معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۲۱- ۱۲:۵۴ - مشاهده: ۷۵

اخبار اقتصادی غنا

بخش دوم گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته سوم تیر ماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

الف) خبرهای اقتصادی جمهوری غنا:

مشارکت غنا با شرکت چینی در ساخت کارخانه 450 میلیون دلاری فرآوری منگنز

08 ژوئیه 2024

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، آقای مارتین آیسی مدیر عامل کمیسیون مواد معدنی غنا در سخنرانی خود در هفتمین اجلاس سالانه معدن در آفریقا که هفته گذشته در کشور فرانسه برگزار گردید، اعلام کرد که غنا در حال همکاری با یک شرکت چینی برای ساخت یک کارخانه فرآوری منگنز 450 میلیون دلاری است و دولت قصد دارد تا اوت 2024، ساخت این کارخانه را آغاز نماید.

آیسی با تأکید بر تعهد غنا به نوسازی معادن خود تحت رهبری وزارت زمین و منابع طبیعی، اظهار داشت که انتظار می رود این پروژه، ارزش صادرات منگنز غنا از 27 درصد به حدود 40 درصد افزایش یابد و حدود 400 هزار شغل برای جوانان در کشور ایجاد نماید.

وی همچنین از برنامه ‌های دولت برای ایجاد یک معدن لیتیوم تا پایان سال 2024 که طبق برآورد اولیه، احداث آن حدود 22 ماه طول خواهد کشید خبر داد.

کاهش نرخ تورم غنا به 22.8 درصد در ژوئن 2024، به عنوان پایین‌ ترین سطح در 28 ماه گذشته

11 ژوئیه 20240

به گزارش تارنمای خبری thebftonline.com، بر اساس آخرین گزارش شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) که هفته جاری توسط مرکز آماری غنا منتشر گردید، نشان می دهد که نرخ تورم سالانه این کشور در ژوئن سال جاری، به 22.8 درصد کاهش یافته است که این مقدار، پایین ‌ترین سطح در 28 ماه گذشته است. همچنین نرخ تورم ماهانه نیز از 3.2 درصد در ماه مه، به 2.9 درصد در ژوئن سال جاری کاهش یافت.

با این حال، این گزارش تصویری ناهموار از وضعیت اقتصادی غنا را ارائه می‌دهد. تورم مواد غذایی با افزایش جزئی به 24.0 درصد در ماه ژوئن رسید، در حالی که تورم کالاهای غیرخوراکی به طور قابل توجهی از 23.6 درصد به 21.6 درصد کاهش یافته است که این کاهش عمدتاً به دلیل افت قیمت مسکن، آب، برق و گاز بوده است. نابرابری‌ های منطقه ‌ای نیز در این گزارش مشهود بود، به طوری که منطقه شرق علیا با 35.2 درصد بالاترین نرخ تورم و منطقه اوتی با 10.3 درصد پایین‌ ترین نرخ تورم را داشتند.

کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که روند کاهشی تورم در ماه ‌های آینده به دلیل تأثیر کاهش ارزش سدی بر قیمت ها، افزایش نرخ کرایه حمل و نقل، تعدیل تعرفه ‌ها، برداشت محصولات کشاورزی، مذاکرات صلح اسرائیل و حماس، سیاست ‌های پولی فدرال رزرو ایالات متحده، تکمیل دومین بررسی برنامه غنا با صندوق بین‌المللی پول، با سرعتی کندتر ادامه خواهد یافت.

واردات 133 میلیون دلاری مواد غذایی توسط غنا در سال 2023

10 ژوئیه 2024

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) در گزارش سالانه خود که اخیراً منتشر گردیده است،  که غنا در سال گذشته 133 میلیون دلار مواد اولیه برای تهیه و فرآوری مواد غذایی وارد کرده است که حدود 48 درصد نسبت به سال 2022 افزایش یافته است. این مواد عمدتاً شامل آرد گندم، انواع افزودنی ‌ها و ادویه ‌های خوراکی، تجهیزات پخت نان، رنگ ‌ها و شیرین ‌کننده ‌های خوراکی بوده است.

گزارش USDA نشان می‌دهد که تقاضا برای مواد غذایی فرآوری ‌شده در غنا رو به افزایش است، اما بخش فرآوری مواد غذایی این کشور به دلیل کمبود کارخانه ‌های فرآوری و کیفیت پایین مواد اولیه داخلی، قادر به پاسخگویی به این تقاضا نیست. با این حال، شهرنشینی سریع و رشد اقتصادی، فرصت ‌های جدیدی را برای صادرکنندگان آمریکایی ایجاد نموده است. به طوری که صادرات مواد غذایی ایالات متحده به این کشور در سال گذشته به 2.21 میلیون دلار رسیده است که در مقایسه با 1.45 میلیون دلار در سال 2022، حدود 52 درصد افزایش را نشان می دهد.

بر اساس این گزارش، ترکیه با بیشترین سهم (23 درصد)، رتبه نخست را در میان بزرگترین تأمین کنندگان مواد غذایی این کشور، به خود اختصاص داده است و پس از آن کشورهای چین، بلژیک، ایرلند، هند، هلند، سنگاپور، آلمان، برزیل، بریتانیا و آمریکا به ترتیب در رتبه‌های بعدی تأمین کنندگان بزرگ مواد غذایی در سال 2023 قرار گرفتند.

چین، بزرگترین شریک تجاری غنا در سال جاری

09 ژوئیه 2024

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، آقای لو کان سفیر چین در غنا، هفته جاری طی سخنرانی خود در مراسم اهدای بسته کمک های امدادی به ارزش 50 هزار دلار به قربانیان سیل در منطقه ولتا، اعلام کرد که حجم تجارت دوجانبه دو کشور به بالاترین حد بی سابقه 10 میلیارد دلاری در سال جاری رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 7.3 درصد افزایش یافته است که نشان می دهد این کشور، همچنان بزرگترین شریک تجاری و منبع اصلی سرمایه گذاری خارجی در غنا است.

وی با بیان برخی تلاش‌ها و فعالیت ‌های دولت چین برای بهبود اقتصاد و رفاه مردم غنا افزود، به ‌عنوان مثال، در ماه مه گذشته، چین به عنوان رئیس مشترک به کمیته اعتبار دهندگان رسمی غنا ملحق شد و اقداماتی را به منظور تسهیل در دریافت بخش سوم از تسهیلات 3 میلیارد دلار صندوق بین‌المللی پول (IMF) به مبلغ 360 میلیون دلار انجام داد.

سفیر چین با اشاره به برخی از سرمایه گذاری‌ها و کمک های این کشور در غنا افزود، سرمایه ‌گذاری‌های چین در راستای دستور کار «هر منطقه-یک کارخانه» (D1F1) ازجمله، شرکت هایی هواپیمایی، نیروگاه، صنایع فولاد، کارخانه تولید سرامیک و سیمان توانسته است به ایجاد اشتغال و تقویت بخش های صنعتی این کشور کمک شایانی نماید.

پیش بینی جدید نرخ رشد 3.1 درصدی اقتصاد غنا توسط صندوق بین المللی پول در سال 2024

05 ژوئیه 2024

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، آقای استفان رودت رئیس هیئت صندوق بین‌المللی پول (IMF) هفته گذشته، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک صندوق بین‌المللی پول، بانک مرکزی و وزارت دارایی غنا در جمع خبرنگاران در اکرا اعلام کرد که این صندوق، بر اساس نشانه‌هایی از ثبات اقتصادی در این کشور، نرخ پیش بینی قبلی رشد اقتصادی غنا را از 2.8 درصد به 3.1 درصد برای سال مالی 2024 بازبینی کرده است.

وی در ادامه افزود، غنا توانسته است به بسیاری از اهداف شاخص تعیین ‌شده برای رشد اقتصادی دست یابد و بر همین اساس، تورم به سرعت از 54 درصد در دسامبر 2022 به 23 درصد در مه 2024 کاهش یافته است و ذخایر بین المللی غنا در حال افزایش است.

پیش از این، غنا با موفقیت به توافقی اصولی در مورد شرایط تجدید ساختار بدهی با دارندگان اوراق قرضه یوروباند که شامل حدود 13 میلیارد دلار بدهی بود، دست یافت که بر اساس آن، دارندگان اوراق قرضه یورویی با کاهش اسمی 37 درصدی موافقت کرده اند.

رونمایی ECOWAS از ارز واحد ECO در آینده نزدیک

07 ژوئیه 2024

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، وزرای دارایی و روسای بانک ‌های مرکزی 15 کشور عضو جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا در نود و دومین جلسه عادی شورای وزیران(ECOWAS)  که هفته جاری در ابوجا، پایتخت نیجریه برگزار گردید، برنامه ‌هایی را برای راه ‌اندازی طرح ارز واحد به نام ECO را نهایی کردند. این ابتکار که مورد تأیید نیجریه نیز قرار گرفته است، با هدف پیشبرد رشد و توسعه اقتصادی در سراسر منطقه غرب آفریقا دنبال خواهد شد.

در این بیانیه خاطرنشان شد که شرکت کنندگان مقدمات معرفی ارز واحد را طی نموده اند و زمینه را برای آینده اقتصادی یکپارچه تر برای پانزده کشور عضو ECOWAS فراهم کردند.

ارز واحد ECO بخشی از ویژگی ‌های کارت ‌های شناسایی سه‌ گانه ‌ای خواهد بود که قرار است توسط کمیسیون مدیریت هویت ملی ECOWAS تا ماه اوت سال جاری عرضه شود. به گفته مقامات نیجریه،  ECOنقشی حیاتی در تقویت "رشد اقتصادی" و توسعه در منطقه ایفا خواهد کرد.

بازدید کمیته همکاری اقتصادی پارلمانی آلمان از سازمان مناطق آزاد غنا

09 ژوئیه 2024

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، سازمان مناطق آزاد غنا (GFZA)هفته جاری، میزبان هیئتی بلند پایه از کمیته همکاری اقتصادی و توسعه پارلمانی آلمان بود. این هیئت، به رهبری دکتر کریستوف هافمن رئیس موقت این کمیته، به منظور ارزیابی میزان پیشرفت پروژه‌هایی که توسط دولت آلمان از طریق "پروژه کار شایسته برای گذار عادلانه " (GIZ) تأمین مالی گردیده است، به غنا سفر کرده بود.

آقای مایکل اوکوای جونیور، مدیر عامل GFZA و خانم کیت آبئو، معاون مدیر عامل در امور مالی و اداری، در دفتر این سازمان در منطقه آزاد تجاری تما از هیئت آلمانی استقبال کردند. در این ملاقات، دو طرف در مورد پیشرفت پروژه‌های GIZ در مناطق آزاد غنا، از جمله ایجاد فرصت های شغلی، تقویت مهارت های نیروی کار و ترویج سرمایه گذاری، به بحث و تبادل نظر پرداختند.

آقای‌هافمن در این نشست گفت: آلمان سالانه 0.7 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به همکاری‌های بین المللی برای حمایت از تلاش ها برای غلبه بر چالش های اقتصادی ناشی از همه گیری کووید-19 و جنگ روسیه و اوکراین، به ویژه در منطقه زیر صحرای آفریقا اختصاص می دهد زیرا تأثیر این بحران‌ها بر آفریقا شدید بوده و تصمیم آلمان برای اولویت دادن به این قاره در برنامه همکاری بین ‌المللی، امری ضروری است.

داده‌های سفارت آلمان در این کشور نشان می دهد که این کشور سالانه مبلغ 100 میلیون یورو برای پروژه‌های غنا در سه حوزه اصلی آب و هوا و انرژی، توسعه اقتصادی پایدار و تقویت حکمرانی، سرمایه گذاری می‌کند.

تأیید توافق غنا با دارندگان اوراق قرضه یورویی، توسط کمیته اعتبار دهندگان رسمی OCC

09 ژوئیه 2024

به گزارش تارنمای خبری thebftonline.com، وزارت دارایی غنا، طی بیانیه ای که هفته جاری در اکرا منتشر نمود، اعلام کرد که این کشور به توافقی اصولی با دارندگان اوراق قرضه یورویی دست یافته است که این توافق توسط کمیته اعتبار دهندگان رسمی (OCC) به تأیید شده است.

این توافق پس از آن صورت گرفت که غنا ماه گذشته، با طلبکاران خصوصی به توافقی اصولی برای بازسازی حدود 13 میلیارد دلار از بدهی‌های خارجی خود دست یافت و به دومین کشور آفریقایی پس از زامبیا در هفته‌ های اخیر تبدیل شد که به مراحل نهایی بازنگری بدهی‌های خود رسیده است.

غنا در حال حاضر در حال بازسازی تقریباً کل بدهی 43 میلیارد دلاری خود بر اساس چارچوب مشترک گروه (G20) است .این کشور سال گذشته فرآیند مبادله بدهی داخلی را تکمیل کرد و اخیراً با طلبکاران رسمی خود به رهبری فرانسه و چین به یادداشت تفاهمی‌برای بازپرداخت بدهی 5.1 میلیارد دلاری دست یافت.

ب) خبرهای اقتصادی جمهوری توگو:

کسب رتبه اول توسعه انسانی (HDI) توسط توگو در میان کشورهای غرب آفریقا

11 ژوئیه 2024

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، خانم ساندرا جانسون دبیرکل ریاست جمهوری توگو، طی یک نشست خبری در هفته گذشته اعلام کرد که این کشور در آخرین گزارش شاخص توسعه انسانی (HDI)، به عنوان پنجمین سال متوالی، در رتبه اول کشورهای منطقه غرب آفریقا (WAEMU) قرار گرفت و در سطح جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) نیز رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.

وی این دستاورد را به تلاش های دولت در زمینه‌های کلیدی توسعه انسانی مانند بهداشت، آموزش، دسترسی به آب آشامیدنی و برق، بهبود محیط زیست، زیرساخت ها، کشاورزی و امنیت غذایی نسبت داد.

توگو در گزارش HDI سال 2023-2024، امتیاز 547 را کسب کرد که نشان دهنده پیشرفت جزئی در مقایسه با 539 در گزارش سال 2021-2022 است.

شاخص توسعه انسانی (HDI)، یک شاخص ترکیبی است که به منظور ارزیابی سطح توسعه اجتماعی و اقتصادی در کشورهای مختلف جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شاخص بر اساس سه معیار اصلی شامل: امید به زندگی در بدو تولد، سطح سواد و استاندارد های زندگی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

کاهش نرخ تورم توگو به 3.9 درصد در ماه مه 2024

10 ژوئیه 2024

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، مؤسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی توگو (INSEED) هفته جاری، طی گزارشی اعلام کرد که نرخ تورم در توگو در ماه می سال جاری، به 3.9 درصد کاهش یافته است که این مقدار، 0.2 درصد کمتر از نرخ تورم در آوریل 2024 است.

بر اساس گزارش مذکور، این کاهش عمدتاً به دلیل کاهش 0.9 درصدی قیمت ها در بخش اجاره بهای مسکن، آب، گاز، برق و سایر سوخت ‌ها نسبت داده شده است. با این حال، افزایش قیمت مواد غذایی (4.3 درصد)، حمل و نقل (0.5 درصد) و هزینه‌های رستوران (0.2 درصد) این کاهش را تا حدی خنثی نموده است.

با وجود این افزایش های ماهانه، انتظار می رود تورم در توگو در مقایسه با سطوح مشاهده شده در سال 2023، به کاهش خود ادامه دهد. صندوق بین المللی پول (IMF) پیش بینی می‌کند که تورم در توگو بین سال های 2025 تا 2028 به زیر 2 درصد کاهش یابد، مشروط بر اینکه چشم انداز کشاورزی مطلوب، عرضه کافی در بازار مواد غذایی و تدام اقدامات دولت برای مهار قیمت ها ادامه داشته باشد.

افزایش نگرانی‌ها در خصوص خروج بورکینافاسو، مالی و نیجر از ECOWAS

10 ژوئیه 2024

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، آقای دکتر عمر علیو توره، رئیس کمیسیون ECOWAS در سخنرانی خود در شصت و پنجمین اجلاس سران جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) که در هفته جاری در ابوجا، پایتخت نیجریه برگزار گردید، در خصوص پیامد های بالقوه خروج قریب الوقوع کشورهای AES (بورکینافاسو، مالی، نیجر) از منطقه ECOWAS ابراز نگرانی کرد.

توره افزود: اتباع این کشورها قبل از سفر به سایر کشورهای عضو، باید مراحل اخذ روادید را طی نمایند و دیگر نمی‌توانند به طور آزادانه تحت تسهیلات ECOWAS، در کشورهای عضو اقامت داشته باشند یا به کار تجارت بپردازند. همچنین از نظر اقتصادی، خروج AES می‌تواند پروژه‌ها و برنامه‌های اجرا شده توسط کمیسیون ECOWAS به ارزش بیش از 500 میلیون دلار در این سه کشور را نیز متوقف نماید که این اقدامات می‌تواند چالش هایی را برای همکاری با موسسات مالی منطقه ای مانند EBID و BOAD ایجاد کند.

شایان ذکر است که کشورهای AES شامل: بورکینافاسو، مالی و نیجر اخیراً اعلام کرده اند که قصد دارند یک بانک سرمایه گذاری و یک صندوق تثبیت برای ساحل ایجاد کنند و از ECOWAS فاصله بگیرند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما