معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۳۱- ۱۶:۱۷

اخبار اقتصادی برزیل

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی برزیل در هفته چهارم خرداد ماه 1403 ، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور؛ به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

جایگاه 62 برزیل در رتبه‌بندی جهانی رقابت

برزیل به جایگاه 62 در رتبه‌بندی جهانی رقابت تنزل نمود که 67 کشور را ارزیابی می‌کند. این رتبه‌بندی که توسط موسسه بین‌المللی توسعه مدیریت (IMD) و مرکز نوآوری و فناوری‌های دیجیتال بنیاد دوم کابرال (FDC) تهیه شده است، تلاش‌های رقابتی بین کشورها را تحلیل و مقایسه می‌کند. عوامل مختلفی مانند عملکرد اقتصادی، کارایی دولت و بخش خصوصی، و نوآوری در این رتبه‌بندی لحاظ شده است. با وجود اندازه و ثروت زیاد، برزیل به دلیل کمبود سرمایه‌گذاری در نوآوری و فناوری و همچنین هزینه‌های بالای دولتی، عملکرد ضعیفی دارد. نیاز به سرمایه‌گذاری در تولید و توسعه دانش و فناوری به عنوان راه حلی برای رشد کیفی تاکید شده است.

 https://www.cnnbrasil.com.br/economia/macroeconomia/brasil-perde-posicoes-e-e-6o-pior-colocado-em-ranking-mundial-de-competitividade/

دلار به ۵.۴۲ رئال رسید و شاخص بورس برزیل افت کرد

بازار مالی برزیل در آغاز هفته با کاهش شاخص ایبووسپا و افزایش نرخ دلار به ۵.۴۲ رئال مواجه شد. این افت به دلیل نگرانی‌ها از کنترل هزینه‌های عمومی‌توسط دولت و احتمال توقف کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی بود. شاخص بازار داخلی 0.44 درصد کاهش یافت و نرخ دلار نیز 0.76 درصد افزایش یافت. تحلیلگران معتقدند که عدم هماهنگی دولت با کنگره و نگرانی‌های مالی موجب کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران شده است.

 https://www.cnnbrasil.com.br/economia/mercado/mercado-financeiro-17-junho-2024/

پتروبراس توافق با سازمان مالیاتی بر سر بدهی‌های مالیاتی به ارزش 19.8 میلیارد رئال را تأیید کرد

پتروبراس اعلام کرد که هیئت مدیره شرکت با 10 رأی موافق، به توافق مالیاتی با سازمان مالیاتی فدرال پیوسته است. این توافق مربوط به دعاوی قضایی و اداری از سال 2008 تا 2013 است و با تخفیف 65 درصد، ارزش کل توافق 19.8 میلیارد رئال است. پرداخت‌ها شامل واریز‌های قضایی و اعتبار‌های مالیاتی شرکت‌های تابعه خواهد بود. این توافق به پایان بحث‌های قضایی و اداری پنج ساله منجر شده و تأثیر مثبت 11.87 میلیارد رئال بر سود خالص سه ماهه دوم سال 2024 خواهد داشت.

 https://www.estadao.com.br/economia/petrobras-acordo-receita-debitos-198bi/

دولت از طریق پتروبراس 19.8 میلیارد رئال درآمد اضافی به دست آورد

دولت برزیل با تصویب توافق با شورای امور مالیاتی فدرال توسط هیئت مدیره پتروبراس، 19.8 میلیارد رئال درآمد اضافی کسب کرد. پتروبراس 3.57 میلیارد رئال به عنوان پیش‌پرداخت تأمین می‌کند و بقیه مبلغ را در شش قسط تا دسامبر پرداخت خواهد کرد. این توافق مربوط به بدهی‌های مالیاتی بین سال‌های 2008 تا 2013 است و تأثیر مثبت قابل توجهی بر درآمد خالص پتروبراس در سه ماهه دوم 2024 خواهد داشت.

 https://www.poder360.com.br/governo/lula-consegue-r-198-bilhoes-de-receita-extra-via-petrobras/

بررسی هزینه‌ها توسط تیم اقتصادی برزیل: اقدامات فوری و اصلاحات قانون اساسی

پس از دیدار با رئیس‌جمهور لولا دا سیلوا، تیم اقتصادی برزیل بررسی هزینه‌ها را از دو راهبرد انجام می‌دهد: یکی برای اقدامات کوتاه‌مدت با اثرات فوری که نیاز به مذاکره با کنگره ندارد و دیگری برای اقدامات ساختاری بلندمدت که نیاز به تصویب توسط قوه مقننه دارد. یکی از موضوعاتی که می‌تواند مورد اصلاحیه قانون اساسی قرار گیرد، تمدید مکانیزم «آزادسازی درآمدهای دولت فدرال» است که در پایان سال جاری به پایان می‌رسد. این مکانیزم به دولت اجازه می‌دهد ۳۰ درصد از تمام مالیات‌های فدرال را آزادانه استفاده کند. وزرای هیئت اجرایی بودجه با رئیس‌جمهور در مورد این موضوع دیدار کردند و امکان تخصیص ۳۰ درصد از حداقل هزینه‌های بهداشت و آموزش به دیگر حوزه‌ها را بررسی کردند. این اقدام به عنوان راه حلی برای کاهش فشردگی بودجه فدرال مطرح شده است.

https://www.estadao.com.br/economia/revisao-gasto-equipe-economica-avalia-medidas-imediatas-pec-medio-longo-prazo/

بدهی کشورهای در حال توسعه به ۲۹ تریلیون دلار رسید و پاپ از کشورهای ثروتمند درخواست کمک کرد

بحران بدهی که دهه‌ها وجود داشته، اکنون بدتر شده است و ده‌ها کشور بیش از هزینه‌های بهداشت یا آموزش خود، برای پرداخت بهره‌های بدهی صرف می‌کنند. در نشست اخیر واتیکان، پاپ فرانسیس از کشورهای ثروتمند خواست تا به کشورهای فقیر کمک کنند. بر اساس گزارشی از کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد، ۴۶ کشور بیشتر از هزینه‌های بهداشت خود برای پرداخت بدهی‌ها خرج می‌کنند. بحران‌های جهانی مانند همه‌گیری کووید-۱۹، درگیری‌ها و افزایش نرخ‌های بهره، باعث بدتر شدن این بحران شده‌اند. پاپ فرانسیس خواستار ایجاد یک سیستم مالی جهانی جدید و جسورانه است که فراتر از معافیت‌های بدهی باشد، زیرا مشکلات بدهی این قرن بسیار پیچیده‌تر از قرن گذشته است. تلاش‌های اخیر برای کاهش بار بدهی و ایجاد چارچوب‌های جدید برای بازسازی بدهی‌ها همچنان ادامه دارد، اما مشکلات عمده‌ای مانند درگیری‌های بین چین و ایالات متحده و نبود یک داور بین‌المللی همچنان مانع هستند.

https://www.estadao.com.br/economia/29tri-montante-divida-emergentes/

حمایت حداد از بزرگ‌ترین بانکداران کشور برزیل

وزیر دارایی، فرناندو حداد، در یک جلسه بسته در سانپائولو با بزرگ‌ترین بانکداران کشور دیدار کرد. این جلسه، پس از مواجهه با بحران‌ها و ناکامی‌های اخیر وزیر، اهمیت بیشتری یافت. حداد حمایت خود را از تعهد به پایداری مالی ابراز کرد و بانکداران نیز این حمایت را تأیید کردند. این جلسه نشان‌دهنده تلاش دولت برزیل برای بازسازی اعتماد بازار و تقویت مدیریت حساب‌های عمومی‌بود.

 https://www.cnnbrasil.com.br/blogs/thais-heredia/economia/macroeconomia/haddad-recebe-apoio-dos-maiores-banqueiros-do-pais/

ماگدا چامبریارد سه مدیر جدید برای پتروبراس منصوب کرد

رئیس شرکت پتروبراس، ماگدا چامبریارد، سه مدیر جدید برای این شرکت منصوب کرده است. این انتصاب‌ها شامل مدیر اجرایی مهندسی، فناوری و نوآوری، مدیر اجرایی اکتشاف و تولید، و مدیر اجرایی مالی و روابط با سرمایه‌گذاران می‌باشد. این انتصاب‌ها نیاز به طی مراحل حاکمیتی داخلی دارند و مدیران فعلی تا تکمیل فرآیند در سمت‌های خود باقی خواهند ماند.

 https://www.cnnbrasil.com.br/economia/macroeconomia/magda-indica-tres-novos-diretores-para-a-petrobras/

تغییر در رئیس بانک مرکزی برزیل آزمون بزرگی برای جهت گیری اقتصادی این کشور

تحلیلگر آژانس رتبه‌بندی می‌گوید که صداهای کوتاه‌مدت می‌تواند با تصمیم‌های دولت تمدید شود. تغییر در ریاست بانک مرکزی و روشی که این مقام تصمیمات خود را با انتخاب لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا (PT) در راس هدایت خواهد کرد، آزمون بزرگی برای جهت گیری اقتصاد برزیل خواهد بود. این ارزیابی مانوئل اوروزکو، تحلیلگر برزیلی در S&P Global است.

https://www1.folha.uol.com.br/mercado/2024/06/troca-de-comando-do-bc-sera-grande-teste-sobre-rumo-da-economia-brasileira-diz-sp- global.shtml

برزیل در معرض خطر تبدیل شدن به یک واردکننده اعتبار کربن است

افزایش جنگل‌زدایی، تبعیت کشور برزیل از اهداف اقلیمی را تهدید می‌کند و می‌تواند آن را ملزم به خرید مجوز انتشار گازهای گلخانه‌ای کند. یکی از کشورهایی که بیشترین پتانسیل را در بازار جهانی کربن دارد، برزیل در معرض خطر تبدیل شدن به یک واردکننده اعتبار کربن است. کارشناسان می‌گویند که اگر این کشور نتواند جنگل زدایی را کاهش دهد، ممکن است نتواند به اهداف اقلیمی خود دست یابد و مجبور باشد به جای فروش مجوزهای انتشار گازهای گلخانه ای را خریداری کند. آنها هشدار می دهند که اگرچه ریاست برزیل بر G20 (گروه اقتصادهای بزرگ جهانی) می‌تواند منابع جدید بودجه برای انتقال انرژی را تقویت کند، خطرات عدم تحقق هدف وجود دارد، مانند تقاضای داخلی برای اعتبارات کربن بیش از عرضه به دلیل انتشار غیرقابل کاهش. و موانع فروش اعتبار برزیل در بازار جهانی.

https://valor.globo.com/brasil/noticia/2024/06/13/brasil-corre-o-risco-de-se-tornar-importador-de-creditos-de-carbono.ghtml

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما