معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۷- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی مجارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی مجارستان در هفتۀ اول مهر 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

MOL قراردادهای استخراج گاز طبیعی در آذربایجان منعقد می‌کند

شرکت چند ملیتی نفت و گاز مجارستان در بیانیه ای اعلام کرد که گروه MOL با شرکای سرمایه گذاری مشترک خود برای استخراج ذخایر گاز طبیعی در آذربایجان قراردادهای تجاری امضا کرده است.

همانطور که در این بیانیه آمده است، پس از شرکت ملی نفت و گاز آذربایجان(SOCAR) و BP، گروه مول  سومین مالک میدان آذری-چراغ-آب عمیق گونشلی (ACG) در آذربایجان است که در آن در زیر و بالای لایه‌های نفتی گاز کشف شده است. شرکا اکنون در مورد استخراج و بهره برداری تجاری از آنها به توافق رسیده اند. علاوه بر این،شرکت مول و سوکار یک یادداشت تفاهم برای همکاری در زمینه اکتشاف بیشتر هیدروکربن در آذربایجان امضا کرده اند. ذخایر گاز در ACG با حجمی تا 4000 میلیارد فوت مکعب (حدود 112 میلیارد متر مکعب) تخمین زده می‌شود.

مدیر عامل گروه MOL، طی مصاحبه ای گفت: این روز همچنین یک روز برجسته برای همکاری اقتصادی بین آذربایجان و مجارستان است و به لطف روابط عالی دو کشور آذربایجان و مجارستان توانستیم همکاری تجاری خود را بیشتر تعمیق دهیم. ما معتقدیم ACG جواهر تاج ما است زیرا منبع بیشتر تولید هیدروکربن بین المللی است. مشارکت گروه MOL در این پروژه همچنین یک گل سرسبد برای روابط اقتصادی بین دو کشور به حساب می آید و ACG نقش کلیدی در امنیت انرژی اروپای مرکزی دارد. استخراج این میدان انعطاف پذیری در عرضه نفت به پالایشگاه‌های ما در اسلواکی و کرواسی را فراهم می‌کند، بنابراین این مشارکت به نفع کل منطقه خواهد بود.

گروه MOL در سال 2020 وارد آذربایجان شد و 9.57 درصد از سهام میدان آذری-چراغ-گوناشلی (ACG) را که یکی از بزرگترین میادین نفتی جهان است به دست آورد. علاوه بر این، این شرکت مجارستانی 8.9 درصد سهام در خط لوله باکو-تفلیس-جیهان (BTC) دارد که نفت خام را به بندر جیهان در دریای مدیترانه منتقل می‌کند.

https://hungarytoday.hu/mol-concludes-agreements-on-natural-gas-extraction-in-azerbaijan

 

توسعه همکاری اقتصادی با روسیه برای منافع ملی حیاتی است

پتر سیارتو وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان تاکید کرد که توسعه همکاری اقتصادی بین مجارستان و روسیه در مناطقی که تحت تاثیر تحریم های بین المللی قرار نگرفته اند، به نفع اقتصاد، امنیت و منافع استراتژیک ملی است. وی گفت: امروز در اروپا روزگار بسیار سختی است، بحران مهاجرت از سال 2015 و جنگ در اوکراین چالش‌های جدی برای این قاره ایجاد کرده است که پاسخ درستی برای آن‌ها پیدا نشده است. می داینم تحریم‌ها علیه روسیه کارساز نبوده و تعداد قابل توجهی از شرکت‌ها و کشورهای اروپایی به همکاری‌های اقتصادی خود ادامه می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: ما با تحریم‌ها موافق نیستیم، اما همانطور که در قوانین اروپا آمده است، البته به آنها احترام می‌گذاریم و دولت معمولا زمانی که یک پیشنهاد خاص اتحادیه اروپا به منافع ملی آسیب جدی وارد کند، وتو می‌کند. در عین حال، در حوزه‌هایی که تحت تحریم نیستند، هدف ما توسعه همکاری‌های اقتصادی بین مجارستان و روسیه است. این منافع اقتصادی ملی ما، منافع امنیت ملی و منافع استراتژیک ملی ما است. وی ادامه داد: کل اروپا با روس ها تجارت می‌کند، اما بسیاری از مردم آن را انکار می‌کنند، ما نیازی به انجام آن نداریم.

در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با میخائیل موراشکو، وزیر بهداشت روسیه، آقای سیارتو همچنین در مورد مسائل انرژی صحبت کرد. وی از این واقعیت استقبال کرد که مسکو همچنان متعهد به احترام به قراردادهای تضمین کننده گاز و نفت مجارستان است. به گفته این سیاستمدار، امسال 5.3 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از طریق خط لوله ترک استریم رسیده است که تقریباً برابر با حجم کل سال گذشته است. وی خاطرنشان کرد که دولت قصد دارد اهمیت این مسیر حمل و نقل را بیشتر تقویت کند، زیرا این امر همچنین تضمین می‌کند که مجارستان تحت تأثیر از دست دادن ترانزیت از طریق اوکراین قرار نگیرد.

https://hungarytoday.hu/developing-economic-cooperation-with-russia-is-a-vital-national-interest

 

وزیر خارجه چین از مجارستان و چین خواست تا از منافع اصلی یکدیگر حمایت کنند

نیویورک، 23 سپتامبر (شین‌هوا) -- وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، در اینجا گفت که چین و مجارستان باید اعتماد متقابل استراتژیک را عمیق‌تر کنند، قاطعانه از یکدیگر در حفاظت از منافع اصلی حمایت کنند و همسویی نزدیک‌تر استراتژی‌های توسعه ملی را ترویج کنند. وانگ گفت که تحت هدایت استراتژیک رهبران هر دو کشور، روابط چین و مجارستان "سفر طلایی" را آغاز کرده است که در حال حاضر در بهترین حالت خود در تاریخ است. وی گفت: چین و اتحادیه اروپا شریک هستند نه رقیب و اساس روابط چین و اتحادیه اروپا باید همکاری باشد تا رقابت.

وانگ گفت که شیوه‌های حمایت گرایانه فقط به مصرف کنندگان اروپایی آسیب می رساند و راه صحیح برای حل مناقشات و اختلافات از طریق مشاوره است. او ابراز امیدواری کرد که اتحادیه اروپا سیاست عملی و منطقی تری را در قبال چین اتخاذ کند تا توسعه سالم و پایدار روابط چین و اتحادیه اروپا را ارتقا دهد.

سیارتو موافقت کرد که اتحادیه اروپا و چین شریک هستند، نه مخالف، و باید به جای رقابت با یکدیگر همکاری کنند. افزایش تعرفه‌ها مشکلی را حل نمی‌کند و تنها به وضعیت باخت و باخت منجر می‌شود.

https://english.news.cn/20240924/0d610bc072dd4d478aa88aea62ae8e99/c.html

وزیر دارایی با رئیس بانک پیشرو چین گفتگو کرد

آقای میهای وارگا وزیر دارایی مجارستان در گفتگو با معاون اجرایی بانک پیشروی چین اعلام داشت: مجارستان به لطف سیاست نگاه به شرق، اکنون به پل ارتباطی اقتصادی بین اروپا و آسیا و مقصد شماره یک سرمایه گذاران چینی در اروپای مرکزی و شرقی تبدیل شده است. وی گفت، تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌های چینی تصمیم به سرمایه‌گذاری در مجارستان و ایجاد دفتر مرکزی منطقه‌ای خود در این کشور گرفته اند، به طوری که در سال 2023، چین دوباره بیشترین تعداد سرمایه‌گذاری خارجی را در مجارستان انجام داده است. از میان سرمایه گذاری‌های چین در مجارستان می‌توان به سرمایه گذاری شرکت CATEL به مبلغ 7.5 میلیارد یورو ، شرکت Cobalt 1.3 میلیارد یورو، شرکت EVE Power یک میلیارد یورو و در نهایت شرکت BYD در شهر سگد به ارزش چند میلیارد یورو اشاره داشت.

آقای میهای وارگاه تاکید کرد، چین با تجارت دوجانبه کالا به ارزش بیش از 12 میلیارد دلار، اکنون نهمین شریک تجاری مهم مجارستان بر اساس آمار سال گذشته محسوب می‌گردد که در خارج از اروپا مهمترین طرف تجاری برای مجارستان تبدیل می‌کند.

https://hungarytoday.hu/finance-minister-holds-talks-with-head-of-leading-chinese-bank

 

مجارستان "نقطه تلاقی" برای سرمایه گذاری از شرق و غرب در نمایشگاه EXPO REAL است

انتظار می رود نمایشگاه EXPO REAL  با بیش از 2000 غرفه‌دار از 75 کشور دنیا در7 تا 9 اکتبر نزدیک به 40000 متخصص را جذب کند. مجارستان به عنوان "نقطه تلاقی" برای سرمایه گذاری‌های شرق و غرب در این نمایشگاه بین المللی برای املاک و سرمایه گذاری، با حضور آژانس توسعه سرمایه گذاری مجارستان (HIPA) و انجمن توسعه دهندگان املاک (IFK) در مونیخ خواهد بود.

غرفه مجارستان در این نمایشگاه بر روی پیشرفت‌های صنعتی و لجستیکی تمرکز دارد، اما همچنین پروژه‌های مسکونی، هتلی و اداری توسط توسعه‌دهندگان بزرگ محلی را به نمایش می‌گذارد. مانند سال های گذشته، IFK با حمایت HIPA و مشاور املاک CBRE غرفه را سازماندهی می‌کند.

ایشتوان یو، مدیرعامل HIPA خاطرنشان کرد که مجارستان سال گذشته بیش از 13 میلیارد یورو سرمایه گذاری مستقیم خارجی را جذب کرده است. ارنو تاکاچ، رئیس IFK، گفت که توسعه املاک با ارزش 400 تا 500 میلیون یورو در مجارستان در حال انجام است. مجارستان بیش از 5,140,000 متر مربع فضای صنعتی مدرن دارد که بیش از 3,500,000 متر مربع در پایتخت است.

https://abouthungary.hu/news-in-brief/hungary-is-a-meeting-point-for-investments-from-east-and-west-at-expo-real

سیاستگذاران مجارستانی کاهش نرخ پایه را اعلام کردند

شورای پولی بانک ملی مجارستان (NBH) در نشست سیاستگذاری ماهانه تصمیم گرفت تا نرخ پایه بانک مرکزی را 25 واحد در هر واحد کاهش دهد و به 6.50 درصد برساند. همانطور که قبلاً نوشتیم، در جلسه سیاست گذاری قبلی، در ماه اوت، شورا نرخ بهره را متوقف کرده بود. شورا همچنین تصمیم گرفت کریدور نرخ بهره متقارن را به صورت پشت سر هم کاهش دهد و نرخ سپرده O/N را به 5.50 درصد و نرخ وام وثیقه O/N را به 7.50 درصد برساند. در بیانیه‌ای که پس از این نشست منتشر شد، شورا اعلام کرد که فضای سیاست پولی سست‌تر، چشم‌انداز «محتوا» برای فعالیت‌های اقتصادی خارجی، تداوم کاهش تورم، بهبود آهسته اعتماد مصرف‌کننده، تحولات پایدار بازار مالی و بهبود درک ریسک مجارستان را اجازه داده است. کاهش "محتاطانه" در نرخ بهره با نگاهی به آینده، خطرات پیرامون کاهش تورم بین‌المللی و داخلی، و نیز نوسانات در احساسات سرمایه‌گذاران، رویکرد دقیق و صبورانه به سیاست‌های پولی را ایجاب می‌کند. این شورا به طور مستمر در حال ارزیابی داده‌های کلان اقتصادی ورودی، چشم انداز تورم و تحولات در محیط ریسک است که بر اساس آن با احتیاط و بر اساس داده‌ها در مورد سطح نرخ پایه تصمیم گیری خواهد کرد. در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از جلسه، معاون رئیس کل بانک مرکزی بارناباس ویراگ گفت که چشم انداز بانک مرکزی از روندهای میان مدت مؤثر بر تورم "اساسا بدون تغییر" است و آنها انتظار دارند که کاهش تورم در سه ماهه اول سال 2025 ادامه یابد.  او گفت که مبنای این تصمیم شامل تداوم کاهش تورم، کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا و بانک مرکزی اروپا، بهبود متوسط در ارزیابی ریسک مجارستان و تقویت تدریجی اعتماد بازیگران اقتصادی است. وی افزود که یک سیاست پولی "محتاطانه و صبورانه" موجه است و شورا به تصمیم گیری "ماه به ماه" به شیوه "داده محور" ادامه خواهد داد. وی گفت که سیاستگذاران هنگام تصمیم گیری در مورد نرخ در آینده، چشم انداز تورم، ارزیابی ریسک مجارستان و ثبات بازارهای مالی را به دقت دنبال خواهند کرد، و یا کاهش کوچکی را در نظر می‌گیرند یا نرخ ها را در حالت تعلیق نگه می دارند.

https://dailynewshungary.com/hungarian-policymakers-announce-base-rate-cut

مجارستان در رتبه بندی ثروت جهانی دو پله صعود کرد

بر اساس گزارش ثروت جهانی آلیانز که به تازگی منتشر شده است، ثروت مالی خانوارهای جهانی در سال 2023 به میزان 7.6 درصد رشد کرده است که نسبت به سال قبل از آن جبران شده است. این مطالعه به وضعیت ثروت و بدهی خانوارها در نزدیک به 60 کشور جهان پرداخته است. رشد در سه طبقه دارایی اصلی نسبتاً نابرابر بوده است: اوراق بهادار (11 درصد) و پس‌اندازهای بیمه/بازنشستگی (6.2 درصد) از رونق بازار سهام و نرخ‌های بهره بالاتر سود برده‌اند و با سرعتی بسیار سریع‌تر از میانگین در گذشته رشد کرده‌اند. در مقابل، نرخ رشد سالانه سپرده‌های بانکی پس از سال‌ها رونق پس از همه‌گیری کووید به 4.6 درصد کاهش یافت که یکی از پایین‌ترین نرخ‌ها در 20 سال اخیر است. علاوه بر این، رشد در تمام مناطق نسبتاً ثابت بوده است، با آسیا و آمریکای شمالی که هر دو بالای 8 درصد رشد کرده‌اند.

تا سال 2017 که اختلاف تجاری بین ایالات متحده و چین عمیق شد، این شکاف حداقل 10 درصد یا بیشتر به نفع کشورهای در حال توسعه بود. به نظر می رسد اقتصادهای نوظهور آنهایی هستند که بیشترین هزینه را برای کاهش جهانی شدن خواهند پرداخت.

دارایی‌های مالی خالص با نرخ قابل توجه 17.3 درصد در سال گذشته رشد کرد و ثروت مالی خالص سرانه 22860 یورو بود که مجارستان را با 2 پله صعود به رتبه 28 در رتبه بندی جهانی ثروت مالی خانوارها رساند.

پس انداز جدید به میزان قابل توجهی 74 درصد افزایش یافت و به 16.5 میلیارد یورو رسید. با این حال، این دارایی‌های مالی اضافی همگی به اوراق بهادار منتقل شدند و با افزایش بیش از 100 درصدی به 14.9 میلیارد یورو رسیدند. در این طبقه دارایی، پس‌اندازهای مجارستانی از اوراق قرضه – و تا حدی کمتر از صندوق‌های سرمایه‌گذاری – حمایت می‌کردند، اما از سهام اجتناب کردند.

رئیس بخش مالی آلیانز مجارستان، اگنس تولگیس، خاطرنشان کرد که این تصویر در شرایط واقعی چندان خوشایند نیست: با تعدیل تورم، ارزش دارایی‌های مالی خانوارها 1.9 درصد در سال 2023 کاهش یافت، اما قدرت خرید دارایی‌های مالی در پایان سال گذشته همچنان 10.1 درصد بیشتر از پایان سال 2019، قبل از همه گیری بود.

https://hungarytoday.hu/hungary-moves-up-two-places-in-global-wealth-ranking

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما