معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۱۴- ۱۴:۰۳ - مشاهده: ۷۱

اخبار اقتصادی کویت

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کویت در هفته دوم تیر ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 پروژه احداث خط راه آهن کشورهای شورای همکاری

اداره کل راهداری و حمل و نقل زمینی اعلام کرد: مناقصه موافقتنامه مشاوره برای انجام مطالعات تفصیلی و تنظیم اسناد مربوط به مناقصه احداث خط راه آهن کشورهای شورای همکاری در حال حاضر در مرحله بررسی پیشنهادات و آماده سازی برای آغاز طراحی است. این اداره توضیح داد: این توافقنامه در مورخ 15 دسامبر 2023 مطرح و تعدادی از دفاتر مشاوره، پیشنهادات خود را برای دریافت این مناقصه ارائه کردند و اداره نیز پس از انجام مطالعات فنی، این پیشنهادات را به سازمان مرکزی مناقصات عمومی ارجاع داد. به نوشته روزنامه کویتی «السیاسه»، شیخ جابر الاحمد امیر فقید کویت، پروژه احداث خط راه آهن کشورهای شورای همکاری را پیشنهاد و در سال 2009 به تصویب رسید. هدف از این پروژه تقویت مبادلات تجاری و اقتصادی میان کشورهای عضو شورا از طریق یک شبکه راه آهن یکپارچه در طول 2177 کیلومتر است که از شمال کویت آغاز و با عبور از سایر کشورهای عضو شورای همکاری به مسقط در جنوب عمان خواهد رسید. قابل توجه است فاز یک راه آهن در ماه ژانویه 2021 تصویب و این پروژه در ماه اکتبر 2021 به اداره کل راهداری و حمل و نقل زمینی واگذار شد.

منبع: السیاسه

 

 15 میلیارد دلار هزینه شبکه ریلی کشورهای عضو شورای همکاری

روزنامه کویتی «النهار» نوشته است: پروژه شبکه ریلی کشورهای شورای همکاری با هزینه بالغ بر 15 میلیارد دلار، نقش برجسته ای را در دستیابی به یکپارچگی اقتصادی میان کشورهای عضو شورای همکاری و توسعه پایدار خواهد داشت و کویت به خاطر موقعیت استراتژیک متمایز خود در خلیج فارس و به عنوان مرکز تقاطع جاده‌های اصلی میان کشورهای منطقه، نقطه شروع حیاتی برای این پروژه محسوب می‌شود. به نوشته این روزنامه، سرعت قطار به 200 کیلومتر در ساعت خواهد رسید و تا سال 2045، سالانه حدود 95 میلیون تن کالا به همراه 8 میلیون مسافر جا به جا خواهد کرد کما اینکه هدف از این شبکه ریلی افزایش حجم مبادلات تجاری میان کشورهای عضو شورا و حمل و نقل کالا و افراد با هزینه کمتر می‌باشد. این خط ریلی از کویت در شمال شروع می‌شود و با عبور  از شهر دمام در عربستان، به بحرین و از طریق گذرگاه «سلوی» به قطر می رسد و مجدداً با عبور از عربستان وارد شهرهای ابوظبی و العین امارات شده و ایستگاه پایانی این خط راه آهن مسقط پایتخت عمان خواهد بود. براساس آنچه دبیرخانه شورای همکاری در وب سایت رسمی خود اعلام کرده است طول این خط راه آهن 2217 کیلومتر خواهد بود. طول فاز نخست این خط راه آهن، 111 کیلومتر از «النویصیب» تا شهر صنعتی «الشدادیه» کویت خواهد بود و 23 وزارتخانه و نهادهای دولتی هماهنگی لازم را برای رفع موانع در پیش روی اجرای این پروژه براساس سیستم مورد استفاده برای مناقصه و جدول زمانی پیشنهادی اعلام شده برای اجرای بخش ویژه خط راه آهن در دست انجام است و قرار است این بخش تا پایان سال 2030 تکمیل شود.

منبع: النهار

 

ثبت رکورد 50.3 میلیارد دینار برای تولید ناخالص داخلی کویت

براساس داده‌های رسمی اداره مرکزی آمار کویت در مورد تولید ناخالص داخلی کویت براساس نرخ های جاری، اقتصاد این کشور طی 13 سال گذشته در دوره 2010 تا 2023 با رشد متوسط سالانه 4.8 درصد از 33.08 میلیارد دینار در سال 2010 به 50.3 میلیارد دینار در سال 2023 رسیده است. اداره مرکزی آمار کویت اعلام کرده است: براساس قیمت های جاری در مدت مذکور بخش نفت کویت ظرف 13 سال گذشته 7.8 درصد رشد متوسط سالانه داشته و از 18.5 میلیارد دینار در سال 2010 به 23.8 میلیارد دینار در سال 2023 و بخش غیر نفتی نیز در مدت مذکور با نرخ رشد سالانه بالغ بر 4.8 درصد از 14.6 میلیارد دینار در سال 2010 به 26.47 میلیارد دینار در سال 2023 رسیده است و این امر در افزایش 50 درصدی تولید ناخالص داخلی در مدت مذکور سهیم شده است. طبق داده‌های مذکور، تولید ناخالص داخلی کویت براساس قیمت های ثابت، با میانگین رشد متوسط براساس نرخ سالانه به ارزش 1.64 درصد طی سال های 2010 تا 2023 از 33 میلیارد دینار به 40.5 میلیارد دینار افزایش یافته است به طوری که بخش نفت کویت با 1.13 درصد رشد براساس قیمت های ثابت سالانه، از 18.5 میلیارد دینار در سال 2010 به 20.7 میلیارد دینار در سال 2023 رسیده و به رشد 55 درصدی اقتصاد این کشور طی 13 سال گذشته کمک کرده است. این در حالی است که بخش غیر نفتی با 2.38 درصد رشد بر اساس قیمت های ثابت سالانه از 14.6 میلیارد دینار در سال 2010 به 19.75 میلیارد دینار در سال 2023 رسیده و 45 درصد از تولید ناخالص داخلی را در مدت مذکور به خود اختصاص داده است.

منبع: الانباء

 

98 میلیون دلار برای توسعه خط لوله گاز در کویت

نشریه «مید» از اختصاص مبلغ 98 میلیون دلار (معادل 30 میلیون دینار) برای پروژه برنامه ریزی شده توسعه خط لوله گاز و اجرای عملیات مکانیکی مرتبط به عنوان بخشی از طرح جمع آوری گاز از میادین گاز ژوراسیک در کویت خبر داد. این نشریه گزارش کرد: این پروژه یکی از چندین پروژه استراتژیک نفت و گاز است که اخیراً توسط شرکت نفت کویت مطرح شده است و در عین حال پیمانکاران در حال آماده سازی برای شرکت در نشست ویژه مناقصه مربوط به این پروژه در تاریخ 30 ژوئیه جاری می‌باشند. قابل توجه است آخرین مهلت برای ارائه پیشنهادات مربوط به این مناقصه از سوی پیمانکاران 29 سپتامبر آینده اعلام شده است. این پروژه شامل توسعه خط تغذیه اصلی به قطر 16 اینچ در منطقه «ام نقا» می‌باشد. کویت در تلاش است تا تولید روزانه نفت خود را تا سال 2035 به 4 میلیون بشکه برساند این در حالی است که ظرفیت تولید روزانه این کشور در حال حاضر حدود 9. 2 میلیون بشکه در روز است و قصد دارد تا سال 2025 یا 2026 آن را به 3.2 میلیون بشکه در روز برساند. بنا بر اعلام این نشریه، کویت هم اکنون در حال توسعه یک پروژه بزرگ است که ظرف ماه‌های آینده اعلام خواهد شد و این پروژه شامل چندین طرح بزرگ برنامه ریزی شده اعم از تاسیسات پتروشیمی و پروژه‌های بالادستی و پایین دستی نیز می‌باشد.

منبع: القبس

 

پیش بینی زیان 70 میلیارد دیناری بودجه کویت، طی 10 سال آینده

سلطان الجزاف عضو هیت مدیره انجمن اقتصادی کویت و پژوهشگر اقتصادی، تاکید کرد: در صورت تداوم وابستگی بیش از حد کویت به نفت، کسری بودجه کشور هر سال مالی نسبت به سال قبل افزایش خواهد یافت و احتمالاً بودجه کشور ظرف 10 سال آینده بالغ بر 70 میلیارد دینار زیان متحمل خواهد شد، مگر اینکه دولت به منظور تنوع بخشیدن به منابع درآمد از طریق بخش خصوصی که سهم آن در تولید ناخالص کشور از 10 درصد فراتر نمی رود، اقدامات پیشگیرانه ای را اتخاذ کند. الجزاف به روزنامه کویتی «السیاسه» گفت: کسری بودجه که دولت طی سال های اخیر با آن مواجه بوده است در واقع وجود شکاف بزرگ میان ثابت بودن حجم درآمدها و در مقابل افزایش هزینه‌ها را نشان می دهد به طوریکه مجموع کسری بودجه کشور از سال 2017 لغایت 2024 به 35.6 میلیارد دینار رسیده است و علاوه بر این هزینه‌ها نیز در این دوره از 19 میلیارد دینار به 26 میلیارد دینار افزایش یافته است. وی تصریح کرد: درآمد سالانه کشور حدود 18 میلیارد دینار برآورد می‌شود در حالی که ظرفیت تولید نفت کشور به دلیل تعهد کشور به سهمیه مشخص شده آن توسط اوپک بدون هیچ گونه افزایش در سطح 2.693 میلیون بشکه در روز باقی مانده است. تنها سال استثنایی که در آن بودجه کشور طی سال های اخیر مازاد داشته است، سال مالی 2023-2022 در نتیجه افزایش قیمت هر بشکه نفت به بیش از 90 دلار بوده است که در نتیجه آن کشور 6.4 میلیارد دینار مازاد بودجه داشت. این در حالی است که تکرار این وضعیت استثنایی دشوار خواهد بود. وی تاکید کرد: کویت برای رسیدن به نقطه تعادل در بودجه، به فروش هر بشکه نفت به مبلغ 90 دلار نیاز دارد اما شرط بندی روی آن ضرر و خطر بزرگی را متوجه آینده کشور می‌کند به خصوص اینکه قیمت نفت پایین بوده و در نتیجه رخدادهای سیاسی دچار نوسان است. نامبرده با بیان اینکه، بند هزینه‌ها به خاطر اینکه پرداخت حقوق و یارانه‌ها 80 درصد از کل درآمدهای عمومی‌کشور را می‌بلعد و بار مالی سنگینی بر دوش خزانه دولت محسوب می‌شود، غیر ممکن است، نسبت به جبران کسری بودجه کشور از طریق برداشت از صندوق ذخایر عمومی‌کشور ابراز تاسف کرد و گفت: اگر نرخ کسری سالانه کشور ظرف هفت سال گذشته را در سطح 5 میلیارد دینار محاسبه کنند، بنابراین دولت مجبور به استقراض خواهد شد که این خود معضلات اقتصادی نامطلوب مانند پرداخت سود وام، تورم و رکود در پی خواهد داشت. سلطان الجزاف بر ضرورت اجرای اصلاحات اقتصادی فوری تاکید کرد و گفت در غیر این صورت بودجه کشور ظرف ده سال آینده برای پوشش کسری بین 50 تا 70 میلیارد دینار متحمل ضرر و زیان خواهد شد

منبع: السیاسه

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما