معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۲۱- ۱۲:۱۷ - مشاهده: ۶۶

اخبار اقتصادی تانزانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تانزانیا در هفته سوم تیرماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

حمایت یونسکو از تانزانیا جهت تحول دیجیتال در این کشور- دیلی نیوز

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) آمادگی خود را برای حمایت از تلاش های تانزانیا برای ایجاد تحول دیجیتال در این کشور اعلام نمود. توفیق جلاسی، دستیار مدیر اطلاعات و ارتباطات یونسکو مستقر در پاریس، در نامه خود به مدیرکل کمیسیون ITC تانزانیا، دکتر نکوندوه مواساگا که اخیراً طی یک سفر رسمی در فرانسه به سر می‌برد، اعلام نمود.

وی گفت، یونسکو تحت تأثیر سرعت و آمادگی تانزانیا در تلاش برای دستیابی به یک انقلاب دیجیتال واقعی قرار گرفته است. جلاسی افزود: «مهارت های دیجیتال برای موفقیت و پایداری تغییر دیجیتالی مهم است. ما خوشحالیم که اعلام کنیم، از وزارت اطلاعات، ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری متحد تانزانیا و کمیسیون فناوری اطلاعات در بهبود مهارت های دیجیتال حمایت می‌کنیم.»

وی افزود: چارچوب صلاحیت عمومی یونسکو در زمینه هوش مصنوعیAI  و تحول دیجیتال به عنوان ابزاری فعال برای توسعه، به منظور حمایت از کشورهای عضو در هر تغییری که رخ می دهد، طراحی شده است. با توجه به این وضعیت، ما توصیه می‌کنیم که کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات تانزانیا و یونسکو به طور مشترک، یک مطالعه نیازسنجی در رابطه با مهارت‌های دیجیتال در دولت و جامعه را آغاز کنند و به دنبال آن مداخلات ظرفیت‌سازی برای رسیدگی به شکاف‌های شناسایی‌شده انجام شود.

جلاسی گفت: «علاوه بر اصول اولیه مدیریت داده، حریم خصوصی، امنیت سایبری و هوش مصنوعی، آموزش افسران ارشد در حوزه‌های استراتژیک مانند همکاری، پیش بینی استراتژیک و طراحی خدمات عمومی انسان محور تمرکز خواهد کرد.»

او به دکتر مواساگا به خاطر رهبری وی در کمیسیون ITC تبریک گفت و در عین حال تأکید کرد که معتقد است این کمیسیون در تبدیل تانزانیا به یک مرکز بین المللی نوآوری کمک خواهد کرد. او گفت: «ما مشتاقانه منتظر همکاری با شما هستیم و به شما در مورد حمایت خود در روند تحول دیجیتال در تانزانیا اطمینان می دهیم.»دکتر مواساگا نیز اعلام کرد تانزانیا آماده است تا تحول دیجیتال را برای دستیابی به اهداف هدف تسریع کند.

برنده شدن شرکت تانزانیایی در مزایده ۱۸۰ میلیون دلاری خرید کارخانه سیمان بامبوری کنیا- سیتیزن

یک هلدینگ مستقر در تانزانیا که در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی، ساخت و ساز، غذا و حمل و نقل در کشورهای تانزانیا، زامبیا، مالاوی، موزامبیک، کنگو و بروندی فعالیت دارد توانست پیشنهاد 180 میلیون دلاری برای خرید کل سهام سیمان بامبوری کنیا را در یکی از بزرگترین معاملات خرید در منطقه شرق آفریقا از آن خود نماید.

گروه آمسونز Amsons Group، که یک تجارت خانوادگی فعال در کشورهای تانزانیا، زامبیا، مالاوی، موزامبیک، جمهوری دموکراتیک کنگو و بوروندی می‌باشد، اعلام کرد، یک قرارداد را با کارخانه سیمان بامبوری امضا کرده است که بزرگترین قرارداد سرمایه گذاری بخش خصوصی تانزانیا در کنیا از سال 1977 محسوب می‌شود. این معامله باعث می‌شود بامبوری، که یکی از شرکت‌های نمادین بلو چیپ کنیا بوده است، از بورس اوراق بهادار نایروبی حذف شود.

ادا نهدی، مدیر عامل گروه آمسونز گفت که قرارداد پیشنهادی به عنوان بخشی از توسعه اقتصادی منطقه ای و اهداف یکپارچه سازی بازار، موقعیت این گروه را در بخش سیمان در شرق آفریقا تعمیق می‌بخشد. آقای نهدی در مورد این قرارداد افزود: "ما برنامه‌های خوبی برای تعمیق سرمایه گذاری خود در کنیا و بامبوری داریم. پیشنهاد ما برای خرید سهام در بامبوری بخشی از برنامه توسعه بازار شرکت ما است و ورود رسمی‌گروه آمسونز به بازار کنیا را نشان می دهد، جایی که ما قصد داریم در ماه‌های آینده در صنایع دیگر سرمایه گذاری کنیم.

 تعهد تانزانیا به تقویت جایگاه جامعه شرق آفریقا

آقای یوسف جانواری ماکامبا، وزیر امور خارجه تانزانیا در بیانیه­ای بر تعهد تزلزل­ ناپذیر این کشور برای اطمینان از تقویت جایگاه منطقه ای و بین­ المللی جامعه شرق آفریقا تاکید نمود. وی این بیانیه را در نشست سه روزه  در جمع وزیران امور خارجه و وزرای مسئول امور شرق آفریقای کشورهای عضو جامعه شرق آفریقا در زنگبار ابراز نمود. آقای ماکامبا در این بیانیه افزود: این نشست با هدف تقویت جامعه شرق آفریقا و قادر ساختن آن به انجام رسالت منطقه­ ای­ خود انجام گرفته است و در ادامه، بر فداکاری تانزانیا، به عنوان یک عضو موسس، برای تقویت وحدت و قدرت در جامعه و حصول اطمینان از دستیابی موفق به طرح­ها، پروژه‌ها و اهداف آن تاکید کرد. هدف این نشست که با حضور وزرای خارجه هشت کشور عضو جامعه شرق آفریقا (بروندی، جمهوری کنگو، کنیا، رواندا، سومالی، سودان جنوبی، اوگاندا و تانزانیا) به همراه دبیران دائمی این وزارتخانه­ ها (پست رایج در ساختار وزارتخانه­ های کشورهای آفریقایی موسوم به Permanent Secretary) و اعضای دبیرخانه جامعه شرق آفریقا برگزار گردید، تقویت توسعه پایدار، رفاه و ثبات در سراسر منطقه شرق آفریقاست.

 اعلام حمایت دولت تانزانیا از تولیدکنندگان شکر

آقای کیتیلا مکومبو، وزیر امور خارجه در دفتر ریاست جمهوری، در کنفرانس مطبوعاتی در دارالسلام اعلام نمود: دولت متعهد است از سرمایه­ گذاری­ های انجام گرفته توسط تولیدکنندگان شکر برای تامین شکر کشور، حمایت نماید. وی افزود: دولت تانزانیا تحت ریاست جمهوری سامیه سولوهو حسن به ایجاد محیط مساعد برای سرمایه­ گذاران در همه بخش­ ها ادامه خواهد داد تا شهروندان بتوانند به کالاهایی از جمله شکر با قیمت مقرون به صرفه دسترسی داشته باشند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما