معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۰- ۰۷:۵۹

اخبار اقتصادی مجارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی مجارستان در هفتۀ چهارم شهریور 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

انتظار صندوق بین المللی پول از مجارستان جهت رشد اتحادیه اروپا

طبق بیانیه وزارت دارایی مجارستان، صندوق بین‌المللی پول (بنیاد بین‌المللی پول) انتظار دارد اقتصاد مجارستان در سال آینده رشد اتحادیه اروپا را رهبری کند. این اعلامیه پس از دیدار وزیر میهای وارگا و کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین المللی پول، که در اجلاس وزرای دارایی اتحادیه اروپا در بوداپست شرکت کرد، انجام شد.

میهای وارگا در این بازدید تاکید کرد که صندوق بین المللی پول از هدف ریاست مجارستان برای افزایش کمک اتحادیه اروپا برای مدیریت بدهی در کشورهای کم درآمد، که اغلب منابع مهاجرت هستند، حمایت می‌کند. وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان در این خصوص بر پیامدهای جهانی بی ثباتی اقتصادی در کشورهای فقیرتر تاکید کرد و گفت: ما باید از این کشورها با ابزارهایی حمایت کنیم که به آنها در حل مشکلاتشان در سطح محلی کمک کند.» این سیاستمدار همچنین به روابط در حال تحول مجارستان با صندوق بین المللی پول اشاره کرد و خاطرنشان کرد که اکنون مجارستان با این سازمان به گونه ای متفاوت از زمان بحران مالی سال 2008 تعامل دارد.

https://hungarytoday.hu/imf-expects-hungary-to-lead-eu-growth-and-supports-its-policies

 

هجوم هزاران روس برای کار بر روی پروژه Paks II در مجارستان

پروژه  پاکش2  برای پذیرش 5000 کارگر برای حمایت از نیروی کار رو به رشد روسیه در حال پیشرفت است. این موضوع سوالات و نگرانی‌هایی را در مورد ورود متخصصان روسی به مجارستان ایجاد کرده است. پروژه پاکش2 در حال انجام است به گفته اکونومکس، این پروژه بطور پیوسته در حال پیشرفت است و در حال حاضر پیشرفت های قابل توجهی در حال انجام است. در فاز اولیه مجتمعی با ظرفیت 5000 کارگر احداث خواهد شد. نگرانی‌هایی در مورد ظرفیت شهر برای رسیدگی به این هجوم کارگران وجود داشته است. با این حال، مقامات اطمینان داده اند که افزایش جمعیت شهر پاکش را تحت الشعاع قرار نخواهد داد. مراحل بعدی پیتر راکوچی، مدیر ارتباطات Paks II Ltd، چندین نقطه عطف ساخت و ساز از جمله تکمیل دیوار دیافراگمی و یکپارچه سازی خاک تا عمق 23 متری، به ویژه در واحدهای 5 و 6 را مشخص کرده است. پیشرفت اضافی شامل تکمیل مجتمع کارخانه بتن و ساخت مداوم یک کارگاه بزرگ محصولات فولادی است. یک پیشرفت قابل توجه در ماه اوت، ورود تله ذوب 730 تنی بود، در حالی که کشتی راکتور هنوز در روسیه تولید می‌شود. پروژه Paks II به گسترش خود ادامه می‌دهد و انتظار می‌رود که نیروی کار فعلی 1000 نفر به 8000-10000 نفر در زمان اوج افزایش یابد. در نتیجه موضوع اسکان آنها به یک موضوع داغ تبدیل شده است.

https://dailynewshungary.com/russians-work-hungary-paks-ii-project

 

کاهش قیمت یک ماده غذایی اساسی در مجارستان به طور غیرمنتظره

بنا به آمارهای اقتصادی کشور قیمت شماری از اقلام اساسی غذایی نظیر تخم مرغ نسبت به سال گذشته کاهش داشته در حالی که بنا به داده‌های کمیسیون اروپا این ارقام در مقابل قیمت سال گذشته به طور میانگین افزایش داشته اند.(به افزایش قیمت میانگین تخم مرغ 23 درصد و کاهش قیمت آن در مجارستان اشاره دارد). در آمار اعلام شده به اقلام دیگری نظیر سینه مرغ(نسبت به قیمت سال گذشته) کاهش 3.3 درصدی نیز اشاره گردیده. (پیشتر اداره مرکزی آمار وابسته به دولت از پایین تر بودن نرخ تورم نسبت به ارقام پیش بینی شده کارشناسی اشاره کرده بود و در نظر گرفتن اینکه مجارستان در دو سال متوالی 2022 و 2023 به ترتیب نرخ تورم 14.6 و 17.2 درصدی داشته و در سطح اروپا در وضعیت اقتصادی بد در صدر جدول بوده مهم است).  

  https://index.hu/gazdasag/2024/09/11/tojas-csirke-ertekesitesi-ar-europai-unio-magyarorszag

 

نرخ تورم در پایین ترین سطح خود در سال

بنا به آمار وزارت اقتصاد ملی مجارستان ماه گذشته نرخ تورم پایین با رقم 3.4 درصدی مطلوب بوده و از نرخ میانگین سالانه 4.1 درصدی پایین تر رفته است. در مقایسه با سال گذشته در ماه آگوست قیمت مواد غذایی به طور میانگین 2.4 درصد کاهش داشته و حتی قیمت انرژی از جمله گاز و برق به طور میانگین افت 4.3 درصدی داشته است. میانگین نرخ تورم سالانه در سال 2022 و 2023 به طور میانگین 14.5 و 17.6 درصد بوده است. 

 https://hungarytoday.hu/inflation-rate-hits-its-lowest-level-of-the-year

 

 

در ماه اوت، بودجه عمومی مجارستان با هشتمین کسری ماهانه بسته شد

در پایان ماه آگوست سیستم اقتصادی کشور( بودجه کشور) با کمبود 2.857 میلیارد فورینتی (عدد از سوی وزارت دارایی اعلام شده) در نمودارها بروز کرده است.وزارت دارایی افزایش نرخ کمبود بودجه به ارزش 414 میلیارد فورینت تنهادر ماه آگوست را بازپرداختهای مالیاتی و همزمان شدن آن با طرح پرداخت وامهای کمکی به خانواده‌ها، توسعه و سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل عمومی و ... و همچنین افزایش هزینه‌های دولت بیان کرده است.لازم به ذکر است نرخ پیش بینی شده این کمبود در ماه آگوست 300 میلیارد برآورد شده بود که با توجه به 414 میلیاردی بودن آن این رقم بیشترین رقم کمبود بودجه در تاریخ اقتصادی مجارستان در ماه آگوست بوده است.(در این خصوص  کارشناسان عدم پرداخت بودجه کمکی اتحادیه اروپا  و عدم اقدام دولت برای رفع تعلیق را یکی از دلایل مهم برای کاهش بودجه کشور میدانند)  

https://telex.hu/gazdasag/2024/09/09/penzugyminiszterium-jelentes-hiany

 

قیمت مطلوب سوخت در مقایسه با منطقه

بنا به آمار جدید مرکز آمار مجارستان(وابسته به دولت) میانگین قیمت سوخت در مجارستان به مبلغ 7 فورینت به ازای هر لیتر از میانگین منطقه ای(کشورهای شرق و مرکزی اروپا) در ماه آگوست پایین تر رفته است. بدین ترتیب در ماه جولای و آگوست با اقدام کنترل قیمت دولت مجارستان قیمت سوخت بنزین و دیزل به ترتیب 7 و 10 فورینت به ازای هر لیتر کاهش داشته است. (پیشتر وزارت اقتصاد از تلاش برای کنترل قیمتها صحبت کرده بود)

https://hungarytoday.hu/hungarian-fuel-prices-compare-favorably-with-the-region

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما