معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۴

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار اقتصادی بنگلادش در هفته دوم تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

هند توانست 48 درصد بیش از سال گذشته گردشگر سلامت بنگلادشی جذب کند

بنا به این گزارش، در سال 2023، 449 هزار و 570 بنگلادشی با اهداف درمانی به هند رفتند، در حالی که در سال 2022 این تعداد 304 هزار و 67 نفر بود. به این ترتیب، تعداد گردشگران پزشکی از بنگلادش به هند در سال 2023 نسبت به سال قبل 48 درصد افزایش یافته است. با توجه به افزایش تعداد گردشگران بنگلادشی در هند برای مقاصد پزشکی، تعداد پروازهای روزانه بین دو کشور نیز افزایش چشمگیری داشته است. «ایر ایندیا» از ژوئن 2023 با راه‌اندازی 14 پرواز در هفته  به جای سه پرواز در هفته، خدمات خود را بین بنگلادش و هند گسترش داده است. دو خط هوایی هندی دیگر - IndiGo و Vistara به ترتیب 35 و 11 پرواز هفتگی بین بنگلادش و هند انجام می دهند. نارندرا مودی، نخست وزیر هند در 22 ژوئن گفت که هند تسهیلات  ویژه ای برای صدور روادید الکترونیکی درمانی برای بنگلادشی‌ها راه‌اندازی خواهد کرد. آقای نارندرا مودی پس از گفتگو با شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش در جریان سفر دو روزه خود به هند، این خبر را اعلام کرد.

خبرگزاری بیجنس استاندارد

 

 صنعت گردشگری حدود 4 درصد به تولید ناخالص داخلی کمک می‌کند

محمد فاروق خان، وزیر هوانوردی غیر نظامی و گردشگری کشور به پارلمان گفت که صنعت گردشگری حدود 4 درصد به تولید ناخالص داخلی بنگلادش و حدود 1.78 درصد در ایجاد اشتغال نقش دارد. این نرخ دائما در حال افزایش است. وی همچنین گفت که در مجموع 53 موسسه مرتبط با گردشگری از طریق سازمان دولتی «شرکت گردشگری بنگلادش» ایجاد شده است. گفتنی است که شرکت گردشگری بنگلادش در نوامبر 1972 به ابتکار دولت وقت تاسیس شد.

خبرگزاری نیادیگانتا

 

تصویر نگران کننده ذخایر ارزی کشور در گزارش صندوق بین المللی پول

بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول (IMF)، ذخایر ارز فعلی بنگلادش نمی‌تواند سه ماه هزینه واردات را پوشش دهد. به گفته این صندوق، ذخایر خالص بنگلادش 14.79 میلیارد دلار است که می‌تواند یک ماه و نیم هزینه واردات را پوشش دهد. اما برای حفظ ذخایر در سطح ایمن، ضروری است حداقل سه ماه هزینه واردات یک کشور در صندوق ذخیره ارزی وجود داشته باشد. بر این اساس، ذخایر بنگلادش به وضعیت پرخطری رسیده است. با این حال، بانک مرکزی بنگلادش اعلام کرد که ذخایر ارزی این کشور هم اکنون از نظر خالص و ناخالص بالاتر از هزینه واردات سه ماهه است.

خبرگزاری نیادیگانتا

تخصیص وام 22.1 میلیون دلاری کویت برای ساخت پل چونکوری

کویت برای ساخت پل چونکوری در استان خلنا 22.1 میلیون دلار وام داده است. برای اجرای پروژه «ساخت پل چونکوری»، قرارداد تامین مالی 22.1 میلیون دلاری بین دولت بنگلادش و صندوق توسعه اقتصادی عربی کویت (KFAED) امضا شده است. خانم میرانا ماهرخ، رئیس بخش روابط اقتصادی، به نمایندگی از دولت بنگلادش، و ولید البهار، سرپرست مدیر کل، به نمایندگی از KFAED، این قرارداد وام را امضا کردند. KFAED از سال 1974 پشتیبانی اعتباری انعطاف پذیری را برای پروژه‌های مختلف در بنگلادش ارائه می‌کند. این قرارداد وام نشانه همکاری مستمر و قابل توجه این سازمان کویتی در توسعه زیرساخت های بنگلادش است. وام مذکور یک وام منعطف با نرخ سود سالانه 1.5 درصد می‌باشد.

خبرگزاری کالرکانتا

دبی سالانه 2 هزار راننده استخدام خواهد کرد

عبدالله علی الحمودی، سفیر امارات در داکا، پس از دیدار با آقای شفیق الرحمان چودری، وزیر مشاور در امور رفاه و اشتغال زایی در خارج از بنگلادش، اعلام کرد که امارات امسال 1300 راننده تاکسی و موتورسیکلت را از بنگلادش استخدام خواهد کرد. از این تعداد 1000 راننده موتورسیکلت و 300 راننده تاکسی جذب خواهند شد. این تعداد از سال آینده به 2 هزار نفر خواهد رسید.

خبرگزاری بنگلاتریبیون

در نشست وزیران خارجه بنگلادش و عربستان بر تقویت روابط تجاری تاکید شد

نشست دوجانبه بنگلادش و عربستان در سطح وزیر امور خارجه در ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار شد. در این نشست دکتر حسن محمود، وزیر امور خارجه بنگلادش و شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، رهبری هیات های کشور متبوع خود را بر عهده داشتند. علاوه  بر این، برخی از مقامات ارشد بنگلادش از جمله سلمان فضل الرحمان، مشاور نخست وزیر بنگلادش در امور صنعت و سرمایه گذاری خصوصی نیز در این نشست حضور داشتند. گزارش ها حاکیست که در این نشست بر پویایی بیشتر فعالیت های شورای تجاری مشترک بنگلادش و عربستان سعودی (Joint Business Council) تاکید شد. نمایندگان دو طرف همچنین در مورد دریافت امتیازات ویژه بنگلادش در واردات نفت از عربستان سعودی گفتگو کردند. در این گزارش خاطرنشان شده است که بحث های مثمر ثمری در خصوص شفاف سازی بیشتر در صادرات نیروی انسانی بنگلادشی به عربستان سعودی و تشکیل یک کارگروه مشترک برای جلوگیری از آزار و اذیت کارگران توسط محافل منفعت طلب صورت گرفته است. به غیر از این، وزرای خارجه دو کشور در مورد سفر آتی ولیعهد و نخست وزیر عربستان سعودی به بنگلادش گفتگو کردند و بر تلاش های متحد جهان اسلام برای پایان دادن به وحشیگری رژیم صهیونیستی در غزه تاکید شد.

خبرگزاری یو ان بی

بنگلادش خواهان کمک چین برای توسعه بخش جنوبی این کشور است

بنا به گزارش ها، مقدمات سفر شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش، به پکن در حال انجام است. در جریان این سفر که از لحاظ سیاسی اهمیت زیادی دارد، موضوع همکاری اقتصادی چین با بنگلادش  مهم خواهد بود. از سوی دیگر، پکن خواهان مشارکت بیشتر داکا در ابتکارات منطقه ای و جهانی خود است. داکا خواستار کمک چین در توسعه اقتصادی منطقه جنوبی بنگلادش با محوریت بندر پایرا است. علاوه بر این، بحث ها در مورد وام ها و حمایت های بودجه ای در جریان است. انتظار می رود در سفر آتی شیخ حسینه دو کشور در مورد چند پروژه به توافق برسند. از سوی دیگر، پکن خواهان مشارکت بنگلادش در ابتکار توسعه جهانی (GDI) و نگرش مثبت داکا نسبت به موضع چین در قبال دریای چین جنوبی است. مسعود بن مومن، قائم مقام وزیر امور خارجه بنگلادش در این رابطه به بنگلا تریبیون گفت: مذاکرات همچنان ادامه دارد. حتی امروز، یک تیم چینی که از داکا بازدید می‌کند ظاهراً در حال مذاکره با اداره روابط اقتصادی (ERD) است.

خبرگزاری بنگلا تریبیون

 

پرداخت هزینه‌های پروژه به روسیه با تاکا به جای دلار

بخشی از قرارداد پروژه «نیروگاه هسته ای روپ پور» در حال ساخت در ایشوردی واقع در منطقه پابنا بنگلادش که معادل 15 میلیون دلار است، به واحد پول بنگلادش «تاکا» پرداخت شده است. اخیراً این پول از طریق بانک دولتی سونالی به پیمانکار روسی پرداخت شده است. به گفته مسئولان پروژه، به دلیل ادامه بحران دلار، پیش پرداخت بهای قرارداد به طور مرتب انجام نمی‌شد. پیمانکار Atomstroyexport موافقت کرد که ارز بنگلادش را به عنوان جایگزینی برای دلار در پرداخت منظم قبوض بپذیرد. گفتنی است که اولین نیروگاه هسته ای بنگلادش «نیروگاه اتمی روپ پور» با حمایت مالی و فنی روسیه ساخته می‌شود. تاکنون پیشرفت این پروژه 78.14 درصد بوده است. این پروژه توسط کمیسیون انرژی اتمی زیرمجموعه وزارت علوم و فناوری بنگلادش اجرا می‌شود.

خبرگزاری  کالرکانتا

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما