معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۱۴- ۱۰:۴۲ - مشاهده: ۵۸

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته دوم تیرماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

آهنگ رشد اقتصادی روسیه  تعجب غرب را  بر انگیخته است.

 به گزارش Myśl Polska   شاخص های اقتصادی روسیه با توجه به تحریم ها افزایش یافته است، توسعه این کشور سریعتر از غرب است. در مطالب این نشریه آمده است که شاخص های اخیر اقتصادی روسیه به طرز شگفت آوری بالا است. این کشور با چنان سرعتی در حال توسعه است که  حسادت رقبای ثروتمند غربی را بر انگیخته  است».

کشورهایی که ۷۰ %  از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می دهند، تحریم هایی را اعمال کرده اند و از واردات از روسیه خودداری کرده اند، اقتصاد روسیه سریعتر از اقتصاد کشورهای غربی در حال توسعه است.

بدین ترتیب رشد روسیه در سه ماهه نخست سال 2024  ادامه یافته و تولید ناخالص داخلی آن 5.4 ٪ افزایش یافت، در حالی که آلمان و ایالات متحده به ترتیب نتایج منفی و رشد اندکی را نشان دادند.

با توجه به این موضوع، صندوق بین المللی پول پیش بینی می‌کند که رشد تولید ناخالص داخلی روسیه در سال جاری 3.2 %  باشد که بیش از رشد پیش بینی شده اقتصادهای غربی از جمله ایالات متحده است. علاوه بر این، شاخص های اقتصادی روسیه نیز چشمگیر است. تراز تجاری و حساب جاری افزایش یافته است که نشان دهنده روند مثبت تجارت خارجی روسیه است.

https://1prime.ru/20240701/rossiya-849627474.html

 

دعوت پوتین از علی اف  برای گفتگو در مورد توسعه پروژه کریدور شمال-جنوب

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان دعوت کرد تا توسعه پروژه کریدور شمال-جنوب را مورد بحث قرار دهند.

 پوتین در دیدار با رئیس جمهور آذربایجان گفت:«مایلم به برنامه‌های ما در زمینه زیرساخت ها اشاره کنم و البته  مسیر شناخته شده  شمال- جنوب در حال حاضر در درجه نخست قرار دارد. امیدوارم در این باره  گفتگویی داشته باشیم».

صبح روز سوم جولای، پوتین برای شرکت در  اجلاس سازمان همکاری شانگهای به آستانه پرواز کرد. این رویداد با شعار تقویت گفتگوی چند جانبه - تلاش برای صلح و توسعه پایدار برگزار خواهد شد.

https://ria.ru/20240703/putin-1957070681.html

 

ارزیابی مثبت پوتین از توسعه روابط بازرگانی با جمهوری آذربایجان

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه گفت که همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین فدراسیون روسیه و آذربایجان به طور مثبت در حال توسعه است و رشد گردش کالا در نیمه نخست سال به 13 % رسیده است.

پوتین در دیدار با  الهام علی اف رهبر آذربایجان گفت: « توجه را به این واقعیت جلب می‌کنم که در مورد مسائل کلیدی، یعنی همکاری‌های تجاری و اقتصادی، روابط ما به طور مثبت در حال توسعه است:  گردش کالا بیش از 4 میلیارد دلار و میزان سرمایه گذاری مستقیم روسیه در اقتصاد آذربایجان 4.5-4.3میلیارد است. و روند خوب است، در نیمه اول سال رشد 13٪،  در مجموع همه چیز به شکل مثبت رو به توسعه است». 

https://ria.ru/20240703/putin-1957071532.html

 

 رکورد شکنی سهم بریکس در تولید ناخالص جهانی

 طبق گزارش بانک جهانی  سهم بریکس در تولید ناخالص داخلی جهان از نظر برابری قدرت خرید در پایان سال 2023 ، رکورد 35.7 درصد را شکست، در حالی که سهم اقتصادهای گروه  G7 به 29 درصد کاهش یافت.

در حال حاضر بریکس  مرکب از ده کشور است: برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی، و نیز مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی. G7 شامل ایالات متحده، ژاپن،آلمان، فرانسه، بریتانیا، کانادا و ایتالیا است.

در پایان سال گذشته، سهم کشورهای بریکس در اقتصاد جهانی به رکورد 35.7 درصد رسید که در طول سال 0.6 درصد افزایش داشته است. از زمان ایجاد این انجمن در سال 2006،  سهم آن در اقتصاد 10.2 درصد افزایش یافته است. 

https://ria.ru/20240703/briks-1956999423.html

 

بانک جهانی: روسیه همچنان چهارمین قدرت اقتصادی جهان باقی مانده است

در سال 2023، روسیه موقعیت خود را به عنوان چهارمین اقتصاد جهان حفظ کرد: تولید ناخالص داخلی آن از نظر برابری قدرت خرید در طول سال تقریبا 8 درصد رشد کرد و به 6.45 تریلیون دلار رسید.

  طبق داده‌های بروز رسانی شده بانک جهانی، روسیه در سال 2021 با سهم 3.8 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان چهارمین اقتصاد جهان از نظر برابری قدرت خرید شد و ژاپن را پشت سر گذاشت و در 2023-2022  نیز این موقعیت را حفظ کرد،

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط بانک جهانی، اقتصاد روسیه از نظر برابری قدرت خرید در سال 2023 به 6.45 تریلیون دلار در مقایسه با 6 تریلیون دلار در سال گذشته رسید و در جایگاه چهارم باقی ماند.

https://ria.ru/20240702/rossiya-1956938424.html?in=t

 

 قصد شرکت های ایرانی برای احداث خط لوله گاز در ترکمنستان

 به گزارش وزارت امور خارجه ترکمنستان شرکت های ایرانی قصد دارند یک خط لوله گاز به طول 125 کیلومتر و سه ایستگاه  پمپاژ گاز در ترکمنستان برای گسترش عرضه گاز ترکمنستان به ایران احداث کنند.

.طبق این گزارش، ترکمنستان و ایران سالهاست که روابط سودمند متقابل در صنعت گاز را توسعه می دهند. مذاکرات بین طرف های ترکمنی و ایرانی در تاریخ 1 و 3  جولای در عشق آباد برگزار شد. وطیف وسیعی از مسائل مربوط به همکاری بیشتر در صنعت گاز مورد بحث قرار  گرفت.

  احداث این خط لوله به منظور گسترش زیرساخت های حمل و تامین حجم اضافی گاز به ایران ضروری است. وزارت امور خارجه تاکید می‌کند که علاوه بر ظرفیت های موجود، برنامه ریزی شده است که حجم گاز عرضه شده به ایران در مسیرهای دولت آباد - سرخس - خانگیران و از طریق ایستگاه اندازه گیری گاز چالویوک به 40 میلیارد متر مکعب در سال افزایش یابد.

https://tass.ru/ekonomika/21264609

 

سناتور کاهش انحصار دلار در جهان را ارزیابی کرد

کلیموف: انحصار دلار به لطف کار انجمن‌های بین المللی از بین میرود. آندری کلیموف ، رئیس کمیسیون شورای فدراسیون برای حفاظت از حاکمیت دولت گفت: روسیه ، همراه با بقیه جهان چند قطبی ، در حال مبارزه با شیوه‌های نئوکولونیالی غرب در حوزه‌های مختلف است ، در حالی که انحصار غرب را کاهش می دهد ، ابزارهای نئوکولونیالیستها نیز کاهش می یابد.

"ما در حال مبارزه با این شیوه‌های نو استعماری هستیم. هنگامی‌که ، به عنوان مثال ، انحصار دلار ناپدید می‌شود - و از بین می رود ، از جمله به عنوان یک نتیجه از فعالیت های BRICS ، SCO و غیره-پس ، البته ، ابزار آنها کاهش می یابد " کلیموف در طول یک جلسه در گروه رسانه ای Rossiya Segodnya گفت.

سناتور اضافه کرد که وقتی انحصار نئوکولونیزرها در تکنولوژی و سیستم سازمان بین المللی روابط حقوقی برطرف شود ، امکانات غرب برای سرقت آشکار نیز محدود می‌شود.

https://1prime.ru/20240702/dollar-849659430.html.

 

بانک جهانی فدراسیون روسیه را به عنوان کشوری با درآمد بالا به رسمیت شناخته و  به رده کشورهای با درآمد بالا منتقل کرد.

طبق وبلاگ بانک جهانی ، روسیه را به عنوان یک کشور با درآمد بالا به رسمیت شناخته است.

در سال 2023 ، درآمد ناخالص ملی سرانه از 12830 دلار در سال 2022 به 14250 دلار افزایش یافت.

نه تنها روسیه ، بلکه بلغارستان و پالائو نیز به گروه کشورهای با درآمد بالا پیوستند. اوکراین ، الجزایر ، مغولستان و ایران نیز مواضع خود را بهبود بخشیده اند. آنها از دسته کشورهای با درآمد متوسط پایین به گروه "درآمد بالاتر از حد متوسط" منتقل شده اند.       

https://1prime.ru/20240701/dokhody-849645150.html

 

از 12 ژوئیه ، بورس اوراق بهادار مسکو اجازه می دهد سهام شرکت داروسازی «پرومو مد» معامله شود

این پلتفرم تجاری در بیانیه ای اعلام کرد که از 12 ژوئیه ، بورس اوراق بهادار مسکو اجازه خواهد داد که سهام شرکت داروسازی که قصد دارد عرضه اولیه عمومی (IPO) را انجام دهد ، معامله شود.

این بورس اوراق بهادار را در بخش "سطح دوم" لیست اوراق بهادار پذیرفته شده برای تجارت در بورس مسکو در ارتباط با دریافت درخواست مربوطه قرار می دهد. کد معاملاتی سهام PRMD است.

Promomed در پایان ماه ژوئن اعلام کرد که قصد دارد در ماه جولای یک IPO در بورس اوراق بهادار مسکو برگزار کند. به عنوان بخشی از IPO ، سرمایه گذاران ممکن است سهام صادر شده توسط شرکت را به عنوان بخشی از یک مسئله اضافی ارائه دهند. https://1prime.ru/20240701/torgi-849642421.html.

 

رئیس FSSP از انتقال سهام کارخانه شیرینی سازی پوروشنکو به روسیه خبر داد 

به نقل از سرویس فدرال ضابطین قضایی سهام کارخانه شیرینی سازی Roshen در شهر لیپتسک که متعلق به رئیس جمهور سابق اوکراین پترو پوروشنکو بود به دولت روسیه انتقال پیدا کرد. 

همچنین سهام کارخانجات کالاهای نساجی خودرو اورال و کارخانه مواد اصطکاکی و مقاوم در برابر حرارت نیز مصادره شد. این آژانس اشاره می‌کند که این شرکت ها نیروهای مسلح اوکراین را حمایت مالی می‌کرده اند. 

https://www.vedomosti.ru/business/news/2024/07/01/1047115-glava-fspp-soobschil?utm_source=yxnews&utm_medium=desktop

 

 نشریه Myśl Polska: روسیه سریعتر از کشورهایی که آن را تحریم کرده اند پیشرفت می‌کند

آنجی شچشنیاک تحلیل گر نشریه لهستانی Myśl Polska می‌گوید سرعت توسعه اقتصاد روسیه بیشتر از کشورهایی است که تحریم های ضد روسیه را پذیرفته اند. شچشنیاک که از تأثیر تحریم های غرب بر روسیه شگفت زده شده است می‌گوید: عملکرد اقتصادی اخیر این کشور به طرز شگفت انگیزی بالاست.

طبق تخمینهای کارشناسان خبرگزاری ریانووستی تحریم های ضدروسی اعمال شده توسط کشورهای غربی 5 تریلیون روبل اضافی به بودجه روسیه وارد کرده است. 

https://dzen.ru/news/story/f7757ee1-5eab-5826-a8dd-be0950a0aa36?lang=ru&rubric=index&fan=1&t=1719828464&tt=true&persistent_id=2801002710&cl4url=a7d7b79ba1abf011084ce51274858822&story=2dde469f-0eb4-5bea-8f86-7ac2e9e7588f

 

سرویس فدرال گمرک اعلام کرد که بعد از تحریم ها ، روسیه افزایش درآمد داشته است.

به گزارش RIA Novosti ، صادرکنندگان روسی با هدایت جریان کالاها به کشورهای دوست پس از اعمال تحریم ها ، نه تنها در دو سال محدودیت درآمد خود را از دست ندادند ، بلکه موفق به کسب 30.9 میلیارد دلار اضافی شدند.

همانطور که در مقاله آژانس نشان داده شده است ، در مقایسه با دوره "از راه دور" ، صادرکنندگان روسی در دو سال موفق به کسب 30.9 میلیارد دلار اضافی یا حدود پنج تریلیون روبل شدند.

https://1prime.ru/20240630/sanktsii-849609571.html

         

کارشناسان محاسبه کرده اند که غرب به دلیل تحریم ها علیه روسیه چقدر از دست داده است.

واردکنندگان از کشورهای غیر دوستانه برای دو سال تحریم ، کالاهای روسی را 256.5 میلیارد دلار (تقریبا 21 تریلیون روبل) دریافت نکردند ، در حالی که روسیه توانست کالاها را برای این مقدار به کشورهای دیگر صادر کند. و حتی 5 تریلیون روبل سود دریافت کرد ، RIA Novosti بر اساس داده‌های باز محاسبه شد.

دیمیتری مدودف ، نایب رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه ، رئیس روسیه متحد ، در اواسط ماه ژوئن گفت که روسیه قصد دارد خسارات وارده از تحریم ها را محاسبه کند تا بتواند آن را به کشورهایی که در آینده محدودیت هایی وضع کرده اند ارائه دهد      . https://1prime.ru/20240630/sanktsii-849607272.html

 

مرکز صدور گواهینامه حلال اداره معنوی مسلمانان فدراسیون روسیه اعلام کرد: کواهینامه صادرات محصولات حلال را از آفریقا دریافت کرده است.

آیدار گازیزوف ، رئیس این مرکز به خبرگزاری ریا نوستی گفت: مرکز صدور گواهینامه حلال اداره معنوی مسلمانان فدراسیون روسیه (دوما فدراسیون روسیه) به اولین سازمان روسی تبدیل شده است که گواهی فعالیت های استاندارد حلال در آفریقا را دریافت کرده است.

این مرکز گواهی بر اساس نتایج انجمن بین المللی فوهام در مراکش دریافت کرد که به موضوع برچسب گذاری محصولات مطابق با قوانین اسلام اختصاص داده شده است.

در انجمن 2024 ، که توسط موسسه استاندارد سازی مراکش (IMANOR) در کازابلانکا برگزار شد ، مرکز ما گواهی فعالیت در آفریقا را از IMANOR ، نهاد رسمی استاندارد سازی و صدور گواهینامه در آفریقا دریافت کرد. این سند بر اساس حسابرسی مرکز حلال که در فوریه امسال در روسیه توسط متخصصان ایمانور انجام شد ، دریافت شد. برای اولین بار ، یک شرکت روسی اجازه فعالیت مطابق با استانداردهای حلال در این قاره را دریافت کرده است.

                                                                   https://1prime.ru/20240629/sertifikat-849603373.html

 

وزارت دارایی روسیه :روسیه برای همیشه سرمایه‌های مسدود شده توسط غرب را از دست داده است 

دیمیتری تیموفیف، مدیر بخش کنترل محدودیتهای خارجی وزارت دارایی روسیه گفت: سرمایه‌های مسدود شده روسیه توسط غرب احتمالاً برای مدت طولانی یا برای همیشه از دست روسیه می رود. وی افزود: بعید است کسی انتظار داشته باشد که غرب در آینده ای قابل پیش بینی این پول را به روسیه بازگرداند. وی در عین حال خاطرنشان کرد که مصادره مستقیم وجوه در صورت تصمیم غرب در این مورد، یک اشتباه استراتژیک بزرگ خواهد بود.

https://ria.ru/20240627/zapad-1955824825.html

 

درآمدهای بودجه غیرنفتی و گازی فدراسیون روسیه در سال 2024 ممکن است به 12.5٪ از تولید ناخالص داخلی برسد

دیمیتری کولیکوف، مدیر گروه رتبه بندی مستقل و منطقه ای ACRA، گفت که تعدیل شاخصهای بودجه پیشنهادی توسط وزارت دارایی تأثیر قابل توجهی بر تولید ناخالص داخلی نخواهد داشت. 

این کارشناس معتقد است تعدیل شاخص های بودجه پیشنهادی توسط وزارت دارایی یعنی افزایش هزینه‌های بودجه تقریباً نیم تریلیون روبل در سال 2024 و کسری بودجه از 0.9٪ به 1.1٪ تولید ناخالص داخلی و همچنین کاهش برآورد درآمد اضافی نفت و گاز در حالی که درآمدهای غیرنفتی و گازی در حال رشد می‌باشند،  تأثیر قابل توجهی بر تولید ناخالص داخلی نخواهد داشت. 

https://tass.ru/ekonomika/21220705

  

رشد تولید ناخالص داخلی روسیه در ماه مه به 4.5 درصد افزایش یافت

بر اساس بررسی وزارت توسعه اقتصادی "در مورد وضعیت فعلی اقتصاد" ، رشد تولید ناخالص داخلی روسیه در ماه مه از 4.4 درصد در ماه آوریل به 4.5 درصد در سال افزایش یافت.

"با توجه به گزارش وزارت توسعه اقتصادی روسیه ، در ماه مه 2024 ، تولید ناخالص داخلی بیش از سطح سال گذشته  4.5 ٪ در سال پس از 4.4 ٪  در ماه آوریل"-ذکر شده است.

"با توجه به نتایج ژانویه–مه 2024 ، با توجه به گزارش وزارت توسعه اقتصادی روسیه ، رشد تولید ناخالص داخلی به میزان 5 ٪ در شرایط سالانه ،" وزارت اضافه شده است. https://1prime.ru/20240703/ekonomika-849723195.html

 

بانک مرکزی درباره تضمین استفاده از یوان در تسویه حساب ها صحبت کرد.

ولادیمیر چیستوخین معاون اول رئیس بانک مرکزی فدراسیون روسیه به خبرنگاران گفت: بانک روسیه هر کاری را انجام خواهد داد تا اطمینان حاصل شود که استفاده از یوان چینی در تصفیه حساب ها و سرمایه گذاری ادامه دارد.

 او در حاشیه کنگره مالی بانک روسیه گفت:"برای من واضح است که ما همه چیز را انجام خواهیم داد تا اطمینان حاصل کنیم که استفاده از یوان چینی  به عنوان وسیله ای برای سرمایه گذاری ادامه می یابد ، به طوری که تمام مکانیسم های استفاده بی وقفه از این ارز پیدا می‌شود ، حفظ می‌شود ، یا حتی اگر برخی از تنظیمات اضافی مورد نیاز باشد ، پیدا کردن راه‌های جدید ، کانال های جدید. اما امروز این اولویت ماست ، فکر می‌کنم ما این کار را خواهیم کرد". https://1prime.ru/20240703/yuan-849723062.html

 

تورم در فدراسیون روسیه در 1 ژوئیه به 9.22 درصد در شرایط سالانه رسید

بر اساس بررسی وزارت توسعه اقتصادی "در مورد وضعیت قیمت فعلی" ، تورم در روسیه در 1 ژوئیه به 9.22 ٪ در شرایط سالانه رسید.

طبق گفته وزارت ، تا 24 ژوئن ، تورم در سطح 8.61 درصد در سال گذشته بود.

وزارت گفت:" در بخش خدمات ، تورم به 5.9 ٪ رسید ، عمدتا به دلیل شاخص گذاری مسکن و خدمات اجتماعی (از 1 ژوئیه 2024)".

https://1prime.ru/20240703/inflyatsiya-849722632.html

 

گسترش پروژه آزمایشی روبل دیجیتالی از 1 سپتامبر توسط بانک مرکزی روسیه

 اولگا اسکوراباگاتووا  معاون اول بانک مرکزی روسیه  در حاشیه کنگره مالی   این بانک به خبرنگاران گفت که بانک مرکزی از سپتامبر 1، گسترش پروژه آزمایشی روبل دیجیتال را از 600   شخص حقیقی  به 9 هزار شخص و از 22  شخص حقوقی به  1200 شخص  افزایش می دهد.

  وی افزود :« ذکر این نکته اهمیت دارد که تقاضای شهروندان، کسب و کارها و بانکها  بسیار عظیم است ».  او همچنین  یادآور شد که در حال حاضر  12 بانک در این پروژه آزمایشی  مشارکت دارند  و بانک مرکزی فقط مبلغ ( روبل دیجیتال) را به آنها می دهد و بانکها  خودشان آن را توزیع می‌کنند».  اسکورا باگاتووا همچنین در مورد نحوه  انتخاب شرکت کنندگان توضیحاتی ارائه کرد.م/ب

https://ria.ru/20240704/rubl-1957385246.html

 

میخائیل میشوستین از گسترش بازار  داخلی محصولات  کشاورزی خبر داد

میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه در جلسه  هیئت دولت گفت: « بازار محصولات تولید شده توسط مجتمع کشاورزی و صنعتی روسیه در حال گسترش است».

میشوستین افزود :« بازار محصولات شرکت های کشاورزی داخلی در حال گسترش است» .  به گفته او،  نتایج  مشخص  برای سال 2023   حاکی از این امر است و بنابراین، سطح امنیت غذایی همچنان به طور  نظام مند،  در کشور در حال  افزایش است. وی گفت: «حجم غلات، شکر، گوشت، ماهی، روغن نباتی هم برای بازار داخلی و هم برای تحویل در خارج از کشور کافی است و برداشت سبزیجات، سیب زمینی و میوه‌ها نیز در حال افزایش است.  به گفته نخست وزیر رشد ( این محصولات) در حدود 11 درصد است.

https://tass.ru/ekonomika/21277157

 

نظر معاون  اول بانک مرکزی در مورد استفاده از دارائی‌های دیجیتال در تسویه حسابهای بین المللی

ولادیمیر چیستوخین ، معاون اول رئیس بانک مرکزی فدراسیون روسیه به خبرنگاران گفت که شرکت کنندگان روسی در فعالیت های اقتصادی خارجی در حال حاضر از دارایی‌های مالی دیجیتال در تسویه حساب های بین المللی استفاده می‌کنند. امروزه شرکت کنندگان در فعالیت های اقتصادی خارجی از دارایی‌های مالی دیجیتال برای پرداخت بین المللی استفاده می‌کنند. این شرکت کنندگان حرفه ای بازار مالی و شرکت ها هستند ، " او در حاشیه کنگره مالی بانک روسیه گفت. به گفته وی ، در عین حال ، بانک مرکزی فدراسیون روسیه از استفاده از تمام کانال ها و مکانیسم های ممکن در تسویه حساب های بین المللی حمایت می‌کند.

. https://1prime.ru/20240704/tsfa-849826393.html

  

 میشوستین حجم غلات ، شکر و گوشت در روسیه را تخمین زد

 میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه گفت که حجم غلات ، شکر ، گوشت ، ماهی و روغن گیاهی در روسیه برای پاسخگویی به نیازهای خود و در خارج از کشور کافی است. "غلات ، گوشت ، شکر ، ماهی ، روغن گیاهی - همه اینها برای ما و برای تامین شرکای خارج از کشور کافی است ،" وی به افزایش محصول سبزیجات و میوه‌ها در کشور اشاره کرد. "محصول سبزیجات ، سیب زمینی و میوه‌ها به طور قابل توجهی افزایش یافته است. ما در حال حاضر رشد حدود 11 درصد را ثبت می‌کنیم.

 https://1prime.ru/20240704/postavki-849757788.html

 

ایران ایده ایجاد واحد پول سازمان همکاری شانگهای را مطرح کرده است

کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO) باید ایجاد یک ارز واحد را که بر اساس فناوری‌های پیشرفته گسترش می یابد، در نظر بگیرند. این پیشنهاد در نشست سازمان همکاری شانگهای پلاس توسط محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری ایران مطرح شد.

به گزارش TASS به نقل از سرپرست ریاست جمهوری ایران، یکی از مهمترین گامهایی که در راستای تقویت نقش سازمان همکاری شانگهای در جهان و منطقه انجام میشود، ممکن است تقویت همکاریهای اقتصادی بین اعضای انجمن باشد. این حوزه شامل گسترش استفاده از پولهای ملی یا (منطقه ای) است. ارز مشترک مبتنی بر فناوریهای نوآورانه موضوعی جالب و جدی برای بحث و تبادل نظر است.

https://rg.ru/2024/07/04/iran-vydvinul-ideiu-o-sozdanii-edinoj-valiuty-shos.html

 

بانک مرکزی فعلا قصد ارائه پیش بینی نرخ برابری روبل را ندارد

آلکسی زابوتکین معاون رئیس بانک مرکزی فدراسیون روسیه در حاشیه کنگره مالی بانک مرکزی روسیه به خبرنگاران گفت: « بانک مرکزی روسیه هنوز برنامه ای برای انتشار پیش بینی برابری نرخ روبل، به ویژه در پیش بینی کلان به روز شده ماه جولای ندارد».

پیش از این، بانک مرکزی روسیه گزارش داده بود که در حال بررسی امکان انتشار پیش بینی نرخ  برابری روبل است اما تاکید کرده بود که متغیرهای دقیق را ارائه  نخواهد داد.

https://tass.ru/ekonomika/21285907

 

کاهش 70 درصدی صادرات بنزین  روسیه به کشورهای دوست

طبق گزارش وزارت انرژی فدراسیون روسیه حجم صادرات بنزین  روسیه  به کشورهای دوست در  نخستین روزهای ماه ژوئیه  علیرغم وجود مجوز صادرات که برای این ماه به تصویب رسیده است، 70 درصد کاهش یافته است.

در این گزارش آمده است: « علیرغم  تصمیم دولت برای تمدید صادرات بنزین اتومبیل  تا 31 ژوئیه، در حال حاضر  عرضه آن به کشورهای دوست در مجموع  70 درصد پایین تر از سطح متوسط روزانه در مقایسه با ماه جولای 2023 است.

https://tass.ru/ekonomika/21285453

 

احتمال  تاسیس شرکت های کشتیرانی مختص به خود توسط راه آهن روسیه

 کنستانتین آنیسیموف معاون رئیس آژانس فدرال حمل و نقل دریایی ورودخانه ای در جلسه هیئت مدیره  این آژانس اظهار داشت که راه آهن روسیه می‌تواند شرکت های حمل و نقل خود را ایجاد کند، چنین ابتکاری در حال حاضر مورد بحث قرار گرفته است.  چنین کاری باز توزیع  بخشی از حمل کالا را از طریق جاده ای و ریلی میسر خواهد ساخت.

آنیسیموف خاطر نشان ساخت: « یک ابتکار خوب در حال بحث است تا شاید راه آهن روسیه شرکت های حمل و نقل خود را تاسیس کند که  توانایی کار را داشته باشند».

https://tass.ru/ekonomika/21285185?ysclid=ly8m9n24lh95990353

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما