چین موقعیت های سرمایه گذاری خودروهای برقی اتحادیه اروپا را تغییر می دهد
وضع تعرفههای سنگین از سوی اروپا بر خودروهای الکتریکی چینی در واقع ضربه دیگری به رقابت پذیری این قاره میباشد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از آن که اکثریت اعضای اتحادیه اروپا در اوایل ماه جاری بر سر وضع تعرفههای بالا به باتریهای برقی چین به توافق رسیدند و تعرفههایی تا 3/45 درصد اعمال کردند، وزارت بازرگانی پکن مدیران اجرایی BYD، SAIC، Geely و دیگر خودروسازان را احضار و آنها را تشویق نمود تا از سرمایه گذاریهای عمده در کشورهایی که به اعمال تعرفه بر محصولات شان رای مثبت دادند، خود داری نمایند. پکن همچنین از مدیران اجرایی خواست در کشورهای اتحادیه اروپا که به تعرفهها رای منفی داده اند، سرمایه گذاری کنند. همچنین مقامات چینی اعلام کرده اند،BYD حتی میتواند مقر اروپایی خود را به دلایل هزینه ای از هلند به مجارستان منتقل کند.
مجارستان به اتحادیه اروپایی هشدار داده است که تعرفههای تنبیهی بر خودروهای الکتریکی چینی در واقع ضربه دیگری به رقابت پذیری این قاره میباشد. زیرا از آنجایی که واردات خودروهای برقی از چین گران خواهد بود، شرکت های چینی علاقه مند به تولید در اتحادیه اروپا ضمن اجتناب از تعرفههای بالا خواهند بود. این در حالی است که کارخانههای باتریسازی در مجارستان در حال ساخت هستند و بزرگترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی چینی BYD در حال ساخت کارخانه بزرگی در Szeged است.
ایشتوان یو، کمیسر دولتی و مدیر عامل آژانس توسعه سرمایه گذاری مجارستان پس از اقدام اخیر اتحادیه اروپایی طی مصاحبه ای اعلام داشت، هدف این است که مجارستان تا سال 2030 به مرکز تحقیق و توسعه (R&D) اروپایی برای فناوری باتری تبدیل شود و در بین پنج بازیگر برتر صنعت باتری جهان باقی بماند. وی افزود: صنعت خودرو دستخوش تحولی عمیق است و چین در مرکز انقلاب حمل و نقل الکتریکی قرار دارد. ضریب نفوذ جهانی تولیدکنندگان آسیایی این واقعیت را نشان میدهد که از ده تولیدکننده باتری که 95 درصد بازار را پوشش میدهند، 6 شرکت چینی، سه سازنده کره جنوبی و یک تولیدکننده ژاپنی هستند.
ایشتوان یو تاکید کرد: اروپا باید بداند که تولید باتری به یک صنعت استراتژیک تبدیل شده است و آینده صنعت خودروسازی اروپا به همکاری آن با چین بستگی دارد. دولت مجارستان به موقع خود را با دو ابر روند مسلط بر اقتصاد جهانی سازگار کرده است: گسترش برق و رشد سرمایه گذاری مستقیم خارجی از خاور دور است که با تقویت روابط اقتصادی با کشورهای آسیایی و سیاست دولت مبنی بر گشایش در برابر اقتصاد جهانی حمایت میشود. آژانس توسعه سرمایه گذاری مجارستان از 59 پروژه مرتبط با تولید باتری از سال 2016 حمایت کرده است. سرمایه گذاری به ارزش 24 میلیارد یورو حدود 33000 شغل جدید ایجاد کرده است. رشدی که حاصل شده نشان می دهد صادرات باتری 6.4 درصد از کل صادرات مجارستان در سال 2023 را به خود اختصاص داده است. او خاطر نشان کرد،کارخانه Göd (نزدیک بوداپست) سامسونگ SDI، تاسیسات SK Innovation در کوماروم (شمال مجارستان) و ایوانچسا (مجارستان مرکزی) و CATL به زودی شروع به کار خواهند کرد، در حالی که سرمایه گذاریهای EVE Power، همچنین ساخت یک کارخانه در Debrecen (شرق مجارستان) و Sunwoda در Nyíregyháza (شمال شرقی) مجارستان) نیز طبق برنامه در حال پیشرفت هستند.
وی با اشاره به تعطیلی چندین کارخانه مشابه در اروپای غربی به سرمایه گذاران اطمینان داد که مجارستان یک مقصد امن سرمایه گذاری است. او گفت که کارخانههای متنوعی در مجارستان برای تحقق اهداف اعلام شده ساخته خواهند شد.