معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۰۸- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی مجارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی مجارستان در هفتۀ اول تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ساخت کارخانه خودروسازی در مجارستان

کارخانه خودروسازی بی وای دی (BYD) چین که رقیب کارخانه تسلا در تولید خودروهای الکتریکی است، پروژه احداث اولین خط تولیدی خود در اروپا را در نزدیکی شهر سگد مجارستان آغاز کرده است. این کارخانه در قالب اطلاعیه‌ای از آغاز طرح ساخت‌وساز آن (تحت نظر پیمانکار چینی) خبر داده است.

https://hungarytoday.hu/byd-plant-ready-for-construction-first-cargo-of-building-materials-arrives

رتبۀ مجارستان در شاخص شفافیت مالی

اداره مبارزه با فساد اروپا در قالب گزارشی ضمن بررسی 11 مورد مختلف در مجارستان نام مجارستان را در کنار ایتالیا در رتبه سوم بدترین وضعیت شفافیت مالی و سواستفاده از بودجه پس از کشورهای بلغارستان و رومانی (در میان کشورهای اتحادیه اروپا) قرار داده است. یکی از مسائل مطرح شده مسئله مالیات شرکت‌هاست که با بررسی این اداره از سال 2019 تا 2023، حدود 16.5 درصد از پول گمرک دریافت شده در لیست حسابرسی اتحادیه اروپا قرار نگرفته است، چرا که شماری از کارخانه‌های مجارستان حجم واردات را کمتر از میزان واقعی ثبت نموده‌اند.

 https://dailynewshungary.com/new-olaf-report-hungary-fraud-irregulatiries

افزایش قیمت سوخت در بلغارستان ناشی از تضعیف فورینت

از ابتدای هفته، قیمت بنزین در بلغارستان شاهد افزایش مجدد بوده است. کارشناسان، افزایش قیمت سوخت را ناشی از تضعیف پول رایج کشور (فورینت) در مقابل ارزهای خارجی دانسته‌اند، اما رئیس اتحادیه سوخت بلغارستان جهش‌های بازار سوخت در اروپا و همچنین فصل گردشگری را دلیل افزایش قیمت سوخت دانسته و این مسئله را عادی قلمداد کرده است. لازم به ذکر است کارشناسان اقتصادی، پیشتر از احتمال افزایش ارزش یورو در مقابل فورینت و سقوط بیشتر ارزش فورینت در مقابل ارزهای خارجی صحبت کرده بودند.

 https://dailynewshungary.com/weakening-forint-rising-fuel-prices/#google_vignette

حمایت از نیروی کار مهاجر قانونی

پیتر سیارتو، وزیر امورخارجه مجارستان در حاشیه نشست خود با وزیر امورخارجه فیلیپین (که یکی از بیشترین تعداد کارگران فصلی در مجارستان را داراست)، ضمن اشاره به موضع مخالفت دولت با مهاجرت غیرقانونی و جرم دانستن آن بر اهمیت توسعه همکاری با کشورهای درحال توسعه شرق آسیا، مسئله همکاری و ارائه ویزای کاری و اشتغال قانونی کارگران در مجارستان را با مسئله اسکان اجباری مهاجرین غیرقانونی متفاوت دانست و از حمایت این کشور از نیروی کار مهاجر قانونی سخن گفت.

https://hungarytoday.hu/foreign-minister-szijjarto-do-not-confuse-legal-workers-with-illegal-migrants

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما