معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۰۷- ۱۱:۴۹

اخبار اقتصادی کویت

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کویت در هفته اول تیر ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد 7 درصدی صادرات کویت در 4 ماه به 103 میلیون دینار

بر اساس اعلام وزارت بازرگانی و صنایع کویت ارزش صادرات این کشور در چهار ماهه نخست سال 2024 بالغ بر 103 میلیون دینار بوده که نسبت به چهار ماهه نخست سال گذشته، 7 درصد افزایش نشان می دهد. آمارهای این وزارتخانه در ماه آوریل گذشته، حاکی از کاهش 51 درصدی ارزش صادرات کویت نسبت به ماه قبل بودهمی‌باشد. بر این اساس ارزش صادرات در ماه آوریل بالغ بر 19 میلیون دینار بوده حال آن که این رقم در ماه مارس گذشته بالغ بر 40 میلیون دینار بوده است. حجم صادرات کویت به کشورهای شورای همکاری با 58 درصد کاهش به 12 میلیون دینار و به کشورهای عربی با 29 درصد کاهش به 6 میلیون دینار رسید. ارزش صادارت کویت در ماه گذشته به کشورهای قاره اروپا 953 هزار دینار بوده که نسبت به ماه قبل 27 درصد کاهش داشته است. کما اینکه ارزش صادرات این کشور در مدت مذکور به کشورهای قاره آفریقا بالغ بر 161 هزار دینار بوده که نسبت به ماه قبل 96 درصد افزایش داشته است. همچنین حجم صادرات کویت به دو قاره آسیا و استرالیا بالغ بر 68 هزار دینار و به دو قاره آمریکا به ارزش 13 هزار دینار بوده است.

منبع: السیاسه

جذب 3.4 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی ظرف سه سال

براساس داده‌های اخیر منتشر شده از سوی کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل «آنکتاد»، کویت طی سه سال پس از همه گیری کرونا، سرمایه گذاری مستقیم خارجی به ارزش 4. 3 میلیارد دلار جذب کرده و در رتبه پنجم کشورهای شورای همکاری قرار گرفته است. بر اساس گزارش «آنکتاد»، کشورهای شورای همکاری مجموعاً طی سه سال گذشته بالغ بر 8. 169 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب کرده اند این در حالی است که ارزش سرمایه گذاری‌های این کشورها در دوره مذکور در خارج بالغ بر 5. 185 میلیارد دلار بوده است.

منبع: السیاسه

بیش از 102 میلیون دینار حجم صادارت غیر نفتی کویت در چهار ماه نخست سال جاری

براساس آمار منتشر شده از سوی اداره روابط بین الملل وزارت بازرگانی و صنعت کویت، ارزش کل صادرات غیر نفتی کویت در 4 ماهه نخست سال 2024، با 6. 7 درصد رشد در مقایسه با مدت مشابه در سال 2023 بالغ بر 2. 95 میلیون دینار، به 5. 102 میلیون دینار رسیده است. بر اساس آمار مذکور، بیشترین حجم صادارت غیر نفتی کویت در مدت یاد شده به کشورهای شورای همکاری به ارزش حدود 70 میلیون دینار پس از آن به ترتیب به کشورهای عربی به ارزش 7. 27 میلیون دینار، اروپا به ارزش 6. 3 میلیون دینار، آفریقا به ارزش 283 هزار دینار، آسیا و استرالیا به ارزش 209 هزار دینار ودو قاره آمریکا به ارزش 454 هزار دینار بوده است.

منبع: الانباء

وام 5. 6 میلیون دیناری صندوق توسعه کویت به بنگلادش

صندوق توسعه کویت به ریاست ولید البحر سرپرست آن در نوزدهمین نشست روسای نهادهای گروه هماهنگی صندوق های عربی در وین پایتخت اتریش شرکت کرد. این صندوق طی بیانیه ای اعلام کرد در این نشست موضوعات متعدد مورد اهتمام مشترک و سازوکارهای توسعه کار این گروه برای مقابله با چالش های اقتصادی و اجتماعی فوری در راس آن چالش های تغییرات آب و هوایی و امنیت غذایی در کشورهای شریک مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این صندوق توضیح داد: این گروه به طور مداوم در راستای توسعه کار مشترک و هماهنگی عملیات برای همگامی‌ با بهترین شیوه‌های بین المللی در رابطه با اثربخشی توسعه و به حداکثر رساندن تاثیر پروژه‌های تامین مالی شده در کشورهای در حال توسعه، تلاش می‌کند.  بنابر اعلام صندوق توسعه کویت، در این نشست، شرکت کنندگان درباره نتایج بیست و هشتمین کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل (COP28) به علاوه بیست و نهمین کنفرانس مذکور (COP29) که قرار است طی روزهای 11 لغایت 22 نوامبر آینده در باکو پایتخت آذربایجان برگزار شود، بحث و تبادل نظر کردند. هدف از کنفرانس آتی تقویت همکاری‌های بین المللی در زمینه تغییرات آب و هوایی و ایجاد راهکارهای پایدار برای مقابله با این معضل است. از سوی دیگر در حاشیه این نشست، صندوق توسعه کویت با امضای یک توافقنامه با اعطای وام به ارزش 5. 6 میلیون دینار برای تامین مالی پروژه احداث یک پل در بنگلادش موافقت کرد.

منبع: السیاسه

10.5 میلیارد دلار حجم مبادلات تجاری کویت و هند در سال گذشته

مشعل الشمالی سفیر کویت در هند در دیدار با وزیر خارجه این کشور، بر روابط استوار میان دو کشور تاکید و حجم مبادلات تجاری دوجانبه در سال مالی گذشته را بالغ بر 5. 10 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: حجم مبادلات تجاری دو کشور 35 درصد رشد سالانه داشته است. مشعل الشمالی، کویت با تامین 3 درصد از مایحتاج انرژی هند، نهمین کشور صادرکننده نفت به این کشور محسوب می‌شود.

منبع:الجریده

3.2 میلیارد دینار مازاد تجاری کویت در سه ماهه نخست سال 2024

براساس داده‌های اداره مرکزی آمار کویت، حجم مازاد تجاری این کشور در سه ماه نخست سال 2024 بالغ بر 2. 3 میلیارد دینار بوده است. این در حالی است که حجم مبادلات تجاری این کشور در مدت مذکور حدود 9. 8 میلیارد دینار بوده است. طبق این داده‌ها، حجم صادرات کویت در دوره مذکور بالغ بر 05. 6 میلیارد دینار بوده به طوری که13. 95 درصد از کل صادرات این کشور به ارزش 56. 5 میلیارد دینار را صادرات نفتی تشکیل داده و حجم واردات آن به ارزش 85. 2 میلیارد دینار بوده است. امارات بیشترین حجم واردات از کویت به ارزش 48. 39 میلیون دینار را به خود اختصاص داده است و هند با واردات بالغ بر 43. 29 میلیون دینار، عربستان با 28. 22 میلیون دینار، عراق با 2. 19 میلیون دینار، چین با 25. 13 میلیون دینار، پاکستان با 22. 8 میلیون دینار، قطر با 8. 7 میلیون دینار و ویتنام با 68. 4 میلیون دینار به ترتیب در رده‌های بعدی واردات کنندگان کالا از کویت قرار گرفته اند. بیشترین واردات کویت از کشورهای مختلف در مدت یاد شده به ترتیب آتی بوده است: چین 63. 149 میلیون دینار، امارات 139 میلیون دینار، آمریکا 79. 99 میلیون دینار، عربستان 7. 49 میلیون دینار، هند 6. 48 میلیون دینار، آلمان 97. 41 میلیون دینار، ایتالیا 28. 30 میلیون دینار، انگلیس 82. 23 میلیون دینار و سوئیس 6. 21 میلیون دینار.

منبع: الانباء

شرکت بین المللی کویت پترولیوم، 50 درصد از سهام یک شرکت ایتالیایی را خرید

شرکت بین المللی کویت پترولیوم از تکمیل مراحل خرید 50 درصد از سهام شرکت ایتالیایی «اکوفوکس» یکی از شرکت های وابسته به "فاکس پترولیوم" که در زمینه تولید سوخت های زیستی تخصص دارد، خبر داد. شرکت بین المللی کویت پترولیوم طی بیانیه ای ضمن اعلام اینکه کمیسیون رقابت اروپا و سازمان رقابت ایتالیا با تکمیل این قرارداد مطابق با قوانین اتحادیه اروپا و ایتالیا موافقت کرده اند، افزود: این دستاورد برای یکی از شرکت های نفت کویت در زمینه تولید سوخت های زیستی، یک «رویداد پیشگام» در چارچوب مهم ترین اهداف استراتژی شرکت نفت کویت و شرکت های وابسته در زمینه حمایت از پایداری تحول انرژی تا سال 2050 محسوب می‌شود. شفیع العجمی مدیرعامل شرکت بین المللی پترولیوم کویت، ضمن ابراز خرسندی و افتخار نسبت به این دستاورد بزرگ که به نوبه خود باعث افزایش عرضه سوخت پایدار به مشتریان این شرکت در قاره اروپا به طور کلی و بازار ایتالیا به طور ویژه خواهد شد، گفت: این رویداد در راستای استراتژی شرکت برای توسعه و حفظ سهم خود در بازار اروپا علاوه بر تنوع بخشیدن به محصولات این شرکت همگام با تقاضا در قاره اروپا و گرایش جهانی به سمت پایداری انرژی است. العجمی ضمن تاکید بر نقش کادر ملی در بهره برداری از فرصت های سرمایه گذاری در سطح جهانی و موفقیت در توسعه فعالیت شرکت در بازارهای اروپایی، از نقش آن در دستیابی به این دستاورد قدردانی کرد. به نوشته روزنامه کویتی «القبس» شرکت «اکوفاکس» از دهه 90 قرن گذشته در بازار سوخت زیستی ایتالیا فعالیت و طیف وسیعی از بیودیزل و محصولات جانبی پیشرفته برای مصارف صنعتی تولید می‌کند و دارای یک کارخانه با ظرفیت تولید سالانه 200 هزار تن و یک انبار گمرکی با ظرفیت ذخیره سازی 30 هزار متر مکعب و پشتیبانی لجستیکی است که قادر به استقبال و صادرات محصولات از طریق دریا و زمین می‌باشد. 

منبع: القبس

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما