معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۱- ۱۱:۴۶

اخبار اقتصادی غنا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته چهارم شهریور ماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

                                                     

الف) خبرهای اقتصادی جمهوری غنا:

رشد اقتصادی غنا در سه ماهه سوم سال 2024

18 سپتامبر 2024

به گزارش تارنمای خبری myjoyonline.com، بر اساس گزارش اخیر مرکز آماری غنا (GSS)، با عنوان برآورد تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور در سه ماهه دوم سال 2024 که هفته جاری در اکرا منتشر گردید، نشان می دهد که اقتصاد غنا در سه ماهه دوم سال جاری، به رشد قابل توجه 6.9 درصدی دست یافته است که نسبت به 4.7 درصد در سه ماهه اول سال جاری، افزایش یافته است.

آمارهای این گزارش نشان می دهد که بخش خدمات با سهم 44.2 درصدی، همچنان بزرگترین موتور محرک رشد اقتصادی غنا بوده است و پس از آن، بخش صنعت با 32.2 درصد و بخش کشاورزی با 23.6 درصد در رشد اقتصادی سه ماهه دوم نقش موثری داشته ‌اند.

در میان زیربخش ‌ها، اطلاعات و ارتباطات با رشد سالانه 12.8 درصد و رشد سه ماهه 2.9 درصد، بیشترین رشد را در بخش خدمات داشته است. همچنین، زیربخش معدن با رشد سالانه 14.8 درصد و رشد سه ماهه 3.8 درصد، رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. در بخش کشاورزی نیز، محصولات زراعی با رشد 6.4 درصدی، به رشد کلی این بخش کمک کرده است.

افزایش نرخ تورم سالانه غنا به 33.2 درصد در ماه آگوست 2024

18 سپتامبر 2024

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، بر اساس گزارش اخیر مرکز آمار غنا(GSS) ، نرخ تورم سالانه این کشور در ماه آگوست سال جاری، نسبت به ماه ژوئیه با افزایش 4.1 درصدی به رقم نگران ‌کننده 33.2 درصد رسیده است.

افزایش چشمگیر قیمت ‌ها در بخش‌های مختلفی از جمله کالاها، خدمات، تولید و به ویژه بخش معدن که با نرخ تورم 54.2 درصدی روبرو گردیده، باعث نگرانی‌هایی در میان مردم و کارشناسان در این کشور شده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه تولیدکننده (PPI) در دوره مورد بررسی به  2.7 درصد رسیده است که این رقم در بخش صنعت، بدون احتساب ساخت و سازها، شاهد افزایش شدید از 37.9 درصد در ژوئیه به 44.2 درصد در ماه آگوست بود.

در مقابل، تورم در بخش خدمات نیز با افزایش 14 درصدی همراه بوده است. با این حال، در میان زیربخش ‌های آن، بخش تأمین آب، فاضلاب و مدیریت پسماند با نرخ تورم 3.2 درصد کمترین میزان افزایش قیمت را تجربه کرده است.

سرمایه گذاری بیش از 100 میلیون دلاری ترکیه در بخش بهداشت و کشاورزی غنا

15 سپتامبر 2024

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، هیئتی 10 نفره از ترکیه متشکل از بازرگانان ، دانشگاهیان، کارشناسان امور مالی، متخصصان بهداشت و کارآفرینان، هفته جاری به منظور بررسی فرصت‌ های سرمایه‌ گذاری در بخش‌ های حیاتی بهداشت و کشاورزی این کشور، به غنا سفر کرده ‌اند.

خانم دکتر زرین گلیچ، به عنوان پزشک متخصص زنان و همچنین سرپرست این هیئت، در مصاحبه با خبرنگاران در اکرا اظهار داشت که این هیئت با حمایت های دولت ترکیه قصد دارد تا بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در این دو بخش مهم سرمایه‌ گذاری نماید و قرار است در این سفر، با بازدید از مراکز بهداشتی و مناطق کشاورزی، به ارزیابی ‌های اولیه و جمع‌ آوری اطلاعات دست اول در مورد پروژه‌ های بالقوه پرداخته شود.

وی همچنین، بر اهمیت ارائه آموزش ‌های بهداشتی در کنار ساخت بیمارستان ‌ها در این کشور تأکید نمود و غنا را به عنوان مقصدی جذاب برای سرمایه ‌گذاری در منطقه غرب آفریقا به دلیل پتانسیل بالای آن در بخش ‌های بهداشت و کشاورزی معرفی کرد.

حمایت مالی 50 میلیارد دلاری چین از آفریقا در 3 سال آینده

14 سپتامبر 2024

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، آقای تونگ دفا، سفیر چین در غنا در مصاحبه خود در اکرا در خصوص اعلام نتایج اجلاس مجمع همکاری چین و آفریقا (FOCAC 2024) که اخیراً در پکن برگزار گردید اظهار داشت که قرار است دولت چین در طول سه سال آینده، مبلغ 50.6 میلیارد دلار به کشورهای آفریقایی برای اجرای 10 اقدام مشارکتی که در این اجلاس به تصویب رسیده است، حمایت مالی نماید.

وی افزود، آقای شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در این اجلاس، جزئیات این حمایت مالی را برای همه 53 رهبر کشورهای آفریقایی تشریح کرده است. این کمک ‌ها شامل 29.5 میلیارد دلار خط اعتباری، 11.3 میلیارد دلار کمک ‌های مختلف و حداقل 9.8 میلیارد دلار سرمایه ‌گذاری مستقیم شرکت ‌های چینی در آفریقا می‌شود. همچنین، چین از کشورهای آفریقایی در انتشار اوراق قرضه پاندا در چین حمایت خواهد کرد تا همکاری‌ های مالی بین همه طرفها گسترش یابد.

سفیر چین در خصوص همکاری با غنا نیز افزود که چین آماده گسترش همکاری‌های گسترده با این کشور در زمینه ‌های کشاورزی، شیلات، انرژی، منابع معدنی و زیرساخت ‌ها می‌باشد و امیدوار است که غنا همواره به ارائه حمایت ‌ها و تسهیلات مربوطه به شرکت ‌ها و شهروندان چینی ادامه دهد.

مجمع همکاری چین و آفریقا (FOCAC 2024) که به عنوان بزرگترین نشست دیپلماتیک بین چین و آفریقا تلقی می‌شود، به دنبال ایجاد یک مشارکت قوی تر و نزدیک تر بین کشورهای آفریقایی است که هدف آن دستیابی به منافع اجتماعی و اقتصادی برای شهروندان آفریقایی و چینی است.

رتبه اول غنا در آخرین رتبه بندی گزارش جهانی شاخص امنیت سایبری (GCI) در سال 2024

16 سپتامبر 2024

به گزارش تارنمای خبری ghanaiantimes.com.gh، بر اساس گزارش جهانی شاخص امنیت سایبری (GCI) سال 2024 که به تازگی توسط اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) وابسته به سازمان ملل متحد منتشر گردیده است، نشان می‌دهد که غنا پیشرفت چشمگیری در حوزه امنیت سایبری داشته است. به طوریکه این کشور با کسب امتیاز 99.27، در سطح T1 یا سطح الگو سازی به عنوان بالاترین سطح از پنج سطح در این رتبه ‌بندی به عنوان اولین کشور امن در فضای سایبری در قاره آفریقا معرفی گردیده است.

این پیشرفت قابل توجه نسبت به سال 2021 که در آن غنا با کسب امتیاز 86.69، پس از موریس و تانزانیا جایگاه سوم را کسب کرده بود، حاکی از تلاش ‌های مستمر این کشور در جهت تقویت زیرساخت ‌های امنیتی و افزایش آگاهی عمومی در حوزه امنیت سایبری می‌باشد.

با این حال، گزارش GCI نشان می‌دهد که غنا همچنان نیازمند افزایش بودجه و حمایت در حوزه توسعه ظرفیت‌ های سایبری است و با وجود پیشرفت ‌های قابل توجه، حفظ این جایگاه و پیشرفت بیشتر مستلزم تلاش‌ های مستمر و سرمایه ‌گذاری‌ های آتی است.

درخواست سفیر چین در غنا از اتباع چینی ساکن این کشور در خصوص خودداری از فعالیت در معادن غیر قانونی

16 سپتامبر 2024

به گزارش تارنمای خبری ghanaiantimes.com.gh، آقای تونگ دفا، سفیر چین در غنا، طی مصاحبه خود با رسانه‌های خبری این کشور که در محل اقامت خود در اکرا برگزار گردید، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص دست داشتن اتباع چینی در استخراج غیر قانونی معادن این کشور، ضمن محکوم کردن این فعالیت ها، از اتباع خود خواست تا از فعالیت ‌های معدنی غیرقانونی که به طور عمومی در غنا  (galamsey) نامیده می‌شود، خودداری کنند.

وی همچنین از دولت این کشور خواست تا با اتباع چینی که در فعالیت ‌های معدنی غیر قانونی در غنا فعالیت می‌کنند، برخورد قاطع نماید.

در حال حاضر، غنا با خطر استخراج غیرقانونی معادن دست و پنجه نرم می‌کند، جدای از تخریب های زیست محیطی، از جمله آلودگی رودخانه ‌ها و سایر منابع آبی، ورود مواد شیمیایی مورد استفاده در فرآیند استخراج معادن غیر قانونی، تهدیدات جدی سلامتی مانند بروز بیماری‌های کلیوی و افزایش تعداد تولد کودکان معلول در برخی جوامع معدنی  این کشور را به دنبال داشته است.

شایان ذکر است که در کنفرانس سالانه 2024 کانون وکلای غنا که در تاریخ 9 سپتامبر سال جاری برگزار گردید، آقای گادفرد یابووا، وزیر دادگستری غنا اعلام کرده بود که از آگوست 2021 تا کنون، تعداد 76 نفر از جمله 18 خارجی در این خصوص محکوم شده اند.

ب) خبرهای اقتصادی جمهوری توگو:

هند، بورکینافاسو و ساحل عاج سه مقصد اصلی کالاهای صادراتی توگو در سه ماهه دوم 2024

16 سپتامبر 2024

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، بر اساس گزارش اخیر موسسه آمار و مطالعات اقتصادی و جمعیتی توگو (INSEED)، در سه ماهه دوم سال جاری، توگو بیشترین صادرات خود را به سه کشور هند، بورکینافاسو و ساحل عاج داشته است. ارزش کل صادرات توگو در این دوره 212.1 میلیارد فرانک CFA بوده است که با این حال، این کشور همچنان با کسری تجاری 241 میلیارد فرانک CFA مواجه است.

هند به عنوان بزرگترین مشتری توگو، 22 درصد از کل صادرات این کشور به ارزش 46.6 میلیارد فرانک CFA را به خود اختصاص داده است. بورکینافاسو با 10.7 درصد به ارزش (22.7 میلیارد فرانک CFA) و ساحل عاج با 9.3 درصد به ارزش (19.6 میلیارد فرانک CFA) در رتبه ‌های بعدی قرار گرفتند. سایر کشورهای مهم وارد کننده محصولات توگویی شامل مالی (8.3٪)، فرانسه (7.0٪)، بنین (6.4٪) و غنا (6.0٪) هستند که در مجموع 81.2 درصد از کل صادرات این کشور را به خود اختصاص داده ‌اند.

از نظر کالاهای صادراتی، فسفات و مشتقات آن به عنوان اصلی‌ترین کالای صادراتی توگو شناخته شده و 18.7 درصد از کل صادرات را تشکیل می‌دهند و پس از آن، کیسه ‌های پلاستیکی، انواع گونی، نفت و سایر فرآورده‌های نفتی آن، به ویژه قیر و روانکارها، در لیست مهم‌ ترین کالاهای صادراتی توگو قرار دارند.

آغاز به کار سفیر جدید اتحادیه اروپا در توگو

18 سپتامبر 2024

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، آقای گویلیم جونز به عنوان سفیر جدید اتحادیه اروپا در توگو، پس از تقدیم استوار نامه خود به آقای رابرت داسی، وزیر امور خارجه توگو، رسماً فعالیت خود را در این کشور آغاز نمود.

سفیر جدید اتحادیه اروپا که پیش از این به عنوان سفیر این اتحادیه در موریتانی و رئیس همکاری‌های اتحادیه اروپا در نیجر فعالیت داشته است، در دوره مأموریت خود در توگو بر اجرای پروژه ‌های توسعه ‌ای برنامه سه ساله 2021-2024 اتحادیه اروپا تمرکز خواهد کرد. این برنامه عمدتاً بر مبارزه با تغییرات آب و هوایی، توسعه صنایع کشاورزی و افزایش انعطاف‌پذیری توگو متمرکز است.

رابرت داسی، وزیر امور خارجه توگو، ضمن ابراز خرسندی از آغاز به کار سفیر جدید، بر تعهد کشورش برای گسترش همکاری با اتحادیه اروپا در حوزه‌های مختلف از جمله صلح، امنیت، تجارت، سرمایه‌گذاری و توسعه تأکید کرد.

گفتنی است که گویلیم جونز جایگزین آقای خواکین تاسو ویلاونگا شده است که به مدت چهار سال به عنوان سفیر اتحادیه اروپا در توگو خدمت کرد و در تقویت همکاری ‌های دوجانبه نقش بسزایی داشته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما