معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۱۷- ۱۰:۴۰

کاهش نرخ زاد و ولد، چالشی جدی برای قبرس

براساس گزارش وزارت کشور قبرس اعداد و ارقام حاکی از کاهش شدید نرخ زاد و ولد در قبرس، بویژه در سالهای اخیر می باشد.

طبق گزارش وزارت بهداشت قبرس ، در سال جاری تنها 2998 کودکِ متعلق به جامعه یونانی قبرس متولد شدند که از این تعداد 1565 پسر و 1433 دختر بودند. در مجموع، 32811 کودک یونانی قبرس در دوره 2024-2020 متولد شدند. در مورد اتباع خارجی، مجموعا 1331 کودک در سال جاری و در مجموع 12427 کودک در دوره 2024-2020 متولد شده اند. در مورد کودکان دارای تابعیت قبرسی که متعلق به جامعه ترک قبرس هستند، در سال جاری 133 نفر متولد شدند که از این تعداد 63 پسر و 70 دختر بودند. در دوره 2024-2020 ، در مجموع 1825 کودک ترک قبرسی با تابعیت قبرسی متولد شدند.

اطلاعات فوق توسط وزارت کشور به کمیته دموگرافیک مجلس ارائه شده است. این ارقام در چارچوب بحث در مورد نرخ پایین زاد و ولد در قبرس ارائه شد، ضمن اینکه راه‌های مقابله با این پدیده و افزایش تعداد تولدها نیز مورد بحث قرار گرفت. نمایندگان مجلس از جمله آقای پاپاگیانیس، رئیس کمیته مذبور خواستار اتخاذ سیاستهایی از سوی دولت برای ترغیب خانواده‌های قبرسی‌های یونانی برای تغییر این روند شدند. وی گفت نرخ زاد و ولد در سال 1990 بیش از 2.4 درصد بوده این در حالیست که این نرخ در حال حاضر 1.4 میباشد و آمار حاکی از آنست که 30 درصد زاد و ولد ها متعلق به خانواده قبرسی‌های یونانی نیست.

دولت بلافاصله با تصویب طرح اصلاح شده باروری به این گزارش واکنش نشان داد.  کابینه دولت طرح اصلاح شده برای مقابله با کاهش باروری، از جمله افزایش کمک هزینه‌ها و تغییر سقف سنی زنان برای باروری از 50 به 53 سال، را تصویب نمود. این تغییرات که باید توسط مجلس نمایندگان نیز تصویب شود، بخشی از یک سری اقدامات جدید برای مقابله با کاهش نرخ باروری است.

 میکالیس دامیانوس، وزیر بهداشت، پس از جلسه کابینه با اعلام تصویب این طرح گفت: براساس اصلاحات صورت گرفته حق داشتن فرزند از طریق پروسه رحم جایگزین به زنان مجردی که به دلایل پزشکی نمی‌توانند باردار شوند، گسترش یافته است. همچنین الزام اخذ تاییدیه از شورای باروری با کمک پزشکی برای زنان مجرد به استثنای رحم اجاره ای لغو شده است. کمک هزینه سیکل اول درمان تخمک گذاری، لقاح مصنوعی و انتقال جنین از 3500 یورو قبلی به حداکثر 4500 یورو افزایش یافته است. طرح اصلاح شده همچنین شامل افزایش کمک هزینه سیکل دوم درمان برای تخمک گذاری، لقاح مصنوعی و انتقال جنین، به حداکثر 3500 یورو از 2500 یورو است. دامیانوس خاطرنشان کرد که این طرح همچنین کمک هزینه 2000 یورویی را برای زنانی که برای انجماد تخمک وارد درمان می‌شوند، همچنین برای پوشش هزینه لقاح مصنوعی و انتقال جنین، در نظر گرفته است. این کمک هزینه تاکنون 500 یورو بود و فقط انتقال جنین را پوشش می داد. درخواست ها برای دریافت کمک هزینه‌ها به جای سه ماه، اکنون برای چهار ماه باز است.

رئیس جمهور قبرس در سخنانی پیش از جلسه هیئت دولت برنامه مقابله با کاهش نرخ زاد و ولد را مهم دانست. وی در این رابطه اظهار داشت: " پیشنهادات دیگری نیز خواهیم داشت. به یاد داشته باشید که چون بسیاری از وزارتخانه‌ها درگیر هستند، انتظار دارم در ماه سپتامبر اقداماتی را برای رسیدگی به موضوع کاهش نرخ زاد و ولد اعلام کنم. ما نیاز داریم که نرخ زاد و ولد حداقل 2.1 درصد باشد تا بتوانیم هر 25 سال یک بار جمعیت را جایگزین کنیم. نرخ زاد و ولد  ما در حال حاضر 1.3 درصد میباشد که نشان میدهد از برنامه مورد نظر، بسیار عقب هستیم و به یک رویکرد جامع نیاز داریم."

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما