معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۴- ۱۳:۰۱

اخبار اقتصادی مجارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی مجارستان در هفتۀ دوم مهر 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افزایش ذخیره گاز مجارستان برای مصرف فصل زمستان   

به گفته وزارت انرژی، مجارستان به خوبی برای زمستان آماده است و ذخیر گاز طبیعی به 6 میلیارد متر مکعب می رسد. در سال گذشته، مجارستان به حدود 5.5 میلیارد متر مکعب گاز نیاز داشت و میزان ذخیره سازی فعلی بیش از این مقدار است. تا ابتدای شهریورماه، 5.7 میلیارد مترمکعب گاز یعنی همان مقدار مصرف شده در فصل زمستان سال گذشته گذشته، ذخیره شده بود.

برآوردها حاکی از آن است که مصرف سالانه گاز ممکن است در سال جاری به کمتر از 8 میلیارد متر مکعب برسد و به ذخایر اجازه دهد سهم بیشتری از تقاضای واقعی را پوشش دهد. اتحادیه اروپا یک هدف ذخیره سازی گاز 90 درصدی را برای کشورهای عضو تا اول نوامبر تعیین کرده است، که مجارستان زودتر به آن دست یافت و میزان ذخیره آن در حال حاضر 93 درصد است.

https://hungarytoday.hu/gas-storages-are-ready-for-a-secure-and-affordable-heating-season

بانک ملی ذخایر طلا را به بالاترین حد خود رساند

با توجه به اهداف استراتژیک ملی و اقتصادی بلندمدت مجارستان، بانک ملی مجارستان (MNB) در یکصدمین سال تاسیس خود تصمیم گرفت ذخایر طلای خود را از 94.5 تن به 110 تن افزایش دهد. این افزایش به دلیل تقویت بیشتر تحولات اقتصادی، ژئوپلیتیکی و بازار سرمایه جهانی که منجر به افزایش ارزش طلا در سال‌های اخیر شده است، انجام شده است. مجارستان با افزایش ذخایر طلای خود (از 0.32 اونس به 0.37 اونس)، دارای بالاترین سرانه ذخایر طلا در منطقه اروپای مرکزی و شرقی است.

در زمان تشدید عدم اطمینان مالی و ژئوپلیتیکی، در محیط های شدید بازار، نقش طلا به عنوان یک پناهگاه امن و ذخیره ارزش از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می‌تواند اعتماد را در کشور تقویت کند و از ثبات مالی حمایت کند. همه این مزایا به این معنی است که طلا همچنان یکی از مهم ترین دارایی‌های ذخیره در سراسر جهان است. تقاضای بانک‌های مرکزی برای طلا در سال‌های اخیر این موضوع را تأیید می‌کند

https://hungarytoday.hu/national-bank-increases-gold-reserves-to-a-record-high

مجارستان در میان رهبران اروپا در تولید انرژی خورشیدی

وزارت نیروی مجارستان در پست فیسبوکی اعلام کرد مجارستان در میان کشورهای اروپایی در اوج تولید انرژی خورشیدی قرار دارد. این پست با تاکید بر اینکه آینده متعلق به انرژی سبز است، افزود: به لطف بهره برداری قابل اعتماد نیروگاه اتمی‌پاکس، ما به طور فزاینده ای می‌توانیم برق سبز تولید داخل را از منابع کاملاً بدون کربن برای خانوارها، مؤسسات عمومی و کارخانه‌ها تامین کنیم. بیشتر و بیشتر و برای مدت زمان طولانی تر. ما علاوه بر انجام تعهدات اقلیمی خود، میزان واردات و خطرات ناشی از آن را نیز کاهش خواهیم داد. دولت تاکید زیادی بر انتقال سبز دارد و برنامه‌هایی را با هدف تشویق مردم به انتخاب انرژی سبز راه اندازی کرده است. به عنوان مثال، برنامه انرژی خورشیدی پلاس، با بودجه 195.3 میلیون یورو، به افراد دارای املاک مسکونی خصوصی این فرصت را می دهد تا از پشتیبانی غیرقابل استرداد برای منابع انرژی تجدید پذیر استفاده کنند.

https://hungarytoday.hu/hungary-among-europes-leaders-in-solar-energy-production

پارلمان مجارستان در اواسط نوامبر بررسی پیش نویس بودجه سال 2025 را آغاز می‌کند

 لازلو کوور، رئیس پارلمان مجارستان گفت که انتظار می رود پارلمان در اواسط نوامبر بررسی پیش نویس بودجه سال 2025 را آغاز کند و در اواسط دسامبر آن را تصویب کند. وی افزود، هنوز تاریخ دقیقی در دسترس نیست، اما او مطمئن بود که بودجه قبل از کریسمس تصویب خواهد شد.

https://dailynewshungary.com/hungarys-parliament-to-start-debating-2025-draft-budget-in-mid-nomber

نخست وزیر اوربان: مجارستان باید از نظر اقتصادی بی طرف بماند تا آینده خود را تضمین کند

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان در سخنرانی خود در مجلس ملی مجارستان، راهبرد مجارستان برای عبور از چالش های جهانی را تشریح کرد و بر اهمیت بی طرفی اقتصادی، کنترل مهاجرت و پیگیری صلح در مناقشه اوکراین تاکید کرد. سخنرانی او نیاز مجارستان را برای مستقل ماندن در جهانی که به طور فزاینده ای توسط تنش های ژئوپلیتیک تقسیم شده است، تقویت می‌کند. او تاکید کرد، مجارستان باید از گرفتار شدن در شکاف در حال ظهور بین اقتصادهای شرقی و غربی اجتناب کند. وی با تاکید مجدد بر تعهد این کشور برای تامین امنیت آینده خود از طریق روابط عملی و متعادل با هر دو قدرت جهانی، اعلام کرد: "مجارستان نباید در این جنگ سرد اقتصادی طرفی را انتخاب کند. او استدلال کرد که مجارستان باید بر تضمین بهترین فناوری‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و مشارکت‌های تجاری از شرق و غرب تمرکز کند تا به نفع اقتصادش باشد. وی در پایان با تاکید بر اینکه مجارستان مستقل از فشارهای خارجی و اختلافات اقتصادی جهانی به ترسیم مسیر خود ادامه خواهد داد، گفت: ما فقط می‌توانیم به خودمان تکیه کنیم.

https://abouthungary.hu/blog/pm-orban-hungary-must-stay-economically-neutral-to-secure-its-future

نخست وزیر اوربان: ما باید در دهه آینده پیروز شویم

ویکتور اوربان، نخست وزیر، در مصاحبه رادیویی از شهر اوهرید، مقدونیه شمالی، بر ضرورت بی طرفی اقتصادی در مسیر حرکت مجارستان در دهه آینده تاکید کرد. او با اشاره به چالش‌های جهانی که اقتصاد جهانی را تغییر داده است، گفت، مجارستان نباید خود را با هیچ بلوک جهانی هماهنگ کند، بلکه باید روابط قوی با اقتصادهای شرقی و غربی را تقویت کند.

نخست وزیر در رابطه با اقتصاد جهانی هشدار داد که تقسیم آن به بلوک غرب و شرق، بسیاری از کشورها را تهدید می‌کند. وی اعلام کرد که مجارستان باید استقلال خود را حفظ کند و روابط مستحکمی‌با هر دو بلوک ایجاد کند و اطمینان حاصل کند که این کشور به عنوان یک نیروی رقابتی در صحنه جهانی باقی خواهد ماند. نخست‌وزیر اوربان تاکید کرد: «ما نمی‌توانیم به هیچ یک از بلوک‌ها بپیوندیم؛ منافع ما در پیوندهای عمیق با هر دو است.

نخست وزیر اوربان با انعکاس تغییرات اقتصادی ناشی از رشد آسیا، موضع خود را علیه نگاه کردن به سیاست های اقتصادی از دریچه صرفاً سیاسی تأیید کرد. او گفت: «ما باید هرگونه فشاری را که به آینده کشورمان آسیب می‌زند را رد کنیم.» چشم‌انداز او برای مجارستان حول محور پیشرفت‌های فناوری و پایداری، با تمرکز بر حفظ مزیت رقابتی آن در بخش‌هایی مانند تولید خودرو، انرژی سبز، و نوآوری دیجیتال است.

https://abouthungary.hu/blog/pm-orban-we-need-to-win-the-next-decade

تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه قیمت سوخت داخلی را بالا می‌برد

همانطور که انتظار می رفت، قیمت سوخت در مجارستان همچنان به افزایش خود ادامه خواهد داد. به گزارش وبلاگ پایش قیمت سوخت، قیمت سوخت داخلی از روز سه شنبه دوباره افزایش می یابد. علاوه بر این، این بار افزایش قیمت عمومی خواهد بود. بنزین 1.46 یورو در هر لیتر، دیزل1.48 یورو در هر لیتر. مهم است که تاکید کنیم این قیمت‌ها متوسط هستند که ممکن است قیمت معمولی آن در پمپ بنزین‌ها چند فورینت متفاوت باشد. با این حال، اگر افزایش قیمت سوخت که به تازگی اعلام شد به طور کامل به قیمت‌های خرده‌فروشی منتقل شود، میانگین قیمت بنزین ممکن است به بالای 590 فورینت و گازوئیل بالاتر از 600 فورینت بازگردد.

همانطور که مجارستان تودی گزارش داد، تنش ها در خاورمیانه از زمانی که اسرائیل در ماه گذشته مبارزه خود با حزب الله را تشدید کرد، رهبر دیرینه حسن نصرالله و بسیاری از فرماندهان ارشدش کشته شد و به ادعای آن یک عملیات زمینی محدود در جنوب لبنان آغاز شد، تشدید شد. در نتیجه، قیمت نفت برنت افزایش یافت.

https://hungarytoday.hu/escalating-conflict-in-the-middle-east-pushes-up-domestic-fuel-prices

رکود اقتصادی آلمان بر تامین کنندگان مجارستانی تاثیر می‌گذارد

اقتصاد آلمان با چالش های قابل توجهی مواجه است و گزارش های اخیر حاکی از کاهش سفارشات کارخانه است که نشان دهنده ادامه مشکلات اقتصادی آن است. بر اساس مقاله مجارستان تودی که قبلاً منتشر شد، ترکیب تورم بالا، افزایش قیمت انرژی و تضعیف بازار صادرات، با توجه به روابط نزدیک اقتصادی بین دو کشور، سایه طولانی بر اقتصاد مجارستان انداخته است. در ماه آگوست، سفارشات کارخانه‌های آلمان 5.8 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت که از پیش بینی اجماع 2 درصد پیشی گرفت. این شدیدترین کاهش از ژانویه است، به طوری که سفارش کالاهای سرمایه ای 8.6 درصد، کالاهای واسطه ای 2.2 درصد و کالاهای مصرفی 0.9 درصد کاهش یافته است.

گفتنی است تأثیر این رکود بر تامین کنندگان مجارستانی به ویژه نگران کننده است، زیرا بسیاری از شرکت ها به شدت به سفارشات کارخانه‌های آلمانی، به ویژه در بخش خودرو، وابسته هستند. در آوریل 2024، وزیر اقتصاد ملی، مارتون ناج برای گفتگو در مورد آینده صنعت خودرو، با تاکید بر اهمیت تقویت روابط دوجانبه و انطباق با شرایط در حال تحول بازار، به آلمان سفر کرد.

از آنجایی که عملکرد ضعیف صنعتی در آلمان همچنان بر اقتصاد کل اروپا تأثیر منفی می‌گذارد، شرکت های مجارستانی ممکن است با چالش های بیشتری روبرو شوند. پیش‌بینی‌های آتی نشان می‌دهد که اگر کاهش سفارش‌ها ادامه یابد، می‌تواند منجر به کاهش سطح تولید و اخراج بالقوه  کارگران در بخش‌هایی شود که نزدیک به صنعت آلمان، به ویژه در مجارستان، مرتبط هستند.

https://hungarytoday.hu/german-economic-decline-impacts-hungarian-suppliers

سامانه ملی کاهش یخ زدگی در حفاظت از محصولات کشاورزی موفق شد

سامانه ملی کاهش یخ زدگی که توسط اتاق ملی کشاورزی اداره می‌شود، طی هفتمین سال عملیاتی خود با موفقیت از دارایی‌های کشاورزی، مسکونی و عمومی در برابر آسیب یخ محافظت کرده است. از 15 آوریل تا 30 سپتامبر، این سیستم به مدت 93 روز فعال شد و نزدیک به 188000 ساعت کار کرد که 6 درصد بیشتر از سال گذشته بود. در طول فصل حفاظت 169 روزه، ابرهای تگرگ در 93 روز تشکیل شدند که 32 روز بسیار مستعد تگرگ بودند که تقریباً دو برابر سال قبل بود. این در حالی است که کشاورزان خسارت یخ را در 47000 هکتار گزارش کردند که 60 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، اگرچه به طور قابل توجهی کمتر از 72000 هکتار آسیب دیده در سال 2017، قبل از ایجاد سیستم است.

این سیستم از 986 موقعیت مکانی برای رساندن silver iodide به ابرها از طریق 219 ژنراتور اتوماتیک و 767 ژنراتور دستی استفاده می‌کند و از صدمات سالانه ده‌ها میلیارد فورینت جلوگیری می‌کند. وزارت کشاورزی این سیستم را تا سقف5 ممیز 22 میلیون یورو در سال پشتیبانی می‌کند، تحمین زده می‌شود که هر فورینت خرج شده حدود 33 فورینت در ارزش تولید صرفه جویی می‌کند که منجر به صرفه جویی سالانه130 میلیون یورو می‌شود.

https://hungarytoday.hu/national-ice-mitigation-system-successful-in-protecting-agriculture

BYD چین به نقطه عطف فروش در مجارستان رسید

BYD، تولید کننده پیشرو در جهان خودروهای الکتریکی جدید (NEVs)، در حال ساخت یک کارخانه غول پیکر در سگد است که شامل خودروهای هیبریدی پلاگین علاوه بر خودروهای برقی است و به نقطه عطفی در مجارستان رسیده است: این شرکت چینی به رهبر بازار تبدیل شده است. این شرکت آسیایی تاکید کرد که بین ژانویه تا سپتامبر 2024 بیش از 1000 BEV فروخته است و برای سومین ماه متوالی رتبه اول را در رقابت در بین برندهای الکتریکی خالص داشته است.

در ماه سپتامبر، BYD با 176 ثبت خودرو جدید، 22.7 درصد از سهم بازار فروش خودروهای سواری BEV در مجارستان را به دست آورد. هدف اعلام شده BYD ایجاد یک شبکه نمایندگی سراسری در مجارستان است و برای این منظور فعالانه در حال کار برای افتتاح مراکز خدمات و فروش جدید است، در درجه اول برای دسترسی مستقیم به مشتریان بالقوه روستایی.

https://hungarytoday.hu/chinese-byd-reaches-an-important-sales-milestone-in-hungary

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما