معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۲۱- ۰۹:۳۵

اخبار اقتصادی تانزانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور تانزانیا در هفته سوم مهر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

تلاش سازمان مدیریت بنادر تانزانیا برای ارتقای خدمات بندری به فعالان اقتصادی

آقای پلاسدوس امبوسا، مدیرکل سازمان مدیریت بنادر تانزانیا، طی یک مراسم که بمناسبت افتتاح هفته خدمت رسانی به مشتریان و کاربران خدمات بندری برگزار شد، برنامه‌هایی را برای گسترش بنادر برای ارائه و حفظ سطح مطلوب خدمات به مشتریان اعلام نمود که ذیل آن، توسعه بندر دارالسلام و افزودن به اسکله ­های آن در صدر برنامه­ های اعلامی‌ بود. وی همچنین گفت: در حال تقویت زیرساخت­های دیگر بنادر تانزانیا از جمله باگامویو، تانگا، Mtwara، Mbamba Bay  و سایر بنادر هستیم. این تلاش ها با هدف تحریک اقتصاد ملی از طریق بنادر ما با همکاری سرمایه گذاران موجود است. ما متعهد هستیم که قفل اقتصاد ملی را با استفاده از بنادر خود باز کنیم، به همین دلیل است که ما همچنان به بهبود جنبه‌های مختلف امکانات خود برای خدمت رسانی موثر به مشتریان داخلی و بین المللی ادامه می دهیم و از طریق سرمایه گذاری‌هایی که در بنادر خود انجام داده ایم، در حال حاضر شاهد پیشرفت های قابل توجهی در ارائه خدمات نسبت به سالیان قبل هستیم.

thecitizen.co.tz

  • در حال حاضر، بخش حمل و نقل و ترانزیت تانزانیا، بیش از هفت درصد تولید ناخالص داخلی را بخود اختصاص داده است و هدف­گذاری دولت، ارتقای این مقدار به پانزده درصد در سالیان پیش رو است. برای دستیابی به این اهداف، سازمان مدیریت بنادر تانزانیا، با شرکت‌های بزرگ کشتیرانی در سراسر جهان همکاری می‌کند تا اطمینان حاصل کند که کالاها در مقادیر بالاتر و با قیمت‌های پایین‌تر به کشور وارد شده، مسیر انتقال کالا و مسافر به کشورهای همسایه تسهیل شده، تجارت درون منطقه­ ای ارتقا یافته و فرصت‌های تجاری با کشورهای همسایه شکوفا شوند.

ژاپن در حال ارتقا به جایگاه خریدار عمده محصولات کشاورزی تانزانیا

ژاپن در حال تبدیل شدن به بازاری پررونق برای محصولات کشاورزی تانزانیا، به ویژه قهوه و تنباکو است. در حال حاضر سفارت تانزانیا در ژاپن چندین برند قهوه تانزانیایی از جمله برندهای Kilimanjaro، Tarime Brand و Black Star را به بازار ژاپن معرفی نموده است تا قسمتی از بازار قهوه وارداتی ژاپن را به خود اختصاص دهد. این موضوع در خصوص دیگر محصولات کشاورزی تانزانیا مانند تنباکو نیز صدق می­کند و دولت تانزانیا تلاش دارد با توسعه مناسبات اقتصادی و روابط تجاری خود با ژاپن، ضمن صادرات این محصولات به این کشور، از صنعت و تکنولوژی بسیار پیشرفته ژاپن نیز در راستای تولید و توسعه خود بهره ­برداری لازم را ببرد.

dailynews.co.tz

  • حجم مراودات تجاری ژاپن و تانزانیا، در سال 2023، 720 میلیون دلار بوده است که از این مقدار، 70 میلیون دلار صادرات تانزانیا و 650 میلیون دلار صادرات ژاپن به تانزانیا بوده است. مطابق با آمارهای موجود، از سال 1997 تا 2024، حجم سرمایه­ گذاری مستقیم ژاپن در تانزانیا، مبلغی بالغ بر 42 میلیون دلار بوده است که صرف سرمایه­ گذاری در 24 طرح در بخش ­های کشاورزی، صنعت و زیرساخت ­ها شده و منجر به اشتغال ­زایی مستقیم 1200 نفر شده است.

حفظ نرخ بهره وام بانک­ مرکزی تانزانیا در سطح شش درصد برای سه ماهه چهارم سال 2024

بانک تانزانیا (BoT) با استناد به کاهش فشارهای تورمی و چشم‌انداز اقتصادی مثبت، نرخ بهره وام‌دهی خود را برای سه ماهه منتهی به دسامبر در سطح شش درصد حفظ کرد. امانوئل توتوبا، رئیس بانک مرکزی در بیانیه‌ای اعلام کرد که بهبود شرایط داخلی و جهانی از تصمیم کمیته سیاست پولی که روز چهارشنبه تشکیل شد، برای ثابت نگه داشتن نرخ بهره حمایت می‌کند. در خصوص دیگر شاخص­ های اقتصادی تانزانیا نیز بانک مرکزی این کشور تلاش دارد با مدیریت اوضاع مالی و پولی، چشم ­انداز مثبت پیش­رو را حفظ کند. از مهمترین این شاخص­ها نرخ تورم است که بانک مرکزی قصد دارد تورم را زیر پنج درصد نگه دارد.

thecitizen.co.tz

  • در حالی­که نرخ بهره اعمال شده توسط بانک مرکزی تانزانیا در محدوده شش درصد است اما نرخ بهره وامی‌ که توسط بانک­های تجاری تانزانیا اعمال می ­شود حدود سیزده درصد است که فاصله محسوسی بین این دو مشاهده می­ شود. اما در کل انتظار می­ رود اوضاع اقتصادی تانزانیا در وضعیت فعلی رو به رشد باشد زیرا میزان بالای ارزهای خارجی در دسترس به دلیل افزایش قیمت طلا در بازار جهانی، فعالیت ­های گردشگری و فروش محصولاتی مانند بادام هندی، تنباکو، قهوه، پنبه، ذرت و برنج و همزمان، کاهش واردات کود و کاهش قیمت حامل­های انرژی همراه خواهد بود که انتظار می‌رود تقاضا برای ارز خارجی را کاهش دهد، تعادل میان خروج و ورود سرمایه به کشور را حفظ خواهد کرد.

سامیا سولوحو حسن: تعهد دولت به رفع نگرانی کشاورزان برای پرداخت­  

خانم سامیا سولوحو حسن، رئیس جمهور تانزانیا، به وزارت کشاورزی دستور داد تا از سال زراعی آینده سیستم پرداخت جدیدی را اجرا کند که در آن اتحادیه‌های تعاونی مستقیماً بدون دخالت انجمن تعاونی بازاریابی کشاورزی  (AMCOS) به کشاورزان پرداخت خواهند کرد. رئیس جمهور تانزانیا همراه با اعلام اختصاص یارانه­ کود و بذر به کشاورزان، از برنامه­ های دولت برای ایجاد مراکز نهاده‌های کشاورزی نیز رونمایی کرد. هدف تمام این تلاش­های دولت، افزایش بهره­ وری بخش کشاورزی، کاهش هزینه ­ها و افزایش صادرات محصولات کشاورزی است. وی افزود: بصورت مثال، تولید بادام هندی از 15000 تن در سال 2021/2022 به 29109 تن در بازه زمانی 2023/2024 افزایش یافته است و پیش ­بینی می­ شود در سال آینده (20254-2024) به 55730 تن برسد. این افزایش عمدتاً به دلیل افزایش یارانه‌های دولتی به کشاورزان جهت تهیه ماشین­آلات، ابزار سمپاشی و استفاده از حشره‌کش‌هاست.

dailynews.co.tz

تحسین تعهد دولت به اقتصاد فراگیر از سوی فعالان دانشگاهی

کارکنان محیط­ های آکادمیک و فعالان حوزه­ های فکری و دانشگاهی، تعهد دولت تانزانیا به ایجاد اقتصاد فراگیر، حمایت از دموکراسی و تقویت صلح برای رفاه همگان را که در سخنرانی آقای قاسم مجالیوا، نخست وزیر تانزانیا در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک بر روی آن تاکید نمود، مورد ستایش و تحسین قرار داده­اند. وی در جریان سخنرانی در مجمع عمومی، بر تعهد دولت تانزانیا به رشد اقتصادی فراگیر از طریق جذب سرمایه­ گذاری در بخش­های کشاورزی، انرژی، زیرساخت­ها و دیجیتالی شدن تاکید کرد. وی خاطر نشان کرد که تمرکز تانزانیا بر فراگیری اقتصادی با دستورکار جهانی 2030 مطابقت دارد که هدف آن اطمینان از این است که با ریشه کن کردن فقر و پرداختن به تهدیدات موجودیت انسان، از جمله تغییرات آب و هوایی، هیچ کس عقب نماند. وی همچنین به سرمایه ­گذاری ­های قابل توجه دولت در آموزش و کشاورزی، به ویژه از طریق ابتکاراتی مانند ساختن فردای بهتر اشاره کرد که به دنبال افزایش امنیت غذایی، ایجاد شغل و توسعه نیروی کار با قابلیت شکوفایی در عصر دیجیتال است.

dailynews.co.tz

ایجاد صف طولانی در ایستگاه­های پمپ گاز ­­­سی ان جی

شرکت توسعه نفت تانزانیا (TPDC) اعلام نمود که طی روزهای اخیر در ایستگاه­ های پمپ گاز سی ان جی در شهر دارالسلام شاهد ازدحام خودروها و موتورسیکلت­ های گازسوز بودیم که علت آن، قطع برق­های مکرر بوده و دلیل فنی و یا مشکل در عرضه گاز نبوده است. لذا سعی می ­شود با تامین برق ایستگاه­ های گاز سی ان جی، از بروز مجدد این مشکل جلوگیری شود.

thecitizen.co.tz

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما