معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۲۲- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی غنا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته سوم مهر ماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

جمهوری غنا

دستیابی به توافق در سطح کارکنان صندوق بین المللی پول برای دریافت بخش جدید وام سه میلیاردی IMF

7 اکتبر 2024

به گزارش تارنمای خبری thebftonline.com، یک توافقنامه در سطح کارکنان (SLA) با صندوق بین المللی پول (IMF) به عنوان بخشی دیگر از برنامه تسهیلات اعتباری تمدید شده (ECF) در سومین بررسی برنامه کشور به دست آمده است.

این توافق که در 4 اکتبر 2024 اعلام شد، انتظار می‌رود که 360 میلیون دلار دیگر که در انتظار تصویب هیئت اجرایی صندوق بین‌المللی پول بوده است را برای ماه دسامبر آزاد کند. این مبلغ جدید مجموع مبالغ دریافتی غنا از زمان آغاز به کار آن در می 2023 را به 1.92 میلیارد دلار می رساند.

استفان رودت، رئیس ماموریت صندوق در غنا عملکرد قوی کشور تحت برنامه حمایت شده توسط صندوق بین المللی پول را تائید و خاطرنشان کرد که غنا به تمام اهداف کمی خود برای ژوئن 2024 دست یافته است و پیشرفت ثابتی در اصلاحات ساختاری کلیدی داشته است.

اجرای پروژه منظر و احیای معادن کوچک در غنا

7 اکتبر 2024

به گزارش تارنمای خبری graphic.com.gh، پروژه منظر و احیای معادن کوچک در غنا با هدف مقابله با تخریب زمین‌های زراعی، ذخایر جنگلی، کریدورهای بیولوژیکی و پارک های ملی، در هشت منطقه و 26 منطقه در سراسر این کشور عملیاتی شده است.

در مجموع 58000 کشاورز غنا از این پروژه یکپارچه که هدف آن حفظ بهره وری کشاورزی و رسیدگی به مسائل معدنی در مقیاس کوچک در غنا است بهره خواهند برد.

پروژه منظر غنا و احیای معادن کوچک توسط وام بانک جهانی، کمک مالی از طرف نهادهای طرفدار محیط زیست، با سبد بودجه ای 103 میلیون دلاری تامین و تحت نظارت وزارت محیط زیست، علوم، فناوری و نوآوری و وزارت اراضی و منابع طبیعی غنا اداره می‌شود.

اعتراضات سه روزه علیه استخراج غیر قانونی معادن

7 اکتبر 2024

به گزارش تارنمای خبری graphic.com.gh، شنبه گذشته تظاهرات سه روزه علیه استخراج غیرقانونی معادن (گالامسی) با راهپیمایی هزاران نفر در اکرا به پایان رسید.

معترضان که عمدتاً از گروه‌های جوانان تشکیل شده‌اند، از نانا آدو دانکوا آکوفو-آدو، رئیس‌جمهور غنا خواستند که ممنوعیت کلی گالامسی و انواع استخراج معادن در ذخایر جنگلی و آب‌ها را اعلام کند.

آنها همچنین خواستار آزادی بی قید و شرط بازداشت شدگان شدند و سرکوب اعتراضات مدنی و مخالفان توسط مقامات را محکوم کردند.

معترضان با پوشیدن لباس‌های قرمز و سیاه، با سر دادن شعارها و سرودهای میهنی که در معابر شهر طنین‌انداز می‌شد، راهپیمایی کردند و خواستار پایان دادن به اقدامات مخربی شدند که محیط زیست و منابع آبی کشور را ویران کرده است.

درآمد 3.94 میلیارد دلاری غنا از صادرات غیر سنتی در سال 2023

6 اکتبر 2024

به گزارش تارنمای خبری ghanatoday.gov.gh ، دکتر Afua Asabea Asare، مدیر اجرایی سازمان توسعه صادرات غنا (GEPA) در یک نشست مطبوعاتی  اعلام کرد که صادرات غیر سنتی غنا (NTEs) با رشدی تصاعدی در سال 2023 به رقم 3.944 میلیارد رسیده است.

او توضیح داد که این رشد تا حد زیادی به دلیل تنوع موفق کالاهای صادراتی غیرسنتی کشور بوده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد که بخش NTEs که عمدتاً بر تجارت کشاورزی، تولید و هنر و صنایع دستی متمرکز بود، اکنون شامل صادرات خدمات می‌شود.

او اظهار داشت: "این موضوع نشان دهنده افزایش 11.75 درصدی نسبت به سال 2022 است. محصولات پیشرو در این درآمدها شامل آهن و فولاد، خمیر کاکائو، آجیل بادام هندی و روغن شی است که آهن و فولاد با 447.8 میلیون دلار در صدر فهرست قرار دارند."

شناسایی مداخله سیاسی بعنوان مهم ترین مانع برای اکتشاف نفت در غنا

4 اکتبر 2024

به گزارش تارنمای خبری myjoyonline.com، یک نظرسنجی تحلیلی صنعت نفت و گاز توسط شرکت مشاوره مالی Deloitte Ghana  نشان داده است که 45 درصد از دست اندرکاران بالادستی نفت، مداخله سیاسی و شفافیت ضعیف را مهم‌ترین مانع برای اکتشاف نفت در غنا ذکر کرده‌اند.

این گزارش در شرایطی منتشر شده است که فعالیت های اکتشافی در صنعت نفت و گاز از سال 2018 کاهش یافته است.

با این حال در این گزارش اشاره شده است که از نظر 73 درصد از پاسخ دهندگان، حوضه‌های آب های عمیق امیدوارکننده ترین پتانسیل اکتشاف در آینده هستند.

همچنین محبوب ترین پیشنهاد پاسخ دهندگان نیز برای مقابله با کاهش مذکور، موضوع ایجاد سرمایه گذاری‌های مشترک برای پروژه‌های اکتشافی که بتواند همکاری بین دولت، شرکت های نفتی بین المللی (IOC) و شرکت های بومی غنا را در فعالیت های اکتشافی تقویت کند، بوده است.

جمهوری توگو

ارزیابی برنامه جدید اقتصادی توگو توسط هیئت IMF

7 اکتبر 2024

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، هیئتی از صندوق بین المللی پول (IMF) برای بررسی برنامه اقتصادی جدید 42 ماهه این کشور با حمایت 390 میلیون دلار تسهیلات اعتباری تمدید شده (ECF) در توگو به سر می‌برد.

به گفته وزارت اقتصاد و دارایی توگو، تیم صندوق بین المللی پول با مقامات محلی و نهادهای مختلف در مورد مسائل مربوط به بخش واقعی گفتگو خواهد کرد. آنها بر روی تحولات اقتصادی اخیر، شاخص های دارای بسامد بالا و پیش بینی‌های اقتصادی کوتاه مدت و میان مدت تمرکز خواهند کرد.

این هیئت که ماموریت آن در 18 اکتبر 2024 به پایان خواهد رسید، همچنین سیاست صنعتی و اثرات آن بر اقتصاد توگو را بررسی خواهد کرد و علاوه بر این، بحث اجرای بودجه، به ویژه درآمدهای تا سپتامبر 2024، و همچنین عملکرد جمع آوری درآمدهای غیر مالیاتی را پوشش خواهد داد و اجرای هزینه‌های عمومی نیز ارزیابی خواهد شد.

ارزیابی مثبت از این ماموریت می‌تواند منجر به پرداخت تحت تسهیلات اعتباری تمدید شده شود و ممکن است توگو را به عنوان کاندیدای تسهیلات انعطاف پذیری و پایداری جدید 50 میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول (RSF) معرفی کند.

ماه گذشته، صندوق بین‌المللی پول از پیشرفت توگو در زمینه جمع‌آوری مالیات تمجید و بر افزایش بسیج منابع داخلی تاکید کرد.

افزایش کاربران تلفن همراه در توگو به 7.3 میلیون نفر تا پایان مارس 2024

2 اکتبر 2024

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، سازمان نظارت بر مخابرات توگو، ARCEP ، بر اساس آخرین نظرسنجی رضایت مشتری خود اعلام کرد که تعداد کاربران تلفن همراه در این کشور تا پایان مارس 2024 به 7.3 میلیون نفر رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 9 درصد افزایش داشته است.

در میان شرکت های ارائه دهنده سرویس های موبایلی، Togo Cellulaire  دارای 4.37 میلیون کاربر (60٪ از کل) و Moov Africa Togo  2.91 میلیون کاربر (40٪) می‌باشند.

در طول دوره بررسی، هر دو اپراتور در مجموع 3.55 میلیون کاربر Mobile Money داشتند که سهم Togo Cellulaire با سرویس Tmoney 2.16 میلیون کاربر و Moov Africa Togo  با Flooz  1.4 کاربر بوده است.

نظرسنجی ARCEP بیش از 15000 پاسخ دهنده را تحت پوشش قرار داد. این نشان داد که اکثر کاربران "MoMo" (89٪) از این سرویس برای شارژ اعتبار، پرداخت صورتحساب (86٪) و تراکنش های مالی (81٪) استفاده کردند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما