معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۰۸- ۱۰:۳۱

اخبار اقتصادی ساحل عاج، کامرون و گابن

بخش دوم گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای ساحل عاج، کامرون و گابن در هفته اول تیر ماه 1403، مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 برگزاری اولین فروم اقتصادی و گردشگری ساحل عاج ـ ماداگاسکار

در حاشیه دهمین دوره نمایشگاه بین المللی گردشگری ماداگاسکار که اخیراً در این کشور برگزار شد، اولین فروم اقتصادی و گردشگری ساحل عاج ـ ماداگاسکار، روز شنبه 22 ژوئن 2024، در مرکز کنفرانس بین المللی "ایواتو" در آنتاناناریوو برگزار شد. در این رویداد بین المللی وزیر گردشگری ساحل عاج در رأس هیاتی 50 نفره متشکل از مسئولان سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی در این نمایشگاه شرکت نمود. آقای فوفانا وزیر گردشگری ساحل عاج در افتتاحیه فروم اقتصادی و گردشگری در سخنرانی خود به موضوع راهبردی و منافع این نمایشگاه برای دو کشور اشاره کرد و اعلام نمود که دو کشور شباهت‌ها و مکمل‌هایی دارند که در صورت بهره برداری عاقلانه، می‌تواند به همکاری‌های مثمر ثمر منجر شود. این فروم یک پلت فرم ایده آل برای کشف فرصت‌ها، تبادل دیدگاه‌های نوآورانه و ایجاد همکاری‌های قوی و پایدار است. این انجمن فرصتی ارزشمند برای شناسایی پروژه‌های مشترک، امضای قراردادها و ساخت یک آینده خوب می‌باشد. ساحل عاج تجارت را با هدف تسهیل سرمایه گذاری‌های متقابل و ترویج ابتکارات مشترک در بخش‌هایی مانند گردشگری، کشاورزی، انرژی، زیرساخت‌ها و خدمات تشویق می‌کند. این انجمن گامی مهم در تقویت روابط دوستی و همکاری بین ساحل عاج و ماداگاسکار است.»

کامرون

افزایش 538 میلیارد فرانک سیفا در بودجه سال 2024

بر اساس گزارش سایت اقتصادی سیکا فاینانس (sika finance)، پل بیا رئیس جمهور کامرون روز دوشنبه 24 ژوئن 2024، دستور اصلاح برخی از مفاد قانون مالی 2024 را امضا نمود. بموجب دستور مذکور که از طرف مجلس ملی تأیید خواهد شد، انتظار می‌رود بودجه دولتی از مبلغ 6740 میلیارد فرانک سیفا به مبلغ 7278 میلیارد فرانک برسد. این تصمیم یک روز پس از دیدار مقامات کامرون و صندوق بین المللی پول انجام شد که بر حفظ ثبات اقتصاد کلان و کاهش کسری بودجه اولیه غیرنفتی به 2 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2024 تاکید کرده بودند.

گابن

بازدید 72 ساعتی رئیس جمهور از مرکز غربی کشور

بریس کلوتر الگی انگما رئیس جمهور انتقالی گابن در بازدید دو روزه خود در استان اوگوه واقع در مرکز غرب کشور در تاریخ 21 ژوئن از اختصاص مبلغ 1.3 میلیارد فرانک سیفا به شهر نجوله جهت اجرای پروژه‌های فوری و سودمند برای مردم خبر داد. آقای انگما در سخنرانی خود اعلام نمود: «به منظور مدرن سازی شهر نجوله راه اندازی عملیات راهداری را اعلام می‌کنم، همزمان اولین سنگ بندر رودخانه‌ای شهر نجوله را خواهم گذاشت. این زیرساخت جدید باعث ایجاد حدود 500 شغل مستقیم و غیرمستقیم برای جوانان و ابزاری کلیدی در توسعه شهر شما خواهد بود.» گفته می‌شود این بندر امکان بارگیری محصولات متعددی از جمله سنگ معدن منگنز به دریا را تضمین خواهد نمود. رئیس جمهور همچنین از احیای مرکز بهداشتی درمانی خبر داد و به هموطنان خود اطمینان داد که راه حل‌های مشخصی برای درخواست‌هایشان وجود دارد. وی در پایان از هموطنان خود خواست وحدت، انسجام و همبستگی را برای ساختن یک گابن جدید که خواست همه مردم است را پرورش دهند.

 دیجیتالی شدن کشور نیازمند وامی‌ بیش از 139 میلیون یورو است

در جلسه شورای وزیران مورخ 20 ژوئن 2024، به دولت اجازه داده شد تا برای اخذ دو وام به مبلغ 139.3 میلیون یورو از بانک بین المللی ترمیم و توسعه که زیر مجموعه بانک جهانی است اقدام نماید. این بودجه برای تأمین مالی دو پروژه استفاده خواهد شد؛ پروژه دیجیتال گابن و پروژه هماهنگ سازی و بهبود آمار در غرب و مرکز آفریقا است. از بودجه مذکور، 56.2 میلیون یورو برای تأمین مالی پروژه دیجیتال گابن در نظر گرفته شده است. هدف این پروژه تقویت برخی خدمات عمومی دیجیتالی شده و افزایش تعداد افراد دارای مدرک هویت قانونی و در نتیجه تسهیل دسترسی آنها به خدمات عمومی است. پروژه دیجیتال گابن همچنین به منظور نوسازی ادارات دولتی از طریق اتوماسیون اداری و تسهیل ارتباط بین ادارات و با هدف کارآمدی و شفافیت خدمات عمومی و وضعیت مالیاتی است.

دومین وام به مبلغ 83.1 میلیون یورو برای پروژه هماهنگ سازی و بهبود آمار در غرب و مرکز آفریقا در نظر گرفته شده است. این پروژه نیز سرشماری عمومی، ایجاد یک ستاد مدرن برای اداره کل آمار و نوسازی سیستم آمار ملی را تأمین مالی خواهد کرد. هدف این طرح دسترسی به داده‌های آماری برای توسعه اقتصادی و اجتماعی است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما