معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۱- ۱۱:۰۵

اخبار اقتصادی یونان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفتۀ سوم خرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد 2.1 درصدی در سه ماهه اول 2024

به نقل از گزارش سازمان آمار یونان، تولید ناخالص داخلی یونان در سه ماهه اول سال جاری به میزان 2.1 درصد رشد پیدا کرده است. هدف یونان برای کل سال 2024 تحقق رشد اقتصادی 2.5 درصدی اعلام شده است. شایان ذکر است که کمیسیون اروپا رشد اقتصادی یونان در سال جاری را 2.2 درصد و صندوق بین المللی پول 2 درصد ارزیابی کردند.

منبع: نافت امپوریکی      

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1681610/anaptyxi-21-gia-tin-elliniki-oikonomia-to-proto-trimino/

 

افزایش نرخ بیکاری در سه ماهه اول

سازمان آمار یونان اعلام کرد نرخ بیکاری در سه ماهه اول سال جاری به میزان 12.1 درصد رسیده است. تعداد بیکاران 574.130 نفر اعلام شده که در مقایسه با سه ماهه آخر 2023  به میزان 17.5 درصد و در مقایسه سه ماهه اول 2023 به میزان 4.3 درصد افزایش یافته است. نرخ بیکاری سه ماهه آخر و سه ماهه اول 2023، به ترتیب 10.5 و 11.8 درصد اعلام شده بود. 

منبع: کاتی مرینی

https://www.kathimerini.gr/economy/563064616/ayxithike-sto-12-1-to-pososto-anergias-sto-a-trimino-toy-etoys/

 

اظهارات نخست وزیر در خصوص اقتصاد یونان

آقای میچوتاکیس نخست وزیر یونان در نخستین مصاحبه تلویزیونی خود پس از انتخابات پارلمان اروپا تصریح کرد که مسئله گرانی علت اصلی کاهش میزان آرای انتخاباتی به حزب نئودمکراسی بود در زمینه موضوعات اقتصادی باید بیشتر کار شود و از تمامی ابزارهایی که دولت در اختیار دارد، استفاده خواهد کرد. من اولین کسی هستم که می‌گویم ما همیشه می‌توانیم بهتر عمل کنیم. آخرین ارقام تورم در ماه گذشته دلگرم کننده بوده است. شرط بزرگ کاهش بیکاری و ایجاد یک همگرایی واقعی با اروپا در زمینه درآمد است. اما کاهش تورم برای ما کافی نیست بلکه خواهان کاهش قیمت ها هستیم.»

به گفته وی حداقل دستمزدها در یونان 28 درصد افزایش یافته است، کارآفرینان گردشگری می‌توانند به کاهش بیکاری کمک کنند. به عبارت دیگر ما در مسیر درستی پیش می رویم. عملکرد اقتصاد مستلزم اقدامات دیگری از جمله تسریع در اجرای عدالت و ساماندهی کاربری‌ها است. در ماه گذشته شاهد کاهش قیمت ها در سوپرمارکت بودیم.»

منبع: اسکای

https://www.skai.gr/news/politics/skai-deite-live-ti-synenteyksi-tou-prothypourgou

 

آمادگی یونان برای مقابله با آتش سوزی‌ها

نخست وزیر یونان مدعی شد ما آمادگی بیشتری نسبت به سال گذشته برای فصل آتش سوزی‎های احتمالی داریم. ما هواپیماهای بدون سرنشین در حال پرواز، هماهنگی بهتر بین شهرداری‌ها، مناطق، آتش نشانان و داوطلبان داریم. وی میزان آمادگی دستگاه‌های دولتی در برابر آتش سوزی در تابستان امسال را مورد تاکید قرار داد.

منبع: اسکای

https://www.skai.gr/news/politics/skai-deite-live-ti-synenteyksi-tou-prothypourgou

 

افزایش کسری تجاری یونان

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط سازمان آمار یونان، کسری تجاری یونان در ماه آوریل بیش از 3 میلیارد یورو افزایش یافت. کسری تجاری در چهار ماهه اول سال جاری به 10.9 میلیارد یورو رسیده است. ارزش صادرات یونان در ماه آوریل به 4.46 میلیارد دلار در مقابل 4.01 میلیارد یورو سال 2023 رسید. از سوی دیگر ارزش واردات به 7.48 میلیارد یورو رسید. ارزش صادرات یونان در چهار ماهه اول 16.80 میلیارد یورو اعلام شده که در مقایسه با دوره نسبی سال گذشته (17.87 میلیارد یورو) به میزان 6 درصد کاهش یافته است. ارزش واردات نیز در چهار ماهه اول به 27.8 میلیارد یورو رسیده که نسبت به سال گذشته به میزان 1.4 درصد افزایش یافته است. به این ترتیب کسری تجاری در چهار ماهه اول از 9.55 میلیارد یورو سال گذشته به 10.9 میلیارد یورو در سال جاری افزایش یافته و رشد 15.1 درصدی به ثبت رسانده است. 

منبع: کاتی مرینی

https://www.kathimerini.gr/economy/563067376/sta-11-dis-ektinachthike-to-emporiko-elleimma-sto-tetramino/

 

نرخ تورم ماه مه

سازمان آمار یونان نرخ تورم در ماه مه را 2.4 درصد اعلام کرد. این سازمان تورم ماه آوریل را 3.1 درصد، مارس را 3.2 درصد و فوریه را 2.9 درصد اعلام کرده بود.  نرخ تورم مواد خوراکی 3.1 درصد اعلام شده است. روغن زیتون با 56.8 درصد، ماهی با 12.5 درصد، آب میوه و نوشابه با 7.7 درصد، شکر و شکلات با 2.3 درصد و گوشت با 1.9 درصد بیشترین میزان رشد قیمت در میان مواد خوراکی در ماه مه را داشته اند. از سوی دیگر قیمت لبنیات به میزان 1.9 درصد و قیمت نان به میزان 0.9 درصد کاهش یافته است. در بخش انرژی در مقایسه با مه 2023 قیمت برق به میزان 13.8 درصد و گاز طبیعی به میزان 11.6 درصد کاهش و قیمت سوخت به میزان 5.3 درصد افزایش یافته است. افزایش قیمت پوشاک نیز 6.4 درصد، دارو و خدمات پزشکی 2.2 درصد، حمل و نقل 4.4 درصد، آموزش 3.5 درصد و هتل و رستوران 5 درصد اعلام شده است.

منبع: نافت امپوریکی

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1683807/plithorismos-sto-24-ypochorise-ton-maio/

 

افزایش شاخص کل تولید صنعتی در چهار ماهه اول

به نقل از گزارش سازمان آمار یونان شاخص کل تولید صنعتی در ماه آوریل به میزان 10.8 درصد نسبت به آوریل 2023 افزایش یافته است. در گزارش آمده است که شاخص کل تولید صنعتی در چهار ماهه اول سال نیز به میزان 5.3 درصد در مقایسه با دوره نسبی سال 2023 افزایش پیدا کرده است.

منبع: اسکای

https://www.skai.gr/news/finance/ayksisi-108-gia-ton-deikti-viomixanikis-paragogis

 

ملیت بیشترین بازدید کننده خارجی در ماه ژوئن

بر اساس آمار منتشره انگلیس، آلمان و ایتالیا سه بازار خارجی هستند که انتظار می رود بیشترین تعداد بازدیدکننده از یونان در ماه ژوئن از آن‌ها وجود داشته باشد. از مجموع 4.3 میلیون صندلی برنامه ریزی شده در پروازهای ورودی بین المللی، 906 هزار صندلی از انگلیس است. بازار مورد بحث در این ماه نسبت به خرداد سال گذشته 5 درصد افزایش را ثبت کرد. آلمان با 722 هزار صندلی برنامه ریزی شده با افزایش 5.6 درصدی در جایگاه دوم قرار دارد. بازار ایتالیا با 375 هزار صندلی برنامه ریزی شده و افزایش 10.5 درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته دارد. بیشترین درصد اختلاف مربوط به جمهوری چک است که نسبت به سال گذشته 51 درصد افزایش را به ثبت می‌رساند.

کارآفرینان گردشگری در حال حاضر در مورد یک ژوئن بسیار خوب صحبت می‌کنند که در سراسر کشور طبق اطلاعات اولیه بین 75-70٪ و احتمالاً حتی بیشتر خواهد بود. این درصدها در ماه جولای افزایش می‌یابد، اما در حال حاضر به دلیل دمای بالا در مقاصد مدیترانه، بسته‌های مسافرتی بیشتر برای سپتامبر بسته می‌شوند.

سهم ژوئن از نظر کل فصل (آوریل - اکتبر) به 16 درصد می رسد. یادآور می‌شود، در کل فصل تابستان، تعداد صندلی‌های هوایی در پروازهای ورودی به ۲۷.۱ میلیون نفر رسید که نسبت به سال گذشته ۸.۷ درصد افزایش داشته است.

ارقام خطوط هوایی همچنین نشان می دهد که بیشترین صندلی به فرودگاه آتن تعلق دارد و پس از آن مناطق «هراکلیون، رودس، کورفو، تسالونیکی، کو، خانیا و زاکینتوس» قرار دارند. فرودگاه‌های سانتورینی، میکونوس، کفالونیا و آکتیوس نسبت به سال گذشته با علامت منفی روبرو هستند.

منبع: capital

https://www.capital.gr/oikonomia/3817155/oi-top-treis-agores-touriston-pou-erxontai-stin-ellada-ton-iounio/

 

چشم انداز اشتغال در یونان

بر اساس آخرین نظرسنجی، چشم انداز استخدامی ManpowerGroup، در یونان در بازه زمانی ژوئن تا سپتامبر 2024 با چشم انداز کل اشتغال 10 درصدی، انتظار می رود که شرایط استخدام معتدلی داشته باشد. آژانس های یونانی انتظار دارند که چشم انداز اشتغال 3 امتیاز نسبت به سه ماهه دوم 2024 تقویت شده باشد، اما نسبت به سه ماهه سوم 2023 6 امتیاز کاهش یافته است.

37 درصد از 525 کارفرمای یونانی که در این نظرسنجی شرکت کردند، انتظار افزایش کارکنان را دارند، 23 درصد انتظار کاهش دارند در حالی که 37 درصد انتظار هیچ تغییری را ندارند، با این حال، درصد کارفرمایانی که مشکل در یافتن استعداد را گزارش می‌کنند بسیار بالا است. (82 درصد)

رقابتی ترین صنعت در یونان فناوری اطلاعات (38٪) است، اگرچه این صنعت 5 امتیاز نسبت به سه ماهه قبل و 1 امتیاز نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. اکثریت (74٪) کارفرمایان فناوری اطلاعات در یافتن نامزدهای ماهر مورد نیاز خود مشکل دارند.

چشم انداز اشتغال در بخش صنعت و ساخت و ساز در یونان 15 درصد تعیین شده است که 9 درصد نسبت به سه ماهه قبل و 15 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. در بخش مالی و املاک و مستغلات، کارفرمایان یونان قصد استخدام مثبت (15٪) را با کاهش -2٪ نسبت به سه ماهه قبل گزارش کردند. بخش بهداشت و علوم زندگی 10 درصد (-7 درصد نسبت به سه ماهه قبل) و بخش کالاها و خدمات مصرفی 8 درصد (+ 8 درصد نسبت به سه ماهه قبل) است.

آقای Charalambos Kazantzidis، مدیر عامل ManpowerGroup یونان اعلام داشت «علیرغم چالش‌های موجود در بازار کار و وضعیت متوسط چشم‌انداز استخدام در کشور، وجود نشانه‌هایی از بهبود و خوش‌بینی در برخی بخش‌ها دلگرم‌کننده است. این امر همچنان مورد توجه است. این واقعیت که بخش فناوری اطلاعات بالاترین شاخص تقاضای پرسنل را به خود اختصاص داده است (38٪) و همچنین بخش حمل و نقل و زنجیره تامین دارای شاخص بالایی است (35٪).

سازمان‌های یونانی در هر 3 منطقه انتظار دارند در سه ماهه سوم سال 2024 تعداد کارکنان افزایش یابد. رقابتی ترین منطقه منطقه آتیکای بزرگ (16٪) است که 2 امتیاز نسبت به سه ماهه قبل و 4 امتیاز نسبت به سه ماهه سوم سال 2023 کاهش یافته است. چشم انداز اشتغال قوی تر در شرکت های بسیار بزرگ کارفرمایان یونانی در شرکت های بزرگ با بیش از 5000 کارمند خوشبین ترین (29٪) هستند که 7 امتیاز نسبت به سه ماهه قبل و 12 امتیاز نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

منبع: capital

https://www.capital.gr/oikonomia/3816809/manpowergroup-to-37-ton-ellinon-ergodoton-anamenei-auxisi-tou-prosopikou-to-23-perimenei-meiosi/#0

 

افزایش 90 درصدی گردشگران ترکیه

بر اساس آماری که توسط سرکنسول ترکیه درشهر تسالونیکی در همایش سازمان ترویج و توسعه گردشگری ترکیه و دفتر فرهنگی و گردشگری ترکیه در یونان که بمنظور تقویت همکاری دو کشور در بخش گردشگری برگزار گردید، تعداد گردشگران ترکیه که در سال 2023 از یونان بازدید کردند، افزایش قبال توجهی داشته است.

 877 هزار گردشگر ترکیه در سال 2023 از یونان بازدید کردند که نسبت به سال 2022 (478 هزار نفر) به میزات 90 درصد افزایش پیدا کرده است. از سوی دیگر ترکیه در رتبه سوم محبوب ترین مقاصد توریستی گردشگران یونانی قرار دارد. 686 هزار یونانی در سال 2023 از ترکیه بازدید کردند که در مقایسه با 570 هزار نفر سال 2022 به میزان 20 درصد افزایش یافته است.

منبع: کاتی مرینی

https://www.kathimerini.gr/society/563073799/ayxithikan-kata-90-oi-toyrkoi-toyristes-stin-ellad

 

آماری از جمعیت در معرض فقر یا محرومیت اجتماعی

به نقل از گزارش سالانه سازمان آمار اتحادیه اروپا Eurostat، بیست و شش درصد جمعیت کشور یونان در سال 2023 در معرض فقر یا محرومیت اجتماعی قرار داشتند. یونان پس از رومانی (32 درصد)، بلغارستان (30 درصد)، اسپانیا (27 درصد) در رتبه چهارم اتحادیه اروپا از نظر بالاترین نرخ فقر و محرومیت اجتماعی قرار دارد. از سوی دیگر جمهوری چک (12 درصد)، اسلوونی (14 درصد)، فنلاند و لهستان (16 درصد) کمترین میزان جمعیت در معرض فقر و محرومیت اجتماعی را دارند. بر اساس این گزارش 94.6 میلیون نفر در اتحادیه اروپا برابر با 21 درصد جمعیت این اتحادیه در معرض فقر و محرومیت اجتماعی قرار دارند. این رقم نسبت به سال 2022 (95.3 میلیون نفر) اندکی کاهش یافته است.

منبع: نافت امپوریکی

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1686406/eurostat-sto-orio-tis-ftocheias-to-26-toy-plithysmoy-tis-elladas-to-2023/

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما