معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۰۸- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی غنا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته اول تیر ماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

الف) خبرهای اقتصادی جمهوری غنا:

کمک مالی 4 میلیون دلاری بانک جهانی برای برنامه کاهش انتشار کربن در غنا

15 ژوئن 2024

به گزارش تارنمای خبری myjoyonline.com، بانک جهانی و سازمان Solidaridad غرب آفریقا، یک توافق نامه کمک مالی 4 میلیون دلاری را با هدف تقویت مشارکت های اجتماعی به ویژه زنان، جوانان، کشاورزان مهاجر و افراد دارای معلولیت جسمی در برنامه کاهش انتشار کربن (REDD+) و (GCRP) به امضا رساندند.

این پروژه توسط صندوق امانی افزایش دسترسی به مزایایی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از جنگل ‌زدایی و تخریب جنگل (EnABLE) مدیریت شده توسط بانک جهانی، تأمین می‌شود که مسئولیت های اجتماعی و برابری جنسیتی در تأمین مالی آب و هوا را ترویج می‌کند و غنا اولین کشوری است که تا کنون این کمک مالی را دریافت خواهد کرد.

قرار است این پروژه در غنا با افزایش آگاهی و مهارت‌های جوامع محلی برای مشارکت در برنامه کاهش انتشار کربن (ERP) از طریق آموزش و ایجاد ظرفیت، زمینه را برای توزیع عادلانه مزایای حاصل از اعتبارات کربن فراهم می‌سازد.

رشد 4.7 درصدی تولید ناخالص داخلی غنا در سه ماهه اول 2024

18 ژوئن 2024

به گزارش تارنمای خبری graphic.com.gh، بر اساس گزارش مرکز آمار غنا (GSS)، تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور در سه ماهه اول سال 2024، در مقایسه با رشد 1.2 درصدی در سه ماهه قبل از آن، به میزان 4.7 درصد افزایش پیدا کرده است که این افزایش عمدتاً به عملکرد خوب بخش‌های مختلف شامل: معدن با 12.9 درصد، اطلاعات و ارتباطات با 17.9 درصد، محصولات کشاورزی با 4.3 درصد، ساخت و ساز با 8.2 درصد و فعالیت های گردشگری با 9.4 درصد، نسبت داده شده است.

همچنین در مقابل نیز، چندین بخش از جمله بهداشت و مددکاری اجتماعی (8.8- درصد)، برق (7.5- درصد)، مدیریت دولتی، دفاع و تأمین اجتماعی (5.3- درصد)، آموزش و پرورش (4.9- درصد)، سایر فعالیت های خدمات شخصی (2.9- درصد) و جنگلداری (1.2- درصد) با کاهش مواجه گردیده است.

در سه ماهه اول سال 2024، بخش خدمات 45.6 درصد از تولید ناخالص داخلی غنا را به خود اختصاص داد و پس از آن بخش‌های صنعت و کشاورزی به ترتیب با 30.6 درصد و 23.8 درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

تصویب اعتبار260 میلیون دلاری برای حمایت از بخش انرژی غنا توسط بانک جهانی

18 ژوئن 2024

به گزارش تارنمای خبری graphic.com.gh، وزارت دارایی غنا (MoF)، طی بیانیه ای که منتشر نمود، اعلام کرد که بانک جهانی یک اعتبار 250 میلیون دلاری از سوی انجمن توسعه بین المللی (IDA) و یک کمک 10 میلیون دلاری اضافی از برنامه کمک به مدیریت بخش انرژی را با هدف حمایت از برنامه 4 ساله بازیابی بخش انرژی غنا برای نتایج (PforR) که شامل بهبود وضعیت مالی توزیع برق و افزایش دسترسی به گاز مایع برای آشپزی پاک می‌شود را برای این کشور تصویب کرده است.

در این بیانیه آمده است که PforR از شرکت‌های تولید برق غنا در اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری خود و همچنین تکمیل اصلاحات نظارتی و سیاستی در بخش انرژی که توسط صندوق سیاست توسعه بانک جهانی و برنامه تسهیلات اعتباری تمدید شده صندوق بین‌المللی پول پشتیبانی می‌شود، حمایت می‌کند.

صدور رایگان روادید الکترونیکی (ETA) برای اتباع غنایی متقاضی سفر به کنیا

20 ژوئن 2024

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، وزارت امور خارجه و همگرایی منطقه ای غنا، طی بیانیه ای در هفته جاری اعلام کرده است که در راستای توافقنامه لغو روادید بین کنیا و غنا و با هدف تقویت روابط دوجانبه میان دو کشور، شهروندان غنایی از این پس، دیگر ملزم به پرداخت هزینه 30 دلاری برای اخذ روادید الکترونیکی سفر به کنیا (ETA) نخواهند بود.

به گفته وزارت امور خارجه غنا، انتظار می‌رود که با این اقدام دولت کنیا، غنایی‌ های بیشتری برای سفر به این کشور تشویق شوند که منجر به افزایش تبادلات فرهنگی و اقتصادی بین دو کشور خواهد شد.

ETA یک سند الکترونیکی جایگزین برای اتباع خارجی معاف از اخذ روادید است که از ابتدای سال جاری با هدف تسهیل در شناسایی و راستی آزمایی اتباع خارجی که از طریق مرز هوایی وارد کنیا می‌شوند، صورت می‌گیرد.

سِدی غنا در رتبه چهارم بدترین عملکرد در میان سایر ارز های جهان

15 ژوئن 2024

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، بر اساس داده ‌های اخیر موسسه بلومبرگ، واحد پول غنا (سِدی)، پس از لیره مصر، نایرا نیجریه و لیره لبنان، به عنوان چهارمین ارز با بدترین عملکرد در میان 150 ارز جهان رتبه بندی گردیده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط وب سایت بلومبرگ، سدی در پایان معاملات روز دوشنبه مورخ 10 ژوئن 2024 در اکرا، با 0.2 درصد کاهش به 14.93 سدی در هر دلار رسید که از ابتدای سال جاری به 20 درصد کاهش یافته است. همچنین این ارز در هفته گذشته نیز حدود 2.43 درصد در برابر پوند انگلیس و 2.87 درصد نسبت به یورو، ارزش خود را از دست داد.

عملکرد کم سابقه اخیر سدی به افزایش تقاضا برای دلار آمریکا به منظور خرید فرآورده‌های نفتی، داروها و سایر کالاهای وارداتی نسبت داده شده است و با وجود تلاش‌ها برای تقویت ذخایر ارزی، محدودیت‌ های نقدینگی در بازار همچنان ادامه دارد.

ثبت برتری صادراتی 11.5 میلیارد سدی غنا در سه ماهه اول 2024

19 ژوئن 2024

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، بر اساس گزارش مرکز آمار غنا (GSS)، این کشور در سه ماهه اول سال 2024، در مجموع 59.5 میلیارد سدی کالا صادر و 48.1 میلیارد سدی کالا وارد کرده است که مازاد تجاری 11.5 میلیارد سدی را برای این کشور به ثبت رسانده است.

طبق داده‌های گزارش مذکور، طلا 50 درصد از کالاهای صادراتی این کشور را تشکیل داده است و پس از آن سوخت ها و روغن‌های نفتی و دانه‌های کاکائو و فرآورده‌ها مرتبط با آن به ترتیب، 21 درصد و 12.1 درصد را به خود اختصاص داده اند. همچنین در بخش واردات نیز، سوخت و روغن‌های نفتی 29.3 درصد و ماشین آلات و تجهیزات الکتریکی با 14.6 درصد و محصولات شیمیایی با 10.9 درصد، رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.

لازم به ذکر است که در سال گذشته نیز این کشور پس از ثبت 186 میلیارد سدی برای صادرات و 180.7 میلیارد سدی برای واردات، مازاد تجاری 5.3 میلیارد سدی را به ثبت رسانده بود.

تنزل رتبه عملکرد خدمات حسابرسی غنا توسط بانک جهانی

20 ژوئن 2024

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، بانک جهانی در آخرین ارزیابی خود از استانداردهای حسابداری و حسابرسی در موسسات مالی کشورهای جهان، رتبه غنا را از "C" به "D" تنزل داده است. در ارزیابی‌های صورت گرفته، این کشور با کسب امتیاز 6.5 از 10 نسبت به رتبه قبلی 8.0 - 8.5 در سال 2021، با کاهش مواجه گردیده است.

بر اساس ارزیابی صورت گرفته، در حالی که خدمات حسابرسی در برخی زمینه‌ها، انتظارات بانک جهانی را برآورده کرده است، اما با این حال در برخی از موارد، به بهبود نیازمند است که برای غنا، استفاده از رویه‌های عملیاتی استاندارد، ارائه آموزش و تجهیزات و تقویت همکاری بین سهامداران برای افزایش استقلال موسسات حسابرسی مورد توصیه قرار گرفت و بر اهمیت انجام انواع حسابرسی مورد نیاز طبق قانون اساسی غنا برای اطمینان از شفافیت و استفاده موثر از منابع عمومی تأکید گردید.

ب) خبرهای اقتصادی جمهوری توگو:

لغو روادید مسافرتی دوجانبه توسط توگو و سائوتومه و پرنسیپ

19 ژوئن 2024

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، بر اساس توافق نامه ای که توسط مقامات دو کشور توگو و سائوتومه و پرنسیپ، در لومه به امضا رسید، از تاریخ 18 ژوئن سال جاری، شهروندان هر دو کشور می‌توانند بدون اخذ ویزا به کشورهای یکدیگر سفر کنند.

به گفته وزارت امور خارجه توگو، این موافقت نامه همه گذرنامه را در بر می‌گیرد و دارندگان انواع پاسپورت می‌توانند به صورت متقابل در هر دو کشور بدون ویزا برای اقامت بیش از 90 روز سفر کنند.

این توافقنامه که به منظور تقویت روابط دیپلماتیک و اقتصادی بین دو کشور امضا شده است، گامی مهم در جهت تسهیل تردد مردم و افزایش همکاری‌های منطقه ای محسوب می‌شود.

پیش بینی رشد 6.6 درصدی اقتصاد توگو در سال 2024

14 ژوئن 2024

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، وزارت اقتصاد و دارایی توگو طی گزارش اخیر خود با عنوان چشم انداز اقتصادی سه ماهه اول این کشور، پیش بینی کرده است که اقتصاد توگو در سال جاری، 6.6 درصد رشد داشته باشد که این رقم 0.2 درصد بیشتر از نرخ رشد 6.4 درصدی است که قبلاً برای سال 2023 پیش بینی شده بود.

به گفته دبیرخانه دائمی نظارت بر سیاست‌های اصلاحی و برنامه‌های مالی این کشور، انتظار می رود که این رشد عمدتاً به دلیل رشد بخش های کشاورزی، دامداری و ماهیگیری به میزان 4.6 درصد، صنعت 7.0 درصد و خدمات 7.2 درصد باشد.

همچنین پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که بین سال‌ های 2025 تا 2028، تورم به کمتر از 2 درصد خواهد رسید. این تا حدی به دلیل چشم ‌انداز های کشاورزی مطلوب، عرضه کافی در بازارهای مواد غذایی و اقدامات دولت برای مهار افزایش قیمت ها است.

این دبیرخانه همچنین میانگین رشد سالانه 7 درصدی را بین سال های 2024 تا 2026، برای توگو پیش بینی کرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما