معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۷

توسعه بندر دارالسلام؛ رشد تجارت درون منطقه ای

موقعیت استراتژیک تانزانیا به عنوان دروازه ورود کالا به کشورهای محصور در خشکی و همچنین، مرکز حمل و نقل برای دو بلوک منطقه ای (جامعه اقتصادی شرق آفریقا و جامعه توسعه جنوب آفریقا)، بر ارزش و اهمیت بندر دارالسلام افزوده و جایگاه آن را در توسعه منطقه ای مستحکم کرده است.

بندر دارالسلام به عنوان پایانه واردات و صادرات برای چندین کشور در جامعه اقتصادی شرق آفریقا (EAC) و جامعه توسعه جنوب آفریقا (SADC) عمل می‌کند و رشد اقتصادی را هم در کشور تانزانیا و هم در منطقه شرق و جنوب آفریقا تسهیل می‌کند. توسعه دامنه فعالیت بندر دارالسلام طی سالیان اخیر، انتظارات را برای ارائه خدمات مطلوب‌تر و سریع‌تر به کاربران بالا برده است. البته تلاش‌های دولت تانزانیا برای افزایش کارایی بندر دارالسلام به لطف سرمایه‌گذاری صحیح در تجهیزات مدرن برای بارگیری و تخلیه محموله در این میان بی‌تأثیر نبوده است (برنامه توسعه فعالیت بندر از سال 2017 و با طرح "پروژه دروازه دریایی دارالسلام" آغاز گردید. اجرای این طرح عظیم، هم موجب رضایت تجار و هم موجبات بهره‌مندی دولت تانزانیا از عواید مالیات اخذ شده است. سابق بر این، کشتی‌ها برای تخلیه و بارگیری بعضاً تا 25 روز در انتظار پهلوگیری در اسکله بودند، که البته بر حجم تجارت و تبادل کالا تأثیر منفی می‌گذاشت اما امروزه، این مدت به کمتر از پنج روز کاهش یافته است. همانگونه که اشاره شد، بندر دارالسلام، نه تنها مسیر ورود کالا به تانزانیا، بلکه معبر ترانزیت کالاهای وارداتی به چند کشور محصور در خشکی است. یکی از این کشورهای محصور در خشکی که بطور جدی به واردات کالا از طریق بندر دارالسلام و حمل و نقل زمینی به خاک خود وابسته است، کشور کنگو می‌باشد. پیش از اجرای طرح توسعه بندر، واردکنندگان کنگویی برای مدت دو هفته می‌بایست برای تخلیه بار خود در دارالسلام انتظار بکشند که موجب افزایش هزینه‌های اقامتی و سایر هزینه‌های جانبی برای ایشان می‌شد. بارگیری و تخلیه سریع‌تر کشتی‌ها، تجارت را سودآورتر می‌نماید و این دقیقاً همان چیزی است که ذینفعان درخواست دارند.

در حال حاضر، ارائه خدمات بندری در بندر دارالسلام، با بکارگیری ابزارها و فناوری مدرن انجام می‌شود. از لحاظ اهمیت و راهبردی بودن این بندر اشاره به این نکته الزامی است که این بندر به پروژه‌های زیرساختی که در حال حاضر در تانزانیا و منطقه شرق آفریقا در حال اجرایی شدن است از جمله پروژه نفت خام آفریقای شرقی، پروژه برق آبی جولیوس نایرره و پروژه قطار برقی خدمات ارائه می‌دهد و تجهیزات موردنیاز انجام این طرح‌ها از طریق بندر دارالسلام وارد سرزمین تانزانیا می‌شوند. افزایش ترافیک بندر دارالسلام به نوعی تأیید کننده قابلیت‌های بندری تانزانیا، موفقیت اداره مدیریت بنادر این کشور و نیز در سطحی کلان‌تر، حاکی از موفقیت دولت در اجرای طرح‌های زیرساختی و عمرانی است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما