معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۶- ۰۸:۰۰

تقویت زیرساخت‌های ترانزیتی آبی از سوی تانزانیا

راه‌اندازی کشتی پیشرفته و به‌روز MV Mwanza در دریاچه ویکتوریا اقدام مهمی در اقتصاد دریایی تانزانیا خواهد بود. ساخت و راه‌اندازی این کشتی، بیانگر اراده و تعهد دولت تانزانیا به تقویت زیرساخت‌های منطقه‌ای در بخش حمل و نقل است .

عصر نوین در اقتصاد دریامحور تانزانیا

به گفته اریک حامیسی، مدیر اجرایی شرکت خدمات دریایی لیمیتد [2](MSCL)، کشتی موانزا با توانایی حمل 1200 مسافر و 400 تن بار، یکی از بزرگترین کشتی‌های فعال در دریاچه ویکتوریا خواهد بود. این کشتی آماده است انقلابی در حمل و نقل کالا و مسافر ایجاد کند و باعث اشتغال‌زایی و بهبود اقتصاد جوامع همجوار شود. این کشتی جدید، شبکه حمل‌ونقل موجود را تکمیل می‌کند، وابستگی به حمل‌ونقل جاده‌ای را کاهش می‌دهد و جایگزینی کارآمدتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر ارائه می‌کند. بکارگیری چنین کشتی‌هایی و اصولاً، برنامه‌ریزی در مسیر توسعه شبکه حمل و نقل ریلی، زمینی، دریایی و هوایی تانزانیا، بیانگر تعهد دولت این کشور به سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها و حساب ویژه دولت بر روی خدمات حمل و نقلی در راستای توسعه جامعه تانزانیاست. به عبارتی دیگر، راه‌اندازی این کشتی، به عنوان بزرگترین سرمایه‌گذاری دولت برای ساخت یک کشتی از زمان استقلال کشور می‌تواند کاتالیزوری برای رشد اقتصادی کشورهای حاشیه دریاچه‌های بزرگ و همچنین مشوقی برای فعالیت بازرگانان و کشاورزان تانزانیا باشد که از آن برای حمل و نقل کالاها و محصولات خود در داخل و خارج از کشور استفاده خواهند کرد.

رونق تجارت درون منطقه‌ای

دریاچه ویکتوریا، بزرگ‌ترین دریاچه آفریقا، یک آبراه حیاتی برای تجارت بین تانزانیا، اوگاندا و کنیاست. این کشتی با ارائه مسیر مطمئن و سریع‌تر برای حمل و نقل کالا، تجارت درون منطقه‌ای میان کشورهای همجوار دریاچه را افزایش می‌دهد و ظرفیت بزرگ آن در جابجایی کالا، امکان جابجایی محصولات کشاورزی، مواد خام و کالاهای تولیدی بین موانزا و سایر بنادر کلیدی مانند بوکوبا، موسوما، کموندو و کشورهای همسایه را فراهم می‌کند و در ادامه، با کاهش هزینه حمل و نقل کالا و مسافر، دامنه تجارت درون منطقه‌ای را توسعه خواهد داد. به نوعی که با کاهش هزینه حمل و نقل و افزایش حاشیه سود، امکان قیمت‌گذاری رقابتی و گسترش دسترسی به بازار، به سود مشاغل محلی خواهد بود.

اشتغال‌زایی و فرصت‌های اقتصادی

انتظار می‌رود بهره‌برداری از کشتی موانزا، بطور مستقیم و غیرمستقیم، اشتغال‌زایی را در منطقه دریاچه ویکتوریا سبب شود. در طول مرحله ساخت کشتی، صدها کارگر محلی در این پروژه استخدام شدند که به افزایش سطح عمومی درآمد منطقه منجر شده و نهایتاً و با عملیاتی شدن کشتی، مشاغل دائمی‌ برای خدمه، پرسنل تعمیر و نگهداری و کارکنان اداری ایجاد خواهد شد. علاوه بر این، افزایش تجارت تسهیل شده توسط کشتی در مناطق حاشیه دریاچه، باعث رشد صنایع جانبی مانند لجستیک، انبارداری و خرده فروشی می‌شود. با این حال، انتظار می‌رود که شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs)[3] در منطقه از اتصال مسیرهای ارتباطی بهبودیافته، بهره‌مند شوند که این امر، منجر به افزایش تقاضا برای محصولات و خدمات آنها می‌شود. بطور خلاصه، اثر و خروجی نهایی این فعالیت‌ها، رشد اقتصادی کلی مناطق حاشیه دریاچه و کل کشورهای همجوار خواهد بود.

یکپارچگی و توسعه درون منطقه‌ای

بکارگیری این کشتی که اکنون به بیش از 96 درصد تکمیل رسیده است، نقش مهمی در ارتقای یکپارچگی منطقه‌ای در جامعه شرق آفریقا ایفا خواهد نمود. همانگونه که بیان شد، راه‌اندازی آن، با بهبود ارتباط بین تانزانیا و همسایگانش، تجارت فرامرزی را تقویت کرده و همکاری اقتصادی را در بین کشورهای منطقه شرق آفریقا تقویت خواهد کرد. این ادغام اقتصادی برای منطقه حیاتی است زیرا بازارهای جدیدی را برای محصولات محلی باز می‌کند و همچنین، توجه سرمایه‌گذاران را به این ناحیه جلب می‌کند. علاوه بر این، با اهداف توسعه زیرساخت‌های منطقه شرق آفریقا نیز که هدف آن ایجاد یک شبکه حمل و نقل یکپارچه در سراسر منطقه است، هماهنگ است. در حالی‌که در مقطع فعلی، حجم تجارت درون منطقه‌ای تنها 15 تا 20 درصد از کل تجارت بین کشورهای عضو را تشکیل می‌دهد، با راه‌اندازی مسیرهای جدید ارتباطی می‌توان به ارتقای حجم تجارت درون منطقه شرق آفریقا با امیدواری بیشتری نگریست.

ملاحظات زیست محیطی

علاوه بر مزایای اقتصادی، کشتی موانزا با در نظر گرفتن حفظ محیط زیست و پایداری آن طراحی شده است. این کشتی مجهز به پیشرانه‌های مدرنی است که استانداردهای بین المللی برای کاهش انتشار کربن را داراست. در کنار این، تغییر از حمل‌ونقل جاده‌ای به دریایی نیز به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند، زیرا حمل و نقل دریایی عموماً از حمل‌ونقل جاده‌ای از نظر انرژی کارآمدتر است. این ملاحظات زیست محیطی با تعهد تانزانیا به توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست مطابقت دارد. سال گذشته و در جریان بازدید رئیس جمهور تانزانیا از محل ساخت این کشتی، وی به ملت تانزانیا قول داد که با راه‌اندازی این زیرساخت حمل و نقلی در منطقه، محصولات کشاورزی و شیلات آنها به بازارهای داخلی و خارجی دسترسی پیدا خواهند نمود و فرصتی بی‌بدیل برای جلب نظر سرمایه‌گذاران فراهم خواهد کرد.

جمع‌بندی

تانزانیا با هدف معرفی خود به عنوان بازیگر کلیدی در چشم‌انداز توسعه اقتصادی شرق آفریقا، به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ترانزیتی ادامه می‌دهد. راه‌اندازی کشتی موانزا در آینده نزدیک، گواهی بر تلاش بی وقفه تانزانیا در بهبود زیرساخت‌های ارتباطی به عنوان بستر پیشرفت اقتصادی و بهبود زندگی مردم است. دولت تانزانیا برای سرعت بخشیدن به رشد و توسعه اقتصادی، بر روی مسیرهای ارتباطی و حمل و نقلی ارزش‌گذاری بالایی نموده است و خواستار بهره‌گیری از ظرفیت خود در زمینه ترانزیتی در منطقه شرق آفریقاست. این امر در تمامی مسیرهای ارتباطی اعم از زمینی، ریلی، هوایی و دریایی قابل ردیابی است به عنوان نمونه، افتتاح پروژه قطار سریع‌السیر از دارالسلام به دودوما که نهایتاً قرار است تا موانزا در حاشیه دریاچه ویکتوریا گسترش یابد، عملاً زمینه اتصال کریدورهای حمل و نقلی منطقه را فراهم می‌نماید و در پایان، فرصت‌های اقتصادی در منطقه دریاچه‌های بزرگ در شرق آفریقا را به منصه ظهور خواهد رسانید. ساخت این کشتی با ایجاد مسیرهای جدید تجارت، اشتغال، گردشگری و ...، بازارهای جدیدی را هم در داخل و هم در سطح بین‌المللی باز خواهد کرد و با تقویت تجارت، ایجاد شغل و تقویت یکپارچگی منطقه‌ای، نقشی اساسی در تغییر اقتصاد منطقه ایفا خواهد کرد.

[1] - MV Mwanza is a Lake Victoria ferry operating on Lake Victoria in Tanzania

[2] - Marine Services Company Limited (MSCL)

[3] - Small and Medium-Sized Enterprises (SMEs)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما