت مسلط در بازار شناخته می‌شوند.»

بر اساس پیش بینی وزارت نیرو، تا سال 2030، حجم نفت تولید شده توسط قزاقستان، 5 میلیون تن یا 15 درصد کاهش می یابد، در حالی که رشد مصرف 20 درصد پیش بینی می‌شود. بنابراین، یک کشور تولیدکننده نفت که دارای چندین میدان عظیم نفت و گاز است ممکن است در میان مدت با کمبود این نفت مواجه شود.

https://ulysmedia.kz/analitika/34200-groziashchii-kazakhstanu-defitsit-nefti-dominirovanie-kitaiskoi-cnpc-i-kmg-chego-opasaiutsia-antimonopolisty/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما